Zadania, skład i tryb działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1982 r.
w sprawie zadań, składu i trybu działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rada do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach:
1)
programów badań statystycznych,
2)
doskonalenia statystyki państwowej i tworzenia w jej ramach systemów informatycznych,
3)
określania funkcji i kierunków rozwoju systemów informacji społeczno-gospodarczej w dziedzinie statystyki i planowania,
4)
ujednolicania dokumentów i systemów ewidencji podstawowej jednostki gospodarki uspołecznionej oraz zapewnienia ich spójności ze statystyką państwową,
5)
zastosowania urządzeń informatycznych w systemach informacji społeczno-gospodarczej.
2.
Zadania Rady obejmują:
1)
opiniowanie projektów wieloletnich i rocznych programów badań statystycznych, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (statystyka centralna) oraz inne organy i instytucje wymienione w art. 4 ustawy o statystyce państwowej (statystyka resortowa), pod kątem:
a)
zaspokojenia uzasadnionego zapotrzebowania na informacje statystyczne, wspomagające statutową działalność naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej, organizacji politycznych, związkowych i społecznych, instytucji naukowo-badawczych i innych jednostek gospodarki narodowej, oraz potrzeby informowania społeczeństwa o stanie i rozwoju społeczno-gospodarczym kraju,
b)
zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych jednostek gospodarki uspołecznionej przez eliminowanie badań prowadzonych równolegle i rozszerzanie stopnia wykorzystania do celów statystycznych dokumentów powstających w związku z działalnością organów administracji państwowej, instytucji gospodarczych, ubezpieczeniowych i innych,
c)
prawidłowego rozłożenia badań statystycznych w czasie,
2)
występowanie z wnioskami i opiniowanie zakresu, sposobu i form publikowania informacji statystycznych o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i województw,
3)
opiniowanie założeń rozwojowych oraz faktycznie istniejących systemów informacji społeczno-gospodarczej, w tym zwłaszcza systemów skomputeryzowanych o zasięgu ogólnokrajowym, wojewódzkim lub resortowym, wymagających zbierania danych statystycznych od jednostek gospodarki uspołecznionej, z uwzględnieniem racjonalizacji podziału zadań pomiędzy poszczególne systemy, zachowania zgodności tych założeń i projektów z funkcjami instytucji organizującej systemy oraz ekonomicznych, organizacyjnych i technicznych warunków realizacji,
4)
opiniowanie pod kątem prawidłowości i racjonalności systemów ewidencji, projektowanych bądź już eksploatowanych w jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym opiniowanie projektów unifikacji dokumentów ewidencji podstawowej stanowiących źródło danych dla systemów statystycznej informacji społeczno-gospodarczej,
5)
opiniowanie i występowanie z wnioskami w sprawach rozwijania, doskonalenia i ujednolicania systemu klasyfikacji, nomenklatur, kodów, definicji pojęć oraz algorytmów, a także skomputeryzowanych rejestrów stosowanych w systemach informacji społeczno-gospodarczej z punktu widzenia zapewnienia spójności tych systemów i racjonalizacji przetwarzania danych,
6)
opiniowanie zasad, techniki i warunków przekazywania informacji pomiędzy systemami informacji społeczno-gospodarczej, z uwzględnieniem standardów i zasad konwersji danych w razie stosowania różnych typów komputerów,
7)
opiniowanie spraw spornych powstających pomiędzy organami i instytucjami organizującymi systemy informacji społeczno-gospodarczej w związku z podziałem zadań i współdziałaniem tych systemów,
8)
analizowanie i opiniowanie zakresu oraz racjonalności zastosowania środków informatyki w systemach informacji społeczno-gospodarczej oraz opracowywanie wniosków zmierzających do efektywniejszego wykorzystania tych środków.
§  2.
1.
W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,

2) zastępcy przewodniczącego: - przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

- przedstawiciel Ministra Finansów,

3) członkowie: a) przedstawiciele (po jednym):

- Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

- Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,

- Ministra Gospodarki Materiałowej,

- Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług,

- Ministra Handlu Zagranicznego,

- Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego,

- Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki,

- Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych,

- Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego,

- Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,

- Ministra Spraw Wewnętrznych,

- Narodowego Banku Polskiego,

- Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,

- Głównego Komitetu Turystyki,

- Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu,

- Głównego Urzędu Statystycznego,

w randze podsekretarzy stanu, wyznaczeni przez właściwe organy administracji państwowej,

b) wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego) w liczbie 3, zapraszani corocznie do prac Rady przez przewodniczącego,

c) 3 przedstawiciele organizacji spółdzielczych i społecznych, zaproszeni do udziału w pracach Rady przez przewodniczącego

d) przedstawiciele organizacji związkowych, delegowani przez działające centrale związkowe, oraz

e) eksperci powołani przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w liczbie od 4 do 6,

4) sekretarz - przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego.

2.
Przewodniczący Rady może do udziału w pracach Rady zapraszać specjalistów w zakresie rozpatrywanego zagadnienia, przedstawicieli jednostek sprawozdawczych i zainteresowanych organów administracji państwowej.
§  3.
1.
Rada wyraża opinie i zgłasza wnioski w sprawach wymienionych w § 1 na posiedzeniach plenarnych, odbywanych co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
2.
Plenarne posiedzenia Rady mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego Rady lub na żądanie połowy jej członków.
3.
Przewodniczący Rady może powoływać zespoły robocze do opracowania konkretnych tematów.
4.
Protokoły posiedzeń plenarnych Rady przekazuje się organom administracji państwowej i innym jednostkom reprezentowanym w Radzie.
5.
Opinie i wnioski Rady przyjęte przez przedstawicieli organów administracji państwowej reprezentowanych w Radzie są traktowane jako uzgodnione z tymi organami.
§  4.
Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Główny Urząd Statystyczny.
§  5.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu centralnego, w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024