Pytanie
Osoba fizyczna równocześnie prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wykonuje umowę zlecenia z podstawą 1680 zł oraz zawarła kolejna umowę zlecenia na kwotę 700 zł.
Czy może opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe z obu umów zleceń a z działalności jedynie składkę zdrowotną?
Czy ustawodawca określając jako tytuł ubezpieczeń - umowę zlecenia miał na myśli jedną umowę czy wszystkie spełniające kryteria umowy zlecenia?
Gdyby wziąć pod uwagę obie umowy zlecenia to podstawa liczenia od nich składek przekraczałaby podstawę, jaka obowiązuje tę osobę z prowadzonej działalności tj. 2227,80 zł i dzięki temu z działalności mogłaby opłacać tylko składkę zdrowotną.
Jeżeli natomiast bierze się pod uwagę tylko pierwszą umowę zlecenia to wówczas osoba ta musiałaby opłacać składkę z tej umowy (1680 zł) i z działalności (2.227,80 zł) oraz składkę zdrowotną z drugiej umowy zlecenia.