Postępowanie z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA I RADY MINISTRÓW
z dnia 15 kwietnia 1987 r.
w sprawie postępowania z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach.

W celu usprawnienia postępowania z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach, oraz zapewnienia warunków do skutecznego i kompetentnego rozpatrywania tych wniosków Rada Państwa i Rada Ministrów uchwalają, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała reguluje postępowanie rad narodowych i ich organów z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach, w szczególności:
1)
przedwyborczych oraz spotkaniach kandydatów na posłów i kandydatów na radnych z wyborcami,
2)
spotkaniach posłów i radnych z wyborcami,
3)
związanych z ogólnokrajowymi, regionalnymi lub lokalnymi kampaniami prowadzonymi przez organizacje polityczne,
4)
organizowanych przez ogniwa Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, związki zawodowe, organizacje społeczne oraz samorząd mieszkańców w miastach i na wsi, samorządy pracownicze i spółdzielcze.
2.
W rozumieniu niniejszej uchwały wnioskami o charakterze ogólnospołecznym są zgłaszane na zebraniach przez obywateli wnioski dotyczące spraw publicznych, odzwierciedlające dążenia, propozycje i poglądy na problemy o znaczeniu lokalnym, regionalnym lub ogólnopaństwowym.
§  2.
W postępowaniu z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zwanymi dalej "wnioskami", wskazane jest, aby organizatorzy zebrań kierowali się następującymi zasadami:
1)
wniosek należy uznać za przyjęty przez zebranie, gdy z przebiegu zebrania wynika, że uzyskał poparcie większości zebranych obywateli,
2)
poddając zgłoszony wniosek pod dyskusję, należy zwracać uwagę zwłaszcza na zgodność z interesem społecznym oraz możliwości realizacyjne wniosku,
3)
przyjęty wniosek powinien być zaprotokołowany zwięźle i konkretnie, zwłaszcza co do jego przedmiotu wraz - jeżeli to możliwe - ze wskazaniem adresata wniosku.
§  3.
1.
Wnioski przyjęte przez zebranie organizator zebrania przekazuje - za pośrednictwem terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej - radzie narodowej stopnia podstawowego, właściwej ze względu na miejsce zebrania, na piśmie wraz z krótką informacją o zebraniu.
2.
Jeżeli w danej organizacji ustalono wewnętrzny tryb zgłaszania wniosków, wnioski może przekazywać radzie narodowej właściwy organ tej organizacji.
3.
Wnioski przyjęte przez zebranie o charakterze ogólnym lub ogólnokrajowym, jeżeli nie dotyczą spraw lokalnych, należy przekazywać wojewódzkim radom narodowym albo organom naczelnym lub centralnym.
§  4.
1.
Prezydia rad narodowych stopnia podstawowego przy udziale organów wykonawczych i zarządzających tych rad rozpatrują wnioski przekazane radom narodowym i w zależności od oceny społecznej słuszności, a także przedmiotu wniosku, postanawiają o jego dalszym biegu.
2.
Do udziału w czynnościach, o których mowa w ust. 1, prezydium rady narodowej zaprasza w szczególności przedstawicieli właściwych ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego.
3.
Prezydium rady narodowej może powierzyć wstępne rozpatrywanie wniosków komisji rady bądź specjalnie powołanemu zespołowi; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Wnioski, których przedmiotem są sprawy gospodarcze wymagające nakładów inwestycyjnych, powinny być przyjmowane do realizacji w ramach planu społeczno-gospodarczego i budżetu rady narodowej, jeżeli nie prowadzą do rozproszenia środków finansowych, materiałowych, a także wysiłków ludzkich.
§  6.
1.
Nadanie biegu wnioskowi przez prezydium rady narodowej polega na:
1)
skierowaniu wniosku do realizacji przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej,
2)
przekazaniu wniosku działającej na danym terenie jednostce nie podporządkowanej radzie narodowej wraz z opinią lub wskazaniem co do jego realizacji, w zakresie spraw należących do właściwości rady narodowej,
3)
przekazaniu wniosku wskazanemu adresatowi, jeżeli jest nim organ, instytucja lub organizacja działająca na obszarze właściwości rady narodowej,
4)
przekazaniu wniosku wojewódzkiej radzie narodowej, jeżeli dotyczy on spraw lub organów i jednostek o charakterze bądź zasięgu ogólnowojewódzkim czy regionalnym, a także wówczas, gdy adresatami wniosków albo właściwymi do ich rozpatrzenia są organy naczelne lub centralne.
2.
W razie negatywnego stanowiska prezydium, należy wyczerpująco uzasadnić motywy takiego stanowiska.
3.
Prezydia rad narodowych określają sposoby powiadamiania organizatorów zebrań o rozstrzygnięciach dotyczących wniosków.
4.
W uzasadnionych przypadkach prezydium rady narodowej może przedstawiać wnioski do rozpatrzenia radzie narodowej na sesji, wraz ze swoją opinią.
§  7.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego:
1)
ewidencjonują wnioski przekazywane radom narodowym,
2)
ustalają harmonogram realizacji wniosków przyjętych przez prezydium rady narodowej w sprawach należących do właściwości rady, jej organów lub jednostek podporządkowanych radzie narodowej,
3)
stosownie do postanowień prezydium - realizują wnioski lub przekazują je do realizacji adresatom bądź wskazanym organom i jednostkom albo wojewódzkim radom narodowym.
§  8.
1.
Przepisy § 3 ust. 1 oraz § 4-7 stosuje się odpowiednio do postępowania z wnioskami w wojewódzkich radach narodowych.
2.
Przyjęte przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej wnioski, kierowane do organów naczelnych i centralnych, należy przekazywać tym organom w postaci zbiorczych wykazów; o przekazaniu wniosku należy powiadomić organizatora zebrania.
§  9.
Rady narodowe sprawują kontrolę postępowania ich prezydiów z wnioskami. Prezydia rad narodowych systematycznie informują rady na sesjach o działaniach związanych z rozpatrywaniem wniosków.
§  10.
Rady narodowe dokonują okresowych, kompleksowych ocen sposobu załatwiania i realizacji wniosków przez swoje organy i podporządkowane jednostki, a także przez działające na danym terenie jednostki nie podporządkowane radom oraz organizacje, a wyniki tych ocen podają do wiadomości wyborcom.
§  11.
1.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami, wyrażonymi w przepisach ogólnych, każdy organ, instytucja, jednostka i organizacja mają obowiązek rozpatrywania wniosków bez zbędnej zwłoki i udzielania wyczerpujących odpowiedzi na nie; odpowiedzi należy udzielać za pośrednictwem organizatorów zebrań.
2.
Na organizatorach zebrań ciąży powinność stosownego powiadamiania wnioskodawców o treści udzielonej odpowiedzi.
3.
W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza ze względu na charakter wniosku, udzielenie odpowiedzi lub poinformowanie o sposobie załatwienia wniosku może nastąpić w drodze publikacji w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w prasie.
§  12.
Przy wykonywaniu zadań związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem wniosków, jak również przy realizacji wniosków rady narodowe oraz ich organy korzystają ze współpracy odpowiednich ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, a także działających na ich terenie organizacji politycznych, społecznych, zawodowych oraz samorządów, współdziałając z organami samorządu mieszkańców miast i wsi.
§  13.
Rady narodowe mogą określać szczegółowo, w drodze wytycznych, zadania swoich organów w zakresie postępowania z wnioskami, stosownie do zasad wyrażonych w niniejszej uchwale.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1987.14.129

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Postępowanie z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach.
Data aktu: 15/04/1987
Data ogłoszenia: 15/05/1987
Data wejścia w życie: 15/05/1987