Gospodarka finansowa państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, państwowych gospodarstw rolnych oraz ich jednostek nadrzędnych podległych Ministrowi Rolnictwa lub radom narodowym.

UCHWAŁA Nr 10
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 stycznia 1976 r.
w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, państwowych gospodarstw rolnych oraz ich jednostek nadrzędnych podległych Ministrowi Rolnictwa lub radom narodowym.

Na podstawie art. 9 i 25 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

DZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

§  1.
1.
Użyte w uchwale określenia:
1)
Centralny Zarząd - oznacza Centralny Zarząd Państwowych Przedsiębiorstw Gospodarki Rolnej,
2)
zjednoczenie - oznacza zjednoczenie państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, Zjednoczenie Nasiennictwa Rolniczego i Ogrodniczego, Zjednoczenie Hodowli i Obrotu Zwierzętami, Kętrzyńskie Zjednoczenie Rolniczo-Przemysłowe i Sudeckie Zjednoczenie Rolniczo-Przemysłowe,
3)
przedsiębiorstwo - oznacza przedsiębiorstwo zgrupowane w zjednoczeniu, przedsiębiorstwo instytutu naukowo-badawczego, gospodarstwo rolne okręgowego ośrodka badania odmian roślin uprawnych i stacji oceny odmian oraz wojewódzki ośrodek postępu rolniczego i gospodarstwo pomocnicze szkoły rolniczej - podległe radzie narodowej, prowadzące działalność w dziedzinie:
a)
produkcji rolnej, ogrodniczej, nasiennej, rybackiej, rolno-przemysłowej, hodowli zwierząt, przemysłu rolnego, przemysłowego tuczu zwierząt, jak również działalność doświadczalną, naukowo-badawczą i szkoleniową oraz zmierzającą do upowszechniania postępu rolniczego,
b)
obrotu nasionami, materiałem szkółkarskim i zwierzętami hodowlanymi,
c)
usług mechanizacyjnych, budowlanych, technicznych, zaopatrzenia materiałowego i turystyczno-socjalnych,
d)
reprodukcji zwierząt (państwowe stada ogierów, Państwowe Tory Wyścigów Konnych),
4)
zakład - oznacza jednostkę organizacyjną wchodzącą w skład przedsiębiorstwa, działającą według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego i sporządzającą samodzielnie bilans,
5)
rok obrachunkowy - oznacza okres od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca następnego roku, w którym przedsiębiorstwa planują i realizują działalność gospodarczą; działalność inwestycyjną planuje się i rozlicza w roku kalendarzowym,
6)
dyrektor zjednoczenia (Centralnego Zarządu) - oznacza naczelnego dyrektora zjednoczenia (Centralnego Zarządu).
2.
Przepisy uchwały dotyczące zjednoczeń stosuje się odpowiednio do:
1)
instytutów naukowo-badawczych - w stosunku do przedsiębiorstw tych instytutów,
2)
Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych - w stosunku do jednostek organizacyjnych podległych temu Ośrodkowi,
3)
wojewodów i prezydentów miast stopnia wojewódzkiego - w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym.

DZIAŁ  II

FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW

Rozdział  1

Akumulacja finansowa oraz wynik finansowy i ich podział.

§  2.
1.
Akumulację finansową przedsiębiorstwa stanowi:
1)
w przedsiębiorstwach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. a) - różnica pomiędzy dochodami, z wyłączeniem dotacji celowych, a kosztami, z wyłączeniem podatku obrotowego i różnic budżetowych, powiększona lub pomniejszona o różnicę wartości zapasów,
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - różnica pomiędzy wartością sprzedaży według cen realizacji wyrobów, robót i usług a kosztem własnym tej sprzedaży, skorygowana o wynik ze sprzedaży towarów i materiałów oraz o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Wynik finansowy przedsiębiorstwa stanowi jego akumulacja finansowa, zmniejszona o podatek obrotowy, dodatnie różnice budżetowe i inne odpisy z akumulacji finansowej przewidziane w odrębnych przepisach, a zwiększona o dotacje celowe, ujemne różnice budżetowe oraz inne dopłaty i zwiększenia akumulacji finansowej przewidziane odrębnymi przepisami.
3.
Zysk lub strata oznacza odpowiednio dodatni lub ujemny wynik finansowy przedsiębiorstwa.
§  3.
1.
Zysk przedsiębiorstwa podlega podziałowi według niżej ustalonej kolejności na następujące cele:
1)
odpis na fundusz premiowy, tworzony według odrębnych przepisów w przedsiębiorstwach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. a) i d), łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne przypadającymi od kwot premii wypłacanych z tego funduszu,
2)
odpis na finansowanie zapasów do wysokości finansowania ich funduszem statutowym.
2.
Jeżeli zysk nie wystarcza na pokrycie odpisów wymienionych w ust. 17 brakującą kwotę przedsiębiorstwo otrzymuje ze środków funduszu rezerwowego zjednoczenia.
3.
Przedsiębiorstwo przeznacza pozostałą część zysku, po potrąceniu odpisów przewidzianych w ust. 1, na następujące cele:
1)
odpis na fundusz inwestycyjny przedsiębiorstwa,
2)
wpłatę na fundusz rezerwowy zjednoczenia

według norm podziału ustalonych przez dyrektora zjednoczenia.

§  4.
1.
Wynik finansowy przedsiębiorstwa podlega weryfikacji w celu:
1)
wyeliminowania zysku nieprawidłowego,
2)
dokonania jego korekty z tytułu urzędowych zmian cen, marż, taryf i stawek płac, stawek amortyzacyjnych, ubezpieczeniowych i podatkowych, zmian metodologicznych sposobu obliczania wyniku finansowego, jeżeli decyzje w sprawie tych zmian to postanawiają, oraz z tytułu zmian organizacyjnych.
2.
Za zysk nieprawidłowy uważa się zysk osiągnięty w sposób naruszający interes społeczny lub obowiązujące przepisy, a w szczególności osiągnięty wskutek:
1)
niedokonywania bez gospodarczego uzasadnienia koniecznych zabiegów agrotechnicznych i zootechnicznych,
2)
niewykonania planowanych remontów, powodującego przedwczesne zużycie budynków, maszyn i urządzeń,
3)
nieuzasadnionego niewykonania planowanych nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy,
4)
innych okoliczności określonych przez Ministra Rolnictwa.
3.
Wypadki powodujące powstanie zysku nieprawidłowego wskutek okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1 w odniesieniu do poszczególnych przedsiębiorstw i wysokość tego zysku określa każdorazowo dyrektor zjednoczenia.
4.
Zysk nieprawidłowy podlega przekazaniu do budżetu:
1)
w wysokości 100%, jeżeli został ujawniony przez samo przedsiębiorstwo lub zjednoczenie,
2)
w kwocie odpowiadającej 150% zysku nieprawidłowego, jeżeli został on ujawniony przez organy kontroli zewnętrznej, bank lub okręgowe zarządy dochodów państwa i kontroli finansowej.

Rozdział  2

Fundusze.

§  5.
1.
Przedsiębiorstwo tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz premiowy w przedsiębiorstwach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. a) i d),
3)
zakładowy fundusz nagród, zakładowy fundusz socjalny i zakładowy fundusz mieszkaniowy w przedsiębiorstwach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b) i c),
4)
fundusz inwestycyjny,
5)
fundusz ryzyka i przecen w przedsiębiorstwach prowadzących obrót nasionami, sadzeniakami ziemniaka, materiałem szkółkarskim i zwierzętami hodowlanymi oraz produkcję nasienną, szkółkarską i hodowlaną.
2.
Fundusze wymienione w ust. 1 pkt 2 i 3 tworzone są i wykorzystywane na podstawie odrębnych przepisów.
§  6.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa odzwierciedla równowartość środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w części nie obciążonej kredytem bankowym oraz równowartość środków obrotowych nie sfinansowanych kredytem bankowym i innymi zobowiązaniami.
2.
W funduszu statutowym wyodrębnia się dwie części związane z:
1)
finansowaniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
2)
finansowaniem środków obrotowych.
3.
Zwiększenie lub zmniejszenie funduszu statutowego następuje w wypadkach określonych przez Ministra Finansów.
4.
W przedsiębiorstwach nowo utworzonych fundusz statutowy tworzy się w wysokości równowartości otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i środków obrotowych oraz dotacji budżetowych na środki obrotowe.
§  7.
1.
Fundusz ryzyka i przecen tworzy się z narzutów obciążających koszty przedsiębiorstw oraz innych wpływów określonych odrębnymi przepisami. Normy odpisów na ten fundusz ustala dyrektor zjednoczenia.
2.
Fundusz ryzyka i przecen przeznaczony jest na pokrywanie powstałych strat w obrocie nasionami, sadzeniakami ziemniaka, materiałami szkółkarskimi i zwierzętami hodowlanymi oraz strat związanych z produkcją nasienną.

Rozdział  3

Finansowanie środków obrotowych.

§  8.
1.
Do środków obrotowych zalicza się zapasy i należności.
2.
Zapasami są następujące składniki majątkowe:
1)
inwentarz żywy,
2)
materiały (nasiona i sadzeniaki ziemniaka, pasze, surowce dla przemysłu rolnego, nawozy, paliwo, materiały budowlane i remontowe, materiały pomocnicze, części zapasowe maszyn i urządzeń, opakowania, przedmioty nietrwałe, pozostałe materiały),
3)
produkcja nie zakończona (produkcja ogrodnicza, przemysłowa, budowlano-montażowa i roboty warsztatowe w toku),
4)
produkty i wyroby gotowe oraz usługi wykonane, lecz jeszcze nie zafakturowane,
5)
towary,
6)
koszty przyszłych okresów.
§  9.
1.
Zapasy przedsiębiorstw finansowane są funduszem statutowym w części przeznaczonej na finansowanie środków obrotowych oraz kredytem bankowym.
2.
Funduszem statutowym finansowane są zapasy prawidłowe według stanu na koniec roku obrachunkowego w wysokości:
1)
60% ich wartości w przedsiębiorstwach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. a) i d),
2)
35% ich wartości w przedsiębiorstwach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit b) i c).
3.
Zapasy nie sfinansowane funduszem statutowym finansowane są kredytem bankowym.
4.
Rezerwa nasienna tworzona w przedsiębiorstwach zgrupowanych w Zjednoczeniu Nasiennictwa Rolniczego i Ogrodniczego podlega w całości finansowaniu kredytem bankowym.
§  10.
1.
Bank udzielając kredytów obrotowych zmniejsza ich wysokość o występujące w przedsiębiorstwie zobowiązania prawidłowe.
2.
Do zobowiązań prawidłowych zalicza się nie przeterminowane zobowiązania, w szczególności z tytułu:
1)
płac,
2)
ubezpieczeń społecznych,
3)
rozliczeń międzyokresowych biernych,
4)
rozliczeń za dostawy, roboty i usługi,
5)
obciążeń na rzecz zjednoczenia i budżetu.
§  11.
1.
Kredytobiorcą w zakresie kredytów obrotowych jest przedsiębiorstwo.
2.
Za zgodą banku kredytobiorcą może być również zakład przedsiębiorstwa.
§  12.
Jeżeli następuje zmniejszenie zapasów pokrytych funduszem statutowym, zjednoczenie przejmuje na fundusz rezerwowy nadwyżkę środków obrotowych przedsiębiorstwa.
§  13.
1.
Bank powinien oddziaływać za pomocą środków kredytowych na całokształt działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, podniesienie efektywności tej działalności oraz wykonywanie przez przedsiębiorstwo określonych założeń polityki społeczno-gospodarczej. Bank zastosuje podwyższoną stopę oprocentowania kredytu obrotowego w zależności od rozmiarów i charakteru nieprawidłowości gospodarczych oraz zaangażowania się przedsiębiorstwa w działaniu zmierzającym do ich usunięcia.
2.
Do nieprawidłowości gospodarczych, o których mowa w ust. 1, zalicza się w szczególności:
1)
nieprawidłowe wykorzystanie majątku trwałego i środków obrotowych,
2)
istotne naruszenie dyscypliny finansowej i zasad rozliczeń.

Rozdział  4

Rozliczenie renty gruntowej.

§  14.
1.
Przedsiębiorstwa posiadające grunty klas: I, II, III, IV i V dokonują wpłat z tytułu renty gruntowej od każdego hektara tych gruntów.
2.
Wpłaty, o których mowa w ust. 1, przekazywane są na fundusz rezerwowy zjednoczenia.
3.
Przedsiębiorstwa zwolnione są przez okres 3 lat od wpłat z tytułu renty gruntowej od gruntów nowo przejętych.
4.
W gospodarczo uzasadnionych wypadkach dyrektor Centralnego Zarządu może zwolnić przedsiębiorstwa działające w szczególnie trudnych warunkach z wpłat z tytułu renty gruntowej lub obniżyć stawki tych wpłat.
5.
Minister Rolnictwa określi wysokość wpłat z tytułu renty gruntowej oraz szczegółowe zasady jej obliczania.

Rozdział  5

Rozliczenia z budżetem.

§  15.
1.
Rozliczenia przedsiębiorstw z budżetem z tytułu wpłat z zysku oraz dotacji podmiotowych dokonywane są poprzez fundusz rezerwowy zjednoczenia.
2.
Rozliczenia z budżetem z tytułu należnych przedsiębiorstwom dotacji celowych i ujemnych różnic budżetowych regulują odrębne przepisy.
3.
Rozliczenia z budżetem przedsiębiorstw podległych radom narodowym uregulowane zostaną odrębnie.
§  16.
Przedsiębiorstwa odprowadzają bezpośrednio do budżetu:
1)
podatek obrotowy,
2)
dodatnie różnice budżetowe,
3)
zysk nieprawidłowy.

DZIAŁ  III

FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ ZJEDNOCZEŃ

Rozdział  1

Akumulacja i wynik finansowy zjednoczenia.

§  17.
Akumulację finansową zjednoczenia stanowi suma akumulacji finansowej zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych oraz centrali zjednoczenia w zakresie jej działalności gospodarczej.
§  18.
Wynik finansowy zjednoczenia stanowi jego akumulacja finansowa zmniejszona o podatek obrotowy, dodatnie różnice budżetowe i inne odpisy z akumulacji finansowej zjednoczenia lub jednostek organizacyjnych w nim zgrupowanych, przewidziane w odrębnych przepisach, a zwiększona o dotacje celowe, ujemne różnice budżetowe i inne dopłaty i zwiększenia akumulacji finansowej przewidziane odrębnymi przepisami.
§  19.
Wynik finansowy zjednoczenia podlega weryfikacji na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorstw (§ 4) przy wykorzystaniu wyników weryfikacji przeprowadzonych w przedsiębiorstwach zgrupowanych w zjednoczeniu.

Rozdział  2

Fundusze.

§  20.
W zjednoczeniu tworzone są fundusze:
1)
fundusz statutowy centrali zjednoczenia,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
scentralizowany fundusz inwestycyjny zjednoczenia (§ 38),
4)
fundusz zarybieniowy,
5)
fundusz na pokrycie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia,
6)
zakładowy fundusz nagród, zakładowy fundusz socjalny i zakładowy fundusz mieszkaniowy - na podstawie odrębnych przepisów.
§  21.
Do funduszu statutowego centrali zjednoczenia stosuje się odpowiednio przepisy § 6.
§  22.
1.
Fundusz rezerwowy zjednoczenia tworzony jest z:
1)
części zysku wpłacanego przez przedsiębiorstwa (§ 3 ust. 3 pkt 2),
2)
wpłat przedsiębiorstw z tytułu renty gruntowej (§ 14 ust. 1),
3)
nadwyżki środków obrotowych przedsiębiorstw (§ 12),
4)
innych środków określonych odrębnymi przepisami.
2.
Fundusz rezerwowy zjednoczenia przeznaczony jest na:
1)
pokrycie strat przedsiębiorstw,
2)
uzupełnienie brakujących środków na pokrycie odpisów na fundusz premiowy przedsiębiorstw,
3)
uzupełnienie niedoboru funduszu statutowego przeznaczonego na finansowanie środków obrotowych przedsiębiorstw.
3.
Nadwyżka funduszu rezerwowego zjednoczenia ponad potrzeby określone w ust. 2 jest przekazywana na fundusz rezerwowy Centralnego Zarządu.
4.
W razie braku własnych środków na rachunku funduszu rezerwowego zjednoczenia na cele określone w ust. 2 fundusz ten może być uzupełniony środkami funduszu rezerwowego Centralnego Zarządu.
§  23.
1.
Fundusz zarybieniowy tworzy się z wpłat obciążających koszty przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu w wysokości określonej przez dyrektora zjednoczenia oraz innych wpłat określonych odrębnymi przepisami.
2.
Fundusz zarybieniowy przeznaczony jest na pokrywanie kosztów zakupu materiału zarybieniowego, wdrażania nowych metod hodowlanych i aklimatyzacji nowych gatunków ryb oraz innych przedsięwzięć gospodarczych związanych z rozwojem produkcji rybackiej.
3.
Część środków funduszu zarybieniowego przekazywana jest na fundusz zarybieniowy w Centralnym Zarządzie.
§  24.
1.
Fundusz na pokrycie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia tworzy się z wpłat obciążających koszty przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu. Wysokość tych wpłat określa dyrektor zjednoczenia na podstawie wytycznych dyrektora Centralnego Zarządu w ramach norm ustalonych przez Ministra Rolnictwa.
2.
Fundusz, o którym mowa w ust. 1, przeznaczony jest na pokrycie bieżących kosztów utrzymania centrali zjednoczenia, łącznie z narzutami na zakładowe fundusze nagród, socjalny i mieszkaniowy. Nie wykorzystane w danym roku środki funduszu przechodzą na rok następny.

Rozdział  3

Rozliczenia z budżetem.

§  25.
Rozliczenia zjednoczenia z tytułu wpłat z zysku oraz dotacji celowych realizowanych przez zgrupowane przedsiębiorstwa dokonywane są poprzez fundusz rezerwowy Centralnego Zarządu.

DZIAŁ  IV

FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ CENTRALNEGO ZARZĄDU

Rozdział  1

Akumulacja i wynik finansowy Centralnego Zarządu.

§  26.
1.
Akumulację finansową Centralnego Zarządu stanowi suma akumulacji finansowej zrzeszonych w Centralnym Zarządzie zjednoczeń i innych jednostek organizacyjnych.
2.
Wynik finansowy Centralnego Zarządu stanowi suma wyniku finansowego jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, ustalonego na zasadach określonych w § 18.
§  27.
W zakresie weryfikacji wyniku finansowego Centralnego Zarządu stosuje się odpowiednio przepis § 19.

Rozdział  2

Fundusze.

§  28.
W Centralnym Zarządzie tworzone są fundusze:
1)
fundusz statutowy Centralnego Zarządu,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
scentralizowany fundusz inwestycyjny Centralnego Zarządu (§ 39),
4)
fundusz zarybieniowy,
5)
fundusz na pokrycie kosztów utrzymania Centralnego Zarządu,
6)
zakładowy fundusz nagród, zakładowy fundusz socjalny i zakładowy fundusz mieszkaniowy - na podstawie odrębnych przepisów.
§  29.
Do funduszu statutowego Centralnego Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy § 6.
§  30.
1.
Fundusz rezerwowy Centralnego Zarządu tworzony jest z:
1)
wpłat zjednoczeń; normę wpłat ustala Minister Rolnictwa na wniosek dyrektora Centralnego Zarządu,
2)
nadwyżek funduszu rezerwowego zjednoczeń (§ 22 ust. 3),
3)
innych środków określonych odrębnymi przepisami.
2.
Fundusz rezerwowy Centralnego Zarządu przeznaczony jest na cele, o których mowa w § 22 ust. 4.
3.
Pozostałość środków funduszu rezerwowego Centralnego Zarządu na koniec roku przechodzi na rok następny.
4.
Minister Finansów na wniosek Ministra Rolnictwa może w szczególnie uzasadnionych wypadkach uzupełnić fundusz rezerwowy środkami budżetu Państwa.
§  31.
1.
Fundusz zarybieniowy Centralnego Zarządu tworzony jest z wpłat z funduszu zarybieniowego tworzonego w zjednoczeniach w wysokości określonej przez dyrektora Centralnego Zarządu.
2.
Fundusz zarybieniowy, o którym mowa w ust. 1, przeznaczony jest na zwiększenie funduszów zarybieniowych zjednoczeń.
§  32.
1.
Fundusz na pokrycie kosztów utrzymania Centralnego Zarządu tworzy się z wpłat obciążających koszty jednostek organizacyjnych zgrupowanych w Centralnym Zarządzie. Wysokość tych wpłat określa dyrektor Centralnego Zarządu na podstawie wytycznych Ministra Rolnictwa.
2.
Fundusz, o którym mowa w ust. 1, przeznaczony jest odpowiednio na cele określone w § 24 ust. 2.

DZIAŁ  V

FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW I ICH JEDNOSTEK NADRZĘDNYCH

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  33.
1.
Wysokość nakładów na inwestycje w przedsiębiorstwach i ich jednostkach nadrzędnych określają środki własne oraz przyznane kredyty bankowe.
2.
Minister Rolnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów określi zakres inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji dyrektora przedsiębiorstwa oraz na podstawie decyzji dyrektora zjednoczenia i dyrektora Centralnego Zarządu.
§  34.
Odsetki od kredytów bankowych w okresie realizacji i planowanego dochodzenia inwestycji do pełnej zdolności produkcyjnej finansowane są z funduszu inwestycyjnego przedsiębiorstwa.
§  35.
W zakresie nie uregulowanym uchwałą w dziedzinie finansowania inwestycji stosuje się obowiązujące przepisy w sprawie zasad finansowania inwestycji w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

Rozdział  2

Finansowanie inwestycji.

§  36.
1.
Inwestycje finansowane są z kredytu bankowego bądź z funduszów inwestycyjnych przedsiębiorstw oraz scentralizowanych funduszów inwestycyjnych Zjednoczeń i Centralnego Zarządu.
2.
Inwestycje polegające na budownictwie, podejmowane na podstawie decyzji dyrektora zjednoczenia i dyrektora Centralnego Zarządu, finansowane są kredytem bankowym.
3.
Pozostałe inwestycje nie wymienione w ust. 2 finansowane są z funduszów inwestycyjnych przedsiębiorstw oraz scentralizowanych funduszów inwestycyjnych zjednoczeń i Centralnego Zarządu.
4.
Fundusz inwestycyjny przedsiębiorstwa tworzy się z:
1)
części odpisów z zysku przedsiębiorstwa (§ 3 ust. 3 pkt 1),
2)
części odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
3)
części funduszu socjalnego wydzielonego z odpisów na fundusz premiowy, tworzonego w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
4)
dotacji na zakup maszyn i urządzeń przyznawanej w związku z przejmowaniem nowych gruntów w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
5)
środków scentralizowanego funduszu inwestycyjnego zjednoczenia,
6)
innych wpływów określonych odrębnymi przepisami.
5.
Fundusz inwestycyjny przedsiębiorstw może być uzupełniony kredytem bankowym.
6.
Zasady, tryb udzielania i umarzania kredytów bankowych oraz okresy ich spłat zostaną uregulowane odrębnie.
§  37.
Fundusz inwestycyjny przedsiębiorstwa przeznaczony jest na:
1)
finansowanie inwestycji, o których mowa w § 36 ust. 3,
2)
pokrycie udziałów w inwestycjach wspólnych,
3)
spłatę kredytów bankowych wykorzystanych na finansowanie inwestycji.
§  38.
1.
Scentralizowany fundusz inwestycyjny zjednoczenia tworzy się z:
1)
części odpisów amortyzacyjnych przedsiębiorstw od wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
2)
odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych centrali zjednoczenia,
3)
dotacji na budownictwo przyznawanej w związku z przejmowaniem nowych gruntów w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
4)
środków scentralizowanego funduszu inwestycyjnego Centralnego Zarządu,
5)
innych wpływów określonych odrębnymi przepisami.
2.
Scentralizowany fundusz inwestycyjny zjednoczenia jest przeznaczony na:
1)
zwiększanie funduszów inwestycyjnych przedsiębiorstw w celu:
a)
spłaty kredytu bankowego, o którym mowa w § 36 ust. 2,
b)
sfinansowania inwestycji, o których mowa w § 36 ust. 3,
2)
finansowanie inwestycji własnych centrali zjednoczenia,
3)
inne cele określone odrębnymi przepisami.
3.
Część środków scentralizowanego funduszu inwestycyjnego zjednoczenia jest przekazywana na scentralizowany fundusz inwestycyjny Centralnego Zarządu.
§  39.
1.
Scentralizowany fundusz inwestycyjny Centralnego Zarządu tworzy się z:
1)
odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych Centralnego Zarządu,
2)
części środków scentralizowanych funduszów inwestycyjnych zjednoczeń,
3)
innych wpływów określonych odrębnymi przepisami.
2.
Scentralizowany fundusz inwestycyjny Centralnego Zarządu przeznacza się na:
1)
zwiększenie scentralizowanych funduszów inwestycyjnych zjednoczeń,
2)
finansowanie własnych inwestycji Centralnego Zarządu,
3)
inne cele określone odrębnymi przepisami.

DZIAŁ  V

PRZEPISY KOŃCOWE

§  40.
Przedsiębiorstwa i ich jednostki nadrzędne mogą, poza funduszami określonymi w uchwale, tworzyć fundusze określone odrębnymi przepisami oraz inne fundusze określone przez Ministra Rolnictwa za zgodą Ministra Finansów.
§  41.
1.
Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów określi:
1)
szczegółowy tryb finansowania inwestycji,
2)
szczegółowe zasady tworzenia i wykorzystania:
a)
funduszu ryzyka i przecen,
b)
funduszu zarybieniowego,
c)
innych funduszów utworzonych stosownie do § 40.
2.
Zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz zasady gospodarki finansowej jednostek badawczych określają odrębne przepisy.
§  42.
Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określi wysokość odpisu na zakładowy fundusz nagród dla pracowników centrali zjednoczenia i Centralnego Zarządu w pierwszym roku objęcia tych jednostek przepisami o zakładowym funduszu nagród.
§  43.
Minister Finansów określi zasady dokonania jednorazowego rozliczenia funduszów zjednoczeń i zgrupowanych przedsiębiorstw.
§  44.
Minister Finansów może w porozumieniu z właściwym ministrem, z uwagi na występujące szczególne warunki w działalności niektórych zjednoczeń i przedsiębiorstw, wprowadzić w stosunku do tych zjednoczeń i przedsiębiorstw odstępstwa od przepisów uchwały.
§  45.
Minister Finansów może w porozumieniu z właściwym ministrem:
1)
rozciągnąć przepisy uchwały w całości lub części na nie objęte uchwałą jednostki organizacyjne, z ewentualnym uwzględnieniem zmian, których wymaga rodzaj działalności tych jednostek,
2)
wyłączyć określone zjednoczenia lub przedsiębiorstwa w całości lub w części spod działania przepisów uchwały.
§  46.
Minister Finansów ustali szczegółowe zasady rozliczeń przedsiębiorstw, zjednoczeń i Centralnego Zarządu z budżetem.
§  47.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 86 Rady Ministrów z dnia 3 maja 1974 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz zjednoczeń podległych Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowanych (Monitor Polski Nr 29, poz. 184),
2)
załącznik nr 2 do uchwały nr 282 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Kętrzyńskiego Zjednoczenia Rolniczo-Przemysłowego oraz ustalenia jego systemu ekonomiczno-finansowego,
3)
załącznik nr 2 do uchwały nr 153 Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1974 r. w sprawie utworzenia Sudeckiego Zjednoczenia Rolniczo-Przemysłowego oraz ustalenia jego systemu ekonomiczno-finansowego,
4)
§ 12 ust. 1 i 2 uchwały nr 155 Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1974 r. w sprawie utworzenia Zjednoczenia Nasiennictwa Rolniczego i Ogrodniczego, Zjednoczenia Hodowli i Obrotu Zwierzętami, zjednoczeń państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz Centralnego Zarządu Państwowych Przedsiębiorstw Gospodarki Rolnej.
§  48.
W odniesieniu do jednostek organizacyjnych objętych niniejszą uchwałą w zakresie źródeł finansowania inwestycji i remontów obowiązują w roku 1976 przepisy uchwały nr 74 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1972 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach państwowych (Monitor Polski Nr 23, poz. 132 i Nr 57, poz. 305, z 1974 r. Nr 22, poz. 129 i z 1975 r. Nr 26, poz. 160).
§  49.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1976 r., a w zakresie działalności inwestycyjnej z dniem 1 stycznia 1977 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024