Produkcja gazu łupkowego w Europie może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego, wzrostu gospodarczego i, co równie ważne, ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Znajomość tego potencjału nie jest powszechna, dlatego Polska i Wielka Brytania wspólnie zlecą wykonanie niezależnej analizy oceniającej wpływ rozwoju wydobycia gazu łupkowego na naszej kraje, a także efekty tego procesu dla całej Unii Europejskiej. Prace nad raportem powinny rozpocząć się wkrótce i zakończyć jeszcze w tym roku.
Wydarzenia na Ukrainie pokazały, jak ważne dla całej Unii Europejskiej jest bezpieczeństwo energetyczne. Dziś 70% gazu w Europie pochodzi z importu. Zgodnie z ustaleniami politycznych liderów z marca 2014 r., UE potrzebuje długoterminowego planu ograniczania własnej zależności od importu kopalin.
Polska i Wielka Brytania podejmują wysiłki, aby UE w większym stopniu niż dotychczas skupiła się na kwestiach bezpieczeństwa energetycznego. Premier Donald Tusk zaprezentował w marcu wizję unii energetycznej, która przyczyni się do podniesienia naszego bezpieczeństwa. W dążeniu do pełnego wykorzystania europejskich zasobów, co ma znaczenie również dla ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, Polska znalazła w Wielkiej Brytanii sojusznika.
Poszukiwania i rozpoznanie gazu łupkowego w Europie dopiero się rozpoczynają. Polska i Wielka Brytania są liderami tego procesu. Łupki mają potencjał podniesienia bezpieczeństwa energetycznego, wzrostu konkurencyjności i zmniejszenia śladu węglowego. Rozwój nowej branży, poprzez tworzenie miejsc pracy i inwestycje, może stymulować wzrost w wielu sektorach gospodarki – transporcie, budownictwie, czy przemyśle chemicznym. Co szczególnie ważne dla obywateli, to także zmniejszenie presji na ceny energii.
Oczywiście, potencjał wydobycia gazu łupkowego nie może być wykorzystany ze szkodą dla środowiska naturalnego. Kluczowym zadaniem jest rozwój oparty o skuteczne i bezpieczne regulacje. Polska i Wielka Brytania chcą, aby zarówno wspólnotowe, jak i krajowe przepisy środowiskowe były w pełni wdrożone i przestrzegane. Wspólnie pracowaliśmy nad tym, aby nowe propozycje Komisji Europejskiej były w tej kwestii odpowiednie, ale jednocześnie hamowały rozwój biurokracji w nowym sektorze.
Z pewnością gaz łupkowy samodzielnie nie rozwiąże problemu bezpieczeństwa energetycznego Europy. Niezbędna jest również znacząca dywersyfikacja źródeł i dróg importu gazu, wspieranie dalszego rozwoju wewnętrznego rynku energii i usuwanie barier wzrostu efektywności energetycznej.
Te wszystkie kwestie nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od unijnej polityki energetycznej i klimatycznej. Polska i Wielka Brytania zamierzają wspólnie pracować nad tym, aby wykorzystać potencjał gazu łupkowego dla dobra całej Unii Europejskiej.