Kto powinien zająć się zwierzyną łowną przebywającą na terenie miasta i opracować procedury postępowania niesienia pomocy rannej zwierzynie, która znajduje się na terenie poza miejscami ich naturalnego bytowania?
W przypadku procedury związanej ze znalezieniem się zwierzęcia łownego poza terenem jego naturalnego bytowania w pierwszej kolejności zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - dalej u.s.g. i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g, a następnie m.in. ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie, (tekst jedn.: z 2005 r., Dz. U. Nr 127, poz. 1066 z późn. zm.) - dalej pr.ł.. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta powinien opracować procedurę postępowania w przypadku pojawienia się zwierzyny łownej na terenie poza miejscem ich naturalnego bytowania dla dwóch przypadków: 1) pojawienie się zwierzyny rannej; 2) pojawienie się zwierzyny zdrowej. Koszty akcji ponosi gmina.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 u.s.g., zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują w szczególności utrzymanie porządku. Natomiast art. 3 ust. 1 u.u.c.p.g., stanowi, że utrzymanie porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 u.u.c.p.g., gminy zapewniają porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania. Ustawodawca enumeratywnie wylicza te warunki wśród których wskazuje, że realizacja tego obowiązku następuje m.in. przez organizowanie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami. Zapis "ochrony przed bezdomnymi zwierzętami" ma tu charakter przykładowy albowiem ustawodawca posługuje się sformułowaniem "w szczególności". Należy więc uznać przez analogię, że przepis ten dotyczy także zwierząt łownych. Pojawienie się zwierząt łownych poza jej środowiskiem naturalnym należy więc traktować tak samo, jak pojawienie się zwierząt bezdomnych, tzn. jako zdarzenie powodujące konieczność działania gminy w celu przywrócenia porządku.
W przypadku rannego zwierzęcia gmina powinna opracować procedurę współdziałania:
z terytorialnie związanym lekarzem weterynarii, do którego obowiązku należy stwierdzenie stanu zwierzyny lub lekarzem weterynarii koła łowieckiego;
z terytorialnie związanym Kołem Łowieckim, do którego zgodnie z art. 34 pkt 2 pr.ł., należy współdziałanie z administracją samorządową w zachowaniu populacji zwierząt łownych i pod nadzorem lekarza weterynarii mogą dobić zwierzę;
policją, która w uzasadnionych przypadkach również ma prawo zabić lub dobić zwierzę;
firmą, która zajmuje się odbiorem i utylizacją martwych zwierząt;
Ponadto powinna powiadamiać przy każdej akcji straż miejską, straż pożarną i powiatowy zespół zarządzania kryzysowego.
Teresa Bzinkowska
W przypadku procedury związanej ze znalezieniem się zwierzęcia łownego poza terenem jego naturalnego bytowania w pierwszej kolejności zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - dalej u.s.g. i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g, a następnie m.in. ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie, (tekst jedn.: z 2005 r., Dz. U. Nr 127, poz. 1066 z późn. zm.) - dalej pr.ł.. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta powinien opracować procedurę postępowania w przypadku pojawienia się zwierzyny łownej na terenie poza miejscem ich naturalnego bytowania dla dwóch przypadków: 1) pojawienie się zwierzyny rannej; 2) pojawienie się zwierzyny zdrowej. Koszty akcji ponosi gmina.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 u.s.g., zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują w szczególności utrzymanie porządku. Natomiast art. 3 ust. 1 u.u.c.p.g., stanowi, że utrzymanie porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 u.u.c.p.g., gminy zapewniają porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania. Ustawodawca enumeratywnie wylicza te warunki wśród których wskazuje, że realizacja tego obowiązku następuje m.in. przez organizowanie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami. Zapis "ochrony przed bezdomnymi zwierzętami" ma tu charakter przykładowy albowiem ustawodawca posługuje się sformułowaniem "w szczególności". Należy więc uznać przez analogię, że przepis ten dotyczy także zwierząt łownych. Pojawienie się zwierząt łownych poza jej środowiskiem naturalnym należy więc traktować tak samo, jak pojawienie się zwierząt bezdomnych, tzn. jako zdarzenie powodujące konieczność działania gminy w celu przywrócenia porządku.
W przypadku rannego zwierzęcia gmina powinna opracować procedurę współdziałania:
z terytorialnie związanym lekarzem weterynarii, do którego obowiązku należy stwierdzenie stanu zwierzyny lub lekarzem weterynarii koła łowieckiego;
z terytorialnie związanym Kołem Łowieckim, do którego zgodnie z art. 34 pkt 2 pr.ł., należy współdziałanie z administracją samorządową w zachowaniu populacji zwierząt łownych i pod nadzorem lekarza weterynarii mogą dobić zwierzę;
policją, która w uzasadnionych przypadkach również ma prawo zabić lub dobić zwierzę;
firmą, która zajmuje się odbiorem i utylizacją martwych zwierząt;
Ponadto powinna powiadamiać przy każdej akcji straż miejską, straż pożarną i powiatowy zespół zarządzania kryzysowego.
Teresa Bzinkowska