1 Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjmuje się, że osoba starsza (zamiennie stosowane senior) to osoba, która ukończyła 60. rok życia. Definicja jest zgodna z przyjętą przez Pierwsze Światowe Zgromadzenie na temat Starzenia się Społeczeństw ONZ w 1982 r. Takie założenie wynika z konieczności opracowania działań skierowanych do osób nie tylko nieaktywnych zawodowo, ale działań, które będą wspierać wydłużenie aktywności zawodowej i przygotowywać do aktywnego starzenia się.
2 Por. "Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji".
3 Rada ds. Polityki Senioralnej została powołana w lutym 2013 r. w ramach komponentu systemowego Rządowego Programu ASOS. Jej kształt odpowiada założeniu tworzenia polityki senioralnej w formule partycypacyjnej. Jest to organ pomocniczy Ministra Pracy i Polityki Społecznej i do stałego udziału w jej pracach zostali zaproszeni przedstawiciele ministerstw oraz centralnych organów administracji publicznej, jak również przedstawiciele organizacji jednostek samorządu terytorialnego, organizacji trzeciego sektora i eksperci, wydelegowani do prac w Radzie.
4 W 2017 r. planuje się rewizję ZDPS, ze względu na zmieniającą się sytuację społeczno-gospodarczą Polski, która jest wypadkową zmian demograficznych.
5 Niektóre ujęcia aktywnego starzenia się ograniczają się tylko do wydłużania aktywności zawodowej starszych pracowników. Natomiast ONZ podkreśla, że na starzenie się należy patrzeć jako na wynik długiego procesu, a nie stan wynikający z osiągnięcia pewnego wieku. Zgodnie z definicją aktywnego starzenia się WHO, What is active ageing? http://www.who.int/ageing/active_ageing/en/ (dostęp: 11.06.2013 r.).
6 Opis i szczegółowa diagnoza wyzwań, które były podstawą niniejszego dokumentu, znajdują się w dalszej części dokumentu po prezentacji celów i kierunków interwencji.
7 Przykładem jest opracowanie Strategie działań na rzecz starzejącego się społeczeństwa przygotowane pod kierunkiem prof. dr hab. B. Szatur-Jaworskiej w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich pod patronatem prof. dr hab. Ireny Lipowicz.
8 NSP 2011, GUS.
9 GUS, Seniorzy w województwie mazowieckim w świetle wyników narodowego spisu ludności i mieszkań 2011, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/warsz/ASSETS_seniorzy_na_mazowszu.pdf (dostęp: 13.06.2013 r.).
10 Współczynnik obciążenia demograficznego - stosunek liczby osób w wieku, gdy są one nieaktywne lub bierne zawodowo, czyli w wieku nieprodukcyjnym (liczba dzieci w wieku 0-14 lat, liczba osób w wieku 60 lub 65 lat i więcej) do liczby osób będących w wieku produkcyjnym (liczba osób w wieku 15-59 lub 64 lata).
11 P. Błędowski (i inni), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, 2012, s. 6.
12 B. Szatur-Jaworska, Sytuacja rodzinna i więzi rodzinne ludzi starych i osób na przedpolu starości, w: M. Mossakowska, A. Więcek., P. Błędowski, Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, s. 422.
13 Rocznik Demograficzny 2012.
14 E-wykluczenie - inaczej wykluczenie cyfrowe, odnosi się do osób, w przypadku których brak dostępu do Internetu wiąże się z brakiem umiejętności posługiwania się nowymi technologiami w pracy i życiu codziennym.
15 Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.), pielęgniarki mają obowiązek stałego aktualizowania wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego. Jednym z rodzajów kształcenia podyplomowego jest szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa geriatrycznego. Tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa geriatrycznego posiada 375 pielęgniarek (dane Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych na dzień 23.10.2013 r.). Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. poz. 631), standard kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo (studia pierwszego stopnia) obejmuje swoim zakresem m.in. treści z zakresu geriatrii i pielęgniarstwa geriatrycznego, zarówno w wymiarze kształcenia teoretycznego, zajęć praktycznych, jak i praktyk zawodowych.Ponadto od 2012 r. Minister Zdrowia - Departament Pielęgniarek i Położnych w partnerstwie z Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego - realizuje projekt systemowy pn. Wsparcie systemu kształcenia ustawicznego personelu medycznego w zakresie opieki geriatrycznej, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem projektu jest poprawa opieki nad osobami w wieku podeszłym w Polsce poprzez podniesienie kompetencji (szkolenie) kadr medycznych w zakresie opieki geriatrycznej. W ramach projektu założono przeszkolenie 2000 lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, 2000 pielęgniarek podstawowej opieki zdrowotnej, 1000 fizjoterapeutów, 200 opiekunów medycznych i 200 terapeutów środowiskowych. Kolejnym działaniem na rzecz osób starszych jest realizacja przez Ministerstwo Zdrowia - Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych - projektu systemowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II Działania 2.3 Poddziałania 2.3.2. pn. Rozwój kwalifikacji i umiejętności kadry pielęgniarskiej w kontekście zmian epidemiologicznych będących następstwem starzejącego się społeczeństwa współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem głównym projektu jest podniesienie jakości kompleksowej opieki pielęgniarskiej nad osobami starszymi poprzez organizację kursów specjalistycznych "Kompleksowa pielęgniarska opieka nad pacjentem z najczęstszymi schorzeniami wieku podeszłego". Projekt skierowany jest do 4800 pielęgniarek, pielęgniarzy i jest przedsięwzięciem ogólnopolskim.
16 Liczba lekarzy posiadających tytuł specjalisty w dziedzinie geriatrii w 2011 r. wynosiła 254 (w przeliczeniu na 100 tys. populacji Polski - 0,66). W 2012 r. liczba lekarzy geriatrów wzrosła do 275 (wskaźnik 0,71). Jest to bardzo niski wskaźnik na tle innych państw UE. W Czechach wskaźnik ten wynosi 1,5, w Niemczech 2,7, w Hiszpanii 2,5.
17 Sprawozdanie za 2012 r. konsultanta krajowego w dziedzinie geriatrii.
18 W Belgii 75 łóżek na 100 tys. mieszkańców, w Austrii 25, w Szwecji 24,4, na Słowacji 14, w Czechach 6, a w Polsce 1,8.
19 GUS, Zdrowie i ochrona zdrowia w 2011 r., s. 100.
20 Ibidem, s. 100.
21 Polipragmazja to zażywanie przez chorego wielu leków równocześnie bez znajomości mechanizmów ich działania i występujących między nimi interakcji albo przepisywanie nadmiernej liczby leków bez wyraźnej potrzeby, (prof. Marian Wielosz, "Służba Zdrowia" nr 88-91 z 24 listopada 2008 r.).
22 Schorzenie jatrogenne może powstać na skutek ubocznego działania leków bądź też powstaje u pacjenta przez autosugestię związaną z niezrozumieniem słów lekarza.
23 R. Rowiński, A. Dąbrowski, Aktywność fizyczna Polaków w wieku podeszłym, w: M. Mossakowska, A. Więcek, P. Błędowski, Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, s. 534.
24 Ibidem, s. 539.
25 I. Kotowska, I. Wóycicka, Sprawowanie opieki oraz inne uwarunkowania podnoszenia aktywności zawodowej osób w starszym wieku produkcyjnym, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2008.
26 P. Błędowski, W. Pedich, B. Bien, Z. B. Wojszel, P. Czekanowski, Supporting Family Carers of Older People in Europe - National Background Report for Poland, LIT VERLAG, Hamburg 2006, J. Twardowska-Rajewska (red.), Senior w domu. Opieka długoterminowa nad niesprawnym seniorem, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007.
27 Por. cele szczegółowe Krajowego Planu Działań na Rzecz Równego Traktowania: Cel szczegółowy 3.1. Poprawienie jakości opieki geriatrycznej.Kluczowe działania prowadzące do osiągnięcia celu 3.1:
- uruchomienie krótkiej ścieżki specjalizacyjnej w zakresie geriatrii w celu zwiększenia liczby lekarzy posiadających tę specjalizację,
- wprowadzenie fakultatywnego trybu kształcenia gerontologicznego dla studentów uczelni medycznych nieobjętych obowiązkowym kształceniem gerontologicznym,
- rewizja warunków kontraktowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia lekarzy geriatrów.
28 Lokalizacja oddziałów geriatrycznych, ze względu na z reguły długotrwałe hospitalizacje osób starszych, wymaga zapewnienia możliwości łatwego dostępu rodzin pacjentów (powinny być one zlokalizowane blisko miejsca zamieszkania ich rodzin), a tym samym powinny się one znajdować w strukturach szpitali regionalnych i lokalnych. Również charakter udzielanych na ww. oddziałach świadczeń przemawia za poziomem regionalnym i lokalnym.
29 Typy działań/narzędzi zaproponowane przez resort zdrowia do realizacji ze środków EFS w przyszłej perspektywie finansowej 2014-2020.
30 Ibidem.
31 Ibidem.
32 Ibidem.
33 Glosariusz OECD on-line, http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=2497.
34 A VOLUNTARY EUROPEAN QUALITY FRAMEWORK FOR SOCIAL SERVICES, The Social Protection Committee, http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=6140&langId=en.
35 Usługi opiekuńcze nieświadczone osobiście, np. za pośrednictwem urządzeń.
36 Opiekun nieformalny - osoba niebędąca opiekunem medycznym, opiekująca się osobą o ograniczonej samodzielności, np. członek rodziny.
37 Por. Krajowy Program na Rzecz Równego Traktowania, działania związane z projektowaniem uniwersalnym: Cel główny 1. Poprawa dostępu do dóbr i usług dla osób z niepełnosprawnością oraz osób starszychCel szczegółowy 1.1. Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością oraz osób starszych poprzez ograniczenie barier uniemożliwiających im właściwe funkcjonowanie w przestrzeni publicznej. Kluczowe działania prowadzące do osiągnięcia Celu 1.1:
1. Wprowadzenie do prawa budowlanego projektowania uniwersalnego jako realizacji zapisów Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
2. Analiza standardów kształcenia dla kierunków studiów architektura i urbanistyka oraz wzornictwo przemysłowe pod kątem możliwości szerszego zaakcentowania problematyki projektowania uniwersalnego oraz ewentualna modyfikacja właściwych dokumentów.
38 AGE Platform Europe "Age friendly environment".
39 Por. www.who.org
40 Zob. Global Age-friendly Cities,http://www.who.int/ageing/publications/Global_age_friendly_cities_Guide_English.pdf.
41 EIDD Design for Ali Europe, http://www.designforalleurope.org/.
42 Instrumentami wykorzystującymi mieszkanie w celu stworzenia możliwości zapewnienia seniorom dodatkowych świadczeń pieniężnych jest odwrócony kredyt hipoteczny oraz renta dożywotnia. Obecnie w ramach rządu trwają prace nad dwiema regulacjami prawnymi pozwalającymi na uzyskanie stałego dochodu w zamian za przekazane po śmierci prawa własności do mieszkania. Merytorycznie za ten obszar odpowiadają Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki.
43 Osoby, które wymagają wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, ale nie wymagają usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki, mogą ubiegać się o tzw. mieszkania chronione. Mieszkania te umożliwiają zapewnienie wszechstronnej pomocy, a jednocześnie pozwalają ich lokatorom na względnie samodzielne funkcjonowanie. Czynsz w mieszkaniach chronionych jest dostosowany do sytuacji finansowej lokatorów. Tworzenie mieszkań chronionych przez gminy, powiaty i organizacje pożytku publicznego jest wspierane przez państwo, które wspiera tego typu inwestycje poprzez pokrycie części kosztów przedsięwzięć (30-50%) ze środków ulokowanego w Banku Gospodarstwa Krajowego Funduszu Dopłat (ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 251, poz. 1844, z późn. zm.)).".
44 Por. "Główne kierunki, cele i kierunki programu wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego do 2020 roku".
45 Por. zgodnie z informacją OECD zawartą w Pensions at glance z 2011r. - przeciętny efektywny wiek opuszczenia rynku pracy w Polsce, zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, jest niższy od przeciętnej w OECD, jednakże nie jest najniższy wśród krajów europejskich. Należy zwrócić uwagę, że dane OECD przyjęte dla porównania w tym zakresie pochodzą z okresu 2004-2009, podczas gdy w Polsce zanotowano istotny wzrost przeciętnego efektywnego wieku opuszczenia rynku pracy w ostatnich latach.
46 Według definicji przyjętej w statucie Międzynarodowego Towarzystwa Ergonomicznego (IEA): "Ergonomia określa stosunki powstałe między człowiekiem a jego zajęciem, sprzętem i środowiskiem, w najszerszym tego słowa znaczeniu włączając w to sytuacje związane z pracą, zabawą, rekreacją i podróżą", por. E. Kowal, Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, PWN, Warszawa-Poznań 2002, s. 23, z kolei "Zarządzanie wiekiem/różnorodnością należy rozumieć jako aktywne działania zmierzające do stworzenia pracownikom korzystnych i motywujących warunków pracy. Inicjatywy skierowane są na jak najdłuższe zatrzymanie pracowników w firmie. Priorytetem jest dbałość o zdrowie pracowników (Por. G. Naegele, A. Walker, A guide to good practice in age managment. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Dublin 2006, s. 7 oraz wyniki badań przeprowadzonych w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy - Państwowym Instytucie Badawczym w ramach projektu celowego zamawianego "Aktywność zawodowa pracowników w aspekcie starzejącego się społeczeństwa").
47 B. Urbaniak, Pracownicy 45+ w naszej firmie, Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa 2007, J. Perek-Białas, K. Turek, Organisation-level Policy towards Older Workers in Poland, International Journal of Social Welfare, 2012.
48 K. Henkens, J. Schippers, Active Ageing in Europe: The Role of Organisations, International Journal of Manpower, Vol. 33, Issue 6, 2012.
49 A. Chłoń-Domińczak, P. Strzelecki (2010). The minimum pension as an instrument of poverty protection. In the defined contribution pension system - an example of Poland, s. 3. Źródło: http://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/25262 (data dostępu: 29.08.2013).
50 Ibidem, s. 3.
51 Ibidem, s. 16.
52 W Strategii zakłada się, że odsetek osób wieku 55-74 lata uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu wzrośnie do poziomu średniej unijnej w 2020 r. Dla porównania wskaźnik ten w Polsce wynosił 0,6% w 2011 r., podczas gdy średnia kształtowała się na poziomie 3,5%.
53 Nabywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w toku różnorodnych aktywności poza zorganizowanymi formami kształcenia się.
54 Ibidem.
55 Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, przyjęta przez RM 18 czerwca 2013 r. s. 31.
56 Ibidem.
57 http://www.who.int/topics/health_promotion/en/
58 T. Kostka, Phisical Activity Programming In The Elderly, Łódź 2009.
59 E. Kozdroń, Program Rekreacji Ruchowej Osób Starszych, Warszawa 2008.
60 Uniwersytety Trzeciego Wieku: przeciw wykluczeniu, dla społeczeństwa wiedzy, J. Gulanowski (red.), Agencja Wydawnicza "Argij", Wrocław 2012.
61 Ibidem.
62 Osoby dojrzałe poprzez wolontariat:- nabywają kompetencji społecznych i obywatelskich,
- uczą się organizacji pracy własnej, zarządzania czasem, obowiązkowości, rzetelności,
- uczą się nawiązywać relacje i współpracować z różnymi grupami wiekowymi, lepiej rozpoznają i rozumieją potrzeby tych grup, uczą się komunikacji, tolerancji i empatii, cierpliwości, ale i pokory,
- uczą się przyjmowania kolejnych wyzwań, przekraczania własnych ograniczeń, przeświadczenia, że sobie poradzą w trudnych lub nieoczekiwanych sytuacjach, wiary w siebie,
- uczą się otwartości, kreatywności, zarządzania konfliktami,
- uczą się lepiej wykorzystywać własny potencjał nabyty z wiekiem (doświadczenie, wiedzę, wolny czas i chęć pomocy innym) na rzecz pokoleń młodszych i na rzecz swego lub starszego pokolenia,
- uczą się nowych technologii, często niezbędnych przy organizowaniu wolontariatu,
- uczą się dbać o swoją kondycję psychiczną i fizyczną, by podołać zadaniom.
63 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
64 Między alienacją a adaptacją. Polacy w wieku 50+ wobec Internetu. Raport Otwarcia Koalicji "Dojrz@łość w sieci", D. Batorski, J. M. Zając (red.) Cytowany raport jest pierwszym efektem prac Koalicji Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ "Dojrz@łość w Sieci".
65 Społeczeństwo informacyjne w Polsce, GUS 2012.
66 Komunikat z badań, Uczestnictwo w kulturze i niektóre inne formy spędzania czasu wolnego w 2003 roku, CBOS, Warszawa 2004, s. 3, http://www.cbos.pl/spiskom.pol/2004/k_020_04.pdf.
67 EUROBAROMETER European Cultural Values 2007.
68 Celem Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2012-2013 (zwanego "Programem ASOS 2012-2013"), który ma być kontynuowany w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 (zwanego "Programem ASOS 2014-2020"), jest wspieranie aktywności społecznej osób w wieku 60+. Istotne jest to, że Program ASOS zakłada włączenie sektora organizacji pozarządowych do działań służących zaangażowaniu seniorów w różnych formach aktywności (Cel szczegółowy 1. Zwiększenie różnorodności i poprawa jakości oferty edukacyjnej dla osób starszych, Cel szczegółowy 2. Tworzenie warunków dla integracji wewnątrz- i międzypokoleniowej osób starszych przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury społecznej, Cel szczegółowy 3. Rozwój zróżnicowanych form aktywności społecznej, w tym upowszechnianie wolontariatu, partycypacji w procesach decyzyjnych, w życiu społecznym, w tym udział osób starszych w kształtowaniu polityki publicznej oraz Cel szczegółowy 4. Zwiększenie dostępności, podniesienie jakości usług społecznych oraz wspieranie działań na rzecz samopomocy i samoorganizacji).Dużą rolę w pobudzaniu działań na rzecz rozwoju aktywności społecznej osób starszych oraz na rzecz osób starszych odegrał finansowany ze środków krajowych Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, który od 2005 r. funkcjonował w różnych formach prawnych jako instrument programowy i finansowy zwiększający dynamikę rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
69 Według Australian Bureau of Statistics: realizowanie działań odzwierciedlających interesy i zaangażowanie w rządzenie (governance) oraz demokrację, takie jak członkostwo w partiach politycznych i związkach zawodowych (stowarzyszeniach zawodowych), pełnienie funkcji w klubach i stowarzyszeniach, kontaktowanie się z parlamentarzystami oraz uczęszczanie na zebrania i konsultacje społeczne.
70 Według T. Healy'ego: na aktywność obywatelską składają się takie elementy, jak: głosowanie w wyborach, udział w grupach obywatelskich i partiach politycznych, postrzeganie sąsiedztwa i usług lokalnych oraz zaufanie do instytucji lokalnych i krajowych.
71 GUS, Jak się żyje osobom starszym w Polsce? http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/WA_Jak_sie_zyje_os_starszym_w_pl_30_XI_2012.pdf (dostęp: 03.04.2013 r.).
72 Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - raport z badania 2012, http://www.ngo.pl/PodstawoweFakty_2012_raport/ebook/content/PodstawoweFaktyNGO_2012_KlonJawor_raport.pdf (dostęp 23.10.2013 r.).
73 Poczucie wpływu na sprawy publiczne i zaangażowanie obywatelskie, Komunikat z badań, CBOS 2012, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_142_12.PDF (dostęp: 13.06.2013 r.).
74 Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.).
75 Według ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wolontariuszem jest osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy na zasadach określonych w ustawie na rzecz m.in. organizacji pozarządowych, organów administracji publicznej i jednostek im podległym lub przez nie nadzorowanym (zgodnie z art. 2 i 42).
76 Najkrótsza forma definicji volunteer work stwierdza, że jest to bezpłatna, dobrowolna praca świadczona przez jednostkę na rzecz organizacji lub bezpośrednio na rzecz osób spoza własnego gospodarstwa domowego. W tym ujęciu dla istoty wolontariatu najważniejsze są trzy elementy: praca, brak wynagrodzenia, dobrowolność. Jest to definicja opracowana w ramach Międzynarodowej Organizacji Pracy przy udziale Centrum Studiów nad Społeczeństwem Obywatelskim na Uniwersytecie John Hopkins w USA. Jest stosowana także przez Główny Urząd Statystyczny/International Labour Office, Manualon the Measurement of Volunteer Work, Geneva 2010.
77 Wolontariat w organizacjach i inne formy pracy niezarobkowej poza gospodarstwem domowym - 2011; red. Goś-Wójcicka, S. Nałęcz, Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2012, s. 95 i 122.
78 Notatka informacyjna GUS, Jak się żyje osobom starszym w Polsce.
79 Actice Ageing Report, Special Eurobarometer 378, s. 93. http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_378_en.pdf (dostęp: 15.07.2013 r.).
80 Wolontariat w organizacjach...,op. cit., s. 71.
81 Warto zwrócić uwagę na szczególne przykłady pracy niezarobkowej osób starszych w ramach organizacji, np. w ramach organizacji kościelnych i wyznaniowych, jak np. parafialne (diecezjalne) zespoły Caritas. Z danych uzyskanych od organizacji wynika, że osoby w wieku 60+ stanowią większość ze 120 tys. zaangażowanych wolontariuszy. Innym przykładem jest działalność seniorów w ramach hufców harcerskich. Według danych przekazanych przez Wydział Seniorów i Starszyzny Harcerskiej ZHP w sumie w hufcach w całej Polsce działa ok. 3 tys. seniorów. Zob. Wolontariat w organizacjach...,op. cit., s. 160 i 200.
82 Strategia rozwoju wolontariatu 50+ w Poznaniu, Poznań, luty 2013 r., s. 7.
83 Opracowanie własne na podstawie: Współpraca z wolontariuszami 50+. Poradnik dla organizacji i instytucji. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, 2007.
84 Wolontariat seniorów w województwie mazowieckim, za: D. Mól, Na Mazowszu seniorzy mało angażują się w wolontariat, http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/866042.html (dostęp: 06.05.2013 r.).
85 F. Pazderski, P. Sobiesiak-Penszko, Wolontariat osób dojrzałych w Polsce. Ekspertyza dla MPiPS, Warszawa czerwiec 2012, s. 55.
86 Warto odwołać się do projektu Długofalowej polityki rozwoju wolontariatu w Polsce, który stanowi pierwszy tak przekrojowy dokument zawierający całościowe, strategiczne podejście do wspierania rozwoju wolontariatu w politykach publicznych. Waga dokumentu została dostrzeżona m.in. poprzez bezpośrednie odwołanie w Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego (Kierunek działań: 2.2.2. Rozwijanie indywidualnej i korporacyjnej filantropii oraz wolontariatu).
87 Zob. www.silvereconomy-europe.org
88 Zob. S. Golinowska, "Srebrna gospodarka" i miejsce w niej sektora zdrowotnego. Koncepcja i regionalne przykłady zastosowania, "Zdrowie Publiczne i Zarządzanie" vol. 1/2011, s. 76-85.
89 Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia (2010).
90 Opracowano na podstawie materiałów przygotowanych przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę".
91 Czy zmienia się stosunek Polaków do starości, CBOS, 2007.
92 Zob. również: Zasada równego traktowania prawo i praktyka: Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką, RPO, 2013.
93 E. Bojanowska, Ludzie starsi w rodzinie i społeczeństwie, w: J. Hrynkiewicz (red.), O sytuacji ludzi starszych, Warszawa 2012, s. 22-23.
94 P. Czekanowski, Rodzina w życiu osób starszych i osoby starsze w rodzinie, w: B. Synak (red.), Polska starość, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003, s. 164; Również Fundusz Inicjatyw Obywatelskich wspierał działania w omawianym obszarze.
95 Przykładem zmian i popularyzowania współpracy i integracji międzypokoleniowej mogą być projekty realizowane w ramach Programu ASOS (z 4 priorytetów 50% projektów jest realizowana w jednym z nich - dedykowanym współpracy międzypokoleniowej).
96 Aktywność osób starszych i solidarność międzypokoleniowa. Statystyczny obraz Unii Europejskiej 2012, Eurostat, tłum. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, s. 111.
97 Gerontofobia - irracjonalny strach przed starszymi ludźmi, nienawiść do nich i wrogość.
98 Ageism - systematyczna stereotypizacja, uprzedzenia i dyskryminacja ukierunkowana na osoby starsze.
99 T. D. Nelson, Psychologia uprzedzeń, Gdańsk 2003, s. 235; P. Czekanowski, Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce. Perspektywa socjologii starości, Gdańsk 2012, s. 158.
100 Intergenerational Solidarity: Strengthening Economic and Social Ties, ONZ 2007.
101 "Konflikt międzypokoleniowy to rodzaj kulturowego konfliktu nasilający się w okresach dynamicznych przemian kulturowych. Występuje wtedy, gdy pokolenie młodsze internalizuje nowe wzory kulturowe różne od wzorów kulturowych obowiązujących w pokoleniu starszym.", P. Sztompka, Socjologia Analiza Społeczeństwa, Wydawnictwo "Znak", Kraków 2005, s. 237.
102 Osoby starsze w oczach młodzieży..... op. cit, s. 24.
103 A. Chabiera, B. Tokarz-Kamińska, op. cit., s. 124-125.
104 Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Wielka nieobecna - o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce, Warszawa 2011, s. 291.