Opublikowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy na celu zapewnienie stosowania nowych przepisów Unii Europejskiej dotyczących bezzałogowych statków powietrznych. Projektowana ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2022 r.

Zmiany mają ułatwić wdrażanie prostych i proporcjonalnych zasad w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym wykonywanych w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego. Uprawnienia pilota bezzałogowego statku powietrznego do 20 kg mogą mieć osoby od 14 roku życia. Projekt przewiduje też wprowadzenie klasyfikacji lotów wykonywanych przy użyciu dronów.

Czytaj też: Są wypadki, ale użytkownik e-hulajnogi nie będzie musiał mieć polisy OC

Obowiązkowe ubezpieczenie

Jedną z wprowadzanych nowości jest obowiązek kupowania polisy OC przez operatorów systemu bezzałogowego statku powietrznego, którzy użytkują bezzałogowy statek powietrzny o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg za szkody powstałe w związku z wykonywaną operacją. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z wykonywaną operacją z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, miałaby wynosić równowartość 3000 SDR.

Brak takiej polisy ma skutkować karą pieniężną w wysokości 2000 zł.

Bez konsultacji z zakładami ubezpieczeń

Projektowana regulacja ma istotne znaczenie dla ubezpieczycieli, które oferują lub będą oferowały ubezpieczenia OC statków powietrznych po wprowadzeniu projektowanej regulacji, a którzy będą musieli wprowadzić nowe produkty, ale nie są przewidziane konsultacje publiczne projektu. Tymczasem asekuratorzy dostrzegają słabe punkty planowanej regulacji.

Jak wskazuje Polska Izba Ubezpieczeń, przewidując w projekcie ustawy obowiązek zawarcia ubezpieczenia OC ustawodawca określa jedynie wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej. Nie reguluje ani też nie wprowadza delegacji do uregulowania w rozporządzeniu wykonawczym, szczegółowego zakresu tego ubezpieczenia ani terminu powstania obowiązku ubezpieczenia. Dla zakładów istotny jest też projektowany krótki okres vacatio legis ustawy.

 

Zdaniem ubezpieczycieli istotne byłoby rozważenie m.in., jakie szkody powinny być pokryte wprowadzanym ubezpieczeniem. Konieczne jest również wprowadzenie listy wyłączeń odpowiedzialności, co jest typową praktyką w ubezpieczeniach OC. Chodzi o to, żeby zakres odpowiedzialności ubezpieczycieli był określony w sposób realistyczny i uwzględniał kompromis pomiędzy potrzebami osób poszkodowanych a możliwościami ubezpieczycieli.

 

Publiczny transport zbiorowy. Komentarz
-10%

Błażej Kwiatek, Andrzej Wach, Karol Wach

Sprawdź  

Cena promocyjna: 116.1 zł

|

Cena regularna: 129 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 90.3 zł