Bank Światowy
Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju
Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju
Sz. P. Mirosław Gronicki
Minister Finansów
Ministerstwo Finansów
Warszawa
Rzeczpospolita Polska
Dot.: grantu IDF na przeprowadzenie reformy rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce
Grant IDF nr TF054298
Szanowny Panie Ministrze,
W imieniu Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank) pragnę poinformować o pozytywnej decyzji Banku o udzieleniu Polsce (Odbiorca) grantu w wysokości nieprzekraczającej pięciuset tysięcy dolarów amerykańskich (500.000 USD) (Grant).
Grant zostaje przyznany w odpowiedzi na wniosek Odbiorcy o udzielenie pomocy finansowej oraz dla celów i na warunkach określonych w aneksie do niniejszej umowy. Potwierdzając poniższą umowę, Odbiorca oświadcza, że jest upoważniony do jej zawarcia i podjęcia Grantu dla wspomnianych celów na podanych niżej warunkach.
Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że zgodnie z polityką Banku niniejsza umowa i wszelkie informacje z nią związane będą upublicznione po wejściu w życie niniejszej umowy oraz po wyrażeniu przez Odbiorcę zgody na jej ujawnienie. Odbiorca potwierdza zgodę na ujawnienie tych informacji przez podpisanie niniejszej umowy.
Niniejszym proszę o potwierdzenie zgody na powyższe w imieniu Odbiorcy, poprzez podpisanie, opatrzenie datą i przesłanie do Banku załączonego egzemplarza umowy. Po otrzymaniu przez Bank podpisanego przez Odbiorcę egzemplarza niniejszej umowy, wejdzie ona w życie z dniem złożenia podpisu.
Z wyrazami szacunku
Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju
Roger W. Grawe
Dyrektor
na Kraje Europy Centralnej i Kraje Bałtyckie
Region Europy i Azji Centralnej
Uzgodniono i potwierdzono:
Rzeczpospolita Polska
Przez: Ministerstwo Finansów
Nazwisko: Andrzej Jacaszek
Stanowisko: podsekretarz stanu
Data: 1 marca 2005 r.
Aneks do umowy
Cele i warunki udzielenia Grantu
1. Cele i działania
1.1. Celem niniejszego Grantu jest udzielenie Odbiorcy wsparcia w realizacji projektu (Projekt) zmierzającego do stworzenia potencjału w dziedzinie rachunkowości i rewizji finansowej sektora prywatnego, tak aby spełnione zostały wymagania Acquis Communautaire Unii Europejskiej w tych obszarach oraz stosowane były najlepsze praktyki międzynarodowe. Działania (Działania), na wykonanie których udziela się Grantu, obejmują:
(a) Przyjęcie i wdrożenie międzynarodowych standardów rewizji finansowej: Zapewnienie: (i) pomocy technicznej w celu wsparcia Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (KIBR) w przyjęciu i wdrożeniu Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej (ISA) zatwierdzonych przez Komisję Europejską oraz (ii) szkoleń i warsztatów we wdrożeniu ISA.
(b) Wzmocnienie zawodu biegłego rewidenta: Zapewnienie: (i) pomocy technicznej w opracowaniu ram prawnych oraz we wdrożeniu mechanizmów nadzoru publicznego w zgodzie z zasadami określonymi przez Acquis Communautaire, (ii) pomocy technicznej w przeprowadzeniu przeglądu istniejącego w KIBR systemu zapewniania jakości oraz we wsparciu KIBR w pełnym dostosowaniu systemu do stosownych rekomendacji i wymogów Komisji Europejskiej oraz (iii) szkoleń i warsztatów w przeprowadzaniu kontroli jakości.
(c) Edukację i szkolenia: Zapewnienie szkoleń we wdrożeniu Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej dla księgowych, biegłych rewidentów oraz pracowników instytucji nadzorujących sektor finansowy.
2. Ogólne wdrożenie
2.1. Odbiorca zobowiązuje się do: (a) realizacji Działań z należytą starannością i skutecznością, (b) sprawnego zapewnienia wymaganych w tym celu środków finansowych, obiektów, usług i innych zasobów, (c) dostarczenia wszystkich informacji związanych z Działaniami oraz wykorzystaniem środków Grantu, których Bank może zasadnie zażądać, (d) okresowej wymiany opinii z przedstawicielami Banku na temat postępów i wyników realizacji Działań oraz (e) podjęcia wszelkich koniecznych działań umożliwiających przedstawicielom Banku wizytację na terytorium Odbiorcy w celach związanych z Grantem. Niezależnie od powyższego Odbiorca zobowiązuje się, na żądanie Banku, do przygotowania i dostarczenia Bankowi z chwilą zakończenia Działań raportu na temat wyników i skutków Działań, w formie i treści uznanej przez Bank za satysfakcjonującą.
2.2. Odbiorca zobowiązany jest wnieść własny wkład finansowy w wysokości 60.000 USD, który zostanie wykorzystany na pokrycie wydatków administracyjnych związanych z realizacją Grantu oraz innych, takich jak przygotowanie i ocena pakietów zamówień, zapewnienie powierzchni biurowej dla konsultantów, koszty komunikacji i tłumaczenia, jednorazowy audyt ex post sprawdzający wykorzystanie środków pochodzących z Grantu oraz inne pokrewne wydatki na cele związane z Grantem. Odbiorca zadba, by Krajowa Izba Biegłych Rewidentów oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce partycypowały we wkładzie własnym.
3. Zamówienia
3.1. Jeśli Bank nie zdecyduje inaczej, zamawianie usług konsultantów na potrzeby realizacji Działań, które mają być sfinansowane ze środków Grantu, podlega postanowieniom załącznika I do niniejszego aneksu.
4. Wypłata środków Grantu
4.1. Kwota Grantu zostanie przekazana na rachunek otwarty przez Bank we własnych księgach w imieniu Odbiorcy (Rachunek Grantu) i będzie mogła zostać stamtąd pobrana przez Odbiorcę zgodnie z postanowieniami niniejszego rozdziału 4 na pokrycie wydatków związanych z uzasadnionymi kosztami usług koniecznych do realizacji Działań, które mają być sfinansowane ze środków Grantu.
4.2. Wydatki na następujące kategorie pozycji mogą zostać sfinansowane ze środków Grantu i powinny zostać wykorzystane wyłącznie na realizację tych Działań:
Kategoria | Kwota przydzielonego Grantu (w USD) | Procentowy udział wydatków do sfinansowania z Grantu |
Usługi konsultantów | 350.000 | 100 % |
Szkolenia i warsztaty | 150.000 | 100 % |
Ogółem | 500.000 |
Dla celów niniejszego ustępu, termin "szkolenia i warsztaty" oznacza wydatki poniesione w związku z przeprowadzeniem szkoleń i warsztatów, w tym koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia, wynajmu sal, zapewnienia tłumaczenia (ustnego i pisemnego) oraz materiałów.
4.3. Niezależnie od postanowień ustępu 4.2.:
(a) z Rachunku Grantu nie będą dokonywane żadne wypłaty: (i) na pokrycie wydatków poniesionych przed datą podpisania niniejszej umowy przez Bank, lub (ii) na uiszczenie płatności na rzecz osób lub podmiotów, jeśli płatność taka, zgodnie z wiedzą Banku, jest niedozwolona na podstawie decyzji Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych podjętej zgodnie z postanowieniami rozdziału VII Karty Narodów Zjednoczonych;
(b) z Rachunku Grantu nie będą dokonywane żadne wypłaty po upływie trzech lat od daty podpisania niniejszej umowy przez Odbiorcę (Data Zamknięcia). Jednakże, po Dacie Zamknięcia mogą zostać dokonane wypłaty w celu pokrycia wydatków poniesionych przed upływem Daty Zamknięcia, jeśli w ciągu czterech miesięcy od Daty Zamknięcia Bank otrzyma stosowny wniosek o wypłatę. Po upływie tego terminu wszelkie kwoty niewypłacone z Rachunku Grantu zostaną anulowane oraz
(c) jeśli, w opinii Banku, kwota Grantu przydzielona na sfinansowanie którejkolwiek z kategorii wymienionych w tabeli w ustępie 4.2. okaże się niewystarczająca na pokrycie wydatków w tej kategorii, Bank może, za pisemnym powiadomieniem Odbiorcy, przesunąć do tej kategorii kwotę Grantu uprzednio przydzieloną do innej kategorii, jeśli, zdaniem Banku, kwota ta nie będzie niezbędna do pokrycia wydatków w tej innej kategorii.
4.4. W przypadku gdy Odbiorca zechce wypłacić jakąkolwiek kwotę z Rachunku Grantu, zobowiązany jest dostarczyć do Banku pisemny wniosek o wypłatę takiej kwoty w formie określonej przez Bank. Wnioski o wypłatę wymagają: (i) podpisu złożonego w imieniu Odbiorcy przez Ministra Finansów lub inną pisemnie upoważnioną przez ministra osobę oraz (ii) załączenia takich dowodów uzasadniających wniosek, jakich Bank może zasadnie zażądać. Uwierzytelnione wzory podpisów osoby upoważnionej do podpisywania wniosków o wypłatę powinny być przekazane wraz z pierwszym wnioskiem podpisanym przez tę osobę. Każdy wniosek o wypłatę kwoty Grantu wraz z dowodami go uzasadniającymi musi w swojej treści i formie spełniać wymagania Banku pozwalające stwierdzić, że Odbiorca jest upoważniony do wypłaty takiej kwoty z Rachunku Grantu oraz że kwota ta zostanie wykorzystana do realizacji Działań. Bank wypłaci kwoty wypłacane przez Odbiorcę z Rachunku Grantu wyłącznie Odbiorcy lub na jego polecenie.
4.5. W celu ułatwienia realizacji Działań, Odbiorca może otworzyć i prowadzić specjalny rachunek depozytowy (Rachunek Specjalny) w dolarach amerykańskich w Narodowym Banku Polskim na warunkach zaakceptowanych przez Bank. Wpłaty na oraz wypłaty z Rachunku Specjalnego dokonywane będą zgodnie z postanowieniami załącznika II do niniejszego aneksu.
4.6. Bank ma prawo zażądać, aby wypłaty z Rachunku Grantu były dokonywane na podstawie zestawień wydatków, obejmujących wydatki na: (a) usługi firm konsultingowych, których koszt nie przekracza równowartości 50.000 USD, (b) usługi konsultantów indywidualnych, których koszt nie przekracza równowartości 30.000 USD oraz (c) szkolenia i warsztaty, na warunkach określonych przez Bank w powiadomieniu przekazanym Odbiorcy.
4.7. Wypłaty środków Grantu będą dokonywane w dolarach amerykańskich. Jednakże, na wniosek Odbiorcy i działając jako jego przedstawiciel, Bank jest zobowiązany zakupić za dolary amerykańskie wypłacone z Rachunku Grantu takie waluty, jakie będą wymagane do pokrycia wydatków finansowanych ze środków Grantu. Ilekroć zaistnieje konieczność, aby - dla celów niniejszej umowy - określić wartość jednej waluty względem innej, wartość taka zostanie zasadnie określona przez Bank.
5. Sprawozdawczość i audyt
(a) Odbiorca będzie prowadził lub zapewni prowadzenie systemu zarządzania finansowego, obejmującego dokumentację i rachunki, oraz będzie przygotowywał sprawozdania finansowe za każdy rok fiskalny oraz za cały okres Grantu, zgodnie z jednolicie stosowanymi standardami rachunkowości akceptowanymi przez Bank, odpowiednio odzwierciedlającymi transakcje, zasoby i wydatki związanie z Działaniami.
(b) Odbiorca: (i) podda badaniu stosowne sprawozdania finansowe za cały okres Grantu, o których mowa w ustępie (a) niniejszego rozdziału, przez niezależnych biegłych rewidentów zaakceptowanych przez Bank, zgodnie z jednolicie stosowanymi standardami rewizji finansowej akceptowanymi przez Bank, (ii) dostarczy Bankowi, z chwilą ich udostępnienia, lecz nie później niż sześć miesięcy po Dacie Zamknięcia: (A) poświadczone kopie stosownych sprawozdań finansowych za cały okres Grantu, o których mowa w ustępie (a) niniejszego rozdziału, zbadanych przez biegłych rewidentów oraz (B) opinię wspomnianych biegłych rewidentów z badania tych sprawozdań w zakresie i stopniu szczegółowości satysfakcjonującym Bank oraz (iii) dostarczy Bankowi wszelkich innych informacji dotyczących dokumentacji, rachunków i badania tych sprawozdań finansowych oraz wspomnianych biegłych rewidentów, jakich Bank może od czasu do czasu zasadnie zażądać.
(c) W przypadku wszystkich wydatków, dla których wypłaty z Rachunku Grantu zostały dokonane na podstawie zestawień wydatków, Odbiorca: (i) będzie przechowywał wszelką dokumentację (umowy, zamówienia, faktury, rachunki, pokwitowania i inne dokumenty) potwierdzającą wydatki, przez okres co najmniej jednego roku po zakończeniu roku fiskalnego, w którym dokonano ostatniej wypłaty z Rachunku Grantu, (ii) umożliwi przedstawicielom Banku kontrolę tej dokumentacji oraz (iii) zapewni, że zestawienia wydatków zostały poddane badaniu, jakiego Bank może zażądać zgodnie z postanowieniami ustępu (b).
6. Zawieszenie i anulowanie
6.1. Bank ma prawo w dowolnym momencie, za powiadomieniem Odbiorcy, zawiesić prawo Odbiorcy do dokonywania dalszych wypłat z Rachunku Grantu w przypadku wystąpienia i kontynuacji któregokolwiek z następujących zdarzeń: (a) wypłacone środki nie zostaną wykorzystane na cele uzgodnione między Odbiorcą a Bankiem, (b) Działania nie zostaną zrealizowane zgodnie ze standardami lub metodami uzgodnionymi między Odbiorcą a Bankiem, (c) Odbiorca nie wypełnił któregokolwiek z zobowiązań określonych w niniejszej umowie lub (d) prawo Odbiorcy lub jakiegokolwiek innego podmiotu, któremu Bank udzielił pożyczki za poręczeniem Odbiorcy, do dokonywania wypłat w ramach jakiejkolwiek umowy pożyczki zawartej z Bankiem lub w ramach jakiegokolwiek kredytu na rozwój, grantu lub umowy na finansowanie zawartej z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Rozwoju, zostanie zawieszone.
6.2. Bank ma prawo, za powiadomieniem Odbiorcy, wypowiedzieć prawo Odbiorcy do dokonywania dalszych wypłat z Rachunku Grantu oraz anulować jakąkolwiek niewypłaconą kwotę Grantu: (a) w dowolnym momencie po zawieszeniu prawa do dokonywania wypłat z Rachunku Grantu zgodnie z postanowieniami ustępu 6.1. lub (b) w przypadku gdy Odbiorca nie podejmie satysfakcjonujących Bank czynności dotyczących wdrożenia Działań w terminie siedmiu miesięcy od chwili poinformowania Odbiorcy przez Bank o przyznaniu Grantu.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | M.P.2005.59.796 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | M-nar.Bank Odbudowy i Rozwoju-Polska. Umowa o przyznanie Polsce grantu w wysokości nieprzekraczającej 500 000 USD na przeprowadzenie reformy rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce. Warszawa.2005.03.01. |
Data aktu: | 01/03/2005 |
Data ogłoszenia: | 07/10/2005 |
Data wejścia w życie: | 01/03/2005 |