Zarządzanie ruchem na drogach publicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 5 października 1987 r.
w sprawie zarządzania ruchem na drogach publicznych.

Na podstawie art. 7 ust. 4 i art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) i w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 1985 r. o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 50, poz. 262) zarządza się, co następuje: 1
§  1. 2
Organy administracji państwowej właściwe do zarządzania ruchem na drogach publicznych podejmują działania, w szczególności o charakterze planistycznym, organizacyjnym i decyzyjnym, mające na celu zapewnienie za pomocą odpowiednich środków, głównie technicznych, właściwej organizacji ruchu pod względem bezpieczeństwa, sprawności, ekonomiczności i wygody, w zgodności z zasadami ruchu ustalonymi w ustawie z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192).
§  2.
1. 3
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej sprawuje ogólny nadzór w zakresie zarządzania ruchem na drogach publicznych, a ponadto jest organem zarządzającym ruchem na autostradach i innych drogach przeznaczonych wyłącznie dla pojazdów samochodowych.
2.
Organem właściwym do zarządzania ruchem na pozostałych drogach publicznych jest terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia wojewódzkiego.
§  3.
1.
Działania i czynności w zakresie organizacji ruchu na drogach, dotyczące w szczególności:
1)
określania tras komunikacji publicznej,
2)
ustalania granic obszarów zabudowanych,
3)
ustalania kierunków ruchu na drodze,
4)
wprowadzania zakazów wykonywania niektórych manewrów,
5)
ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
6)
wyznaczania miejsc i warunków postoju lub zatrzymania pojazdów komunikacji publicznej,
7)
wyznaczania miejsc i określania sposobów oraz warunków parkowania pojazdów,
8)
określania przejść dla pieszych i ciągów pieszych,
9)
rozgraniczania rodzajów ruchu na drodze,
10)
ograniczania zatrzymania lub postoju pojazdów,
11)
stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym sygnalizacji świetlnej

- podejmowane są na podstawie projektu organizacji ruchu lub zmian tej organizacji, zatwierdzonego przez organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach.

2.
Projekt organizacji ruchu lub zmian tej organizacji zatwierdza:
1)
terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia wojewódzkiego, po zasięgnięciu opinii szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych, szefa przewozów wojskowych i zarządu drogi,
2) 4
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej.
§  4.
1.
Organizacja ruchu w okresie budowy, modernizacji lub prowadzenia robót związanych z utrzymaniem drogi wprowadzana jest na podstawie projektu organizacji ruchu, opracowanego przez zarząd drogi i zatwierdzonego w trybie określonym w § 3 ust. 2.
1a. 5
Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu określonego w ust. 1 nie jest wymagane, jeżeli organizacja ruchu zostaje wprowadzona na podstawie typowego projektu zatwierdzonego przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Dotyczy to również wszelkich robót wykonywanych przez inne niż zarządy drogi jednostki organizacyjne.
2.
Zarząd drogi zawiadamia organ właściwy do zarządzania ruchem o terminie rozpoczęcia robót w zakresie budowy i modernizacji dróg co najmniej na 40 dni przed terminem ich rozpoczęcia. Organ właściwy do zarządzania ruchem zawiadamia o tym terminie organy opiniujące projekt organizacji ruchu.
§  5.
Ograniczenie ruchu na drodze lub zamknięcie drogi dla ruchu w przypadkach, gdy wymaga tego stan techniczny drogi, a odbywający się ruch może wywołać zagrożenie bezpieczeństwa jego uczestników lub spowodować zniszczenie nawierzchni albo innego elementu drogi, wprowadza zarząd drogi, zawiadamiając niezwłocznie o tym oraz o zastosowanych środkach organ właściwy do zarządzania ruchem na drodze oraz szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych i szefa przewozów wojskowych.
§  6.
Zadania techniczne związane z organizacją ruchu na drogach, polegające w szczególności na umieszczaniu i utrzymywaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających, wykonuje zarząd drogi na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu. Nie dotyczy to następujących znaków i sygnałów określonych w rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 9 sierpnia 1983 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 50, poz. 224) oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających:
1)
znaków: "krzyż św Andrzeja", "sieć pod napięciem; "stój", a także urządzeń zabezpieczających i urządzeń kolejowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują kolejowe jednostki organizacyjne,
2)
znaków oznaczających przystanki autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
3)
wyizolowanych funkcjonalnie od ruchu kołowego urządzeń tramwajowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
4)
znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających stosowanych w związku z robotami na drodze (przy drodze) prowadzonymi przez inne niż zarządy dróg jednostki organizacyjne, które wymienione znaki i urządzenia umieszczają i utrzymują.
§  7.
1. 6
Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach, po zasięgnięciu opinii zarządu drogi i szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych, wprowadza ograniczenie lub zwiększenie dopuszczalnej prędkości pojazdów na drogach na obszarze zabudowanym.
2.
Wprowadzenie innej niż 60 km/h dopuszczalnej prędkości pojazdów na drogach na obszarze zabudowanym powinno być poprzedzone zbadaniem warunków bezpieczeństwa, w tym zwłaszcza ruchu pieszych. Ustalenie dopuszczalnej prędkości na tym obszarze równej 90 km/h może nastąpić na drodze (odcinku drogi) o ograniczonej dostępności i dostatecznej izolacji ruchu pieszego.
§  7a. 7
Ustala się następujące przepisy szczegółowe zawarte w instrukcjach stanowiących załączniki do zarządzenia:
1)
oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym - załącznik nr 1,
2)
o drogowej sygnalizacji świetlnej - załącznik nr 2.
3) 8
oznakowania autostrad i dróg ekspresowych - załącznik nr 3,
4) 9
o znakach drogowych poziomych - załącznik nr 4.
§  8.
Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach sprawuje na obszarze swego działania nadzór w zakresie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających umieszczonych na drodze.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  10 (skreślony).

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  13 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  14 (pominięty).

1 Podstawa prawna zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
4 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
5 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
6 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
7 § 7a dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1991 r.
8 § 7a pkt 3 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
9 § 7a pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
10 Załącznik skreślony przez § 1 pkt 6 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
11 Załącznik nr 1 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
12 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
13 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
14 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024