Porozumienie dotyczące współpracy w zakresie modernizacji śmigłowca Mi-24. Piesztany.2002.05.30.

POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Republiki Czeskiej, Rządem Republiki Węgierskiej oraz Rządem Republiki Słowackiej dotyczące współpracy w zakresie modernizacji śmigłowca Mi-24,
podpisane w Piesztanach dnia 30 maja 2002 r.

Przekład

Wstęp

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, Rząd Republiki Czeskiej, Rząd Republiki Węgierskiej oraz Rząd Republiki Słowackiej, zwane dalej Stronami,

mając na uwadze korzyść z wzajemnej współpracy w obszarze modernizacji sprzętu wojskowego własnych Sił Zbrojnych,

mając na celu pomoc dla przemysłu w swoich krajach poprzez współpracę międzynarodową,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Cel

Celem tego porozumienia jest ustanowienie głównych zasad i postanowień dotyczących współpracy pomiędzy stronami podczas modernizacji śmigłowca Mi-24.

Artykuł  2

Definicje

1)
Modernizacja śmigłowca Mi-24 oznacza przedłużenie resursów do 35 lat, rozwinięcie nowej wersji śmigłowca Mi-24 zgodnie ze wspólnymi wymaganiami taktyczno-technicznymi wzajemnie uzgodnionymi przez Strony, skonstruowanie prototypu nowej wersji śmigłowca i jego testy, przygotowanie konstrukcyjnej, produkcyjnej, technicznej oraz uzupełniającej dokumentacji technicznej i instrukcji dla zapewnienia ciągłej zdatności połączenia z systemem kierowania wsparcia technicznego i szkoleniem personelu oraz certyfikację zakończonej nowej wersji poprzez nadanie uzupełnienia do certyfikatu o zdatności do lotu (określonego jako "uzupełniający certyfikat typu"). Prototyp śmigłowca będzie zbudowany zgodnie ze wspólnymi wymaganiami grupy V-4 odnośnie do modernizacji śmigłowca Mi-24 uzgodnionymi przez Narodowych Dyrektorów ds. Uzbrojenia (dalej zwanymi "NAD") w dniu 31 stycznia 2002 r. w m. Trenczyn.
2)
Generalny Integrator Projektu oznacza przedsiębiorcę wybranego przez Polskę zgodnie z polskimi regulacjami prawnymi i zaaprobowanego przez Komitet Sterujący, który będzie odpowiedzialny za realizację modernizacji śmigłowca Mi-24. Generalny Integrator Projektu zapewni:
a)
współpracę z pierwotnym wykonawcą śmigłowca Mi-24 w kwestii wydłużenia resursów i zabezpieczenia wydania orzeczeń dalszej kwalifikacji do lotu i dostawy części zamiennych dla Mi-24;
b)
kooperację działań Integratora Uzbrojenia i Awioniki, dostawcy prototypu zmodernizowanego śmigłowca Mi-24 i innych podwykonawców z położeniem nacisku na włączenie przemysłów uczestniczących stron w możliwie największym stopniu;
c)
badania i certyfikację nowej wersji śmigłowca Mi-24;
d)
techniczne wsparcie dostawców zmodernizowanych śmigłowców Mi-24 ze strony uczestniczących krajów.
3)
Integrator Uzbrojenia i Awioniki oznacza przedsiębiorcę wybranego przez Polskę w przetargu międzynarodowym, który odpowiadać będzie przed Generalnym Integratorem Projektu za integrację uzbrojenia i awioniki w zmodernizowanym śmigłowcu Mi-24.
4)
Dostawca prototypu zmodernizowanego śmigłowca Mi-24 oznacza przedsiębiorcę, który będzie budował prototyp zmodernizowanego śmigłowca Mi-24. Dostawca prototypu będzie wybrany przez Generalnego Integratora Projektu. Generalny Integrator Projektu może działać jako dostawca prototypu.
5)
Dostawca zmodernizowanego śmigłowca Mi-24 oznacza przedsiębiorcę wybranego przez każdą ze Stron zgodnie z prawnymi uregulowaniami tych krajów, który będzie realizować modernizację śmigłowców Mi-24 zgodnie z potrzebami każdej ze Stron.
6)
Kontrakt oznacza porozumienie zgodne z prawem gospodarczym.
Artykuł  3

Organizacja

1)
Zasadnicze decyzje podczas współpracy Stron na podstawie tego porozumienia podejmowane będą jednomyślnie przez Komitet Sterujący składający się z Narodowych Dyrektorów ds. Uzbrojenia. Kompetencje Komitetu Sterującego zostaną sprecyzowane przez Strony w szczegółowych ustaleniach i zapisach umownych.
2)
Koordynacja działań prowadzonych w ramach modernizacji śmigłowca Mi-24 przez poszczególne Strony będzie zapewniona poprzez odpowiednio upoważnionych Dyrektorów Programu. Kompetencje Dyrektorów Programu odnośnie do koordynacji na szczeblu międzynarodowym będą określone w odrębnym porozumieniu technicznym.
3)
Organizacja współpracy podczas modernizacji śmigłowca Mi-24 będzie określona bardziej szczegółowo w odrębnym porozumieniu technicznym.
Artykuł  4

Wybór Integratora Uzbrojenia i Awioniki oraz zawarcie kontraktu

1)
Dokumentacja konieczna do przeprowadzenia przetargu międzynarodowego na Integratora Uzbrojenia i Awioniki będzie przygotowana przez Polskę. Dokumentacja ta musi być zaaprobowana przez Komitet Sterujący przed ogłoszeniem przetargu międzynarodowego.
2)
Przetarg międzynarodowy na Integratora Uzbrojenia i Awioniki będzie przeprowadzony przez Polskę zgodnie z polskimi regulacjami prawnymi.
3)
Złożone oferty zostaną ocenione przez komisję składającą się z przedstawicieli NAD. Wybrany oferent musi zostać zatwierdzony jednomyślnie przez Komitet Sterujący.
4)
Kontrakt będzie zawierany pomiędzy zaaprobowanym zwycięzcą oraz Generalnym Integratorem Projektu zgodnie z polskimi regulacjami prawnymi. Kontrakt może zostać zawarty tylko po zaaprobowaniu jego zakresu i warunków.
5)
Kontrakt będzie zawarty zgodnie z następującymi zasadami:
a)
każda ze Stron będzie mieć prawo do monitorowania przebiegu poszczególnych etapów realizacji kontraktu oraz do zatwierdzenia zakończenia tych etapów, jak również rozpoczęcia następnych;
b)
pełna dokumentacja dotycząca uzbrojenia i awioniki musi być zweryfikowana przez każdą ze Stron przed oficjalnym przekazaniem Polsce;
c)
dokumentacja dotycząca uzbrojenia i awioniki zostanie napisana w języku angielskim.
6)
Harmonogram realizacji kontraktu i inne szczegóły będą określone w porozumieniu technicznym.
Artykuł  5

Prototyp, dokumentacja, dodatkowy certyfikat kwalifikacji, własność materialna i intelektualna

1)
Polska pożyczy jeden śmigłowiec Mi-24 dostawcy prototypu, który zostanie zmodernizowany zgodnie ze specyfikacjami nowej wersji.
2)
Pełna dokumentacja przygotowana przez Generalnego Integratora Projektu oraz Integratora Uzbrojenia i Awioniki, dodatkowy typ certyfikatu, jak również pełna własność intelektualna wytworzona lub wchodząca w zakres modernizacji śmigłowca będzie wspólną własnością wszystkich Stron. Udział każdej ze Stron w tej wspólnej własności będzie wynosił 25%.
3)
Cała wartość materiałowa użyta dla prototypu będzie własnością Polski i będzie przez Polskę opłacona.
4)
Posiadaczem i nadzorcą pełnej dokumentacji i dodatkowego typu certyfikatu będzie Generalny Integrator Projektu, który będzie je dostarczał do każdej ze Stron oraz zapewniał ich aktualną wersję. W razie gdy Generalny Integrator Projektu zrezygnuje z funkcji posiadania i nadzorowania pełnej dokumentacji i dodatkowego typu certyfikatu, wtedy strona polska zagwarantuje, że dokumentacja ta i dodatkowy typ certyfikatu będzie przeniesiony do kolejnego podmiotu desygnowanego przez Komitet Sterujący bez jakichkolwiek żądań.
Artykuł  6

Sprawy finansowe

1)
Pełne koszty realizacji prototypu zmodernizowanego śmigłowca Mi-24 w wysokości zatwierdzonej przez Komitet Sterujący zostaną pokryte przez Polskę. Pozostałe Strony zapłacą Polsce 25% tych kosztów, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w artykule 5 ustęp 3. Udziały Stron będą opłacane kolejno po zakończeniu każdego z etapów modernizacji Mi-24. Zakończenie każdego etapu musi być zaaprobowane przez Komitet Sterujący. Konkretne wartości, etapy modernizacji śmigłowca Mi-24 i sposób zapłaty będą określone w odrębnym porozumieniu technicznym.
2)
Każda Strona pokryje swoje własne wydatki związane z projektem modernizacji śmigłowca Mi-24, szczególnie te związane ze specyficznymi wymaganiami narodowymi.
Artykuł  7

Produkcja seryjna

1)
Strony będą również współpracować podczas produkcji seryjnej zmodernizowanych śmigłowców Mi-24 dla potrzeb swoich Sił Zbrojnych, co będzie realizowane przez dostawców modernizacji śmigłowców Mi-24. Generalny Integrator Projektu zapewni pomoc dostawcom modernizacji śmigłowca Mi-24 zgodnie z artykułem 2 ustęp 2 litera d). Pomoc ta może także obejmować wspólne nabywanie poszczególnych komponentów i sprzętu używanego podczas produkcji seryjnej przez wszystkie Strony. Szczegóły i inne formy współpracy podczas produkcji seryjnej będą ujęte w odrębnym porozumieniu technicznym. Ceny komponentów i sprzętu muszą być ujednolicone i możliwie najniższe dla każdej ze Stron.
2)
Strony powinny zawrzeć odrębne porozumienie techniczne określające procedury, według których Strony będą realizowały produkcję seryjną modernizowanego śmigłowca Mi-24 dla stron trzecich zgodnie ze wspólnie posiadaną dokumentacją.
Artykuł  8

Cła, podatki i opłaty

Cła, podatki i opłaty, które mogą być nałożone zgodnie z tym porozumieniem, będą uregulowane poprzez regulacje prawne uczestniczących krajów. Strony skorzystają ze wszystkich możliwości, jakie stwarzają regulacje prawne i zawarte umowy w poszczególnych państwach, aby zredukować finansowe obciążenia wynikające z opłacenia ceł, podatków i dokonania opłat przez inne Strony.

Artykuł  9

Ochrona informacji niejawnych

Ochrona informacji niejawnych będzie przeprowadzana według prawnych regulacji rządów Stron i stosownych porozumień międzynarodowych, łącznie z porozumieniem NATO C-M (55)15 (Final).

Artykuł  10

Zapewnienie jakości

1)
Zapewnienie jakości podczas wdrażania tego porozumienia będzie zagwarantowane przez regulacje prawne uczestniczących państw; podstawą będzie STANAG 4107 oraz odpowiednie umowy międzynarodowe dotyczące zapewnienia jakości.
2)
Wspólne sprawy dotyczące zapewnienia jakości będą określone w odrębnym porozumieniu technicznym.
Artykuł  11

Prawa własności intelektualnej

1)
Podczas wdrażania tego porozumienia Strony będą przestrzegać innych praw własności intelektualnej wszystkich Stron, jak również stron trzecich, których nie dotyczy to porozumienie zgodnie z regulacjami prawnymi uczestniczących Stron i prawem międzynarodowym.
2)
Odrębne porozumienie techniczne określi sposób załatwienia wspólnych praw własności intelektualnej podczas wdrażania tego porozumienia.
Artykuł  12

Język roboczy

1)
Językiem roboczym podczas oficjalnych dyskusji pomiędzy Stronami będzie język angielski. Wszystkie wspólne oficjalne dokumenty, łącznie z dokumentacją przetargową i kontraktową, zostaną zapisane również w języku angielskim.
2)
Inny język może być używany przez Strony podczas współpracy dwustronnej za wspólną zgodą.
Artykuł  13

Rozstrzyganie sporów

Spory, które mogą zaistnieć pomiędzy Stronami podczas wdrażania lub interpretacji tego porozumienia, będą rozstrzygane na drodze negocjacji. Najpierw negocjacje mające na celu rozstrzygnięcie sporu będą prowadzone przez Dyrektorów Programu. Jeśli oni nie będą w stanie rozstrzygnąć sporu, sprawa przekazana zostanie Narodowym Dyrektorom ds. Uzbrojenia. Jeśli oni też nie rozstrzygną, negocjacje rozpoczną przedstawiciele Stron na szczeblu rządowym. Jeśli rozstrzygnięcie sporu poprzez negocjacje nie będzie możliwe, Strony mogą uciec się do innego sposobu rozstrzygnięcia sporu, zwykle w ramach prawa międzynarodowego.

Artykuł  14

Żądania

1)
Żądania, które mogą zrodzić się podczas wdrażania tego porozumienia, będą rozwiązywane przez Strony zgodnie z regulacjami prawnymi uczestniczących państw i prawem międzynarodowym.
2)
Postanowienia ustępu 1 nie wyłączają innych sposobów podejścia do żądań, które mogą być wskazane w odrębnym porozumieniu technicznym.
Artykuł  15

Porozumienia techniczne

1)
Porozumienia techniczne dla wdrażania poszczególnych aspektów tego porozumienia będą zawierane na poziomie Narodowych Dyrektorów ds. Uzbrojenia. Narodowi Dyrektorzy mogą delegować upoważnienie do zawarcia porozumienia w specyficznych obszarach na Dyrektorów Programu.
2)
Jeśli jakieś szczególne przedsięwzięcie, które jest poza kompetencjami NAD, wymaga określenia, wtedy zawarte będzie specjalne porozumienie pomiędzy Stronami lub Ministerstwami Obrony Stron.
3)
Wejście w życie, czas trwania i wypowiedzenie porozumień technicznych określonych w tym porozumieniu będą ustalone w ich konkretnych postanowieniach.
Artykuł  16

Postanowienia końcowe

1)
Porozumienie to wejdzie w życie po podpisaniu przez Strony, kiedy Strony wzajemnie powiadomią się o spełnieniu wewnętrznych wymogów prawnych niezbędnych, aby to porozumienie mogło wejść w życie.
2)
Porozumienie to będzie obowiązywało przez czas nieokreślony. Może być ono wypowiedziane w każdym czasie po wspólnym uzgodnieniu przez wszystkie Strony.
3)
Każda ze Stron ma prawo jednostronnie wypowiedzieć to porozumienie w formie pisemnej poprzez pisemną notę dostarczoną do każdej Strony tego samego dnia. Ważność porozumienia w stosunku do tej Strony wygasa po 6 miesiącach od daty dostarczenia noty wypowiedzenia. Takie jednostronne wypowiedzenie nie wpływa jednakże na zobowiązania tej Strony wynikające z porozumień technicznych.
4)
Do porozumienia mogą być wprowadzane poprawki po wspólnej pisemnej zgodzie wszystkich Stron.

Sporządzono w 4 oryginalnych egzemplarzach w języku angielskim i podpisano w Piesztanach 30 maja 2002 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024