Senackie poprawki dotyczą m.in. uzupełnienia przepisów o umożliwienie dyrektorowi Urzędu Morskiego kontrolowania ksiąg z zapisami na temat zrzucania przez statki paliwa zawierającego zbyt dużą ilość siarki, dodania przepisu o karach dla kapitana statku, jeśli takie zapisy nie są prowadzone lub przedstawiane.
Ustawa implementuje do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej zmieniającą dyrektywę Rady w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych. W nowelizacji doprecyzowano także kwestie dotyczące procedury zmiany paliwa na statkach oraz prowadzenia związanej z tym dokumentacji; postępowania kapitana statku w przypadku braku możliwości zakupu paliwa o wymaganej zawartości siarki; publicznego udostępniania przez dyrektora urzędu morskiego listy dostawców paliw żeglugowych. Zaostrzenie przepisów dotyczących zawartości siarki w paliwach żeglugowych ma się przyczynić do poprawy środowiska naturalnego m.in. jakości powietrza w strefach przybrzeżnych.