Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 września 1992 r.
w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. Nr 26, poz. 182, z 1960 r. Nr 29, poz. 163, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Pilotażem jest świadczenie usług mających na celu ułatwienie ruchu żeglugowego, a polegających na udzielaniu kierownikowi statku żeglugi śródlądowej i morskiego przebywającego na śródlądowych drogach wodnych informacji i porad potrzebnych do prowadzenia statku na drodze wodnej.
2.
Usługi w zakresie pilotażu mogą organizować i wykonywać osoby fizyczne, prawne i inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
3.
Zasady odpłatności za usługi pilotowe regulują odrębne przepisy.
§  2.
1.
Obowiązkowi pilotażu podlegają:
1)
polskie statki żeglugi śródlądowej, których kierownicy nie posiadają odpowiednich uprawnień do kierowania statkami na danej drodze wodnej,
2)
obce statki morskie i żeglugi śródlądowej, z wyjątkiem statków turystycznych i sportowych.
2.
Kierownik statku podlegającego obowiązkowi pilotażu powinien korzystać z usług pilota posiadającego odpowiednie kwalifikacje.
3.
Z obowiązku pilotażu są zwolnione statki, których kierownicy posiadają "Świadectwo zwolnienia z pilotażu" według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, wydane przez inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla drogi wodnej, na której została rozpoczęta praktyka pływania (ust. 4 pkt 1).
4.
Warunkiem uzyskania świadectwa zwolnienia z pilotażu jest:
1)
odbycie praktyki pływania - potwierdzonej przez pilota - co najmniej 5 rejsów na danej drodze wodnej, udokumentowanych w "Zaświadczeniu o odbyciu rejsów", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia,
2)
uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu znajomości drogi wodnej i miejscowych przepisów żeglugowych.
§  3.
Pilotem żeglugi śródlądowej może zostać obywatel polski, posiadający patent kapitana żeglugi śródlądowej I klasy i co najmniej 12 - miesięczną praktykę pływania odbytą po uzyskaniu patentu na drodze wodnej, której ma dotyczyć uprawnienie, i odpowiednie warunki zdrowotne, jeżeli złoży z wynikiem pomyślnym egzamin na pilota.
§  4.
1.
Egzaminy na pilota i sprawdziany, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 2, przeprowadzają komisje egzaminacyjne na stopnie oficerskie w żegludze śródlądowej, opierając się na programie wymagań egzaminacyjnych na stopnie oficerskie w żegludze śródlądowej.
2.
Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji pilota jest "Uprawnienie pilotowe" według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia. Uprawnienia pilotowe wydaje inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania osoby świadczącej usługi pilotowe.
§  5.
1.
Kierownik statku jest obowiązany udzielić pilotowi wszelkich informacji o statku, a w szczególności dotyczących zdolności manewrowej, wymiarów, rodzaju i ilości ładunku, składu załogi oraz innych wskazówek niezbędnych do wykonywania pilotażu.
2.
Kierownik statku może upoważnić pilota do bezpośredniego wydawania rozkazów manewrowych lub całkowicie przekazać pilotowi prowadzenie statku. W takim wypadku kierownik statku lub jego zastępca jest obowiązany kontrolować pracę pilota, aby w razie potrzeby zmienić polecenie wydane przez pilota albo przeciwdziałać błędnemu działaniu w czasie prowadzenia statku.
3.
Korzystanie z usług pilota nie zwalnia kierownika statku z odpowiedzialności za bezpieczeństwo żeglugi statku, którym kieruje.
4.
Pilot może odmówić wykonywania czynności, jeżeli:
1)
wymiary statku nie odpowiadają parametrom drogi wodnej,
2)
Stan techniczny statku, jego wyposażenie albo skład załogi nie zapewniają bezpiecznej żeglugi.
5.
O odmowie podjęcia pilotowania statku pilot zawiadamia właściwy terytorialnie inspektorat żeglugi śródlądowej, podając jednocześnie motywy odmowy.
§  6.
1.
Nadzór nad wykonywaniem pilotażu sprawuje właściwy terytorialnie inspektorat żeglugi śródlądowej, który prowadzi wykazy osób posiadających uprawnienia pilotowe oraz firm świadczących usługi pilotowe.
2.
O każdorazowym zamiarze podjęcia pilotowania statku pilot zawiadamia inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla drogi wodnej, na której ma być wykonywany pilotaż.
3.
W razie stwierdzenia rażącego naruszenia przez pilota przepisów regulujących ruch i postój statków, w zależności od stopnia zagrożenia bezpieczeństwa żeglugi, inspektorat żeglugi śródlądowej może:
1)
udzielić pilotowi ostrzeżenia o grożącym zawieszeniu uprawnień wynikających z uprawnienia pilotowego,
2)
zawiesić uprawnienie pilotowe na okres od 1 do 12 miesięcy.
§  7.
Zarządzenia nie stosuje się do statków państw, z którymi zawarte umowy przewidują wzajemne uznanie dokumentów kwalifikacyjnych w żegludze śródlądowej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Świadectwo zwolnienia z pilotażu nr .........

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zaświadczenie o odbyciu rejsów

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

UPRAWNIENIE PILOTOWE Nr ........

(pominięty)

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024