NIK skontrolowała siedem inwestycji realizowanych w Szczecinie w latach 2012-2014: Filharmonię, Bulwary Nadodrzańskie, Technopark, kąpielisko Arkonka, halę sportową, Centrum Edukacji Wodnej oraz cmentarz na ul. Bronowickiej. Łączne nakłady na te inwestycje wyniosły 480 mln zł.

Tylko jedna z kontrolowanych inwestycji - budowa Filharmonii - od początku nadzorowana była przez wyspecjalizowaną jednostkę organizacyjną Urzędu Miasta czyli Wydział Inwestycji Miejskich. W pozostałych przypadkach realizację inwestycji oraz nadzór nad nimi powierzono podmiotom, które nie były do tego przygotowane. We wszystkich zbadanych postępowaniach przetargowych jedynym kryterium wyboru wykonawcy robót była cena. Skupiając się na formalnej poprawności udzielania zamówień publicznych, inwestorzy nie wypracowali skutecznych metod weryfikacji wiarygodności oferentów, zarówno pod względem ich potencjału technicznego, jak i możliwości finansowych. Nawet w przypadkach, kiedy oferowana cena była znacząco niższa od szacunkowej wartości zamówienia, nie weryfikowano rzetelności przedstawionych ofert. W rezultacie wykonawcy dwóch inwestycji w trakcie robót ogłosili upadłość i nie dokończyli prac, a firma budująca cmentarz opuściła plac budowy i nie uczestniczyła w końcowym odbiorze inwestycji, jednostronnie uznając, że zakres prac został zrealizowany. Żadna z inwestycji nie została oddana w terminie wynikającym z zawartych umów. Opóźnienia w ich realizacji wyniosły od 7 miesięcy do ponad 3 lat. W rezultacie końcowe koszty wszystkich inwestycji zwiększyły się łącznie o ponad 50 mln zł. Pomimo tego, że wykonawcy nie dotrzymali zakresu prac wynikających z harmonogramów, inwestorzy nie egzekwowali skutecznie zapisów zawartych w umowach. W żadnym ze zbadanych przypadków inwestorzy nie rozwiązali umów z wykonawcami, choć mieli do tego podstawy. Zgadzali się również na kolejne przesunięcia terminów zakończenia inwestycji, choć nie było do tego obiektywnych przesłanek, ani stosownych zapisów w umowach. Projekty realizowanych inwestycji wymagały licznych korekt, co miało bezpośredni wpływ na opóźnienie terminu ich zakończenia. Na dodatkowe opracowania projektowe zawarto łącznie 9 umów na kwotę 804,30 tys. zł.

(www.nik.gov.pl)