Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny zapałek.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 kwietnia 2003 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny zapałek

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477, z późn. zm. 2 )
postanawia się

wszcząć postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu przez nadmierny przywóz na polski obszar celny zapałek klasyfikowanych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) według kodu 3605 00 00 0.

I.

Data wszczęcia postępowania

Datą wszczęcia postępowania ochronnego jest dzień ogłoszenia niniejszego postanowienia.

II.

Oznaczenie wnioskodawcy

Wnioskodawcą postępowania jest przedsiębiorstwo państwowe Czechowickie Zakłady Przemysłu Zapałczanego z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach, występujące na rzecz przemysłu krajowego. Wniosek popiera "POLMATCH" Zakłady Przemysłu Zapałczanego w Sianowie. Wnioskodawca postępowania stanowi przemysł krajowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, zwanej dalej "ustawą", oraz spełnia wymóg art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy w zakresie minimalnego udziału w produkcji krajowej, który upoważnia go do złożenia wniosku na rzecz przemysłu krajowego.

III.

Nazwa i opis towaru

Towarem przywożonym na polski obszar celny są zapałki składające się z drewnianego patyczka, zaimpregnowanego środkiem zapobiegającym całkowitemu spaleniu się drewna i żarzeniu się patyczka, zaparafinowanego od strony łebka, oraz mieszaniny składników stanowiących masę zapalającą łebka zapałki.

Zapałki są klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) według kodu 3605 00 00 0 i opisane jako "Zapałki, inne niż artykuły pirotechniczne objęte pozycją 3604".

IV.

Towar podobny

Towarem podobnym do towaru objętego postępowaniem ochronnym są, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, zapałki produkowane przez przemysł krajowy. Są one jednakowe pod każdym względem w odniesieniu do towaru objętego postępowaniem.

V.

Okres badany

Dla celów niniejszego postępowania ochronnego ustanawia się okres badany od 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2002 r.

VI.

Przywóz na polski obszar celny towaru objętego postępowaniem

Z informacji zawartych we wniosku i potwierdzonych przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w latach 1999, 2000, 2001 i 2002 nastąpił zwiększony przywóz na polski obszar celny zapałek.

W ujęciu bezwzględnym, w okresie badanym, przywóz zapałek kształtował się następująco:

w 1999 r. - 44.688 kg,

w 2000 r. - 255.558 kg,

w 2001 r. - 510.009 kg,

w 2002 r. - 1.078.826 kg.

Import zapałek w 2002 r. był ponad 24-krotnie większy niż w 1999 r.

W okresie badanym udział importu zapałek w produkcji krajowej wynosił:

w 1999 r. - 0,48%,

w 2000 r. - 2,99%,

w 2001 r. - 6,45%,

w 2002 r. - 15,80%.

Udział importu zapałek w produkcji krajowej w 2000 r. w porównaniu z 1999 r. był większy o 2,51 punktu procentowego; w 2001 r. w porównaniu z 2000 r. był większy o 3,46 punktu procentowego, a w 2002 r. w porównaniu z 2001 r. był większy o 9,35 punktu procentowego.

Udział importu zapałek w konsumpcji krajowej wynosił:

w 1999 r. - 0,54%,

w 2000 r. - 3,34%,

w 2001 r. - 7,08%,

w 2002 r. - 15,58%.

Udział importu zapałek w konsumpcji krajowej w 2000 r. w porównaniu z 1999 r. był większy o 2,8 punktu procentowego; w 2001 r. w porównaniu z 2000 r. był większy o 3,74 punktu procentowego, a w 2002 r. w porównaniu z 2001 r. był większy o 8,5 punktu procentowego.

Z powyższych danych wynika, iż w okresie badanym przywóz na polski obszar celny towaru, w stosunku do którego wszczyna się postępowanie ochronne, wzrósł znacząco zarówno w ilościach bezwzględnych, jak i w odniesieniu do produkcji i konsumpcji krajowej towaru podobnego.

VII.

Szkoda wyrządzona przemysłowi krajowemu i związek przyczynowy

Analiza szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu opiera się na następujących danych:
a)
wielkość produkcji przemysłu krajowego - dane Głównego Urzędu Statystycznego - czyli pełne dane dotyczące produkcji przemysłu krajowego,
b)
poziom sprzedaży przemysłu krajowego oraz stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych opiera się na zliczonych danych udostępnionych przez 4 producentów krajowych (wszyscy znani producenci krajowi),
c)
analiza wielkości zatrudnienia, udział zapasów w produkcji krajowej, poziom zysków i strat opiera się wyłącznie na danych wnioskodawcy (najlepsze dostępne na etapie wszczęcia postępowania). Dane te są reprezentatywne dla przemysłu krajowego, gdyż nawet sam wnioskodawca, z uwagi na wielkość produkcji, stanowi przemysł krajowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego zawiera następujące dane, które stanowią podstawę ustaleń dotyczących poważnej szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu oraz związku przyczynowego zachodzącego między nadmiernym przywozem na polski obszar celny zapałek a domniemaną poważną szkodą:

Głównymi czynnikami świadczącymi o powyższym są:

1.
Ceny zapałek w przywozie na polski obszar celny od 2000 r. w porównaniu z cenami produkcji krajowej były niższe. Podcięcie cenowe kształtowało się następująco:

w 1999 r. - brak podcięcia cenowego,

w 2000 r. - 13,80%,

w 2001 r. - 19,02%,

w 2002 r. - 26,84%.

2.
Wielkość produkcji przemysłu krajowego.

Produkcja krajowa zapałek kształtowała się w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2002 r. następująco:

w 1999 r. - 9.220.500 kg,

w 2000 r. - 8.555.000 kg,

w 2001 r. - 7.908.000 kg,

w 2002 r. - 6.829.000 kg.

Produkcja krajowa w 2000 r. w stosunku do 1999 r. spadła o 7,2%; w 2001 r. w stosunku do 2000 r. o 7,6%, a w 2002 r. w stosunku do 2001 r. o 13,65%. W 2002 r. produkcja krajowa była niższa o 26% niż w roku 1999.

3.
Poziom sprzedaży przemysłu krajowego.

W okresie badanym sprzedaż przemysłu krajowego wynosiła:

w 1999 r. - 8.193.426 kg,

w 2000 r. - 7.397.315 kg,

w 2001 r. - 6.706.666 kg,

w 2002 r. - 5.845.929 kg.

Sprzedaż krajowa w 2000 r. w stosunku do 1999 r. spadła o 9,7%; w 2001 r. w stosunku do 2000 r. o 9,3%, a w 2002 r. w stosunku do 2001 r. o 12,8%. W 2002 r. sprzedaż krajowa była niższa o 28,7% niż w roku 1999.

4.
Udział sprzedaży krajowej w rynku.

Udział sprzedaży krajowej w konsumpcji krajowej zapałek w okresie badanym systematycznie spadał i wynosił:

w 1999 r. - 99,46%,

w 2000 r. - 96,66%,

w 2001 r. - 92,93%,

w 2002 r. - 84,42%.

5.
Stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych:

w 1999 r. - 41,60%,

w 2000 r. - 42,50%

w 2001 r. - 46,00%,

w 2002 r. - 41,80%.

W okresie badanym wykorzystanie mocy produkcyjnych wahało się od 41 do 46%. Biorąc pod uwagę znaczny spadek produkcji krajowej zapałek, świadczy to o systematycznym zmniejszaniu mocy produkcyjnych przez przemysł krajowy w okresie badanym.

6.
Zatrudnienie w przemyśle krajowym.

Zatrudnienie w przemyśle krajowym zmniejszało się w okresie badanym. Przyjmując wskaźnik w roku poprzednim za 100, jego spadek kształtował się następująco:

w 1999 r. - 100,

w 2000 r. - 91,2,

w 2001 r. - 100,

w 2002 r. - 94,5.

Zatrudnienie pracowników bezpośrednio związanych z produkcją towaru podobnego wynosiło (rok poprzedni = 100):

w 1999 r. - 100,

w 2000 r. - 88,2,

w 2001 r. - 99,5,

w 2002 r. - 90,4.

W okresie badanym liczba pracowników zatrudnionych w przemyśle krajowym zmniejszyła się o 13,8%. Spadek zatrudnienia bezpośrednio przy produkcji towaru podobnego wyniósł 20,7%.

7.
Udział zapasów w produkcji krajowej:

w 1999 r. - 4,5%,

w 2000 r. - 4,6%,

w 2001 r. - 3,5%,

w 2002 r. - 4,2%.

Udział zapasów w produkcji krajowej utrzymywał się zasadniczo na tym samym poziomie. W ilościach bezwzględnych zapasy zmniejszały się wraz ze spadkiem produkcji.

8.
Zyski i straty.

W okresie badanym stopa zysku netto w produkcji towaru podobnego zmniejszała się. W ostatnim roku tego okresu krajowa produkcja zapałek zaczęła przynosić straty.

9.
Związek przyczynowy między wzrastającym przywozem a szkodą wyrządzoną przemysłowi krajowemu.

Wzrastający przywóz na polski obszar celny zapałek - zarówno w ilościach bezwzględnych, jak i w odniesieniu do produkcji i konsumpcji krajowej towaru podobnego - był realizowany po cenach znacznie niższych od cen zapałek produkcji krajowej. Niższe ceny towaru przywożonego na polski obszar celny spowodowały ograniczenie sprzedaży krajowej oraz utratę udziału w rynku producenta krajowego, a w konsekwencji także spadek produkcji krajowej zapałek. W związku ze spadkiem produkcji krajowej nastąpiło ograniczenie mocy produkcyjnych, które w 2002 r. spadły do poziomu najniższego w całym okresie badanym. Nastąpił spadek zatrudnienia ogółem i bezpośrednio przy produkcji zapałek.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej na etapie wszczęcia postępowania nie stwierdził istnienia innych czynników, które poza nadmiernym przywozem mogły wpłynąć na sytuację przemysłu krajowego.

VIII.

Harmonogram postępowania

Strony mogą zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy, w toku postępowania strony mogą składać wyjaśnienia, zgłaszać wnioski oraz dostarczać dowody na ich poparcie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy, strony mogą wnieść o zwołanie posiedzenia w celu wyjaśnienia okoliczności i faktów stanowiących przedmiot badania.

Przewiduje się, że postępowanie ochronne będzie zakończone do dnia 30 kwietnia 2004 r.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2003 r. do Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wpłynął kompletny wniosek przedsiębiorstwa państwowego Czechowickie Zakłady Przemysłu Zapałczanego o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny zapałek. W świetle poczynionych ustaleń w przedmiocie legitymacji wnioskodawcy do złożenia wniosku stwierdzono, że wnioskodawca był uprawniony do jego złożenia. Prawdziwość zawartych we wniosku danych dotyczących wielkości przywozu zapałek na polski obszar celny została potwierdzona przez dane statystyczne będące w posiadaniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej po przeanalizowaniu danych zawartych we wniosku uznał go za zasadny w odniesieniu do towaru wymienionego w punkcie III niniejszego postanowienia i postanowił jak w sentencji.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.

Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572) niniejsze postanowienie nie podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024