Pytanie
Nasza firma otrzymała od kontrahenta z Włoch Debit notę na ok. 10.000 euro z tytułu reklamacji jakościowej wyrobów, Sprzedajemy plastikowe sztućce. Koszty reklamacji objętej ww. kwotą obejmują dodatkowe koszty wycofania produktu z rynku, koszty analiz, przepakowania itp. jako załącznik przekazano nam faktury od końcowego odbiorcy, wystawione na naszego odbiorcę, którymi on obciążył naszego odbiorcę min za Analysekosten Buerau Veritas, Aktion Hofer, Kennzeichnung i Analyse.
Czy ww. wydatek ma charakter usługi czy odszkodowania i czy stanowi koszt uzyskania przychodu?
Z ww. odbiorca handlujemy juz od kilku lat. Udokumentowanie kosztów reklamacji notą wydaje się, że świadczy nie o refakturowaniu usług, a o charakterze odszkodowania. Nie posiadamy z kontrahentem żadnej umowy, a zapłat noty wynika z chęci utrzymania się na rynku i zapewnienia dalszej współpracy czyli zabezpieczenia źródła przyszłych i obecnych przychodów.