Celem projektu jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego (FK). Nowelizacja zakłada podniesienie stawek opłaty paliwowej z jednoczesnym obniżeniem stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Obecnie opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego (80% wpływów) i Funduszu Kolejowego (20% wpływów). Wprowadzenie zmian w przepisach umożliwi raz w roku transfer środków z KFD do FK w wysokości 400 mln zł w latach 2016-2019.

Jednocześnie projekt utrzymuje w mocy przepisy mówiące o dodatkowym zasilaniu FK do 2015 r. ze środków KFD w wysokości 100 mln zł. Zdaniem rządu proponowane zmiany pozwolą w pełni wykorzystać środki pochodzące z UE w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, co przełoży się na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej.

(www.sejm.gov.pl)