Branżę transportową czekają kolejne zmiany. Minister Infrastruktury skierował właśnie do konsultacji kolejną nowelizację prawa o ruchu drogowym i ustawy o transporcie. Przede wszystkim nowelizacja zobowiąże Inspekcję Transportu Drogowego do sprawdzania w ciągu roku co najmniej 5 proc. łącznej liczby pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3,O3 i O4 zarejestrowanych w Polsce. Oznacza to, że nowe przepisy obejmą ponad 3 mln samochodów ciężarowych oraz 113 tys. autobusów. Brak jest natomiast danych dotyczących przyczep/naczep, które również będą podlegały badaniom, a także pojazdów z innych krajów tylko przejeżdżających przez Polskę. Wiadomo jednak, że 450 inspektorów drogowych od stycznia do listopada 2017 r. przeprowadziło 270 511 kontroli stanu technicznego z czego zatrzymała 9990 dowodów rejestracyjnych (3,7 proc). Od przyszłego roku kontroli będzie więcej, i będą bardziej skuteczne, bo inspektorzy dostaną 16 mobilnych stacji kontroli. Ponadto nowela zobowiązuje kontrolujących do przekazania informacji dotyczącej liczby i wagi usterek wykrytych w pojeździe do elektronicznej centralnej ewidencji naruszeń.

Badanie na poboczu

Zgodnie z nowelizacją szczegółowe badania samochodów będą wykonywane w wyznaczonych punktach usytuowanych przy drogach oraz stacjonarnych i mobilnych stacjach kontroli pojazdów. Zwłaszcza mobilne stacje pozwolą  skrócić czas kontroli i zwiększyć ich skuteczność.  Wykorzystywane są one już w województwie dolnośląskim i kujawsko-pomorskim. Tylko w 2017 r.  ich pomocą skontrolowano 1264 samochody i zatrzymano 601 dowody rejestracyjne. Z tego większą skutecznością wykazali się inspektorzy z Wrocławia. Zatrzymali 465 dowodów rejestracyjnych na  647 sprawdzonych aut (68,9 proc.). To bardzo dużo, bo w sumie wszystkich kontroli przeprowadzili 6231, zarekwirowali tylko 443 dowody. Oznacza to, że większość z nich zatrzymano w wyniku kontroli mobilnych. Dlatego resort planuje zakupienie kolejnych 16 mobilnych stacji, które pozwalają badań stan techniczny na pboczu. Ponadto wyposaży inspekcje  64 zestawy do kontroli tachografów i układów pojazdów. Te drugie będę badać dozowanie płynu adblue stosowanego do zmniejszenia poziomu spali.



Prawo o ruchu drogowym >>


Ponadto projekt zakłada wprowadzenie obowiązku posiadania przez kierowcę wykonującego przewóz drogowy protokołu najbardziej aktualnej drogowej kontroli technicznej oraz zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

Punkt kontaktowy

Powstanie też punkt kontaktowy do wymiany informacji o wynikach kontroli. Prowadzić go będzie Główny Inspektor Transportu Drogowego. Punkt będzie przekazywał swoim odpowiednikom w innych krajach UE informacje o badaniach stanu technicznego pojazdów niezarejestrowanych w Polsce. Nie będą to tylko wyniki kontroli ITD, ale również wszystkich innych służb: policji, straży granicznej czy Krajowej  Administracji Skarbowej. W przypadku stwierdzenia poważnych lub niebezpiecznych usterek, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszają wymagania ochrony środowiska, niezarejestrowanym na terytorium Unii Europejskiej, Główny Inspektor Transportu Drogowego powiadamia o wynikach kontroli państwo, w którym pojazd lub przyczepa jest zarejestrowany.

Nowelizacja z opóźnieniem dostosuje nasze przepisy do dyrektywy 2014/47/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z  3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE. Dyrektywę powinna być stosowana już od 20 maja 2018 r. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym* i ustawy o transporcie ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
---------------------------------------------------------------------------------

* Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu.