Zarządzanie ruchem na drogach publicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 5 października 1987 r.
w sprawie zarządzania ruchem na drogach publicznych.

Na podstawie art. 7 ust. 4 i art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) i w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 1985 r. o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 50, poz. 262) zarządza się, co następuje: 1
§  1. 2
Organy administracji państwowej właściwe do zarządzania ruchem na drogach publicznych podejmują działania, w szczególności o charakterze planistycznym, organizacyjnym i decyzyjnym, mające na celu zapewnienie za pomocą odpowiednich środków, głównie technicznych, właściwej organizacji ruchu pod względem bezpieczeństwa, sprawności, ekonomiczności i wygody, w zgodności z zasadami ruchu ustalonymi w ustawie z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192).
§  2.
1. 3
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej sprawuje ogólny nadzór w zakresie zarządzania ruchem na drogach publicznych, a ponadto jest organem zarządzającym ruchem na autostradach i innych drogach przeznaczonych wyłącznie dla pojazdów samochodowych.
2.
Organem właściwym do zarządzania ruchem na pozostałych drogach publicznych jest terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia wojewódzkiego.
§  3.
1.
Działania i czynności w zakresie organizacji ruchu na drogach, dotyczące w szczególności:
1)
określania tras komunikacji publicznej,
2)
ustalania granic obszarów zabudowanych,
3)
ustalania kierunków ruchu na drodze,
4)
wprowadzania zakazów wykonywania niektórych manewrów,
5)
ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
6)
wyznaczania miejsc i warunków postoju lub zatrzymania pojazdów komunikacji publicznej,
7)
wyznaczania miejsc i określania sposobów oraz warunków parkowania pojazdów,
8)
określania przejść dla pieszych i ciągów pieszych,
9)
rozgraniczania rodzajów ruchu na drodze,
10)
ograniczania zatrzymania lub postoju pojazdów,
11)
stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym sygnalizacji świetlnej

- podejmowane są na podstawie projektu organizacji ruchu lub zmian tej organizacji, zatwierdzonego przez organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach.

2.
Projekt organizacji ruchu lub zmian tej organizacji zatwierdza:
1)
terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia wojewódzkiego, po zasięgnięciu opinii szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych, szefa przewozów wojskowych i zarządu drogi,
2) 4
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej.
§  4.
1.
Organizacja ruchu w okresie budowy, modernizacji lub prowadzenia robót związanych z utrzymaniem drogi wprowadzana jest na podstawie projektu organizacji ruchu, opracowanego przez zarząd drogi i zatwierdzonego w trybie określonym w § 3 ust. 2.
1a. 5
Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu określonego w ust. 1 nie jest wymagane, jeżeli organizacja ruchu zostaje wprowadzona na podstawie typowego projektu zatwierdzonego przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Dotyczy to również wszelkich robót wykonywanych przez inne niż zarządy drogi jednostki organizacyjne.
2.
Zarząd drogi zawiadamia organ właściwy do zarządzania ruchem o terminie rozpoczęcia robót w zakresie budowy i modernizacji dróg co najmniej na 40 dni przed terminem ich rozpoczęcia. Organ właściwy do zarządzania ruchem zawiadamia o tym terminie organy opiniujące projekt organizacji ruchu.
§  5.
Ograniczenie ruchu na drodze lub zamknięcie drogi dla ruchu w przypadkach, gdy wymaga tego stan techniczny drogi, a odbywający się ruch może wywołać zagrożenie bezpieczeństwa jego uczestników lub spowodować zniszczenie nawierzchni albo innego elementu drogi, wprowadza zarząd drogi, zawiadamiając niezwłocznie o tym oraz o zastosowanych środkach organ właściwy do zarządzania ruchem na drodze oraz szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych i szefa przewozów wojskowych.
§  6.
Zadania techniczne związane z organizacją ruchu na drogach, polegające w szczególności na umieszczaniu i utrzymywaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających, wykonuje zarząd drogi na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu. Nie dotyczy to następujących znaków i sygnałów określonych w rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 9 sierpnia 1983 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 50, poz. 224) oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających:
1)
znaków: "krzyż św Andrzeja", "sieć pod napięciem; "stój", a także urządzeń zabezpieczających i urządzeń kolejowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują kolejowe jednostki organizacyjne,
2)
znaków oznaczających przystanki autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
3)
wyizolowanych funkcjonalnie od ruchu kołowego urządzeń tramwajowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
4)
znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających stosowanych w związku z robotami na drodze (przy drodze) prowadzonymi przez inne niż zarządy dróg jednostki organizacyjne, które wymienione znaki i urządzenia umieszczają i utrzymują.
§  7.
1. 6
Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach, po zasięgnięciu opinii zarządu drogi i szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych, wprowadza ograniczenie lub zwiększenie dopuszczalnej prędkości pojazdów na drogach na obszarze zabudowanym.
2.
Wprowadzenie innej niż 60 km/h dopuszczalnej prędkości pojazdów na drogach na obszarze zabudowanym powinno być poprzedzone zbadaniem warunków bezpieczeństwa, w tym zwłaszcza ruchu pieszych. Ustalenie dopuszczalnej prędkości na tym obszarze równej 90 km/h może nastąpić na drodze (odcinku drogi) o ograniczonej dostępności i dostatecznej izolacji ruchu pieszego.
§  7a. 7
Ustala się następujące przepisy szczegółowe zawarte w instrukcjach stanowiących załączniki do zarządzenia:
1)
oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym - załącznik nr 1,
2)
o drogowej sygnalizacji świetlnej - załącznik nr 2.
3) 8
oznakowania autostrad i dróg ekspresowych - załącznik nr 3,
4) 9
o znakach drogowych poziomych - załącznik nr 4.
§  8.
Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach sprawuje na obszarze swego działania nadzór w zakresie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających umieszczonych na drodze.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  10 (skreślony).

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  13 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  14 (pominięty).

1 Podstawa prawna zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
4 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
5 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
6 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
7 § 7a dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1991 r.
8 § 7a pkt 3 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
9 § 7a pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
10 Załącznik skreślony przez § 1 pkt 6 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
11 Załącznik nr 1 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
12 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
13 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
14 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1987.31.240

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zarządzanie ruchem na drogach publicznych.
Data aktu: 05/10/1987
Data ogłoszenia: 23/10/1987
Data wejścia w życie: 23/10/1987