Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, który otrzymał decyzje zatwierdzające dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014 – 2020 dla 11 projektów drogowych. 16 marca 2016 r. Komisja Europejska zatwierdziła 10 dużych projektów drogowych z Polski.

- Dzisiejsza decyzja przybliża nas do domknięcia spójnej sieci tras szybkiego ruchu. Mamy zgodę na dofinansowanie z funduszy unijnych budowy kluczowych odcinków dróg ekspresowych – podkreślił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Wcześniej, 12 lutego 2016 r., Komisja Europejska wydała pierwszą decyzję – zatwierdziła duży projekt drogowy, budowę drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów na odcinku w. Lublin Sławinek - w. Lublin Węglin (fragment zachodniej obwodnicy Lublina), o wartości 149,6 mln EUR.

Zatwierdzone projekty drogowe zlokalizowane są w siedmiu województwach i dotyczą dróg ekspresowych w sieci TEN-T: S3, S5, S7, S8 i S51.

- Cieszę się, że dzięki bardzo dobremu przygotowaniu wniosków aplikacyjnych i wspólnej pracy jednostek resortu Infrastruktury i Budownictwa: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także Ministerstwa Rozwoju, udało nam się – jako pierwszemu krajowi – uzyskać decyzję o przyznanym dofinansowaniu aż dla 11 dużych projektów drogowych, tak ważnych z punktu widzenia spójności komunikacyjnej – podkreślił minister Andrzej Adamczyk. 

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o drogach publicznych. Orzecznictwo. Akty wykonawcze. Wzory dokumentów
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł



Dotychczas w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisano umowy o dofinansowanie dla 29 projektów (1 umowa w sektorze energii, 22 w sektorze transportu i 6 umów dla pomocy technicznej), w ramach których wsparcie unijne stanowi 11 mld zł, tj. 9,2 proc. dostępnego budżetu. Ogłoszono i uruchomiono 14 konkursów (dla 9 działań) na kwotę 9,5 mld zł, co stanowi 8 proc. alokacji. 
Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa