– Okres przejściowy, w którym można było sprzedawać auta z kratką, okazał się pozytywnym bodźcem dla całej branży motoryzacyjnej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Stanisław Dojs z Volvo Auto Polska.
Z końcem 2013 roku wygasło pozwolenie UE na stosowanie ograniczeń w odliczaniu podatku VAT od aut osobowych używanych przez firmy. Sejm uchwalił nowe przepisy, jednak weszły one w życie dopiero 1 kwietnia. Przez trzy pierwsze miesiące tego roku obowiązywał więc okres przejściowy, w którym przedsiębiorcy, kupując samochód z homologacją pojazdu ciężarowego (czyli wyposażony w kratkę), mogli liczyć na pełne odliczenie podatku VAT. Klienci ruszyli więc na zakupy.
– W segmencie premium nasza marka zyskała najwięcej. Z kampanią informacyjną zachęcającą do zakupu takich aut ruszyliśmy już w grudniu 2013 roku, gdy wiele firm wahało się jeszcze, czy rzeczywiście opcja kratki będzie znów obowiązywać. Wyprzedziliśmy w ten sposób konkurencję o kilka tygodni, zbierając tylko w grudniu 400 zamówień na nasze samochody – mówi Stanisław Dojs.
W ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku zarejestrowano w kraju łącznie 2166 aut Volvo, co dało marce 14. pozycję na liście najpopularniejszych samochodów w Polsce. Największym bestsellerem pośród modeli z homologacją ciężarową był SUV XC60, kupiony przez 987 osób. Na drugim miejscu znalazł się crossover XC70, znajdując 114 nabywców. Ostatnie miejsce na podium przypadło V40 – 109 sprzedanych sztuk.
Według nowych, już obowiązujących przepisów, 100 proc. VAT-u można będzie odzyskać jedynie w przypadku kupna auta służbowego wykorzystywanego wyłącznie do określonej działalności gospodarczej.
– Dobre otwarcie roku było dla nas ważnym  elementem strategii biznesowej – wyjaśnia Stanisław Dojs. – Patrzymy z optymizmem na pozostałe trzy kwartały. Możliwość odzyskania przez firmy pełnego VAT-u została co prawda mocno ograniczona, ale nowe przepisy są i tak korzystniejsze od tych, które obowiązywały do końca roku 2013. W przypadku aut służbowo-prywatnych prawo umożliwia odliczenie tylko połowy podatku, ale za to bez limitu kwotowego. Dla przedsiębiorców to korzystna zmiana, która powinna zachęcać ich do zakupów. 
 
 
To zmiana opłacalna szczególnie przy zakupie aut droższych, czyli właśnie z segmentu premium. Volvo w I kwartale tego roku zanotowało 68 proc. wzrostu sprzedaży w tej klasie, sprzedając 1405 aut. Dla porównania, cały rynek samochodowy w Polsce wzrósł w tym okresie o 29 procent.