Pełna treść komentarza dostępna jest w  programie Serwis Budowlany .

Geodezyjne wyznaczenie obiektów budowlanych w terenie
służy przestrzennemu usytuowaniu tych obiektów zgodnie z projektem budowlanym. Ma ono na celu w szczególności zachowanie przewidzianego w projekcie położenia wyznaczanych obiektów względem obiektów istniejących i wznoszonych oraz względem granic nieruchomości. Regulacje dotyczące geodezyjnego wyznaczenia obiektów budowlanych w terenie zostały zawarte w Prawie budowlanym oraz w rozporządzeniu w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie.

Wprowadzenie

Zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu, które jest dokonywane w ramach prac przygotowawczych danej budowy, zgodnie z art. 22 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) - pr. bud., należy do podstawowych obowiązków kierownika budowy. Warto mieć na uwadze, że powyższe prace przygotowawcze mogą być wykonywane tylko na terenie objętym pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem, z chwilą ich podjęcia następuje bowiem rozpoczęcie budowy. Wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie, zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 1 pr. bud. jest bowiem pierwszą czynnością, po wykonaniu której można dopiero mówić o terenie budowy. [tak: uzasadnienie do wyrok NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku z dnia 17 marca 1999 r., SA/Bk 1672/97].


Obiekty podlegające geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie

Obowiązkowi geodezyjnego wyznaczenia terenu, zgodnie z art. 43 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo budowlane, podlegają:
• obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę,
• przyłącza elektroenergetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne i telekomunikacyjne.

Ponadto, właściwy organ administracji architektoniczno – budowlanej może nałożyć powyższy obowiązek w stosunku do obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia. Obowiązek geodezyjnego wyznaczenia terenu w stosunku do ww. obiektów, może zostać nałożony jedynie w drodze decyzji administracyjnej zawierającej odpowiednie uzasadnienie faktyczne i prawne ustanowienia dodatkowego obowiązku i nie jest uzależniony od swobodnego uznania właściwego organu.

Wyjaśnienia wymaga sposób skorzystania przez właściwy organ z opisanego powyżej uprawnienia. Pomimo braku stosownego odesłania w art. 43 ust. 2 do art. 30 ust. 5 pr. bud., należy uznać, że uprawnienie to należy stosować w ramach instytucji sprzeciwu. Zgodnie bowiem z ogólną zasadą wyrażoną w ww. art. 30 ust. 5 pr. bud. do wykonywania robót budowlanych wymagających zgłoszenia można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ administracji architektoniczno – budowlanej nie wniesie sprzeciwu. (Zob. Analiza pt.: Obiekty i roboty realizowane bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę).

Obowiązkiem właściwego organu jest wyjaśnienie w tym terminie czy okoliczności i charakter zamierzonych robót budowlanych nie uzasadniają nałożenia na inwestora dodatkowych obowiązków, w tym obowiązku geodezyjnego wyznaczenia obiektu budowlanego w terenie.
(...)


Pełna treść komentarza dostępna jest w programie Serwis Budowlany .