Pytanie
Pracodawca zakupił 100 sztuk telefonów komórkowych, faktura VAT została wystawiona na pracodawcę. Następnie na telefony zostały przyznane limity na rozmowy w wysokości od 20 do 200 zł i dalej zostały one rozdysponowane na pracowników. Pracownicy działu płac (3 osoby) dostały do podpisana umowę "w sprawie używania telefonu komórkowego do celów służbowych". Z umowy wynika, że:
1) telefon ma być używany do celów służbowych,
2) miesięczny limit wynosi 20 zł,
3) pracodawca pokrywa koszty używania telefonu komórkowego do wysokości limitu - na podstawie comiesięcznej faktury VAT,
4) w przypadku stwierdzenia przekroczenia przyznanego limitu złotówkowego pracownik zobowiązany jest do pokrycia różnicy pomiędzy przyznanym limitem a kwotą znajdującą się na fakturze VAT, wpłaty dokonuje w kasie przedsiębiorstwa bądź ze swojego wynagrodzenia za pracę.
Czy po stronie pracowników powstaje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i podatek?
Jak ustalić podstawę opodatkowania?
Czy obowiązek opłacania podatku i składek na ubezpieczenie społeczne przez pracowników powstaje dopiero w momencie przekroczenia limitu rozmów?