Jak załatwić wniosek o udostępnienie informacji publicznej, jeśli organ administracji publicznej w ogóle nie dysponuje żądaną informacją (decyzjami, dokumentacją budowy, itp.)?
Odpowiedź
W sytuacji gdy organ, do którego skierowano wniosek o udostępnienie informacji publicznej stwierdzi, że nie dysponuje dokumentami których udostępnienia w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej żąda wnioskodawca, na złożony wniosek winien odpowiedzieć pismem.
Uzasadnienie
Zasady i tryb udzielania informacji o sprawach publicznych reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) – dalej u.d.i.p. Zgodnie z art. 1 ust. 1 u.d.i.p. "informacją publiczną" jest każda informacja o sprawach publicznych, a uprawnienie do uzyskania informacji publicznej w myśl tej ustawy posiada każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego bądź faktycznego w jej uzyskaniu (art. 2 u.d.i.p.). Z kolei art. 16 u.d.i.p. wskazuje, że odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania w sprawie udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji.
Nie ulega wątpliwości, że dokumenty w postaci decyzji – o których stanowi autor pytania są informacją publiczną w rozumieniu u.d.i.p. i podlegają udostępnieniu, w sytuacji oczywiście gdy organ obowiązany do udostępnienia dysponuje takimi dokumentami. Nie może bowiem organ, który nie dysponuje żądanymi dokumentami stanowiącymi informację publiczną ich udostępnić z uwagi na brak w swoich zasobach takich informacji.
Niemniej jednak w sytuacji, gdy organ do którego złożono wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie dysponuje żądaną informacją brak jest również podstaw do wydawania przez organ, do którego wystąpiono z wnioskiem o udzielenie informacji, decyzji odmownej w oparciu o art. 16 u.d.i.p.
Przepisy u.d.i.p. przewidują wydanie decyzji administracyjnej w sytuacji, gdy w grę wchodzi zakres podmiotowy i przedmiotowy tej ustawy i następuje odmowa udzielenia informacji z uwagi na ochronę danych osobowych, tajemnicę zawodową, służbową, państwową, skarbową, statystyczną czy inną tajemnicę ustawowo chronioną bądź prawo do prywatności.
W sytuacji więc, gdy organ do którego złożono wniosek nie dysponuje żądaną informacją, winien poinformować wnioskodawcę pismem o okoliczności braku dysponowania żądaną informacją.