Taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 października 1983 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. z 1974 r. Nr 49, poz. 304, z 1981 r. Nr 30, poz. 166 i z 1982 r. Nr 38, poz. 252) oraz § 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 30, poz. 166) zarządza się, co następuje:
§  1.
Podstawę wymiaru składki za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek gospodarki uspołecznionej stanowi:
1)
w jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym również w przedsiębiorstwach państwowych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych oraz w Komendzie Głównej Straży Pożarnych - liczba pojazdów mechanicznych zarejestrowanych według stanu na dzień 1 stycznia każdego roku,
2)
w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, nie będących przedsiębiorstwami państwowymi - liczba kilometrów planowanego przebiegu pojazdów mechanicznych w danym roku kalendarzowym.
§  2.
1.
Składka roczna za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek gospodarki uspołecznionej, o których mowa w § 1 pkt 1, wynosi:
Poz. taryfy Rodzaje pojazdów Składka roczna za pojazd w zł
1 2 3
1 Samochody osobowe o pojemności silnika do 900 cm3 2.500
2 Samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 900 cm3 6.000
3 Autobusy1) służące do zarobkowego przewozu osób2) 13.500
4 Przyczepy autobusowe służące do zarobkowego przewozu osób2) 3.000
5 Autobusy i przyczepy autobusowe - inne niż wymienione w poz. 3 i 4 3.000
6 Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób 8.000
7 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8 i 9, oraz przyczepy do samochodów ciężarowych i ciągników podlegające rejestracji 3.000
8 Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie podlegające rejestracji według przepisów o rejestracji pojazdów samochodowych 1.000
9 Samochody ciężarowe o ładowności ponad 2 t, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami, dźwigi samochodowe oraz samochody cysterny 6.000
10 Samochody specjalnego przeznaczenia, np. samochody pogotowia ratunkowego, strażackie, pogrzebowe, polewaczki, śmieciarki 1.100
11 Motocykle wszelkiego rodzaju i pojazdy o napędzie elektrycznym typu "melex" 2.000
12 Motorowery podlegające rejestracji 250

______

1) Za autobus uważa się pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą.

2) Do autobusów i przyczep autobusowych służących do zarobkowego przewozu osób zalicza się autobusy i przyczepy autobusowe w przedsiębiorstwach państwowych i spółdzielczych transportu publicznego, w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach turystycznych oraz w przedsiębiorstwach drogowego transportu branżowego, wykonywanego na podstawie przepisów o transporcie drogowym i spedycji krajowej.

2.
Składkę roczną za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek organizacyjnych określonych w § 1 pkt 2 ustala się za każdy kilometr planowanego przebiegu pojazdów mechanicznych należących do tych jednostek według stawek ustalonych odrębnie w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
§  3.
1.
Składkę za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów mechanicznych nie wymienionych w § 2 ust. 1 ustala Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU) przyjmując za podstawę składkę ustaloną za ubezpieczenie pojazdów mechanicznych o najbardziej zbliżonych parametrach techniczno-eksploatacyjnych.
2.
Składkę za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów mechanicznych, wynajmowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej osobom fizycznym lub jednostkom gospodarki nie uspołecznionej, ustala PZU w zależności od zakresu ubezpieczenia i wielkości ryzyka ubezpieczeniowego.
§  4.
1.
Składki są płatne z góry za rok kalendarzowy w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
2.
Obliczenia należnej składki za każdy rok kalendarzowy dokonują jednostki gospodarki uspołecznionej posiadające pojazdy mechaniczne zarejestrowane w dniu 1 stycznia danego roku i przekazują składkę na rachunek PZU.
§  5.
Zarządzenie nie dotyczy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek gospodarki uspołecznionej w ruchu zagranicznym.
§  6.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 1979 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 31, poz. 160).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1984 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.35.197

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 05/10/1983
Data ogłoszenia: 29/10/1983
Data wejścia w życie: 01/01/1984