Ustalenie wartości zamówienia stanowi podstawową czynność w procedurze zamówień publicznych. Jej szczególne znaczenie uzasadnione jest faktem, iż w zależności od wartości zamówienia zaistnieje obowiązek stosowania przepisów ustawy lub obowiązek ów nie powstanie. Pomimo owego zasadniczego znaczenia wartości zamówienia dla procedury zamówień publicznych, ustawodawca nie wskazał definicji pojęcia „wartość zamówienia”, podając jedynie zasady jej ustalenia.


Ustalenie wartości zamówienia

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) dalej p.z.p., podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług (VAT) ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Zamawiający ustala wartości zamówienia na podstawie dokonanego opisu przedmiotu zamówienia, a więc biorąc pod uwagę wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty - w tym w szczególności na jej cenę oraz czas trwania umowy (wykonywania zamówienia). Zamawiający dokonując szacunku wynagrodzenia wykonawcy może posługiwać się różnymi metodami, z wyłączeniem jednakże tych przypadków, w których owa metoda określona została konkretnymi przepisami, jak np. w przypadku zamówień na roboty budowlane.

Najczęściej stosowanymi metodami obliczenia wynagrodzenia wykonawcy jest wynagrodzenie kosztorysowe (stosowane w oparciu o opracowaną przez zamawiającego dokumentację projektową) oraz wynagrodzenie ryczałtowe (jego istota wyraża się w tym, że wykonawca nie może żądać podwyższenia tego wynagrodzenia). Wynagrodzenie wykonawcy może być też ustalane przy zastosowaniu obu wymienionych wyżej sposobów (np. podstawę stanowi wynagrodzenie kosztorysowe, z tym że do niektórych pozycji stosuje się wynagrodzenie ryczałtowe).

Zamawiający ustalając wysokość wynagrodzenia wykonawcy zobowiązany jest do dochowania należytej staranności. Na gruncie prawa cywilnego funkcjonuje pojęcie należytej staranności wymaganej od dłużnika (art. 355 k.c.). Powyższe oznacza tyle, że dłużnik zobowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju. Natomiast w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, należytą staranność określa się uwzględniając zawodowy charakter tejże działalności. Oczywiście przy określaniu wartości zamówienia nie ma mowy o dłużniku, jednakże definicja powyższa może być odpowiednio stosowana na gruncie zamówień publicznych. Oceniając dochowanie przez zamawiającego należytej staranności należy wziąć pod uwagę w szczególności prawidłowość wyboru metody obliczania wartości zamówienia, a także ewentualną konieczność zwrócenia się do podmiotów legitymujących się wiedzą specjalistyczną o wyjaśnienie istotnych dla oszacowania wartości zamówienia kwestii. Na ocenę należytej staranności wpływ ma również rodzaj udzielanego zamówienia. Tak np. dla zamówień na roboty budowlane dochowaniem należytej staranności będzie ustalenie wartości zamówienia na podstawie kosztorysu inwestorskiego lub planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w planie funkcjonalno-użytkowym.
(...)

Pełna treść komentarza dostępna jest w programie Serwis Budowlany>>