Przedmiotem skargi była bezczynność burmistrza w sprawie udostępnienia informacji publicznej. Skarżący wyjaśnił, że zgodnie ze złożonym wnioskiem otrzymał zestawienie wszystkich wniosków, uwag oraz zastrzeżeń wnoszonych do uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednakże organ dokonał anonimizacji numeracji nieruchomości, przez co utrudnił prawidłowe zrozumienie przekazanych danych, więc wnioskowana informacja nie została w pełni udostępniona.
Sąd nie zgodził się z wnioskodawcą
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, który uznał, że organ nie dopuścił się bezczynności w zakresie wniosku o udostępnienie informacji publicznej. W złożonej skardze zarzucono brak przekazania danych w zakresie numerów ewidencyjnych działek, do których odnoszą się wnioski, uwagi oraz zastrzeżenia wnoszone do uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Sąd podkreślił jednak, że ujawnienie numerów geodezyjnych poszczególnych działek gruntu może pozwolić na ustalenie właścicieli nieruchomości. Oznacza to, że dane te stanowią informacje podlegające ochronie ze względu na prywatność osób fizycznych.
Czytaj także: Nielegalne przeglądarki z Seszeli wyszukują księgi wieczyste po adresie >>>
Udostępnienie danych naruszyłoby prywatność
Sąd wskazał, że udostępnienie informacji publicznej jest obowiązkiem podmiotów wykonujących zadania publiczne oraz prawem podmiotowym wynikającym z art. 61 ust. 1 Konstytucji RP. Niemniej każda osoba fizyczna ma prawo do ochrony dotyczących jej danych osobowych. Oznacza to, że udostępnienie informacji publicznej jest dopuszczalne z poszanowaniem prawa do prywatności. WSA podkreślił, że zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej. Natomiast dysponowanie numerem działki, przy dołożeniu minimum staranności i wykorzystaniu powszechnie dostępnych metod, pozwala na ustalenie tożsamości właściciela nieruchomości nawet laikowi. Przekazanie spornych danych mogło więc naruszyć prywatność właścicieli działek gruntu. Tym samym organ prawidłowo przekazał żądane informacje dopiero po usunięciu danych chronionych.
Sprawdź też w LEX: Dopuszczalność udostępnienia wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej >
Cena promocyjna: 36.5 zł
|Cena regularna: 50 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 36.5 zł
Spełnienie żądania byłoby obejściem przepisów
WSA stwierdził, że za odmową udostępnienia numerów geodezyjnych działek gruntu przemawiał także argument związany z reglamentowaniem dostępności do przedmiotowych danych. Art. 24 ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne stanowi, że dane zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne. Niemniej art. 40a ust. 1 tej ustawy przewiduje odpłatność za udostępnienie informacji, a art. 24 ust. 4 i 5 zawierają ograniczenia podmiotowe, polegające na wprowadzeniu wymogu wykazania interesu prawnego przez osoby trzecie. Sąd uznał więc, że uzyskanie numerów działek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowiłoby obejście przepisów, które przewidują szczególny tryb dostępu do nich i zasadę odpłatności. Mając powyższe na uwadze, skarga została oddalona.
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 26 czerwca 2024 r., sygn. akt II SAB/Go 52/24, nieprawomocny
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.