Pytanie
Spółka jest licencjonowanym partnerem dostawcy oprogramowania (Dostawcy) w Polsce. W ramach swojej działalności świadczy usługi wdrożeniowe tego systemu oraz pośredniczy w sprzedaży licencji do klientów końcowych.
Umowy licencyjne skonstruowane są w ten sposób, że standardowym elementem każdej licencji jest tzw. asysta techniczna, czyli rodzaj usługi polegającej na gotowości Dostawcy do naprawy błędów, udostępniania aktualizacji, innego rodzaju wsparcia technicznego dla użytkowników. Do każdej swojej licencji Dostawca dodaje wg wskaźnika procentowego usługę takiej rocznej asysty, a następnie po upływie każdego roku sprzedaje już tylko asystę na kolejny okres nie sprzedając samej licencji.
Spółka pośredniczy w sprzedaży licencji oraz asysty. Dokumentacja kontraktu definiuje, kto jest dostawcą licencji oraz asysty (jest nim Dostawca) oraz odbiorcą końcowym (klient spółki).
Czy są jakiekolwiek przeciwwskazania, aby spółka odliczyła VAT (23%) od zakupu usługi asysty od Dostawcy w miesiącu, w którym dokonała zakupu i sprzedaży do Klienta końcowego (obie transakcje zamykają się w jednym miesiącu kalendarzowym na przestrzeni kilku dni) – czy wykonała usługę albo dostawę?
Czy są jakieś powody, aby czekać z odliczeniem tego podatku aż do upływu całego okresu, którego dotyczy usługa asysty (12 miesięcy)?
Czy sprzedaż licencji z asystą podlega w zakresie prawa do odliczenia VAT takim samym regułom jak sprzedaż samej licencji?