Zm.: zarządzenie w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

ZARZĄDZENIE Nr 59
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lipca 2003 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 19 Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 marca 2003 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (M.P. Nr 16, poz. 252) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

§  1. 
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5), do spraw:
1)
gospodarki;
2)
pracy;
3)
rozwoju regionalnego;
4)
turystyki;
5)
zabezpieczenia społecznego.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Administrowania Obrotem;
2)
Departament Analiz i Prognoz Ekonomicznych;
3)
Departament Bezpieczeństwa Energetycznego;
4)
Departament Funduszy;
5)
Departament Informatyki;
6)
Departament Innowacyjności;
7)
Departament Instrumentów Finansowych;
8)
Departament Instrumentów Polityki Handlowej;
9)
Departament Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu;
10)
Departament Konkurencyjności Gospodarki;
11)
Departament Kontroli Eksportu;
12)
Departament Koordynacji Funduszu Spójności;
13)
Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej;
14)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
15)
Departament Międzynarodowej Współpracy Dwustronnej;
16)
Departament Partnerstwa Społecznego;
17)
Departament Polityki Przemysłowej;
18)
Departament Polityki Regionalnej;
19)
Departament Pomocy Społecznej;
20)
Departament Pożytku Publicznego;
21)
Departament Prawa Pracy;
22)
Departament Programów Offsetowych;
23)
Departament Regulacji Wewnętrznego Obrotu Gospodarczego;
24)
Departament Rozwoju Przedsiębiorczości;
25)
Departament Rynku Pracy;
26)
Departament Spraw Obronnych;
27)
Departament Stosunków Europejskich i Wielostronnych;
28)
Departament Świadczeń Rodzinnych;
29)
Departament Turystyki;
30)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
31)
Departament Unii Europejskiej;
32)
Departament Warunków Pracy;
33)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;
34)
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego;
35)
Departament Wynagrodzeń;
36)
Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym;
37)
Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Gospodarki;
38)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
39)
Biuro Administracyjno-Budżetowe;
40)
Biuro Dyrektora Generalnego;
41)
Biuro Instytucji Dialogu Społecznego;
42)
Biuro Kadr i Szkolenia;
43)
Biuro Kontroli Resortowej;
44)
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych;
45)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;
46)
Biuro Prawne;
47)
Sekretariat Ministra;
48)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego;
49)
Stanowisko do Spraw Komunikacji Społecznej.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "gospodarka" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Administrowania Obrotem;
2)
Departament Bezpieczeństwa Energetycznego;
3)
Departament Innowacyjności;
4)
Departament Instrumentów Polityki Handlowej;
5)
Departament Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu;
6)
Departament Konkurencyjności Gospodarki;
7)
Departament Kontroli Eksportu;
8)
Departament Polityki Przemysłowej;
9)
Departament Programów Offsetowych;
10)
Departament Regulacji Wewnętrznego Obrotu Gospodarczego;
11)
Departament Rozwoju Przedsiębiorczości;
12)
Departament Spraw Obronnych;
13)
Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Gospodarki;
14)
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych.
§  4. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "praca" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Funduszy;
2)
Departament Partnerstwa Społecznego;
3)
Departament Prawa Pracy;
4)
Departament Rynku Pracy;
5)
Departament Warunków Pracy;
6)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;
7)
Departament Wynagrodzeń;
8)
Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym;
9)
Biuro Instytucji Dialogu Społecznego.
§  5. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "rozwój regionalny" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Koordynacji Funduszu Spójności;
2)
Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej;
3)
Departament Polityki Regionalnej;
4)
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego.
§  6. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "turystyka" zapewnia w szczególności Departament Turystyki.
§  7. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "zabezpieczenie społeczne" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
2)
Departament Pomocy Społecznej;
3)
Departament Pożytku Publicznego;
4)
Departament Świadczeń Rodzinnych;
5)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
6)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
§  8. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.38.557

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Data aktu: 23/07/2003
Data ogłoszenia: 30/07/2003
Data wejścia w życie: 14/08/2003