W czasie spotkania Rada Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (Rada RIPOK) wystąpiła z 4 postulatami:
1. Wzmocnienie kontroli w ramach postępowania z odpadami komunalnymi, w tym kierowania odpadów do RIPOK-ów, z uwzględnieniem wykorzystania mocy przerobowych istniejących instalacji i kontroli przemieszczania odpadów.
Aktualne przepisy prawa, zobowiązujące kierowanie określonych strumieni odpadów do RIPOKów, w praktyce nie zawsze są realizowane. Często bowiem odpady po zmianie kodu trafiają do innych, tańszych instalacji, jednak o niższym poziomie technologicznym. Część z nich zostaje zagospodarowana niezgodnie z przepisami. Odpady dostarczane są również do zakładów, które nie zawsze posiadają stosowne zezwolenia w zakresie ich zagospodarowywania. Nie są przestrzegane ani hierarchia postępowania z odpadami, określona w ustawie o odpadach, ani zasady BAT i bliskości. Pojawiają się wątpliwości, kiedy odpady mogą zostać skierowane do instalacji zastępczej, jeśli w regionie funkcjonuje RIPOK.
2. Wykorzystanie mocy istniejących instalacji regionalnych, w szczególności wybudowanych przy współfinansowaniu z funduszy UE.
Gminy posiadające instalację indywidualnie lub wspólnie z innymi samorządami często ogłaszają przetarg na odbieranie odpadów, nie kierując ich pełnego strumienia do własnej, wybudowanej ze środków publicznych instalacji. Skutkuje to niewykorzystaniem ich mocy przerobowych, powodując wzrost kosztów jednostkowych zagospodarowania odpadów, ponoszonych w efekcie przez mieszkańców. W przypadku instalacji budowanych z wykorzystaniem środków pomocowych z UE grozi to nieosiągnięciem zakładanych efektów, a w skrajnej sytuacji – zwrotem dotacji z odsetkami.
3. Opłata za korzystanie ze środowiska, promująca stosowanie zaawansowanych technologii, zgodnych z hierarchią postępowania z odpadami.
Aktualne stawki opłaty za korzystanie ze środowiska są za mało zróżnicowane dla odpadów zmieszanych i po przetworzeniu oraz za niskie, aby skutecznie motywować do budowania instalacji zaawansowanych technologicznie, a co za tym idzie – stosowania droższych technologii zagospodarowania odpadów. Skutkuje to konkurencją cenową, w której instalacje lepiej wyposażone są droższe, a więc mniej atrakcyjne. Kryterium ukierunkowania strumieni odpadów jest cena, a nie parametry ekologiczne. Opłata w tej postaci nie spełnia swojej motywującej funkcji.
4. Zagospodarowanie produktów RIPOK-ów (MBP/MBS).
RIPOK w technologii MBP wytwarza znaczną ilość stabilizatu, w tym kompostu niespełniającego wymagań, oraz frakcję kaloryczną, która nie nadaje się do recyklingu.
W aktualnym stanie prawnym zagospodarowanie stabilizatu – poza jego składowaniem – jest znacznie ograniczone. Należy poszukiwać kierunków wykorzystania wytwarzanego w instalacjach MBP tego produktu w sposób inny niż składowanie.
Źródło: www.kig.pl
Eksperci wiedzą co poprawić w rewolucji śmieciowej
W siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej odbyło się śniadanie prasowe poświęcone problemom gospodarowania odpadami komunalnymi z perspektywy nowej ustawy śmieciowej.