„Roboty związane z realizacją tej inwestycji planujemy rozpocząć natychmiast po przekazaniu placu budowy. Spodziewamy się, że nastąpi to w ciągu tygodnia” – powiedział dziennikarzom dyrektor kontraktu z firmy Budimex SA Tomasz Bielecki.

Jak powiedział dziennikarzom kierownik projektu inwestycji z kieleckiej GDDKiA, Wojciech Wieczorek budowa dwudziestokilometrowego odcinka trasy ma potrwać 22 miesiące z wyłączeniem okresu zimowego (15 grudnia–15 marca). To oznacza, że nowy fragment S7 będzie gotowy w pierwszej połowie 2017 roku.

Droga będzie przebiegała w dotychczasowym śladzie krajowej siódemki za wyjątkiem trzykilometrowego odcinka pod Wodzisławiem, gdzie zmieni ona nieznacznie swój przebieg. Trasę zaprojektowano z uwzględnieniem szerokiego pasa rozdzielającego jezdnie drogi. Wszystko po to, by w przyszłości, jeśli zajdzie taka konieczność, poszerzyć je o dodatkowe pasy ruchu - wyjaśnił podczas czwartkowej konferencji Wieczorek.

Na 20 kilometrach nowej trasy powstanie 35 obiektów inżynierskich w tym m.in. sześć mostów, dziewięć wiaduktów, dwie kładki dla pieszych, jedno podziemne przejście dla pieszych oraz dwa przejścia dla zwierząt dużych. Komunikację z innymi drogami zapewnią cztery węzły drogowe – „Jędrzejów Wschód”, „Jędrzejów Południe”, „Mierzawa” oraz „Wodzisław”. Zaplanowano także dwa miejsca obsługi podróżnych.

Wartość robót budowlanych tego odcinka wyceniono na 348,6 mln złotych. Inwestycja ta jest przewidziana do współfinansowania ze środków unijnych, przyznanych Polsce na lata 2014-2020.

Poza wspomnianym odcinkiem, na mapie drogowej województwa świętokrzyskiego pozostają jeszcze dwa fragmenty drogi krajowej nr 7, wobec których toczą się procedury przetargowe na ich rozbudowę do parametrów trasy ekspresowej. Pierwszy od węzła „Kielce Południe” koło Chęcin do Jędrzejowa i drugi od Skarżyska-Kamiennej do granicy z Mazowszem. Jak powiedział dziennikarzom wicedyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA podpisanie umowy na pierwszy z nich planowane jest na przełom 2014 i 2015 roku, natomiast na drugi - w pierwszym kwartale przyszłego roku. W sprawie obu inwestycji interweniowali ekolodzy, trwają postępowania administracyjne.

Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Łączy Trójmiasto z południową częścią kraju, w tym z Krakowem. Na terenie województwa świętokrzyskiego od Skarżyska-Kamiennej do węzła „Kielce Południe” trasa została już przebudowana do parametrów drogi ekspresowej.(PAP)