Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 marca 1981 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1963 r. w sprawie współdziałania organów administracji państwowej z Państwowym Zakładem Ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód losowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 8, poz. 47, z 1975 r. Nr 20, poz. 109 i z 1981 r. Nr 6, poz. 27) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Fundusz prewencyjny Państwowego Zakładu Ubezpieczeń (PZU), utworzony na podstawie art. 22 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), jest przeznaczony na finansowanie bądź udział w finansowaniu działalności mającej na celu zapobieganie powstawaniu szkód i ograniczenie ich rozmiarów, w szczególności na budowę urządzeń zapobiegawczych i inne przedsięwzięcia, które mają na celu wzmożenie ochrony osób lub mienia przed szkodami i które wiążą się z wykorzystaniem inicjatywy społecznej (czyny społeczne), oraz na powszechne akcje szkoleniowe i propagandowe w zakresie zapobiegania szkodom lub zmniejszenia ich rozmiarów.
2.
Środki funduszu prewencyjnego mogą być wydatkowane tylko na realizację tych zadań prewencyjnych, na które zostały przyznane.
§  2.
Działalność zapobiegawczą, finansowaną z funduszu prewencyjnego, prowadzą:
1)
Centrala, oddziały wojewódzkie i inspektoraty PZU, zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi PZU", wykonujące zadania prewencyjne bezpośrednio oraz działające jako dysponent główny funduszu prewencyjnego w zakresie zadań wykonywanych przez dysponentów bezpośrednich,
2)
dysponenci bezpośredni:
a)
ministerstwa, urzędy centralne i podległe ministrom zjednoczenia, przedsiębiorstwa oraz jednostki i zakłady budżetowe,
b)
urzędy wojewódzkie i urzędy miast stopnia wojewódzkiego oraz podporządkowane radom narodowym stopnia wojewódzkiego zjednoczenia, przedsiębiorstwa, jednostki i zakłady budżetowe,
c)
urzędy miejskie, urzędy miast i gmin oraz urzędy gmin, a także podporządkowane radom narodowym stopnia podstawowego przedsiębiorstwa, jednostki i zakłady budżetowe.
§  3.
1.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. c), zgłaszają projekty planów w zakresie działalności zapobiegawczej właściwym inspektoratom PZU. Projekty te inspektoraty PZU przekazują do oddziałów wojewódzkich PZU wraz z własnymi wnioskami co do potrzeb w zakresie działalności zapobiegawczej.
2.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b), zgłaszają projekty planów w zakresie działalności zapobiegawczej do oddziałów wojewódzkich PZU. Oddziały wojewódzkie PZU na podstawie projektów planów i wniosków otrzymanych z inspektoratów PZU (ust. 1), projektów planów zgłoszonych przez dysponentów bezpośrednich, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b), oraz własnych potrzeb w zakresie działalności zapobiegawczej opracowują projekty planów wojewódzkich i przekazują je do Centrali PZU.
3.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), przekazują projekty planów w zakresie działalności zapobiegawczej do Centrali PZU.
4.
Centrala PZU na podstawie projektów planów wojewódzkich i projektów planów, o których mowa w ust. 3, opracowuje roczny projekt planu działalności zapobiegawczej, uwzględniając przy tym:
1)
analizy statystyczno-ubezpieczeniowe dotyczące rodzajów i częstotliwości szkód,
2)
możliwości wykonawcze dysponentów bezpośrednich,
3)
wysokość środków finansowych z funduszu prewencyjnego, przeznaczonych na realizację poszczególnych zadań,
4)
własne potrzeby w zakresie działalności zapobiegawczej.
§  4.
1.
Centrala PZU w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, którego plan dotyczy, zawiadamia oddziały wojewódzkie PZU, ministerstwa i urzędy centralne oraz podległe im jednostki i zakłady budżetowe oraz zjednoczenia podległe ministrom o wysokości przyznanych środków finansowych.
2.
Oddziały wojewódzkie PZU dzielą przyznane środki funduszu prewencyjnego w porozumieniu z urzędami wojewódzkimi i urzędami miast stopnia wojewódzkiego między inspektoraty PZU oraz dysponentów bezpośrednich, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b).
3.
Inspektoraty PZU w porozumieniu z urzędami miejskimi, urzędami miast i gmin oraz urzędami gmin dzielą środki funduszu prewencyjnego między dysponentów bezpośrednich, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. c).
4.
Zjednoczenia podległe ministrom oraz zjednoczenia podporządkowane radom narodowym stopnia wojewódzkiego dzielą środki funduszu prewencyjnego pomiędzy zgrupowane przedsiębiorstwa w zależności od potrzeb i ze wskazaniem zadań prewencyjnych, zawiadamiając o tym podziale właściwe jednostki organizacyjne PZU.
5.
Podział środków funduszu prewencyjnego powinien być dokonany do dnia 15 stycznia roku, którego plan dotyczy.
6.
Jednostki organizacyjne PZU oraz dysponenci bezpośredni (§ 2 pkt 2) opracowują roczne plany realizacji zadań prewencyjnych stosownie do przyznanych na ten cel środków funduszu i podziału rzeczowego zadań.
§  5.
1.
Dysponenci bezpośredni funduszu prewencyjnego, będący jednostkami i zakładami budżetowymi, stosują w planowaniu, ewidencji i sprawozdawczości dla poszczególnych rodzajów dochodów i wydatków podziałki określone w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, a ponadto klasyfikację tytułów ustaloną w załączniku do zarządzenia.
2.
Dysponenci bezpośredni będący przedsiębiorstwami stosują ewidencję szczegółową ustaloną dla funduszy specjalnych.
§  6.
1.
Środki funduszu prewencyjnego przekazują:
1)
Centrala PZU - dysponentom bezpośrednim, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), z wyjątkiem przedsiębiorstw,
2)
terenowe jednostki organizacyjne PZU - dysponentom bezpośrednim, o których mowa w § 2 pkt 2 lit, b) i c),
3)
zjednoczenia - zgrupowanym w nich przedsiębiorstwom.
2.
Przekazanie środków funduszu prewencyjnego następuje w terminach wynikających z aktualnych potrzeb i przebiegu realizacji zadań.
§  7.
Środki funduszu prewencyjnego gromadzą:
1)
PZU - na odrębnym rachunku bankowym,
2)
dysponenci bezpośredni:
a)
będący jednostkami budżetowymi - na odpowiednim rachunku środków funduszy specjalnych (jako środki specjalne typu 02 "Scentralizowane akcje gospodarcze"),
b)
będący jednostkami na rozrachunku gospodarczym - na odpowiednim rachunku środków funduszy specjalnych,
c)
będący zakładami budżetowymi - na rachunku rozliczeniowym.
§  8.
Środki funduszu prewencyjnego nie wykorzystane przez dysponenta bezpośredniego po wykonaniu zadania lub przeznaczone na zadania, które nie mogą być wykonane, albo wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem - podlegają zwrotowi najpóźniej do dnia 31 marca roku następnego na rachunek jednostki organizacyjnej PZU, która te środki przydzieliła.
§  9.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), oraz oddziały wojewódzkie PZU mogą dokonywać zmian w planach działalności zapobiegawczej w odniesieniu do podziału na zadania rzeczowe, jak również - co do poszczególnych dysponentów bezpośrednich - w zakresie ustalonym przez Centralę PZU.
§  10.
W zakresie finansowania inwestycji i remontów z funduszu prewencyjnego objętych planami resortowymi i terenowymi stosuje się przepisy w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
§  11.
Bezpośredni nadzór nad gospodarowaniem środkami funduszu prewencyjnego, przydzielonymi dysponentom bezpośrednim, sprawują jednostki organizacyjne PZU w zakresie wynikającym z planów działalności zapobiegawczej.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Klasyfikacja tytułów

stosowana w środkach specjalnych typu 02 - Scentralizowane akcje gospodarcze, tworzonych z przelewów funduszu prewencyjnego PZU.

Tytuł Nazwa
44951 Rozwój budownictwa ognioodpornego na wsi
44952 Rozwój nowoczesnych rozwiązań pod względem zoohigienicznym w budownictwie inwentarskim
44953 Propaganda budownictwa ognioodpornego na wsi
44954 Zaopatrzenie wsi w wodę pitną
44955 Zabezpieczenie upraw od powodzi i innych klęsk żywiołowych
44956 Propaganda zoohigieny i profilaktyki weterynaryjnej
44957 Poprawa warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie
44958 Zaopatrzenie wsi w wodę dla celów gaśniczych
60951 Diagnostyka samochodowa
60952 Likwidacja niebezpiecznych odcinków dróg lokalnych
60953 Badania psychofizjologiczne kierowców
60954 Rozbudowa środków łączności na wsi
60955 Propaganda zapobiegania wypadkom
76951 Techniczne zaplecze straży pożarnych
76952 Szkolenie przeciwpożarowe
76953 Propaganda przeciwpożarowa
76954 Inne akcje przeciwpożarowe
76955 Likwidacja niebezpiecznych odcinków dróg w miastach
82951 Obiekty do nauki ruchu drogowego oraz zabezpieczenie przed wypadkami w szkołach
85951 Ośrodki zdrowia na wsi
85952 Rehabilitacja pourazowa i kardiologiczna
88951 Bezpieczeństwo w miejscach kąpielowych
Klasyfikację paragrafową kosztów stosuje się zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lutego 1979 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetu centralnego i budżetów terenowych (Monitor Polski Nr 8, poz. 55).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024