Szczegółowy tryb postępowania uzgadniającego rozwiązania techniczne w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MATERIAŁOWEJ I PALIWOWEJ
z dnia 6 czerwca 1986 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania uzgadniającego rozwiązania techniczne w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej.

Na podstawie § 4 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 1984 r. w sprawie uzgadniania rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej (Dz. U. Nr 46, poz. 244) oraz w związku z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1985 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w przepisach szczególnych dla organów zniesionych (Dz. U. Nr 63, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
Z zastrzeżeniem przepisu § 2 właściwe terenowo okręgowe inspektoraty gospodarki energetycznej wydają decyzje o uzgodnieniu rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 1984 r. w sprawie uzgadniania rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej (Dz. U. Nr 46, poz. 244), jeżeli przewiduje się:
1)
zużycie paliw gazowych i ciekłych,
2)
zużycie energii elektrycznej powyżej 100 MWh rocznie lub zapotrzebowanie mocy powyżej 50 kW,
3)
łączne zużycie energii cieplnej zawartej w parze wodnej i wodzie gorącej powyżej 40 kJ/s lub 400 GJ rocznie,
4)
zużycie paliw stałych 50 kJ/s lub 500 GJ rocznie,
5)
budowę elektrowni, elektrociepłowni i przetwórni paliw,
6)
przesyłanie albo zmianę rodzaju lub parametrów nośnika energii cieplnej w ilości powyżej 0,5 MJ/s,
7)
realizację inwestycji na podstawie przykładowych projektów i projektów zalecanych do powtarzania o zasięgu wojewódzkim.
§  2.
Minister Gospodarki Materiałowej i Paliwowej wydaje decyzje o uzgodnieniu rozwiązań technicznych określonych w § 1, jeżeli dotyczą:
1)
uciepłowienia miast i ich części o zapotrzebowaniu ciepła powyżej 60 MJ/s,
2)
gazyfikacji rejonów o przewidywanym rocznym zużyciu paliw gazowych powyżej 100 TJ,
3)
rozwoju sieci elektroenergetycznej o napięciu od 110 kV wzwyż,
4)
obiektów produkcyjnych, usługowych i użyteczności publicznej, dla których przewidywane roczne zużycie paliw i energii przekracza:
a)
1000 TJ wszystkich paliw i energii łącznie, albo
b)
500 TJ energii cieplnej zawartej w parze i wodzie gorącej łącznie, albo
c)
60 GWh energii elektrycznej, albo
d)
100 TJ energii zawartej w paliwach gazowych i ciekłych,
5)
grupowych węzłów cieplnych o mocy powyżej 5 MJ/s,
6)
elektrowni i elektrociepłowni o łącznej mocy generatorów powyżej 1 MW,
7)
przetwórni paliw o rocznej zdolności przerobowej powyżej 1500 TJ paliwa wyjściowego,
8)
ciepłowni o mocy powyżej 140 MJ/s,
9)
sieci cieplnych o przesyle powyżej 140 MJ/s,
10)
stosowania technologii i urządzeń energetycznych z importu,
11)
inwestycji przewidzianych do realizacji na podstawie przykładowych projektów i projektów zalecanych do powtarzania o zasięgu ogólnokrajowym lub międzywojewódzkim.
§  3.
Liczbowe wartości określone w § 1 i 2 odnoszą się do końcowego efektu:
1)
inwestycji polegającej na budowie instalacji energetycznych lub obiektów budowlanych mających wpływ na przetwarzanie, przesyłanie i użytkowanie paliw i energii,
2)
uzyskiwanego w rozbudowywanej lub modernizowanej części instalacji energetycznych lub obiektu budowlanego - w przypadku inwestycji polegającej na rozbudowie lub modernizacji.
§  4.
Okręgowe inspektoraty gospodarki energetycznej przekazują w terminie 14 dni do Ministerstwa Gospodarki Materiałowej i Paliwowej kierowaną do nich dokumentację projektową dla rozwiązań technicznych określonych w § 2, dołączając swoją opinię zawierającą:
1)
charakterystykę energetyczną lokalizacji inwestycji,
2)
ocenę właściwości rozwiązań technicznych oraz propozycje kwalifikacji tych rozwiązań i ewentualnych warunków uzgodnienia.
§  5.
1.
Uzgadnianie rozwiązań technicznych w zakresie określonym w § 2 ust. 1, pkt 3 rozporządzenia wymienionego w § 1 jest dokonywane na podstawie założeń techniczno-ekonomicznych dotyczących instalacji energetycznych i obiektów budowlanych, których projekty mają być włączone do zestawu projektów przykładowych i zalecanych do powtarzania, stosownie do przepisów w sprawie typizacji w budownictwie.
2.
Rozwiązania techniczne, o których mowa w ust. 1, mogą być uzgodnione przed sprawdzeniem w realizacji:
1)
jeżeli do dokumentacji projektowej dołączono kopię zgody Ministra Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej na odstąpienie od zasady sprawdzania w realizacji projektów sporządzonych przez uprawnioną jednostkę projektowania lub projektów określonych obiektów,
2)
w uzasadnionych przypadkach - jeżeli dokumentacja projektowa została wykonana przez uprawnioną jednostkę projektowania, wyspecjalizowaną w projektowaniu obiektów i instalacji danej branży.
3.
Przedstawiona do uzgodnienia dokumentacja projektowa określona w ust. 1 powinna dodatkowo zawierać:
1)
pisemne oświadczenie jednostki kierującej dokumentację o sprawdzeniu projektu w realizacji i dotrzymaniu jakości projektowej rozwiązań technicznych (z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 2).
2)
kopię decyzji o uzgodnieniu rozwiązań technicznych określonych w projekcie indywidualnym, jeżeli takie uzgodnienie było dokonane.
§  6.
Jeżeli przewiduje się zastosowanie importowanych technologii w zakresie przetwarzania, przesyłania i użytkowania paliw i energii albo urządzań energetycznych z importu, nie uzgodnione wcześniej w trybie określonym w zarządzeniu Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej z dnia 20 lipca 1984 r. w sprawie uzgadniania produkcji i importu urządzeń energetycznych oraz nabycia za granicą licencji na ich produkcję (Monitor Polski Nr 20, poz. 139), do dokumentacji projektowej instalacji energetycznych oraz obiektów budowlanych i ich części należy dołączyć wniosek zawierający:
1)
zwięzły opis techniczny urządzenia albo technologii, określenie przeznaczenia urządzenia oraz rodzajów zużywanych i przetwarzanych paliw i energii,
2)
zestawienie parametrów energetycznych oraz danych technicznych i technologicznych mających wpływ na te parametry,
3)
wyniki badań urządzenia,
4)
oświadczenie wnioskodawcy o wykonaniu obowiązków wynikających z odrębnych przepisów, a w szczególności z przepisów o dozorze technicznym, bezpieczeństwie i higienie pracy, bezpieczeństwie pożarowym,
5)
analizę porównawczą techniczno-ekonomiczną ofert zakwalifikowanych do negocjacji, ze szczególnym uwzględnieniem parametrów energetycznych.
§  7.
W toku postępowania uzgadniającego inwestor jest zobowiązany do udzielania informacji w zakresie rozwiązań technicznych, będących przedmiotem postępowania uzgadniającego.
§  8.
Szczegółowy tryb postępowania uzgadniającego rozwiązania techniczne w zakresie inwestycji określonych w koncepcjach programowych dotyczących stosowania paliw gazowych do celów ogrzewania pomieszczeń oraz energii elektrycznej do celów ogrzewania pomieszczeń i przygotowania ciepłej wody użytkowej regulują odrębne przepisy.
§  9.
W postępowaniu w sprawie uzgadniania rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024