Nadanie statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.

ZARZĄDZENIE Nr 50
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 13 lipca 2009 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 117 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 października 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej (M. P. Nr 78, poz. 838 oraz z 2009 r. Nr 14, poz. 180).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

§  1.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598), do spraw pracy, zabezpieczenia społecznego oraz spraw rodziny.
§  2.
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz;
2)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
3) 2
(uchylony);
4)
Departament Funduszy;
5)
Departament Informatyki;
6)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
7)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej;
8)
Departament Pożytku Publicznego;
9)
Departament Prawa Pracy;
10)
Departament Prawny;
11)
Departament Rynku Pracy;
12) 3
Departament Polityki Rodzinnej;
13)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
14)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;
15)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
16)
Biuro Administracyjne;
17)
Biuro Budżetu i Finansów;
18)
Biuro Dyrektora Generalnego;
19)
Biuro Kontroli;
20)
Biuro Ministra;
21)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
22) 4
(uchylony);
23)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego.
§  3.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu praca zapewniają w szczególności:
1)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
2)
Departament Funduszy;
3)
Departament Prawa Pracy;
4)
Departament Rynku Pracy;
5)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§  4.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu zabezpieczenie społeczne zapewniają w szczególności:
1)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
2)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej;
3)
Departament Pożytku Publicznego;
4) 5
Departament Polityki Rodzinnej;
5)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
6)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
§  5. 6
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu sprawy rodziny zapewnia w szczególności:
1)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz;
2)
Departament Polityki Rodzinnej.
§  6.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337 i Nr 98, poz. 817.
2 Załącznik § 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 23 z dnia 23 marca 2010 r. (M.P.10.16.167) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 2010 r.
3 Załącznik § 2 pkt 12 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 23 z dnia 23 marca 2010 r. (M.P.10.16.167) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 2010 r.
4 Załącznik § 2 pkt 22 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 29 z dnia 12 maja 2011 r. (M.P.11.35.417) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 maja 2011 r.
5 Załącznik § 4 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 23 z dnia 23 marca 2010 r. (M.P.10.16.167) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 2010 r.
6 Załącznik § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 23 z dnia 23 marca 2010 r. (M.P.10.16.167) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 marca 2010 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2009.46.681

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.
Data aktu: 13/07/2009
Data ogłoszenia: 23/07/2009
Data wejścia w życie: 23/07/2009