ONZ-Polska. Porozumienie dotyczące utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi, w Polsce, pod auspicjami UNESCO. Paryż.2006.03.08.

POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) dotyczące utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi, w Polsce, pod auspicjami UNESCO,
podpisane w Paryżu dnia 8 marca 2006 r.

POROZUMIENIE

między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) dotyczące utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi, w Polsce, pod auspicjami UNESCO

Mając na uwadze fakt, iż Konferencja Ogólna UNESCO, na 33-ej sesji, podjęła decyzję o utworzeniu Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii (dalej zwanego "Centrum") w Łodzi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod auspicjami UNESCO,

Mając na uwadze fakt, iż Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przyczynił się i jest gotów do podjęcia dalszych kroków do utworzenia i funkcjonowania Centrum na terytorium Polski,

Doceniając istotne kroki już podjęte przez Polską Akademię Nauk w celu utworzenia Centrum oraz zapewnienia niezbędnych warunków do jego właściwego funkcjonowania w ramach Polskiej Akademii Nauk,

Odnotowawszy również z uznaniem gotowość Uniwersytetu Łódzkiego do zaangażowania się, zarówno materialnie jak i w inny sposób, w utworzenie i funkcjonowanie Centrum,

Pragnąc ustalić warunki i sposoby współpracy zarówno w zakresie utworzenia, jak i prowadzenia działalności Centrum,

Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, dalej zwana "UNESCO" oraz Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, dalej zwany "Rządem",

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  I

Utworzenie

Rząd zobowiązuje się do podjęcia, we współpracy z Polską Akademią Nauk, będącą naukową instytucją państwową oraz z innymi partnerami, wszelkich niezbędnych działań zmierzających do utworzenia Centrum pod auspicjami UNESCO w Polsce, zgodnie z zapisami niniejszego Porozumienia i odnośnego prawodawstwa polskiego.

Artykuł  II

Status prawny

1.
Centrum, zlokalizowane w Łodzi, w Polsce, będzie utworzone i będzie działać zgodnie z polskim prawem w ramach Polskiej Akademii Nauk, która jest naukową instytucją państwową, jako międzynarodowy instytut Polskiej Akademii Nauk.
2.
Postanowienia określone w niniejszym Porozumieniu stanowią również zasadnicze elementy Statutu Centrum, który stanowi integralną część Porozumienia, z uwzględnieniem niezbędnych zmian.
3.
Centrum będzie miało osobowość i zdolność prawną niezbędną do wykonywania jego funkcji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
Centrum będzie niezależną instytucją działającą w ramach Polskiej Akademii Nauk, ustanowioną zgodnie z odnośnym prawodawstwem polskim, z którą będą mogły współpracować UNESCO i państwa członkowskie UNESCO w danym regionie.
Artykuł  III

Cele i funkcje

1.
Cele Centrum są następujące:
(a)
rozwijanie ekohydrologii poprzez prowadzenie badań naukowych, publikacje, współpracę międzynarodową;
(b)
rozwijanie międzynarodowej współpracy i kontaktów oraz tworzenie platformy dla wymiany informacji naukowych dotyczących Ekohydrologii i Zintegrowanego Zarządzania Wodami (IWM), pomiędzy instytucjami na całym świecie w ramach Międzynarodowego Programu Hydrologicznego (IHP) UNESCO;
(c)
prowadzenie działalności doradczej, udzielanie informacji technicznej oraz prowadzenie szkoleń jako podstawy rozwijania i wdrażania nowych zintegrowanych metod rekultywacji i zarządzania zasobami wodnymi;
(d)
rozwój sieci centrów demonstracyjnych w celu wdrażania koncepcji ekohydrologii, dla poprawy jakości zasobów wodnych, kreowania pozytywnej społeczno-gospodarczej reakcji oraz zapewnienia odpowiednich korzyści płynących z użytkowania ekosystemów;
(e)
promowanie wysoko zaawansowanych badań ekohydrologicznych, systemów monitoringu i modelowania, jak również przekazywanie wiedzy i jej wdrażanie w celu osiągnięcia dobrego stanu ekologicznego wód i wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej Parlamentu Europejskiego i Rady (2000/60/EC) oraz innych przepisów prawa UE dotyczących środowiska;
(f)
promowanie wzrostu świadomości społecznej w zakresie zastosowania ekohydrologii dla zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi, uwzględniając: społeczeństwo, organizacje pozarządowe i administrację rządową na poziomach krajowym i regionalnym;
(g)
rozbudowywanie potencjału i zaplecza dla działalności szkoleniowej, edukacji, upowszechniania i popularyzacji osiągnięć naukowych.
2.
Centrum będzie miało następujące funkcje:
(a)
prowadzenie eksperymentalnych i teoretycznych badań naukowych;
(b)
prowadzenie działalności edukacyjnej i kursów szkoleniowych;
(c)
uczestnictwo w sieci UNESCO-IHP jako punkt skupiający działania w zakresie ekohydrologii w regionie oraz wspieranie międzynarodowych działań IHP;
(d)
tworzenie oraz wzmacnianie na poziomie międzynarodowym sieci instytucjonalnych i informacyjnych w celu wymiany informacji naukowej, technicznej oraz w zakresie planowania;
(e)
współpracę z administracją rządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami, podmiotami zarządzającymi finansami i podejmującymi decyzje w celu wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce;
(f)
upowszechnianie wiedzy ekohydrologicznej poprzez publikacje, organizowanie spotkań, seminariów i konferencji naukowych;
(g)
promowanie edukacji ekologicznej oraz zwiększanie świadomości społecznej w zakresie wzajemnych powiązań pomiędzy systemami wodnymi a różnorodnością biologiczną i zrównoważonym rozwojem.
3.
Centrum będzie zmierzało do osiągnięcia powyższych celów i wypełnienia powyższych funkcji w ścisłej współpracy z IHP i innymi centrami wodnymi pod auspicjami UNESCO.
Artykuł  IV

Zaplecze

Rząd poświadcza UNESCO, że otrzymał z Polskiej Akademii Nauk gwarancję, iż zapewni ona siedzibę i podstawowe wyposażenie niezbędne do założenia i funkcjonowania Centrum.

Artykuł  V

Finansowanie

1.
Działalność Centrum będzie finansowana z następujących źródeł:
(a)
środków Rządu przewidzianych w budżecie Państwa na naukę, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi;
(b)
środków przewidzianych w tym celu w części budżetu Państwa - "Polska Akademia Nauk";
(c)
środków UNESCO, zgodnie z odpowiednimi decyzjami jej organów zarządzających dotyczącymi programu i budżetu UNESCO;
(d)
opłat wnoszonych przez inne instytucje biorące udział w pracach Centrum;
(e)
opłat za realizację projektów badawczych lub za usługi wykonywane przez Centrum w ramach opracowań, ocen, konsultacji i innych działań związanych z programami i projektami dotyczącymi zarządzania zasobami wody i ochrony środowiska;
(f)
innych darowizn, grantów, spadków i zapisów, zgodnych z prawem i zaakceptowanych przez Centrum.
2.
Rząd, Polska Akademia Nauk i UNESCO będą współpracować w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych na działalność Centrum.
Artykuł  VI

Struktura organizacyjna

W skład struktury organizacyjnej Centrum wchodzą:

(a)
Zarząd;
(b)
Dyrektor;
(c)
zakłady badawcze;
(d)
Sekretariat.
Artykuł  VII

Zarząd

1.
Centrum jest administrowane przez Zarząd, w którego skład wchodzą:
(a)
przedstawiciel Prezesa Polskiej Akademii Nauk, który będzie pełnił z urzędu funkcję Przewodniczącego Zarządu;
(b)
przedstawiciel Dyrektora Generalnego UNESCO;
(c)
przedstawiciel Rządu Rzeczypospolitej Polskiej;
(d)
przedstawiciel Rektora Uniwersytetu Łódzkiego;
(e)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region I IHP (Europa Zachodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(f)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region II IHP (Europa Wschodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(g)
do czterech (4) ekspertów znanych na arenie międzynarodowej wyznaczonych przez Polską Akademię Nauk w konsultacji z Dyrektorem Generalnym UNESCO;
(h)
przedstawiciele innych odpowiednich centrów działających pod auspicjami UNESCO, którym Zarząd przyznał takie stanowisko.
2.
Dyrektor Centrum bierze udział z urzędu w pracach Zarządu, bez prawa głosu. Dyrektor może formułować i zgłaszać propozycje oraz ustne lub pisemne oświadczenia dotyczące rozpatrywanych zagadnień.
3.
Kadencja Zarządu trwa pięć (5) lat i jest odnawialna.
4.
Zadania Zarządu obejmują w szczególności:
(a)
formułowanie ogólnych wytycznych i instrukcji dotyczących funkcjonowania i działalności Centrum;
(b)
zatwierdzanie programu działalności Centrum i przyjmowanie planu finansowego przedłożonego przez Dyrektora;
(c)
przyjmowanie przepisów finansowych Centrum i zasad zatrudniania pracowników;
(d)
ocena raportów Dyrektora dotyczących działalności Centrum.
5.
Zarząd zbierać się będzie na sesjach zwyczajnych, w regularnych odstępach czasowych, co najmniej raz w roku kalendarzowym; na sesjach nadzwyczajnych Zarząd będzie się zbierał, jeżeli takie sesje zostaną zwołane przez Przewodniczącego z jego/jej własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora Generalnego UNESCO.
6.
Zasady i tryb działania Zarządu określi uchwalony przez niego regulamin.
Artykuł  VIII

Komitet Wykonawczy

W celu zapewnienia skutecznej działalności Centrum pomiędzy sesjami, jeśli zachodzi taka konieczność, Zarząd może udzielić pełnomocnictwa stałemu Komitetowi Wykonawczemu. Członkostwo i zakres obowiązków tego Komitetu ustala Zarząd.

Artykuł  IX

Dyrektor

1.
Prezes Polskiej Akademii Nauk wyznacza Dyrektora Centrum w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym UNESCO i Zarządem. Kadencja Dyrektora trwa cztery (4) lata i jest odnawialna.
2.
Obowiązki Dyrektora Centrum obejmują w szczególności:
(a)
zarządzanie Centrum zgodne z programami i wytycznymi ustanowionymi przez Zarząd;
(b)
reprezentowanie Centrum i dokonywanie czynności prawnych w jego imieniu;
(c)
przygotowywanie projektu programu działalności i budżetu Centrum oraz stosownych sprawozdań do przedłożenia Zarządowi;
(d)
realizowanie programu działalności i planów finansowych Centrum;
(e)
realizacja polityki kadrowej i planowanie.
3.
Dyrektor wykonuje powyższe obowiązki w konsultacji z Prezesem Polskiej Akademii Nauk i Wydziałem II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.
4.
Dyrektor Centrum może ustanawiać organy doradcze i określać ich zakres oraz procedury działania.
Artykuł  X

Zakłady badawcze

1.
Zakłady badawcze utworzone w ramach Centrum będą prowadzić eksperymentalne i teoretyczne badania naukowe w zakresie ekohydrologii.
2.
Strukturę organizacyjną i zakres działania zakładów badawczych określa Dyrektor Centrum.
Artykuł  XI

Sekretariat

1.
Sekretariat Centrum będzie powoływany, spośród osób posiadających odpowiednie kwalifikacje, przez Dyrektora Centrum po zasięgnięciu opinii Zarządu. Sekretariat Centrum tworzą w szczególności następujące jednostki organizacyjne:
(a)
Zastępca Dyrektora;
(b)
Regionalna Jednostka ds. Współpracy i Realizacji;
(c)
Jednostka ds. Informacji i Rozpowszechniania Wiedzy.
2.
Zadania i obowiązki Sekretariatu będą określane przez Dyrektora Centrum.
Artykuł  XII

Kategorie stanowisk

Centrum zatrudni personel na następujących stanowiskach:

(a)
profesor;
(b)
docent;
(c)
adiunkt;
(d)
asystent;
(e)
pracownik administracyjny, techniczny i obsługi.
Artykuł  XIII

Wsparcie Rządu

Rząd podejmie stosowne działania, zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi, w celu otrzymania przez Centrum odpowiednich funduszy.

Artykuł  XIV

Wsparcie UNESCO

Na pomoc ze strony UNESCO będą składały się następujące działania:

(a)
służenie radą w formułowaniu krótko-, średnio- i długoterminowych programów Centrum;
(b)
zgodnie z odpowiednią polityką Rady Międzyrządowej IHP, zlecanie Centrum wykonywania uzgodnionych działań w zakresie zasobów wodnych w ramach zwykłych dwuletnich budżetów i programów IHP, w szczególności wspierających początkową fazę działalności Centrum;
(c)
zachęcanie międzynarodowych rządowych i pozarządowych instytucji finansowych, jak również państw członkowskich UNESCO, do udzielania finansowego i technicznego wsparcia oraz do składania propozycji projektów do Centrum i ułatwianie kontaktów z innymi organizacjami międzynarodowymi w zakresie kompetencji Centrum;
(d)
dostarczanie Centrum publikacji IHP i innych odnośnych materiałów oraz rozpowszechnianie informacji dotyczących działalności Centrum poprzez stronę internetową IHP, biuletyny informacyjne i inne mechanizmy będące w dyspozycji UNESCO;
(e)
udział w odpowiednich spotkaniach naukowych, organizacyjnych i szkoleniowych organizowanych przez Centrum;
(f)
dostarczanie doraźne środków finansowych, zgodnie z odnośnymi decyzjami organów zarządzających UNESCO dotyczącymi programu i budżetu tej organizacji.
Artykuł  XV

Ocena

1.
UNESCO może w każdym terminie, przeprowadzić ocenę działalności Centrum, w celu ustalenia czy:
(a)
Centrum przyczynia się istotnie do osiągnięcia strategicznych celów UNESCO;
(b)
działania prowadzone przez Centrum są zgodne z działaniami ustanowionymi w niniejszym Porozumieniu.
2.
UNESCO przedłoży Rządowi raport dotyczący każdej oceny w możliwie najkrótszym czasie.
3.
UNESCO i Rząd zastrzegają sobie prawo do wypowiedzenia niniejszego Porozumienia lub wniesienia poprawek do jego treści, wynikłych z przeprowadzonej oceny.
Artykuł  XVI

Stosowanie nazwy i logo UNESCO

1.
Centrum może wskazywać na swój związek z UNESCO. W tym celu może używać po swojej nazwie zwrotu "pod auspicjami UNESCO".
2.
Centrum jest upoważnione do używania logo UNESCO lub jego wersji na listach i dokumentach z nagłówkiem zgodnie z warunkami ustanowionymi przez organy zarządzające UNESCO.
Artykuł  XVII

Przepisy końcowe

1.
Niniejsze Porozumienie wejdzie w życie, po podpisaniu przez Strony wówczas, gdy Strony poinformują się nawzajem w drodze wymiany not, że wszystkie wymogi wewnętrznej procedury Stron przewidziane w tym celu zostały spełnione. Za dzień wejścia w życie niniejszego Porozumienia uważać się będzie dzień otrzymania noty późniejszej.
2.
Niniejsze Porozumienie będzie obowiązywać przez sześć lat i może być ono odnawiane za obustronną pisemną zgodą na kolejne podobne okresy z zastrzeżeniem, że każda ze Stron ma prawo do wypowiedzenia go w drodze pisemnej notyfikacji z 12-miesięcznym wyprzedzeniem.
3.
W przypadku otrzymania wypowiedzenia, postanowienia Porozumienia będą nadal stosowane przez czas i w zakresie niezbędnym do zakończenia realizacji przedsięwzięć podjętych przez Centrum w ramach Porozumienia i zgodnie z właściwymi dodatkowymi umowami pomiędzy Stronami, podjętymi przed złożeniem wypowiedzenia.
4.
Poprawki do niniejszego Porozumienia mogą być wnoszone za pisemną zgodą między Rządem i UNESCO.
5.
Wszelkie spory między UNESCO i Rządem dotyczące interpretacji lub stosowania Porozumienia będą rozstrzygane poprzez negocjacje lub inne stosowne metody, na które Strony wyrażą zgodę.
6.
W przypadku, gdy Porozumienie utraci ważność, likwidacja Centrum zostanie dokonana zgodnie z prawem polskim.

Porozumienie niniejsze sporządzono w Paryżu dnia 8 marca 2006 roku, w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym tekstem rozstrzygającym jest tylko jego wersja w języku angielskim.

STATUT

EUROPEJSKIEGO REGIONALNEGO CENTRUM EKOHYDROLOGII W ŁODZI, W POLSCE POD AUSPICJAMI UNESCO

Artykuł  1

Status prawny i siedziba Centrum

1.
Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii z siedzibą w Łodzi, w Polsce (zwane dalej "Centrum") pod auspicjami UNESCO, jest instytutem międzynarodowym Polskiej Akademii Nauk ustanowionym w ramach Międzynarodowego Programu Hydrologicznego (IHP).
2.
Centrum jest państwową jednostką organizacyjną.
3.
Centrum działa na podstawie:
(a)
ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. 1997 nr 75 poz. 469 z późn. zm.);
(b)
Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) dotyczącego utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi w Polsce pod auspicjami UNESCO podpisanego w Paryżu dnia 8 marca 2006 r., zwanego dalej "Porozumieniem";
(c)
niniejszego Statutu;
(d)
prawa polskiego.
4.
Wszystkie działania prowadzone przez Centrum powinny być zgodne z niniejszym Statutem i odnośnymi decyzjami kompetentnych organów UNESCO.
5.
Siedzibą Centrum jest Łódź.
Artykuł  2

Cele i funkcje

1.
Cele Centrum są następujące:
(a)
rozwijanie ekohydrologii poprzez prowadzenie badań naukowych, publikacje, współpracę międzynarodową;
(b)
rozwijanie międzynarodowej współpracy i kontaktów oraz tworzenie platformy dla wymiany informacji naukowych dotyczących Ekohydrologii i Zintegrowanego Zarządzania Wodami (IWM), pomiędzy instytucjami na całym świecie w ramach Międzynarodowego Programu Hydrologicznego (IHP) UNESCO;
(c)
prowadzenie działalności doradczej, udzielanie informacji technicznej oraz prowadzenie szkoleń jako podstawy rozwijania i wdrażania nowych zintegrowanych metod rekultywacji i zarządzania zasobami wodnymi;
(d)
rozwój sieci centrów demonstracyjnych w celu wdrażania koncepcji ekohydrologii, dla poprawy jakości zasobów wodnych, kreowania pozytywnej społeczno-gospodarczej reakcji i zapewnienia odpowiednich korzyści płynących z użytkowania ekosystemów;
(e)
promowanie wysoko zaawansowanych badań ekohydrologicznych, systemów monitoringu i modelowania, jak również przekazywanie wiedzy i jej wdrażanie w celu osiągnięcia dobrego stanu ekologicznego wód i wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej Parlamentu Europejskiego i Rady (2000/60/EC) oraz innych przepisów prawa UE dotyczących środowiska;
(f)
promowanie wzrostu świadomości społecznej w zakresie zastosowania ekohydrologii dla zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi, uwzględniając: społeczeństwo, organizacje pozarządowe oraz administrację rządową na poziomach krajowym i regionalnym;
(g)
rozbudowywanie potencjału i zaplecza dla działalności szkoleniowej, edukacji, upowszechniania i popularyzacji osiągnięć naukowych.
2.
Centrum będzie miało następujące funkcje:
(a)
prowadzenie eksperymentalnych i teoretycznych badań naukowych;
(b)
prowadzenie działalności edukacyjnej i kursów szkoleniowych;
(c)
uczestnictwo w sieci UNESCO-IHP jako punkt skupiający działania w zakresie ekohydrologii w regionie oraz wspieranie międzynarodowych działań IHP;
(d)
tworzenie oraz wzmacnianie na poziomie międzynarodowym sieci instytucjonalnych i informacyjnych dla wymiany informacji naukowej, technicznej oraz w zakresie planowania;
(e)
współpracę z administracją rządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami, podmiotami zarządzającymi finansami i podejmującymi decyzje w celu wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce;
(f)
upowszechnianie wiedzy ekohydrologicznej poprzez publikacje, organizowanie spotkań, seminariów i konferencji naukowych;
(g)
promowanie edukacji ekologicznej oraz zwiększanie świadomości społecznej w zakresie wzajemnych powiązań pomiędzy systemami wodnymi a różnorodnością biologiczną i zrównoważonym rozwojem.
3.
Centrum będzie zmierzało do osiągnięcia powyższych celów i wypełnienia powyższych funkcji w ścisłej współpracy z IHP i innymi centrami wodnymi pod auspicjami UNESCO.
Artykuł  3

Zaplecze

Zgodnie z artykułem IV Porozumienia Polska Akademia Nauk zapewni Centrum pomieszczenia oraz podstawowe wyposażenie niezbędne do założenia i funkcjonowania Centrum.

Artykuł  4

Finansowanie

1.
Działalność Centrum będzie finansowana z następujących źródeł:
(a)
środków Rządu przewidzianych w budżecie Państwa na naukę, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi;
(b)
środków przewidzianych w tym celu w części budżetu Państwa - "Polska Akademia Nauk";
(c)
środków UNESCO, zgodnie z odpowiednimi decyzjami jej organów zarządzających, dotyczącymi programu i budżetu UNESCO;
(d)
opłat wnoszonych przez inne instytucje biorące udział w pracach Centrum;
(e)
opłat za realizację projektów badawczych lub za usługi wykonywane przez Centrum w ramach opracowań, ocen, konsultacji i innych działań związanych z programami i projektami dotyczącymi zarządzania zasobami wody i ochrony środowiska;
(f)
innych darowizn, grantów, spadków i zapisów, zgodnych z prawem i zaakceptowanych przez Centrum.
2.
Zgodnie z artykułem V paragraf 2 Porozumienia Rząd, Polska Akademia Nauk i UNESCO będą współpracować w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych na działalność Centrum.
Artykuł  5

Struktura organizacyjna

Strukturę organizacyjną Centrum tworzą:

(a)
Zarząd;
(b)
Dyrektor;
(c)
zakłady badawcze;
(d)
Sekretariat.
Artykuł  6

Zarząd

1.
Centrum jest administrowane przez Zarząd, w którego skład wchodzą:
(a)
przedstawiciel Prezesa Polskiej Akademii Nauk, który będzie pełnił z urzędu funkcję Przewodniczącego Zarządu;
(b)
przedstawiciel Dyrektora Generalnego UNESCO;
(c)
przedstawiciel Rządu Rzeczypospolitej Polskiej;
(d)
przedstawiciel Rektora Uniwersytetu Łódzkiego;
(e)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region I IHP (Europa Zachodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(f)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region II IHP (Europa Wschodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(g)
do czterech (4) ekspertów znanych na arenie międzynarodowej wyznaczonych przez Polską Akademię Nauk w konsultacji z Dyrektorem Generalnym UNESCO;
(h)
przedstawiciele innych odpowiednich centrów działających pod auspicjami UNESCO, którym Zarząd przyznał takie stanowisko.
2.
Dyrektor Centrum bierze udział z urzędu w pracach Zarządu, bez prawa głosu. Dyrektor może formułować i zgłaszać propozycje oraz ustne lub pisemne oświadczenia dotyczące rozpatrywanych zagadnień.
3.
Kadencja Zarządu trwa pięć (5) lat i jest odnawialna.
4.
Zadania Zarządu obejmują w szczególności:
(a)
formułowanie ogólnych wytycznych i instrukcji dotyczących funkcjonowania i działalności Centrum;
(b)
zatwierdzanie programu działalności Centrum i przyjmowanie planu finansowego przedłożonego przez Dyrektora;
(c)
przyjmowanie przepisów finansowych Centrum i zasad zatrudniania pracowników;
(d)
ocena raportów Dyrektora dotyczących działalności Centrum.
5.
Zarząd zbierać się będzie na sesjach zwyczajnych, w regularnych odstępach czasowych, co najmniej raz w roku kalendarzowym; na sesjach nadzwyczajnych Zarząd będzie się zbierał, jeżeli takie sesje zostaną zwołane przez Przewodniczącego z jego/jej własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora Generalnego UNESCO.
6.
Zasady i tryb działania Zarządu określi uchwalony przez niego regulamin.
Artykuł  7

Komitet Wykonawczy

W celu zapewnienia skutecznej działalności Centrum pomiędzy sesjami, jeśli zachodzi taka konieczność, Zarząd może udzielić pełnomocnictwa stałemu Komitetowi Wykonawczemu. Członkostwo i zakres obowiązków tego Komitetu ustala Zarząd.

Artykuł  8

Dyrektor

1.
Prezes Polskiej Akademii Nauk wyznacza Dyrektora Centrum w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym UNESCO i Zarządem. Kadencja Dyrektora trwa cztery (4) lata i jest odnawialna.
2.
Obowiązki Dyrektora Centrum obejmują w szczególności:
(a)
zarządzanie Centrum zgodne z programami i wytycznymi ustanowionymi przez Zarząd;
(b)
reprezentowanie Centrum i dokonywanie czynności prawnych w jego imieniu;
(c)
przygotowywanie projektu programu działalności i budżetu Centrum oraz stosownych sprawozdań do przedłożenia Zarządowi;
(d)
realizowanie programu działalności i planów finansowych Centrum;
(e)
realizacja polityki kadrowej i planowanie.
3.
Dyrektor wykonuje powyższe obowiązki w konsultacji z Prezesem Polskiej Akademii Nauk i Wydziałem II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.
4.
Dyrektor Centrum może ustanawiać organy doradcze i określać ich zakres oraz procedury działania.
Artykuł  9

Zakłady badawcze

1.
Zakłady badawcze utworzone w ramach Centrum będą prowadzić eksperymentalne i teoretyczne badania naukowe w zakresie ekohydrologii.
2.
Strukturę organizacyjną i zakres działania zakładów badawczych określa Dyrektor Centrum.
Artykuł  10

Sekretariat

1.
Sekretariat Centrum będzie powoływany, spośród osób posiadających odpowiednie kwalifikacje, przez Dyrektora Centrum po zasięgnięciu opinii Zarządu. Sekretariat Centrum tworzą w szczególności następujące jednostki organizacyjne:
(a)
Zastępca Dyrektora;
(b)
Regionalna Jednostka ds. Współpracy i Realizacji;
(c)
Jednostka ds. Informacji i Rozpowszechniania Wiedzy.
2.
Zadania i obowiązki Sekretariatu będą określane przez Dyrektora Centrum.
Artykuł  11

Kategorie stanowisk

Centrum zatrudni personel na następujących stanowiskach:

(a)
profesor;
(b)
docent;
(c)
adiunkt;
(d)
asystent;
(e)
pracownik administracyjny, techniczny i obsługi.
Artykuł  12

Koordynacja działalności

Nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Prezes Polskiej Akademii Nauk. Centrum jest objęte zakresem działania Wydziału II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.

Artykuł  13

Stosowanie nazwy i logo UNESCO

1.
Centrum może wskazywać na swój związek z UNESCO. W tym celu może używać po swojej nazwie zwrotu "pod auspicjami UNESCO".
2.
Centrum jest upoważnione do używania logo UNESCO lub jego wersji na listach i dokumentach z nagłówkiem zgodnie z warunkami ustanowionymi przez organy zarządzające UNESCO.
Artykuł  14

Likwidacja Centrum

W przypadku, gdy Porozumienie utraci ważność, likwidacja Centrum zostanie dokonana zgodnie z prawem polskim.

Artykuł  15

Inne sprawy

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem, stosuje się do Centrum właściwe przepisy dotyczące placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk.

Artykuł  16

Przyjęcie i wejście w życie

Mając na uwadze postanowienia Porozumienia i właściwe przepisy prawa polskiego, niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem wejścia w życie Porozumienia. Zmiany w Statucie Centrum uchwala Zarząd, zatwierdza Prezes Polskiej Akademii Nauk po zaopiniowaniu przez Wydział II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024