Karpiński wraz z ambasadorem Włoch Riccardo Guariglią odwiedził teren budowanego w Świnoujściu terminalu LNG. "Nie przewidujemy teraz zakończenia kontraktu poza 31 grudnia 2014 r." - powiedział dziennikarzom minister.
Karpiński nazwał harmonogram przewidujący nową datę oddania do eksploatacji terminalu LNG na koniec 2014 "racjonalnym". "Ten plan jest bardzo ambitny, ma wiele punktów krytycznych, ale cały czas jest zarządzany tak, jak to zostało wpisane w harmonogramie. Spotkanie z przedstawicielami wykonawców i inwestorem było bardzo owocne i wspólnie z ambasadorem chcielibyśmy przekazać informację, że rząd włoski i polski wykazują pełną determinację, aby ta kooperacja zmaterializowała się tym, bardzo wysoko technologicznym projektem, największym w tej części Europy” - powiedział.
Karpiński mówił, że współpraca inwestora i wykonawcy jest coraz lepsza, co nie znaczy, że nie ma ryzyka. Wyraził nadzieję, że włoski wykonawca "dołoży wszelkich starań, aby projekt zmaterializował się z sukcesem".
Minister podkreślał, że w przypadku tak wielkiej budowy zawsze pojawiają się jakieś problemy, ale po to uruchomiono wszystkie dostępne narzędzia, żeby je szybko rozwiązywać i minimalizować zagrożenie.
Ambasador Guariglia podkreślił wagę inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego Europy. Wyraził zadowolenie, że terminal wykonuje firma z jego kraju i zapewnił, że włoska strona robi wszystko, żeby harmonogram został dotrzymany.
We wrześniu br. spółka Polskie LNG i budujące terminal konsorcjum pod włoskim kierownictwem Saipem-Techint-PBG podpisały aneks do kontraktu, zgodnie z którym terminal LNG w Świnoujściu będzie gotowy do eksploatacji do końca 2014 r. Jednocześnie wartość kontraktu wzrosła o 67,5 mln euro.
Wcześniejsza umowa przewidywała oddanie terminalu do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale od dłuższego czasu wiadomo było, że termin ten odsunie się w czasie, m.in. z powodu ostrego kryzysu branży budowlanej i bankructw wykonawców inwestycji w 2012 r. W kwietniu wiceminister skarbu Paweł Tamborski mówił o 2-4 miesiącach opóźnienia w budowie.
Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Jest pierwszym tego typu projektem w Europie Środkowo-Wschodniej. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.