Zakres i tryb wykonywania przez prokuratorów nadzoru penitencjarnego.

ZARZĄDZENIE
PROKURATORA GENERALNEGO POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 22 stycznia 1988 r.
w sprawie zakresu i trybu wykonywania przez prokuratorów nadzoru penitencjarnego.

Na podstawie art. 13 i 35 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 31, poz. 138) zarządza się, co następuje:
§  1.
1)
Nadzór penitencjarny nad legalnością osadzania osób pozbawionych wolności oraz wykonywania kary pozbawienia wolności, kary aresztu, tymczasowego aresztowania i umieszczenia w ośrodku przystosowania społecznego - w zakładach karnych, aresztach śledczych i ośrodkach przystosowania społecznego, znajdujących się na terenie działania prokuratury wojewódzkiej, sprawuje wyznaczony prokurator tej prokuratury.
2)
W stosunku do tymczasowo aresztowanych pozostających do dyspozycji sądu wojskowego lub prokuratora wojskowego oraz w stosunku do skazanych przez sąd wojskowy nadzór ten sprawuje również prokurator wojskowy.
3)
W zakładach karnych dla odbywających karę aresztu wojskowego nadzór określony w pkt 1 sprawuje wyznaczony prokurator wojskowy.
2.
W aresztach jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, znajdujących się na terenie działania prokuratury wojewódzkiej, nadzór penitencjarny sprawuje, stosownie do właściwości, wyznaczony prokurator powszechnych lub wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury. Przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
3.
Przepis ust. 2 nie narusza określonych w odrębnych przepisach uprawnień nadzorczych sędziego penitencjarnego i sędziego wojskowego.
§  2.
1.
Nadzór penitencjarny, sprawowany przez prokuratora w zakładach karnych, polega na kontroli i ocenie:
1)
legalności wykonywania orzeczonej kary oraz legalności osadzania, przebywania i zwalniania skazanych z zakładów;
2)
przestrzegania praw i obowiązków osób skazanych, w szczególności w zakresie, w jakim naruszenie tych praw i obowiązków może zagrażać porządkowi i dyscyplinie;
3)
przestrzegania przepisów o bezpieczeństwie w zakładach karnych, w tym przepisów dotyczących użycia broni, siły fizycznej i szczególnych środków bezpieczeństwa;
4)
prawidłowości postępowania administracji zakładów karnych w razie ujawnienia popełnienia przestępstwa, negatywnych przejawów podkultury przestępczej, a także w nadzwyczajnych wypadkach dotyczących zwłaszcza ucieczek, buntów, samouszkodzeń i zgonów.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio przy sprawowaniu przez prokuratora nadzoru penitencjarnego:
1)
w aresztach śledczych (oddziałach śledczych), z tym że kontrola powinna uwzględniać potrzebę zapewnienia prawidłowego toku postępowania karnego, a zwłaszcza przestrzegania w stosunku do tymczasowo aresztowanych niezbędnej w tym zakresie izolacji;
2)
w ośrodkach przystosowania społecznego, z tym że kontrola powinna uwzględniać także potrzebę ochrony społeczeństwa przed dalszym naruszaniem prawa przez osoby umieszczone w ośrodku.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają uprawnień prokuratora do przeprowadzenia kontroli w zakładach penitencjarnych w innym zakresie i trybie przewidzianym w ustawie.
§  3.
Nadzór penitencjarny sprawowany przez prokuratora w aresztach jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych obejmuje zakres określony w § 2 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, a nadto kontrolę i ocenę:
1)
zasadności podjętych przez organy Milicji Obywatelskiej, Służby Bezpieczeństwa i Wojsk Ochrony Pogranicza decyzji o zatrzymaniu;
2)
okresu pobytu w aresztach osób stosownie do przyczyn zatrzymania oraz do kategorii tych aresztów, z uwzględnieniem okresu konwoju (transportu);
3)
prawidłowości rozmieszczania osadzonych w pomieszczeniach aresztu, niezbędnej do utrzymania porządku i zapobieżenia wzajemnej demoralizacji osadzonych;
4)
warunków bytowych, stanu opieki lekarskiej i sanitarnej;
5)
prawidłowości przyjmowania i załatwiania próśb, skarg i wniosków osadzonych;
6)
prawidłowości nagradzania i wymierzania kar dyscyplinarnych oraz wykorzystywania tych środków w celu oddziaływania penitencjarnego, utrzymania dyscypliny i porządku;
7)
stanu zabezpieczenia technicznego i wyposażenia pomieszczeń, w których przebywają zatrzymani, tymczasowo aresztowani i skazani.
§  4.
Nadzór penitencjarny obejmuje również udzielanie przez prokuratora, w miarę potrzeby, odpowiedniej pomocy administracji kontrolowanych jednostek w toku wykonywania ich zadań, zwłaszcza w zakresie wykładni i stosowania przepisów prawa. Nadzór penitencjarny nie oznacza zwierzchnictwa administracyjnego nad jednostką kontrolowaną i nie uprawnia do wydawania poleceń o charakterze administracyjnym.
§  5.
Prokurator sprawuje nadzór penitencjarny przez:
1)
okresowe wizytacje jednostek kontrolowanych lub wizytacje doraźne, obejmujące całokształt spraw podlegających kontroli i ocenie albo wybrane zagadnienia;
2)
wydawanie zaleceń powizytacyjnych oraz kontrolowanie prawidłowości i terminowości ich realizacji;
3)
składanie wniosków, wnoszenie sprzeciwów i kierowanie wystąpień;
4)
podejmowanie innych czynności oraz wydawanie decyzji i zarządzeń w wypadkach przewidzianych w ustawie.
§  6.
W razie stwierdzenia w toku wykonywania nadzoru penitencjarnego istotnych uchybień w działaniu organu orzekającego lub wykonującego orzeczenie, prokurator podejmuje niezwłocznie, w granicach swoich uprawnień, stosowne czynności, zmierzające do usunięcia tych uchybień i zapobieżenia ich powstawaniu.
§  7.
1.
Prokurator zapoznaje z wynikami wizytacji kierownika kontrolowanej jednostki, umożliwiając mu ustosunkowanie się do dokonanych ustaleń oraz zaleceń powizytacyjnych.
2.
W razie zorganizowania narady powizytacyjnej, do udziału w niej należy zaprosić również kierowników działów służb, których dotyczyła przeprowadzona wizytacja. Jeśli przedmiotem narady mają być istotne uchybienia w działalności kontrolowanej jednostki lub zastrzeżenia co do realizowanych przez nią poleceń (zaleceń), wydanych przez organ nadrzędny - o terminie i przedmiocie narady zawiadamia się właściwy organ nadrzędny.
§  8.
1.
Sprawozdanie z wizytacji powinno zawierać określenie jej zakresu, zwięzły opis dokonanych ustaleń oraz wydane zalecenia powizytacyjne, a nadto ocenę realizacji zaleceń związanych z poprzednią wizytacją. Z doraźnych wizytacji obejmujących wybrane zagadnienia lub w razie niestwierdzenia nieprawidłowości sprawozdanie można ograniczyć do notatki służbowej.
2.
Odpis sprawozdania (notatki) przesyła się w terminie 14 dni od zakończenia wizytacji kierownikowi jednostki kontrolowanej, a w razie potrzeby - również organowi nadrzędnemu tej jednostki, w celu podjęcia stosownych czynności.
3.
Odpis sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, z wizytacji obejmującej całokształt spraw podlegających kontroli i ocenie albo zawierającego istotne ustalenia lub zalecenia powizytacyjne przesyła się odpowiednio do Prokuratury Generalnej lub do Naczelnej Prokuratury Wojskowej oraz do Ministerstwa Sprawiedliwości lub Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
§  9.
Prokurator może żądać do kierownika jednostki kontrolowanej złożenia w terminie 14 dni albo w innym wyznaczonym terminie informacji o wykonaniu zaleceń powizytacyjnych. Wydane na podstawie ustawy zarządzenia prokuratora podlegają natychmiastowemu wykonaniu przez administrację jednostki kontrolowanej.
§  10.
1.
Prokurator powinien w miarę możności uzgadniać podejmowanie czynności nadzorczych, zwłaszcza terminy wizytacji zakładów karnych, aresztów śledczych i ośrodków przystosowania społecznego, z właściwym sędzią penitencjarnym, a także w miarę potrzeby wspólnie z nim przeprowadzać wizytacje tych jednostek.
2.
Prokurator zapoznaje sędziego penitencjarnego z ustaleniami własnych wizytacji, jak również z informacjami, o których mowa w § 9.
3.
Prokurator powinien uczestniczyć w naradach służb jednostek kontrolowanych i naradach sędziów penitencjarnych, których tematem są zagadnienia objęte nadzorem penitencjarnym.
4.
Prokurator wojewódzki powinien w miarę potrzeby inicjować organizowanie przez właściwe organy narad służb jednostek kontrolowanych z udziałem wyznaczonych prokuratorów, jeżeli ich przeprowadzenie może przyczynić się do usprawnienia nadzoru penitencjarnego, realizacji zaleceń powizytacyjnych lub poprawy wykonywania orzeczeń i decyzji dotyczących pozbawienia wolności. O terminie i przedmiocie narady zorganizowanej z inicjatywy prokuratora wojewódzkiego zawiadamia się Prokuraturę Generalną.
§  11.
1.
W zakresie nadzoru sprawowanego przez prokuratora nad legalnością i przebiegiem wykonywania środka zabezpieczającego, polegającego na umieszczeniu sprawcy w szpitalu psychiatrycznym, zakładzie leczenia odwykowego lub w innym odpowiednim zakładzie, stosuje się odpowiednio przepisy § 1 ust. 1 i 3, § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 3, § 4-9 i § 10 ust. 1 i 2.
2.
Nadzór, o którym mowa w ust. 1, polega głównie na kontroli i ocenie legalności umieszczenia, przebywania w zakładzie i zwalniania sprawcy z zakładu oraz na kontroli warunków zabezpieczenia przed możliwością opuszczenia zakładu przez sprawców szczególnie groźnych dla porządku prawnego.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób przebywających, na mocy orzeczenia sądu lub prokuratora, na obserwacji w zakładzie leczniczym w związku z prowadzonym przeciwko nim postępowaniem karnym.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024