1 Terminologia przyjęta zgodnie z podziałem zastosowanym przez KE w dokumencie EU Energy, Transport and GHG Emissions: Trends to 2050 z grudnia 2013 r., s. 46. Zgodnie z nim za zeroemisyjne uważane są źródła jądrowe i OZE, a za niskoemisyjne czyste technologie węglowe (m.in. CCS).
2 Najnowsze reaktory generacji III i III+ spełniają wymogi bezpieczeństwa przewidziane w testach odpornościowych Komisji Europejskiej (tzw. stress testach).
3 Ogłoszona w Monitorze Polskim jako załącznik do obwieszczenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2009 r. w sprawie polityki energetycznej państwa do 2030 r. (M.P. z 2010 r. Nr 2, poz. 11). Dokument przyjęto w drodze uchwały nr 202/2009 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 2009 r. w sprawie Polityki energetycznej Polski do 2030 roku (niepubl.), zmienionej uchwałą nr 157/2010 Rady Ministrów z dnia 29 września 2010 r. (niepubl.).
4 Uaktualnienie prognozy zapotrzebowania na paliwa i energię do roku 2030, ARE S.A., czerwiec 2013.
5 Raport sporządzony w 2009 r. na zlecenie Ministerstwa Gospodarki.
6 Zob. rozdział 4.2., rys. 4.4.
7 Dynamika kosztów energii elektrycznej, raport końcowy KEMA 912-704 dla DG ENER, styczeń 2013.
8 Włącznie z Chorwacją posiadającą 50% udziałów w EJ Krško w Słowenii.
9 Komunikat KE z dnia 15 grudnia 2011 r. - Plan działań w zakresie energii do r. 2050, СOM(2011) 885.
10 Informacje o realizacji misji INIR w Polsce zamieszczono w rozdziale 5.
11 Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
12 Zob. wyżej pkt 1.1. podpunkt 2, Legislacja.
13 Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.).
14 Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 264 i 908).
15 Uchwała nr 4/2009 Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2009 r. w sprawie działań podejmowanych w zakresie rozwoju energetyki jądrowej (niepubl.).
16 Dz. U. z 2009 r. Nr 72, poz. 622.
17 Przyjęta uchwałą nr 157 Rady Ministrów z dnia 25 września 2012 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Kraju 2020 (M.P. poz. 882).
18 Przyjęta uchwałą nr 16 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie przyjęcia długookresowej Strategii Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia Fala Nowoczesności (M.P. poz. 121).
19 Art. 108c ust. 2 ustawy - Prawo atomowe.
20 Opinia Ministra Infrastruktury i Rozwoju o zgodności projektu programu rozwoju ze Strategią rozwoju kraju 2020 - Aktywne społeczeństwo, konkurencyjna gospodarka, sprawne państwo, wydana 19 grudnia 2013 r.
21 Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 lutego 2013 r.
22 Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 30 lipca 2007 r.
23 Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 26 kwietnia 2011 r., aktualizowany 25 kwietnia 2012 r.
24 Dokument przedstawiający zamierzenia Rządu w perspektywie wieloletniej, ogłoszony w dniu 24 lutego 2008 r.
25 Co dwa lata w terminie do 30 czerwca danego roku zgodnie z art. 108e ust. 1 ustawy - Prawo atomowe.
26 Dla celów Programu PPEJ nr 1, 2, 4, 8, 10, 11, 12 miernikiem będzie ciągła realizacja celu.
27 Wnioski z raportu ewaluacyjnego projektu Programu PEJ stanowią załącznik nr 4.
28 W załączniku nr 1 zamieszczono proponowany przez inwestora harmonogram budowy pierwszej EJ.
29 Sporządzony w Rzymie 25 marca 1957 r. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864, z późn. zm.).
30 Sporządzony w Rzymie 25 marca 1957 r. Wersja skonsolidowana - Dz. Urz. UE С 84 z 30.03.2010, s. 1.
31 Korespondujące z tym zapisy znajdują się także w motywie 3 Preambuły do Traktatu Euratom.
32 Komunikat KE z dnia 10 stycznia 2007 r. - Europejska Polityka Energetyczna СOM(2007) 001.
33 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2007 r. w sprawie konwencjonalnych źródeł energii i technologii wytwarzania energii (2007/2091(INI)).
34 Komunikat KE z dnia 15 grudnia 2011 r. - Plan działań w zakresie energii do 2050 r. СOM(2011) 885.
35 EU Energy, Transport and GHG Emissions: Trends to 2050. Reference Scenario 2013, Komisja Europejska, 2013.
36 Obwieszczenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2005 r. w sprawie polityki energetycznej państwa do 2025 r. (M.P. Nr 42, poz. 562).
37 Dokument Program dla elektroenergetyki przyjęty przez Radę Ministrów 28 marca 2006 r.
38 Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 20% w stosunku do 1990 r., zmniejszenie zużycia energii o 20% w porównaniu z prognozami dla UE na 2020 r., zwiększenie udziału OZE do 20% całkowitego zużycia energii w UE (cel dla Polski 15% w finalnym zużyciu), w tym w transporcie do 10%.
39 uprawnień do emisji CO2, kosztów zdrowotnych, środowiskowych, itp.
40 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Polskiej Energetyki Jądrowej (Dz. U. Nr 72, poz. 622).
41 Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.).
42 Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 11 sierpnia 2009 r.
43 Załącznik do PEP 2030.
44 Aktualizacja Prognozy zapotrzebowania na paliwa i energię do 2030 roku, ARE, czerwiec 2013.
45 Aktualizacja Prognozy zapotrzebowania na paliwa i energię do 2030 roku, ARE, wrzesień 2011.
46 Dyrektywa nr 2008/1/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (Dz. Urz. L 24 z 29.01.2008, s. 8).
47 Dyrektywa nr 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, s. 17).
48 Emitor 2010, ARE S.A., Warszawa 2011; Emitor 2011, ARE S.A., Warszawa 2012; Emitor 2012, ARE S.A., Warszawa 2013; średnia dla lat 2010-2012.
49 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. L 140 z 05.06.2009, s. 16).
50 Np. nie jest możliwe porównanie tych źródeł ze źródłami konwencjonalnymi w całym zakresie współczynnika wykorzystania mocy.
51 IAEA, Expansion Planning for Electrical Generating Systems. A Guidebook, Wiedeń 1984.
52) Dla reaktorów III generacji.
53) W przypadku EJ kategoria ta obejmuje odpisy na fundusz finansujący w przyszłości unieszkodliwianie i składowanie odpadów promieniotwórczych.
54) G. Harris, P. Heptonstall, R.Gross, D. Handley, Cost estimates for nuclear power in the UK, Imperial College Centre for Energy Policy and Technology-ICEPT, Londyn 2012; G. Rothwell, New U.S. Nuclear Generation: 2010-2030, Stanford Institute for Economic Policy Research, Stanford 2010; Y. Du, J.E. Parsons, Update on the Cost of Nuclear Power, MIT Center for Energy and Environmental Policy Research, 2009; R. Tarjanne, A. Kivisto, Comparison of electricity generation cost, Lappeenranta University of Technology, Lappeenranta 2008 r.
55 Word Energy Outlook 2012, OECD/IEA, Paryż 2012.
56 Zob. analiza ARE, rozdział 6.
57 Zob. dane EUROSTAT: www.ec.eutostat.europa.eu.
58 Aktualizacja analizy porównawczej kosztów wytwarzania energii elektrycznej w elektrowniach jądrowych, węglowych i gazowych oraz odnawialnych źródeł energii, Agencja Rynku Energii S.A., Warszawa 2013.
59 Nuclear Energy and Renewables: System Effects In Low-carbon Electricity Systems, NEA-OECD, 2012.
60 Wyjątek stanowią zastosowania aparatów rentgenowskich w diagnostyce medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych, ponieważ nadzór w tym zakresie wykonywany jest przez wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne (lub odpowiednie służby podległe Ministrowi Obrony Narodowej oraz Ministrowi Spraw Wewnętrznych).
61 Patrz: Rozdział 5. Organizacja prac nad wdrożeniem Programu polskiej energetyki jądrowej, s. 80-82.
62 Dz. U. z 2013 r. poz. 743, z późn. zm.
63 Dyrektywa Rady 96/29/EURATOM z dnia 13 maja 1996 r. ustanawiająca podstawowe normy bezpieczeństwa w zakresie ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami wynikającymi z promieniowania jonizującego (Dz. Urz. WE L 159/1 z 29.06.1996, s. 291).
64 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu przeprowadzania oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego, przypadków wykluczających możliwość uznania terenu za spełniający wymogi lokalizacji obiektu jądrowego oraz w sprawie wymagań dotyczących raportu lokalizacyjnego dla obiektu jądrowego (Dz. U. poz. 1025).
65 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2013 r. w sprawie wymagań dotyczących rozruchu i eksploatacji obiektów jądrowych (Dz. U. poz. 281).
66 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2013 r. w sprawie wymagań dotyczących rozruchu i eksploatacji obiektów jądrowych (Dz. U. poz. 281), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie oceny okresowej bezpieczeństwa jądrowego obiektu jądrowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 556).
67 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych (Dz. U. Nr 20, poz. 169, z późn. zm.).
68 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
69 Np. lokalna awaria systemowa w aglomeracji szczecińskiej 8 kwietnia 2008 г., trwająca prawie dobę, według raportu PSE-Operator spowodowała straty gospodarcze w wysokości 55,5 mln PLN2008, natomiast koszt niedostarczonej energii elektrycznej wyniósł 63,485-95,407 mln PLN2008.
70 Na początku marca 2013 r. PSE rozstrzygnęły przetarg na wykonawcę usługi "Praca Interwencyjna: Redukcja Zapotrzebowania na polecenie OSP". Koszt realizacji usługi wyceniono na 750 PLN/MWh. Warto zauważyć, że cena hurtowa energii w tym czasie wynosiła ok. 170 PLN/MWh.
71 W styczniu 2013 r. ENEL podjął decyzję o wycofaniu się z tej inwestycji.
72 Potwierdziła to m.in. analiza przeprowadzona przez PricewaterhouseCoopers dla rządu brytyjskiego: The fleet effect: The economic benefits of adopting a fleet approach to nuclear new build in the UK, PricewaterhouseCoopers, Londyn, grudzień 2012.
73 Dz. U. Nr 135, poz. 789, z 2012 r. poz. 951 oraz z 2014 r. poz. 40.
74 Dz. Urz. UE L 115 z 25.04.2013, s. 39.
75 Dane ze studium Europejskiej Agencji Środowiska - External Energy Costs - Externe, http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/estimated-average-eu-external-costs.
76 Tamże.
77 Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i 1238.
78 Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397 oraz z 2013 r. poz. 817.
79 Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, podpisana w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 96, poz. 1110).
80 HM Government, BERR: Meeting the Energy Challenge, a White Paper on Nuclear Power, styczeń 2008, par. 3.23.
81 Rössing, Röossing working for Namibia, Report to Stakeholders, 2004.
82 1 ppm = 1 część na milion = 1 gram na tonę.
83 Zarządzenie Ministra Gospodarki nr 24 z dnia 27 sierpnia 2009 r. w sprawie utworzenia Zespołu do opracowania projektu Krajowego planu postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym (Dz. Urz. Ministra Gospodarki Nr 3, poz. 30).
84 Dz. U. z 2012 r. poz. 1213.
85 Wyjątkiem w tym zakresie jest program przekazywania wypalonego paliwa jądrowego z reaktorów badawczych do państwa - dostawcy świeżego paliwa (w przypadku Polski do Federacji Rosyjskiej) w ramach konwersji reaktorów badawczych z paliwa wysokowzbogaconego na paliwo niskowzbogacone, jako rezultat nieproliferacyjnej inicjatywy GTRI. W tym celu zawarto szereg porozumień pomiędzy państwami posiadającymi wysokowzbogacone wypalone paliwo z reaktorów badawczych a USA i Federacją Rosyjską. Działanie to ma jednak charakter wyjątkowy i jednorazowy i nie ma związku z eksploatacją reaktorów energetycznych w elektrowniach jądrowych. Uczestnictwo Polski we wskazanym projekcie zakończy się w 2014 r., wraz z wywiezieniem do Federacji Rosyjskiej całego wypalonego paliwa jądrowego pochodzącego z tego kraju. Ponieważ w reaktorze badawczym MARIA używane jest obecnie paliwo od innych dostawców, kwestia postępowania z kolejnymi partiami wypalonego paliwa jądrowego (w tym potencjalnego składowania w Polsce) pozostaje otwarta.
86 Szacunki oparto m.in. na uzasadnieniu do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 października 2012 r. w sprawie wysokości wpłaty na pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę organizacyjną, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej (Dz. U. poz. 1213).