Po tym, jak Prawo.pl zrelacjonowało trudną sytuację z odprawami towarów na granicy z Ukrainą, biuro prasowe Ministerstwa Finansów nadesłało nam swoje stanowisko w tej sprawie. Przypomnijmy, że problem ten był omawiany podczas zorganizowanej w dniach 12-13 grudnia przez Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą konferencji w Lublinie. Wielu przedsiębiorców z obu stron granicy skarżyło się m.in. na długie kolejki do odpraw towarów, słabą współpracę różnych służb i braki w infrastrukturze granicznej.
Czytaj też: Mała liczba przejść granicznych blokuje handel z Ukrainą
Jak wspominaliśmy w relacjach z tej konferencji, w czasie trwającej od lutego wojny obrót towarami przez granicę ukraińską wzrósł o połowę. To efekt m.in. skierowania strumienia eksportu ukraińskiego zboża przez terytorium Polski, a także zwiększonego przywozu na Ukrainę paliw, broni i artykułów codziennego użytku. MF potwierdza to zjawisko swoimi statystykami. Podaje, że w całym 2021 roku polscy celnicy odprawili 372,8 tys. ciężarówek zmierzających na Ukrainę, a dotychczas w ciągu 2022 roku - ponad 464 tys. Ruch w drugą stronę też się zwiększył - w ub.r. odnotowano niecałe 300 tys. ciężarówek odprawionych na wjeździe do Polski, a w tym roku liczba ta zbliża się już do 400 tys.
Czytaj też: Na granicę polsko-ukraińską unijne prawo celne ledwo sięga
Reorganizacja ruchu na przejściach
Jak zauważa resort, w odpowiedzi na postulaty formułowane przez przewoźników, podjęto już szereg działań organizacyjnych na rzecz zwiększenia przepustowości przejść granicznych. Z inicjatywy Krajowej Administracji Skarbowej rozgraniczono ruch towarowy ze względu na dopuszczalną masę całkowitą pojazdów (do 7,5 t i powyżej 7,5 t).
Ponadto, wprowadzone zostały dodatkowe rozwiązania:
- drogowe przejście graniczne w Dorohusku zostało w całości przeznaczone dla ruchu towarowego (dodatkowo kontrolowane są tam tylko autobusy);
- w przejściu granicznym w Korczowej uruchomiono terminal autostradowy do odpraw ruchu osobowego (kierunek wjazdowy do Polski). Tym samym zwiększono liczbę pasów przeznaczonych do odpraw samochodów ciężarowych wjeżdżających do Polski (o sześć). Dodatkowo został wyodrębniony pas ruchu na potrzeby przejazdu pojazdów ciężarowych bez ładunku;
- w drogowym przejściu granicznym w Zosinie na kierunku wjazdowym do Polski wprowadzono możliwość przejazdu pojazdów ciężarowych bez ładunku o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t.
Efektem tej reorganizacji ma być odprawienie o dwieście ciężarówek więcej w ciągu jednej 12-godzinnej zmiany. Ministerstwo oblicza, że jest równoznaczne z otwarciem dodatkowego, średniej wielkości przejścia granicznego. Otwarcie prawdziwego nowego przejścia rząd zapowiada na przyszły rok.
Ludzie i komputery z nowymi zadaniami
W odpowiedzi na zarzuty przedsiębiorców o zbyt małą liczbę funkcjonariuszy celno-skarbowych na granicach, MF zauważa że ta obsada jest obecnie optymalna. "Krajowa Administracja Skarbowa stosuje na bieżąco rozwiązanie polegające na możliwości czasowego przesunięcia funkcjonariuszy do wykonywania innych zadań w przypadku zaistnienia takiej konieczności, tak by działania te przełożyły się na dalsze zwiększenie przepustowości w przejściach granicznych przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury i sprzętu. Przeniesienia te dotyczą także funkcjonariuszy z izb administracji skarbowej nadzorujących inny niż ukraiński odcinek zewnętrznej granicy UE" - czytamy w oświadczeniu Ministerstwa Finansów.
Resort przyznaje jednak, ze infrastruktura na granicy z Ukrainą jest dziś niewystarczająca. Jednak zapewnia, że te braki zostaną nadrobione rozwiązaniami informatycznymi. Od 2022 roku we wszystkich przejściach granicznych po stronie polskiej funkcjonuje system Cyfrowa Granica, dzięki któremu proces obsługi pojazdów przekraczających granicę jest w pełni zautomatyzowany. W trakcie realizacji jest projekt "Single Window" (ang. pojedyncze okno), który pozwala na elektroniczną komunikację Służby Celno-Skarbowej z wybraną inspekcją oraz odejście od papierowej formy załatwiania spraw przez podmioty dokonujące obrotu towarowego z zagranicą.
KAS pracuje też nad wdrożeniem systemu awizacji terminu odprawy granicznej w drogowym ruchu towarowym na kierunku wywozowym z Polski z wykorzystaniem systemu SATOS. Projekt ten dotyczy kierunku wyjazdowego z Polski i siłą rzeczy pozostaje bez wpływu na kolejki tworzące się po drugiej stronie granicy. Podobne rozwiązanie 12 grudnia br. pilotażowo wprowadziła strona ukraińska w drogowym przejściu granicznym Jagodzin-Dorohusk.
Sprawdź również książkę: Prawo celne. Komentarz >>