Tryb działania Generalnego Komisarza Wyborczego i wojewódzkich komisarzy wyborczych.

ZARZĄDZENIE Nr 29
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 marca 1990 r.
w sprawie trybu działania Generalnego Komisarza Wyborczego i wojewódzkich komisarzy wyborczych.

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin (Dz. U. Nr 16, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się:
1)
tryb działania Generalnego Komisarza Wyborczego, w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia,
2)
tryb działania wojewódzkich komisarzy wyborczych, w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z tym że w odniesieniu do przepisów, o których mowa w § 1 pkt 1 - z mocą od dnia 19 marca 1990 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TRYB DZIAŁANIA GENERALNEGO KOMISARZA WYBORCZEGO

§  1.
1.
Generalny Komisarz Wyborczy, zwany dalej "Komisarzem", wykonuje zadania określone w Ordynacji wyborczej do rad gmin oraz czynności organizatorskie związane z przeprowadzaniem wyborów, działając bezpośrednio wespół z Kolegium lub za pośrednictwem wojewódzkich komisarzy wyborczych.
2.
W celu realizacji zadań Komisarz wydaje zarządzenia, postanowienia, polecenia oraz wytyczne lub wyjaśnienia.
3.
Komisarz działa przy pomocy Biura Generalnego Komisarza Wyborczego.
§  2.
1.
Komisarz, wykonując należące do niego zadania, w szczególności:
1)
czuwa nad bezwzględnym przestrzeganiem wykonywania czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów,
2)
kontroluje działalność wojewódzkich komisarzy wyborczych, a za ich pośrednictwem komisji wyborczych, udzielając im, w miarę potrzeby, stosownej pomocy,
3)
podejmuje niezbędne działania organizatorskie związane z przeprowadzeniem wyborów, zwłaszcza w zakresie wykorzystywania środków finansowych i technicznych,
4)
współdziała z właściwymi organami i instytucjami na rzecz sprawnego, zgodnego z prawem przebiegu kampanii wyborczej,
5)
informuje Prezesa Rady Ministrów o stanie wykonywania zadań i czynności wyborczych oraz problemach związanych z ich realizacją.
2.
Komisarz może zwracać się do naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w sprawach związanych z ich udziałem w zapewnianiu właściwego przygotowania i przeprowadzenia wyborów.
3.
Komisarz może w miarę potrzeby korzystać z pomocy ekspertów i doradców oraz powoływać zespoły konsultacyjne, zwłaszcza w celu analizy danych i informacji o realizacji czynności wyborczych.
§  3.
1.
Komisarz zwraca się do Prezesa Trybunału Konstytucyjnego oraz Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego o wyznaczenie członków Kolegium.
2.
Komisarz zwołuje posiedzenia Kolegium i przewodniczy jego obradom. Kolegium zajmuje stanowisko w drodze uzgodnienia, a w przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe - większością głosów.
3.
W posiedzeniach Kolegium mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez Komisarza.
4.
Z przebiegu posiedzeń Kolegium sporządza się protokoły, które w szczególności powinny obejmować: listę osób uczestniczących w posiedzeniu, wykaz spraw stanowiących przedmiot obrad oraz odpowiednio do każdej z nich stanowisko Kolegium; protokół podpisują: Komisarz oraz dwaj członkowie Kolegium.
§  4.
1.
Komisarz może żądać przedkładania przez wojewódzkich komisarzy wyborczych informacji o przebiegu wykonania ich zadań oraz zadań komisji wyborczych na ich obszarze działania, a także o wszystkich sprawach związanych z przygotowaniem i przebiegiem wyborów w danym województwie.
2.
Komisarz okresowo zwołuje narady wojewódzkich komisarzy wyborczych.
3.
W celu sprawnego i skutecznego wykonywania nadzoru nad przestrzeganiem prawa wyborczego, Komisarz może korzystać z pomocy upełnomocnionych osób, działających wyłącznie w zakresie ustalonym w pełnomocnictwie.
4.
W razie potrzeby Komisarz wspólnie z Ministrem-Szefem Urzędu Rady Ministrów koordynuje współpracę oraz rozstrzyga sprawy sporne pomiędzy wojewódzkimi komisarzami wyborczymi a wojewodami.
§  5.
Przy rozpatrywaniu skarg na działalność wojewódzkich komisarzy wyborczych Komisarz powinien zapoznać się ze stanowiskiem wojewódzkiego komisarza wyborczego, a także - w zależności od charakteru i rangi sprawy będącej przedmiotem skargi - umożliwić bezpośrednie złożenie wyjaśnień przez skarżącego oraz wojewódzkiego komisarza wyborczego bądź ich pełnomocników.
§  6.
1.
Komisarz w porozumieniu z Ministrem-Szefem Urzędu Rady Ministrów tworzy Biuro Generalnego Komisarza Wyborczego, zwane dalej Biurem, sprawujące organizacyjno-techniczną obsługę zadań i czynności Komisarza.
2.
Pracami Biura kieruje, zgodnie z ustaleniami Komisarza, dyrektor.
3.
Szczegółowy zakres zadań i tryb działania Biura ustala Komisarz.
4.
W miarę potrzeby oraz w uzgodnieniu z Ministrem-Szefem Urzędu Rady Ministrów Komisarz może korzystać z pomocy odpowiednich komórek organizacyjnych Urzędu Rady Ministrów.
§  7.
1.
Zarządzenia, postanowienia oraz inne dokumenty wydawane przez Komisarza opatruje się pieczęcią.
2.
Pieczęcią Komisarza jest pieczęć okrągła o średnicy 35 mm, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła państwowego, a w otoku napis: "Generalny Komisarz Wyborczy".

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TRYB DZIAŁANIA WOJEWÓDZKICH KOMISARZY WYBORCZYCH

§  1.
1.
Wojewódzcy komisarze wyborczy, zwani dalej "komisarzami", wykonują zadania określone w Ordynacji wyborczej do rad gmin oraz ustalone bądź zlecone przez Generalnego Komisarza Wyborczego, a także czynności organizatorskie związanie z przeprowadzeniem wyborów, działając bezpośrednio lub we współdziałaniu z wojewodami.
2.
W celu realizacji zadań komisarze wydają zarządzenia, postanowienia, polecenia oraz wytyczne lub wyjaśnienia.
3.
Komisarze działają przy pomocy wojewódzkich biur wyborczych.
§  2.
1.
Komisarze, wykonując należące do nich zadania, w szczególności:
1)
przestrzegają bezwzględnego wykonania czynności wyborczych wymienionych w kalendarzu wyborczym i innych czynności wyborczych, zarówno we własnym działaniu, jak i działaniach terytorialnych oraz obwodowych komisji wyborczych na obszarze województwa, zwanych dalej "komisjami wyborczymi",
2)
kontrolują działalność i nadzorują pracę komisji wyborczych, udzielając im, w miarę potrzeby, stosownej pomocy,
3)
podejmują bezpośrednio oraz we współdziałaniu z wojewodami i terenowymi organami administracji państwowej stopnia podstawowego niezbędne działania organizatorskie związane z przeprowadzeniem wyborów, zwłaszcza w zakresie wykorzystywania środków finansowych i technicznych,
4)
zapewniają przekazanie komisjom wyborczym wytycznych i wyjaśnień Generalnego Komisarza Wyborczego oraz koordynują, a w miarę potrzeby organizują, szkolenia członków komisji wyborczych z zakresu prawa wyborczego,
5)
współdziałają z właściwymi organami, instytucjami, organizacjami i środowiskami w województwie na rzecz sprawnego, zgodnego z prawem przebiegu kampanii wyborczej,
6)
informują Generalnego Komisarza Wyborczego o stanie wykonywania zadań i czynności wyborczych na obszarze województwa oraz problemach związanych z ich realizacją.
2.
W razie powstania przeszkody w wypełnianiu obowiązków przez komisarza, trwającej dłużej niż 5 dni, należy zawiadomić o tym niezwłocznie Generalnego Komisarza Wyborczego.
§  3.
1.
Komisarze zwracają się do wojewodów, a za ich pośrednictwem - również do właściwych organów, instytucji i jednostek, w sprawach związanych z ich udziałem w zapewnieniu właściwego przygotowania i przeprowadzenia wyborów.
2.
Komisarze mogą zwracać się do Generalnego Komisarza Wyborczego z pytaniami i wnioskami w sprawach wyborczych, w tym o wydanie wytycznych lub udzielenie wyjaśnień.
3.
Komisarze mogą, w miarę potrzeby, korzystać z pomocy doradców i ekspertów oraz tworzyć zespoły konsultacyjne.
§  4.
1.
Komisarze mogą żądać przedkładania przez terytorialne komisje wyborcze informacji o przebiegu wykonywania ich zadań oraz, za ich pośrednictwem, o stanie przygotowania do pracy obwodowych komisji wyborczych.
2.
Komisarze mogą zwoływać narady przewodniczących terytorialnych komisji wyborczych.
3.
Komisarze ustalają tryb przedkładania im przez wojewodów informacji o stanie i przebiegu realizacji czynności związanych z organizacją wyborów.
§  5.
1.
W celu sprawnego, skutecznego wykonywania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa wyborczego komisarze mogą korzystać z pomocy upełnomocnionych osób, działających wyłącznie w zakresie ustalonym w pełnomocnictwie.
2.
W razie potrzeby komisarze wspólnie z wojewodami koordynują współpracę oraz rozstrzygają sprawy sporne pomiędzy komisjami wyborczymi a odpowiednimi organami administracji.
§  6.
Przy rozpatrywaniu skarg na działalność terytorialnych komisji wyborczych komisarz powinien zapoznać się ze stanowiskiem tej komisji, a także - w zależności od charakteru i rangi sprawy będącej przedmiotem skargi - umożliwić bezpośrednie złożenie wyjaśnień przez skarżącego oraz komisje bądź ich pełnomocników.
§  7.
1.
Komisarze, w porozumieniu z wojewodami, tworzą wojewódzkie biura wyborcze, sprawujące organizacyjno-techniczną obsługę zadań i czynności komisarzy. Wojewódzkie biura wyborcze działają w ramach urzędów wojewódzkich.
2.
Pracami wojewódzkich biur wyborczych kierują, zgodnie z ustaleniami komisarzy, dyrektorzy powoływani i odwoływani na wniosek komisarzy; zatrudnianie pracowników wojewódzkich biur wyborczych wymaga aprobaty komisarzy.
3.
Szczegółowy zakres zadań i tryb działania wojewódzkich biur wyborczych ustalają komisarze.
§  8.
1.
Zarządzenia, postanowienia oraz inne dokumenty wydawane przez komisarzy opatruje się pieczęcią.
2.
Pieczęcią komisarza jest pieczęć okrągła o średnicy 35 mm, zawierająca w otoku napis: "Wojewódzki Komisarz Wyborczy", pośrodku zaś nazwę miasta stanowiącego siedzibę wojewody.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024