Ogólne warunki umów o prace projektowe w budownictwie oraz o realizację inwestycji budowlanych i o wykonanie remontów budowlanych i instalacyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 8 kwietnia 1974 r.
w sprawie ogólnych warunków umów o prace projektowe w budownictwie oraz o realizację inwestycji budowlanych i o wykonanie remontów budowlanych i instalacyjnych.

Na podstawie art. 13 ust. 3 pkt 2-4 i ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 1961 r. Nr 7, poz. 46 i z 1965 r. Nr 13, poz. 91) i § 1 ust. 1 pkt 2 uchwały nr 193 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków i wzorów umów (Monitor Polski Nr 36, poz. 219) oraz w związku z uchwałą nr 56 Rady Ministrów z dnia 1 marca 1974 r. w sprawie upoważnienia do uregulowania w sposób odbiegający od przepisów Kodeksu cywilnego niektórych warunków umów oraz zmiany uchwały w sprawie umów sprzedaży oraz umów dostawy między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 9, poz. 65) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się:
1)
ogólne warunki umów między jednostkami gospodarki uspołecznionej:
a)
o prace projektowe w budownictwie, stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia,
b)
o realizację inwestycji budowlanych oraz o wykonanie remontów budowlanych i instalacyjnych, stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia,
2)
kartę gwarancyjną określającą uprawnienia zamawiającego (użytkownika) z tytułu rękojmi za wady fizyczne budynku mieszkalnego, stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Wprowadza się ramowe wzory umów:
1)
o prace projektowe w budownictwie, stanowiący załącznik nr 4 do zarządzenia,
2)
o realizację inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego, stanowiący załącznik nr 5 do zarządzenia,
3)
o realizację inwestycji w zakresie budownictwa przemysłowego i ogólnego, stanowiący załącznik nr 6 do zarządzenia,
4)
o realizację części inwestycji (robót) pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcą, stanowiący załącznik nr 7 do zarządzenia,
5)
o wykonanie remontów budowlanych i instalacyjnych, stanowiący załącznik nr 8 do zarządzenia.
§  2.
Przepisy ogólnych warunków umów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, nie dotyczą:
1)
inwestycji wykonywanych w ramach eksportu budownictwa,
2)
inwestycji z zakresu elektryfikacji rolnictwa,
3)
inwestycji z zakresu górnictwa podziemnego,
4)
robót (prac) geologicznych, geodezyjnych i kartograficznych.
§  3.
1.
Jednostka projektowania i wykonawca inwestycji mają w zakresie inwestycji obowiązek zawrzeć na żądanie zamawiającego odpowiednią umowę, jeżeli to wynika:
1)
z ich właściwości rzeczowej i terytorialnej,
2)
z decyzji właściwych organów,
3)
z umowy przedwstępnej.
2.
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy jednostek projektowania, nie będących biurami projektów.
3.
Wykonawca jest zwolniony z obowiązku zawarcia umowy, jeżeli inwestycja zgłoszona na warunkach określonych w przepisach o bilansowaniu i zlecaniu robót budowlanych i montażowych nie zostanie uwzględniona w jego portfelu zleceń.
4.
Na żądanie inwestora wykonawca inwestycji posiadający własną pracownię projektową jest obowiązany, a nie posiadający takiej pracowni powinien w miarę możliwości - przyjąć na siebie w umowie o realizację inwestycji obowiązek odpłatnego zapewnienia dokumentacji projektowej w odpowiednim zakresie.
§  4.
Strony mogą w umowach o wykonanie prac projektowych oraz w umowach o realizację inwestycji budowlanych i o wykonanie remontów budowlanych i instalacyjnych ustalać wzajemne prawa i obowiązki odmiennie, niż to zostało przewidziane w ogólnych warunkach umów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, chyba że z przepisów ustawy lub treści ogólnych warunków umów wynika, że określone w nich prawa i obowiązki są bezwzględnie obowiązujące dla stron; dotyczy to w szczególności obowiązku zawarcia umowy, skutków niewykonania lub nienależytego wykonania umowy oraz wynagrodzenia i rozliczeń.
§  5.
W sprawach nie uregulowanych w ogólnych warunkach umów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  6.
Jednostki gospodarki uspołecznionej biorące udział w działalności inwestycyjnej, a w szczególności inwestorzy, jednostki projektowania, wykonawcy robót budowlanych i montażowych oraz dostawcy, są obowiązane do współdziałania w interesie gospodarki narodowej na zasadach określonych w art. 386 Kodeksu cywilnego zarówno w okresie poprzedzającym zawarcie umowy, jak również przy jej zawarciu i wykonywaniu oraz w okresie osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych.
§  7.
Z zastrzeżeniem przepisów § 8 tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 10 maja 1962 r. w sprawie zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty remontowe z budownictwie specjalnym z zakresu komunikacji (Dziennik Budownictwa Nr 6, poz. 37),
2)
zarządzenie nr 5 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 20 stycznia 1968 r. w sprawie zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty w zakresie zaopatrzenia rolnictwa w wodę (Dziennik Budownictwa Nr 3, poz. 13),
3)
zarządzenie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 30 lipca 1969 r. w sprawie zasad i warunków umów o prace projektowe w budownictwie oraz rozliczeń za te prace (Monitor Polski Nr 38, poz. 311),
4)
zarządzenie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 lutego 1970 r. w sprawie ogólnych warunków umów o realizację inwestycji i o wykonanie remontów budowlanych (Monitor Polski z 1970 r. Nr 7, poz. 66 i z 1973 r. Nr 30, poz. 188),
5)
zarządzenie nr 56 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 2 grudnia 1971 r. w sprawie dokonywania odbioru inwestycji i remontów budowlanych w zakresie wodnych melioracji (Dziennik Budownictwa z 1972 r. Nr 1, poz. 2),
6)
zarządzenie Ministrów Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 24 lipca 1972 r. w sprawie odbiorów i przekazywania do użytku budynków mieszkalnych i obiektów towarzyszących (Dziennik Budownictwa Nr 6, poz. 19).
§  8.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1974 r. i stosuje się do umów zawieranych po tym terminie, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4.
2.
Przepisy zarządzenia stosuje się do zobowiązań powstałych przed dniem wejścia w życie zarządzenia w zakresie dotyczącym skutków niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań, które nastąpiły po tej dacie.
3.
Za datę wykonania zobowiązania umownego w odniesieniu do budynków mieszkalnych odbieranych przed dniem 1 stycznia 1975 r. uważa się datę gotowości do odbioru, o której mowa w § 27 ust. 1 załącznika nr 2 do zarządzenia.
4.
Umowy zawarte przed dniem 1 lipca 1974 r. mogą być dostosowane do przepisów zarządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

OGÓLNE WARUNKI UMÓW O PRACE PROJEKTOWE W BUDOWNICTWIE

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Przedmiotem umowy o prace projektowe w budownictwie mogą być:
1)
dokumentacja projektowa określona przepisami szczególnymi (np. założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji, projekt techniczny, dokumentacja uproszczona - jednostadiowa),
2)
sprawowanie nadzoru autorskiego.
§  2.
1.
Umowa z jednostką projektowania, w zależności od żądania zamawiającego, powinna obejmować całość lub część dokumentacji projektowej dotyczącej zamierzonej inwestycji i nadzór autorski.
2.
Nadzór autorski obejmuje w szczególności:
1)
czuwanie w toku realizacji nad zgodnością rozwiązań technicznych, materiałowych i użytkowych z dokumentacją projektową,
2)
uzupełnianie szczegółów dokumentacji projektowej oraz wyjaśnianie wykonawcy wątpliwości powstałych w toku realizacji,
3)
uzgadnianie z inwestorem i wykonawcą możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do materiałów i konstrukcji przewidzianych w dokumentacji projektowej,
4)
udział w komisjach i naradach technicznych oraz uczestnictwo w rozruchu technologicznym, odbiorze inwestycji i osiąganiu projektowanych zdolności produkcyjnych.
§  3.
1.
Prace projektowe dotyczące jednego przedsięwzięcia lub zadania inwestycyjnego powinny być zlecone jednej jednostce projektowania, zwanej "kierującą jednostką projektowania".
2.
Przez jednostkę projektowania należy rozumieć biuro projektów, pracownię projektową lub inną jednostkę uprawnioną do wykonywania prac projektowych w budownictwie.
§  4.
1.
Umowę o adaptację projektu typowego jest obowiązana zawrzeć ta jednostka projektowania, w której zakresie i terenie działania mieściłoby się wykonanie tej pracy, gdyby była ona zamawiana jako projekt indywidualny.
2.
Przez projekt typowy należy rozumieć projekt sprawdzony w realizacji i zatwierdzony w trybie obowiązujących przepisów jako typowy.

Rozdział  2

Zawarcie umowy.

§  5.
1.
Zawarcie umowy następuje na żądanie zamawiającego, który w tym celu składa właściwej jednostce projektowania zamówienie, podając w nim dane niezbędne do jej zawarcia.
2.
Projekt umowy z zamawiającym sporządza jednostka projektowania.
§  6.
1.
Termin na zawarcie umowy między zamawiającym a kierującą jednostką projektowania wynosi 40 dni od daty otrzymania zamówienia, natomiast między kierującą jednostką projektowania a podwykonawcą prac projektowych 20 dni, chyba że strony ustaliły inne terminy.
2.
Termin, o którym mowa w ust. 1, jest przeznaczony w szczególności na rokowania stron, sporządzenie projektu umowy, uzgodnienie rozbieżności przez jednostki nadrzędne, przesłanie projektu umowy przez jednostkę projektowania i podpisanie jej.
3.
Kierująca jednostka projektowania przesyła projekt umowy zamawiającemu najpóźniej na 10 dni, a podwykonawca prac projektowych najpóźniej na 5 dni przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1.
4.
Jednostka projektowania, która nie ma obowiązku zawarcia umowy i nie godzi się na jej zawarcie, powinna zawiadomić o tym zamawiającego niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni po otrzymaniu jego zamówienia. W razie zaniedbania tego obowiązku ponosi odpowiedzialność za wynikłą stąd szkodę.
§  7.
1.
Jeżeli zamawiający nie otrzyma projektu umowy albo nie godzi się z jego treścią, może on w ciągu 14 dni od daty otrzymania projektu lub bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w § 6 ust. 3, wystąpić do komisji arbitrażowej o zawarcie umowy i ustalenie jej treści (spór przedumowny). Przed wystąpieniem ze sporem przedumownym strona kierująca wniosek powinna za pośrednictwem swej jednostki nadrzędnej podjąć próbę uzgodnienia rozbieżności. Niewystąpienie ze sporem oznacza rezygnację z zawarcia umowy.
2.
Jednostka projektowania, która otrzymała podpisaną umowę po upływie terminów, o których mowa w ust. 1, może traktować ją jako nowe zamówienie, o czym powinna niezwłocznie zawiadomić zamawiającego.

Rozdział  3

Obowiązki stron.

§  8.
Przez umowę o prace projektowe jednostka projektowania zobowiązuje się do wykonania zamówionej pracy, zgodnie z zasadami współczesnej wiedzy technicznej, nowoczesnością rozwiązań technologicznych i budowlanych, normami państwowymi oraz obowiązującymi przepisami, a zamawiający do odbioru i zapłaty wynagrodzenia za tę pracę.
§  9.
1.
Terminy opracowania i wydania dokumentacji projektowej powinny być dostosowane do terminów realizacji inwestycji.
2.
Jednostka projektowania jest obowiązana wydać w umówionym terminie i miejscu dokumentację projektową lub jej część, stanowiącą umówiony przedmiot odbioru.
3.
Jeżeli zamawiający nie odbierze dokumentacji projektowej na warunkach określonych w ust. 2, jednostka projektowania może stwierdzić w jednostronnie sporządzonym protokole wykonanie dokumentacji projektowej. Datę sporządzenia protokołu traktuje się jako datę wykonania i odbioru dokumentacji projektowej.
4.
Dokumentacja projektowa lub jej część stanowiąca umówiony przedmiot odbioru powinna być zaopatrzona w wykaz opracowań oraz pisemne oświadczenie jednostki projektowania, iż jest ona wykonana zgodnie z umową i kompletna z punktu widzenia celu, któremu ma służyć.
5.
Jeżeli przedmiotem odbioru jest dokumentacja projektowa inwestycji produkcyjnej lub usługowej, jednostka projektowania jest obowiązana bez dodatkowego wynagrodzenia opracować i przekazać przy odbiorze dokumentacji instrukcję obsługi zespołów maszyn i urządzeń stanowiących ciąg technologiczny, chyba że instrukcje (karty) obsługi dostarczone przez producentów poszczególnych maszyn i urządzeń zapewniają właściwą eksploatację ciągu technologicznego. Obowiązek ten dotyczy również maszyn i urządzeń nie wchodzących w skład ciągu technologicznego, do których producenci nie dołączają instrukcji (karty) obsługi.
§  10.
1.
Zamawiający nie jest obowiązany dokonywać sprawdzenia jakości wykonanej dokumentacji projektowej przy jej odbiorze.
2.
Niekompletność dokumentacji projektowej stanowiącej przedmiot odbioru lub jej wady zamawiający powinien reklamować na piśmie niezwłocznie po ich ujawnieniu.
3.
Jeżeli reklamacja, o której mowa w ust. 2, jest uzasadniona, uznaje się, że jednostka projektowania jest w zwłoce w wykonaniu przedmiotu odbioru do czasu uzupełnienia braków lub usunięcia wad.

Rozdział  4

Odpowiedzialność za wykonanie prac projektowych.

§  11.
Jednostka projektowania jest odpowiedzialna wobec zamawiającego za wady dokumentacji projektowej zmniejszające jej wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia (rękojmia za wady), a w szczególności odpowiada za rozwiązania projektu technicznego niezgodne z parametrami ustalonymi w założeniach techniczno-ekonomicznych oraz za nieosiągnięcie z tego powodu w zrealizowanej inwestycji parametrów wynikających z dokumentacji projektowej. Odnosi się to także do czynności dokonywanych w toku pełnienia nadzoru autorskiego.
§  12.
Strony określają w umowie zakres odpowiedzialności za wady projektów dotyczących obiektów doświadczalnych lub prototypowych. Doświadczalny lub prototypowy charakter obiektów powinien wynikać z planu badań naukowych i rozwoju technicznego budownictwa i być stwierdzony w umowie.
§  13.
1.
Zamawiający, który otrzymał niekompletną lub wadliwą dokumentację projektową (jej część), może:
1)
żądać bezpłatnego usunięcia wad w terminie wyznaczonym jednostce projektowania, bez względu na wysokość związanych z tym kosztów,
2)
nie żądając usunięcia wad odpowiednio obniżyć wynagrodzenie jednostki projektowania lub odstąpić od umowy, jeżeli wada uniemożliwia realizację inwestycji na podstawie wykonanej dokumentacji projektowej.
2.
Niezależnie od uprawnień określonych w ust. 1 zamawiającemu przysługuje prawo żądania naprawienia poniesionej szkody.
3.
Jednostka projektowania odpowiada za wady zrealizowanej inwestycji wynikłe wskutek wad dokumentacji projektowej.
§  14.
1.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady projektu wygasa w stosunku do kierującej jednostki projektowania i podwykonawców prac projektowych wraz z wygaśnięciem odpowiedzialności wykonawcy robót budowlanych i montażowych z tytułu rękojmi za wady obiektu wybudowanego na podstawie tego projektu.
2.
W odniesieniu do inwestycji produkcyjnych odpowiedzialność jednostki projektowania z tytułu rękojmi za wady projektu wygasa nie wcześniej niż z upływem okresu osiągnięcia projektowanej zdolności produkcyjnej.
§  15.
1.
Od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady jednostka projektowania może uwolnić się, jeśli wykaże, że wada powstała wskutek wykonania projektu według wskazówek zamawiającego, które zakwestionowała, i uprzedziła na piśmie zamawiającego, jego jednostkę nadrzędną oraz właściwy terenowy organ administracji państwowej o przewidywanych skutkach.
2.
Uwolnienie od odpowiedzialności, o którym mowa w ust. 1, nie może dotyczyć projektowych rozwiązań katalogowych oraz powszechnie stosowanych systemów konstrukcyjno-materiałowych.
§  16.
1.
Zamawiający jest obowiązany zapłacić jednostce projektowania karę umowną:
1)
za odstąpienie od umowy wskutek okoliczności, za które jednostka projektowania nie odpowiada - w wysokości 10% wynagrodzenia umownego za pracę projektową, od której wykonania odstąpił, nie mniej jednak niż 5.000 zł,
2)
za zwłokę w dostarczeniu określonych w umowie danych niezbędnych do wykonania pracy projektowej - w wysokości 0,3% wynagrodzenia umownego za tę pracę za każdy dzień zwłoki, nie mniej jednak niż 200 zł dziennie.
2.
Jednostka projektowania jest obowiązana zapłacić zamawiającemu karę umowną:
1)
za zwłokę w wykonaniu pracy projektowej lub części tej pracy, dla której ustanowiono odrębny termin odbioru - w wysokości 0,3% wynagrodzenia umownego za tę pracę lub jej część za każdy dzień zwłoki, licząc od umownego terminu ich dostarczenia, nie mniej jednak niż 200 zł dziennie,
2)
za zwłokę w usunięciu wad - w wysokości 0,5% wynagrodzenia umownego za pracę projektową, za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia wyznaczonego przez zamawiającego na usunięcie wad, nie mniej jednak niż 200 zł dziennie,
3)
za odstąpienie przez zamawiającego od wykonania pracy projektowej wskutek okoliczności, za które odpowiada jednostka projektowania - w wysokości 10% wynagrodzenia umownego za pracę projektową, od której wykonania zamawiający odstąpił, nie mniej jednak niż 5.000 zł.
§  17.
Strony mogą ustalić w umowie kary umowne w wysokości wyższej niż przewidziano w § 16, a także z tytułów nie przewidzianych w ogólnych warunkach umów. Strony mogą dochodzić kar umownych z kilku tytułów jednocześnie.
§  18.
1.
Jeżeli kara umowna za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy nie pokrywa poniesionej szkody, każda ze stron jest obowiązana dochodzić odszkodowania uzupełniającego, do wysokości poniesionej szkody. Odszkodowanie nie obejmuje utraconych korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby nie wyrządzono szkody.
2.
Strony mogą nie dochodzić kary umownej, jeżeli nie przekracza ona 10.000 zł.

Rozdział  5

Wynagrodzenie za prace projektowe.

§  19.
Wynagrodzenie za prace projektowe ustala się na podstawie obowiązującego cennika projektów inwestycji, z tym że wynagrodzenie za projekt techniczny ustala się w formie ryczałtu.
§  20.
W razie przerwania prac projektowych z powodu okoliczności, za które odpowiada zamawiający lub w razie rozwiązania umowy z przyczyn, za które jednostka projektowania nie ponosi odpowiedzialności, wysokość wynagrodzenia za wykonanie prac ustala się wspólnie na podstawie protokolarnie stwierdzonego stanu zaawansowania prac.
§  21.
1.
Rozliczenie za prace projektowe następuje na podstawie faktur za wykonane i odebrane przez zamawiającego założenia techniczno-ekonomiczne oraz za projekt techniczny zadania inwestycyjnego (dokumentację uproszczoną - jednostadiową).
2.
Jeżeli jednostka projektowania wykonała przed opracowaniem założeń techniczno-ekonomicznych program inwestycji oraz koncepcję rozwiązań funkcjonalnych, technologicznych i konstrukcyjnych lub inne opracowania wykorzystane przez nią w całości lub części do opracowania założeń techniczno-ekonomicznych, wynagrodzenie za opracowanie tych założeń podlega odpowiedniemu zmniejszeniu.
3.
Jeżeli wykonanie projektu technicznego, dotyczącego zadania inwestycyjnego, zgodnie z umową trwa dłużej niż 1 rok i praca ta ma być wydawana zamawiającemu częściami, strony mogą umówić się, że zapłata wynagrodzenia będzie dokonywana oddzielnie za każdą część, nie mniejszą niż kompletny projekt dotyczący obiektu.
4.
Suma wynagrodzeń za wszystkie części projektu technicznego, o których mowa w ust. 3, nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia ryczałtowego ustalonego w umowie.
5.
Jeżeli strony nie umówią się inaczej, zapłata wynagrodzenia za nadzór autorski jest dokonywana w okresach rozliczeń generalnego wykonawcy zadania inwestycyjnego, dla którego nadzór ten został ustanowiony.

Rozdział  6

Zmiana i odstąpienie od umowy.

§  22.
1.
Strony mogą zmienić umowę z przyczyn gospodarczo uzasadnionych. W szczególności jednostka projektowania może żądać zmiany wysokości wynagrodzenia, a nawet terminu wykonania dokumentacji projektowej, jeżeli zamawiający zmieni w sposób tak istotny przedmiot umowny lub opóźni dostarczenie bądź zmieni dane, na których podstawie jednostka ta wykonuje dokumentację, że utrzymanie w mocy postanowień wiążącej strony umowy groziłoby jednostce projektowania rażącą stratą lub uniemożliwiało zgodne z terminem wykonanie przedmiotu umowy.
2.
Strona, która domaga się zmiany umowy, przesyła drugiej stronie sporządzony i podpisany przez siebie projekt tej zmiany (aneks), a jeżeli w ciągu 14 dni od dnia doręczenia nie otrzyma zgody drugiej strony na proponowaną zmianę, może wystąpić na drogę postępowania arbitrażowego z wnioskiem o ustalenie nowej treści umowy.
§  23.
1.
Zamawiający może odstąpić od umowy jedynie z przyczyn gospodarczo uzasadnionych.
2.
Jednostka projektowania może odstąpić od umowy, jeżeli zamawiający przez czas dłuższy niż 3 miesiące nie wykonuje, mimo wyznaczenia dodatkowego terminu, swoich zobowiązań, uniemożliwiając przez to jednostce projektowania wykonanie objętych umową prac projektowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

OGÓLNE WARUNKI UMÓW O REALIZACJĘ INWESTYCJI BUDOWLANYCH ORAZ O WYKONANIE REMONTÓW BUDOWLANYCH I INSTALACYJNYCH

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w niniejszych przepisach jest mowa o:
1)
wykonawcy - należy przez to rozumieć przyjmującego zamówienie na wykonanie inwestycji lub wchodzących w jej zakres obiektów, ich części lub robót poza obiektami oraz remontów budowlanych i instalacyjnych:
a)
generalnego realizatora inwestycji wpisanego do centralnego rejestru generalnych realizatorów inwestycji, zwanego dalej "generalnym realizatorem", wobec inwestora,
b)
generalnego wykonawcę wobec inwestora lub generalnego realizatora,
c)
wykonawcę częściowego wobec inwestora lub generalnego realizatora,
d)
podwykonawcę wobec generalnego wykonawcy,
2)
zamawiającym - należy przez to rozumieć udzielającego zamówienie wykonawcy, o którym mowa w pkt 1, na wykonanie inwestycji lub wchodzących w jej zakres obiektów, ich części lub robót poza obiektami oraz remontów budowlanych i instalacyjnych.
§  2.
Przez umowę o realizację inwestycji budowlanych, zwaną dalej "umową", wykonawca zobowiązuje się oddać przedmiot umowy wykonany zgodnie z dokumentacją projektową, zasadami wiedzy technicznej i przepisami techniczno-budowlanymi, a zamawiający zobowiązuje się do dokonania określonych przez właściwe przepisy lub umowę czynności związanych z przygotowaniem wykonania przedmiotu umowy, a w szczególności do dostarczenia odpowiedniej dokumentacji projektowej, odebrania przedmiotu umowy i zapłaty umówionego wynagrodzenia.
§  3.
Inwestor może według swego wyboru realizować inwestycję w systemie:
1)
generalnego realizatora,
2)
generalnego wykonawcy,
3)
wykonawców częściowych.
§  4.
1.
Na żądanie zamawiającego właściwa rzeczowo i terytorialnie jednostka nadrzędna wykonawcy jest obowiązana w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia żądania wskazać wykonawcę, który zgodnie z § 3 zarządzenia jest obowiązany do zawarcia umowy przedwstępnej lub umowy. W razie bezskutecznego upływu tego terminu czynności związane z zawarciem umowy przedwstępnej lub umowy wykonuje jednostka nadrzędna.
2.
Jeżeli jednostka nadrzędna, o której mowa w ust. 1, nie jest właściwa do wskazania wykonawcy, jest obowiązana w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania przekazać je do zjednoczenia wiodącego w regionalnej koordynacji międzybranżowej budownictwa.
3.
Dyrektor zjednoczenia wiodącego w regionalnej koordynacji międzybranżowej budownictwa, któremu jednostka nadrzędna przekazała żądanie zamawiającego, jest obowiązany w terminie 14 dni od jego otrzymania wskazać wykonawcę właściwego do zawarcia umowy przedwstępnej lub umowy, po uprzednim zasięgnięciu opinii komisji regionalnej koordynacji międzybranżowej budownictwa. Od decyzji dyrektora zjednoczenia wiodącego nie przysługuje odwołanie.
4.
W razie zmiany ustaleń, których zgodnie z ust. 1 dokonała jednostka nadrzędna, skutki materialne tej zmiany obciążają jednostkę nadrzędną, chyba że zmiany zostały wprowadzone na żądanie zamawiającego.

Rozdział  2

Obowiązki stron.

§  5.
1.
W wypadku realizacji inwestycji w systemie generalnego realizatora:
1)
do obowiązków zamawiającego należy:
a)
dostarczenie zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji lub dokumentacji uproszczonej (jednostadiowej),
b)
przekazanie, na podstawie uzyskanej w trybie określonym odrębnymi przepisami dokumentacji prawnej, terenu budowy wraz z planem urządzeń podziemnych i potrzebnymi informacjami o tym terenie,
c)
przeniesienie praw i obowiązków wynikających zarówno z umów zawartych z generalnym dostawcą (dostawcą) maszyn i urządzeń, jak i zebranych ofert na ich dostawę,
d)
zapewnienie niezbędnych limitów i środków dewizowych na zakup maszyn i urządzeń pochodzących z importu,
e)
odbiór przedmiotu umowy,
f)
zapłata wynagrodzenia,
2)
do obowiązków generalnego realizatora należy oddanie zamawiającemu przedmiotu umowy wykonanego zgodnie z umową dokumentacją projektową, zasadami wiedzy technicznej i przepisami techniczno-budowlanymi, a w szczególności:
a)
uzyskanie i dostarczenie projektu technicznego inwestycji,
b)
uzyskanie pozwolenia na budowę,
c)
wykonanie robót związanych z przygotowaniem terenu budowy,
d)
dostarczenie na teren budowy maszyn i urządzeń oraz narzędzi i inwentarza,
e)
wykonanie obiektów i robót poza obiektami, wchodzących w skład inwestycji,
f)
koordynowanie działania głównych kontrahentów realizujących inwestycję,
g)
przeprowadzenie rozruchu, jeżeli przedmiot umowy tego wymaga,
h)
uzyskanie pozwolenia właściwego terenowego organu administracji państwowej na użytkowanie obiektów stanowiących przedmiot umowy, jeżeli przepisy tego wymagają,
3)
za zgodą obu stron można wyłączyć z obowiązków generalnego realizatora:
a)
uzyskanie i dostarczenie projektu technicznego inwestycji,
b)
dostarczenie narzędzi i inwentarza stanowiących wyposażenie inwestycji.
2.
W wypadku realizacji inwestycji w systemie generalnego wykonawcy:
1)
do obowiązków zamawiającego należy:
a)
dostarczenie zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji lub dokumentacji uproszczonej (jednostadiowej),
b)
dostarczenie projektu technicznego inwestycji,
c)
uzyskanie pozwolenia na budowę,
d)
przekazanie, na podstawie uzyskanej w trybie określonym odrębnymi przepisami dokumentacji prawnej, terenu budowy wraz z planem urządzeń podziemnych i potrzebnymi informacjami o tym terenie,
e)
dostarczenie na teren budowy maszyn i urządzeń,
f)
koordynowanie działania jednostek wchodzących w stosunki umowne z zamawiającym,
g)
przeprowadzenie rozruchu, jeżeli przedmiot umowy tego wymaga,
h)
odbiór przedmiotu umowy,
i)
uzyskanie pozwolenia właściwego terenowego organu administracji państwowej na użytkowanie obiektów stanowiących przedmiot umowy, jeżeli przepisy tego wymagają,
j)
zapłata wynagrodzenia wykonawcy,
2)
do obowiązków generalnego wykonawcy należy oddanie zamawiającemu przedmiotu umowy wykonanego zgodnie z umową, dokumentacją projektową, zasadami wiedzy technicznej i przepisami techniczno-budowlanymi, a w szczególności:
a)
wykonanie robót związanych z przygotowaniem terenu budowy, polegających na: wyrębie i karczowaniu drzew, rozbiórce i usunięciu przewidzianych do likwidacji istniejących na terenie budowy obiektów oraz urządzeń naziemnych, podziemnych i nadziemnych, przeniesieniu w inne miejsce obiektów, przełożeniu instalacji, sieci uzbrojenia podziemnego i nadziemnego, dróg, linii przesyłowych i łączności oraz zmianie koryta rzeki,
b)
wykonanie obiektów i robót poza obiektami, wchodzących w skład inwestycji, oraz montaż maszyn i urządzeń,
c)
przeprowadzenie rozruchu kotłowni osiedlowych i oczyszczalni ścieków miejskich z wyjątkiem oczyszczalni przemysłowych,
3)
generalny wykonawca może w umowie z zamawiającym podjąć się również innych czynności, a w szczególności:
a)
dostarczenia na teren budowy maszyn i urządzeń, których dostarczenie należy do obowiązków zamawiającego,
b)
przeprowadzenia rozruchu, jeżeli przedmiot umowy tego wymaga,
4)
w stosunku do podwykonawców generalny wykonawca jest obowiązany do:
a)
dostarczenia odpowiedniej części projektu technicznego lub dokumentacji uproszczonej (jednostadiowej),
b)
zorganizowania i udostępnienia odpłatnego korzystania z zaplecza produkcyjno-usługowego i socjalno-administracyjnego budowy,
c)
koordynacji robót podwykonawcy z pozostałymi robotami, a także ustalenia kolejności i terminu wykonania robót objętych umową z podwykonawcą,
d)
odbioru przedmiotu umowy,
e)
zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy,
5)
do obowiązków podwykonawcy należy wykonanie zgodnie z umową, dokumentacją projektową, zasadami wiedzy technicznej i przepisami techniczno-budowlanymi wszystkich robót wchodzących w zakres jego specjalności, z tym że ponadto może on przyjąć na siebie obowiązek dostarczenia odpłatnie określonych maszyn i urządzeń, których dostarczenie obciąża inwestora.
3.
W wypadku realizacji inwestycji w systemie wykonawstwa częściowego:
1)
zamawiający kieruje bezpośrednio realizacją inwestycji, zawierając umowy z: wykonawcami częściowymi branżowych robót budowlanych i montażowych, kierującą jednostką projektowania oraz generalnym dostawcą (dostawcami) maszyn i urządzeń,
2)
do obowiązków zamawiającego należą czynności wymienione w ust. 2 pkt 1 oraz wykonanie robót związanych z przygotowaniem terenu budowy,
3)
do obowiązków wykonawców częściowych należy wykonanie wszystkich wchodzących w zakres ich specjalności robót i oddanie zamawiającemu przedmiotu umowy wykonanego zgodnie z umową, dokumentacją projektową, zasadami wiedzy technicznej i przepisami techniczno-budowlanymi.
4.
Jeżeli wykonawca ma opracować lub dostarczyć projekt techniczny i równocześnie realizować inwestycję, czynności te powinny być objęte jedną umową z zamawiającym.
5.
Na żądanie zamawiającego wykonawca ma obowiązek dostarczenia mu w umówionych terminach takich danych o postępie realizacji inwestycji (robót), które umożliwią zamawiającemu sporządzenie obowiązujących go w tym zakresie sprawozdań.
§  6.
Strony mogą ustalić w umowie wykonanie także innych niż wymienione w § 5 czynności związanych z realizacją inwestycji.
§  7.
Wykonawca jest obowiązany wykonać roboty nie objęte umową, jeżeli są one niezbędne ze względu na bezpieczeństwo lub zabezpieczenie przed awarią. Podstawę do podjęcia tych robót stanowi wpis do dziennika budowy dokonany przez zamawiającego lub wykonawcę.
§  8.
O zauważonych wadach założeń techniczno-ekonomicznych lub projektu technicznego wykonawca powinien zawiadomić niezwłocznie zamawiającego i kierujące biuro projektów.
§  9.
1.
Generalny wykonawca jest gospodarzem na terenie budowy od momentu jego przejęcia od zamawiającego do czasu oddania obiektów i robót wykonanych na tym terenie, w szczególności jest on obowiązany do:
1)
ogólnej ochrony mienia i zabezpieczenia przeciwpożarowego,
2)
ogólnego nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy,
3)
ustalenia i utrzymania ogólnego porządku,
4)
zorganizowania i koordynacji usług.
2.
Strony współdziałające na terenie budowy w realizacji inwestycji są obowiązane świadczyć sobie usługi niezbędne do sprawnego jej przebiegu, za odrębnie umówionym wynagrodzeniem.
3.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, realizujące inwestycje w systemie generalnego realizatora, mają w stosunku do podwykonawców prawa i obowiązki generalnego wykonawcy.
4.
Inwestor lub generalny realizator nie będący przedsiębiorstwem budowlano-montażowym, realizujący inwestycję przy pomocy wykonawców częściowych, ma prawa i obowiązki generalnego wykonawcy.
§  10.
1.
Generalny wykonawca jest obowiązany:
1)
uzyskać wyznaczenie lub wyznaczyć główne osie budowy, osie poszczególnych obiektów, osie urządzeń technologicznych, osie komunikacyjne, a w miastach - linie zabudowania i poziomu chodnika, jak również stałe punkty niwelacyjne (repery),
2)
wytyczyć poszczególne obiekty zgodnie z projektem,
3)
wytyczyć stanowiska montowanych urządzeń,
4)
chronić znajdujące się na terenie budowy i nie podlegające likwidacji zadrzewienie oraz inne elementy zagospodarowania terenu.
2.
Za czynności wymienione w ust. 1 pkt 1 generalny wykonawca pobiera dodatkowe wynagrodzenie, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§  11.
1.
Przy wykonywaniu robót w czynnych obiektach (oddziałach zakładu, użytkowanych budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej) inwestor jest obowiązany zapewnić urządzenia ochronne i zabezpieczające w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również ochronę mienia wykonawcy i ochronę przeciwpożarową.
2.
Jeżeli urządzenia ochronne i zabezpieczające wymagają wykonania robót budowlanych, wykonawca jest obowiązany na zlecenie zamawiającego do ich odpłatnego wykonania.
3.
Przy wykonywaniu robót w czynnych obiektach inwestor jest obowiązany do skoordynowania prowadzonej przez siebie produkcji przemysłowej z robotami budowlanymi i montażowymi.
§  12.
1.
Generalny wykonawca jest obowiązany zawrzeć umowę o wykonanie wszystkich obiektów i robót wchodzących w skład zadania lub przedsięwzięcia inwestycyjnego.
2.
Strony mogą wyłączyć z umowy roboty polegające na wykończeniu i wyposażeniu części usługowo-handlowej budynku oraz zazielenieniu nie zabudowanej powierzchni terenu, z wyjątkiem zieleni przy obiekcie.
§  13.
Jeżeli umowa zawarta z wykonawcą obejmuje montaż skomplikowanych maszyn i urządzeń, a warunki dostaw tych maszyn i urządzeń przewidują do nich specjalne kierownictwo montażu, strona, która w myśl umowy ma dostarczyć te maszyny i urządzenia, jest obowiązana zapewnić kierownictwo montażu.

Rozdział  3

Zawarcie umowy.

§  14.
1.
Umowę przedwstępną i umowę o wykonanie wchodzących w zakres inwestycji obiektów, ich części lub robót poza obiektami zawiera się w formie dokumentu podpisanego przez obie strony.
2.
Umowa, w której wynagrodzenie wykonawcy nie przekracza 100.000 zł, może być zawarta przez potwierdzenie zamówienia.
§  15.
Zawarcie umowy następuje na podstawie otrzymanego zamówienia, określającego niezbędne dane do jej zawarcia.
§  16.
1.
Zawarcie umowy może być poprzedzone zawarciem przez strony umowy przedwstępnej, która stanowi dla wykonawcy podstawę do podjęcia czynności związanych z przygotowaniem realizacji inwestycji.
2.
Wykonawca może odmówić zawarcia umowy, jeżeli:
1)
jest niewłaściwy rzeczowo i terytorialnie do jej zawarcia,
2)
zlecenie zgłoszone na warunkach określonych przepisami, o których mowa w § 17 ust. 3, nie zostało uwzględnione.
3.
O odmowie zawarcia umowy wykonawca powinien zawiadomić zamawiającego niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni po otrzymaniu zamówienia lub decyzji o nieuwzględnieniu zlecenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2. W razie zaniedbania tego obowiązku ponosi odpowiedzialność za wynikłą stąd szkodę.
§  17.
1.
Umowa przedwstępna powinna określać istotne postanowienia przyrzeczonej umowy oraz termin jej zawarcia.
2.
Częścią składową umowy przedwstępnej jest harmonogram określający zakres i terminy wykonania czynności, związanych z realizacją inwestycji.
3.
Przyjęte przez wykonawcę zlecenie na warunkach określonych przepisami w sprawie zasad bilansowania robót budowlano-montażowych i trybu ich zlecania rodzi skutki umowy przedwstępnej i zobowiązuje wykonawcę do zawarcia umowy o realizację inwestycji.
§  18.
Jeżeli przyrzeczona umowa nie dojdzie do skutku z przyczyn, za które odpowiada zamawiający, wykonawcy przysługuje zwrot poniesionych kosztów z tytułu dokonanych czynności, o których mowa w § 16 ust. 1.
§  19.
1.
Jeżeli strony nie uzgodnią inaczej, termin na zawarcie umowy przedwstępnej lub umowy wynosi, licząc od daty otrzymania zamówienia w stosunkach między:
1)
inwestorem a generalnym realizatorem - 80 dni,
2)
inwestorem lub generalnym realizatorem a generalnym wykonawcą - 60 dni,
3)
generalnym realizatorem lub generalnym wykonawcą a podwykonawcą - 40 dni,
4)
inwestorem lub generalnym realizatorem a wykonawcą częściowym - 40 dni.
2.
Terminy, o których mowa w ust. 1, są przeznaczone w szczególności na rokowania stron, sporządzenie projektu umowy, uzgodnienie rozbieżności przez jednostki nadrzędne, przesłanie projektu umowy i podpisanie jej.
3.
Jeżeli termin oddania inwestycji do użytku (eksploatacji) został ustalony w narodowym planie społeczno-gospodarczym lub decyzją Rządu, strony są obowiązane uwzględnić ten termin w umowie.
§  20.
1.
Projekt umowy sporządza wykonawca i przesyła zamawiającemu najpóźniej czternastego dnia przed upływem terminu, o którym mowa w § 19 ust. 1.
2.
Zawarcie umowy następuje, jeżeli strony w toku prowadzonych rokowań uzgodnią co najmniej:
1)
przedmiot umowy wraz z dyrektywnym harmonogramem realizacji inwestycji, uwzględniającym terminy przekazania terenu budowy oraz datę rozpoczęcia i zakończenia robót budowlano-montażowych stanowiących przedmiot umowy,
2)
terminy dostarczenia dokumentacji projektowej oraz maszyn i urządzeń,
3)
przedmioty odbioru i terminy ich przekazania zamawiającemu,
4)
formę ustalenia wynagrodzenia wykonawcy.
3.
Jeżeli zamawiający nie otrzyma we właściwym terminie projektu umowy albo nie godzi się z jego treścią w zakresie, o którym mowa w ust. 2, może on w ciągu 14 dni od daty otrzymania projektu lub bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w § 20 ust. 1, wystąpić do komisji arbitrażowej o zawarcie umowy i ustalenie jej treści (spór przedumowny). Niewystąpienie ze sporem oznacza rezygnację z zawarcia umowy.
4.
Wykonawca, który otrzymał podpisaną umowę po upływie terminów, o których mowa w § 19 ust. 1, może traktować ją jako nowe zamówienie, o czym niezwłocznie powinien zawiadomić zamawiającego.

Rozdział  4

Rozruch.

§  21.
1.
Postanowienia umowy dotyczące rozruchu powinny określać w szczególności:
1)
termin, w którym rozruch powinien być przeprowadzony,
2)
zakres obowiązków i uprawnień stron w toku prowadzenia rozruchu,
3)
parametry, jakie mają być osiągnięte w wyniku rozruchu,
4)
preliminarz kosztów rozruchu.
2.
Strony mogą w umowie ustalić termin, w którym uzupełnią ją szczegółowymi postanowieniami ustalającymi tryb i warunki przeprowadzenia rozruchu.
§  22.
Wykonawcy robót specjalistycznych biorący udział w realizacji inwestycji, jednostka projektowania, dostawcy oraz zamawiający (użytkownik) powinni na żądanie przeprowadzającego rozruch oddelegować do jego dyspozycji grupę rozruchową złożoną z właściwych specjalistów, którzy będą brać udział w przeprowadzeniu rozruchu. Szczegółowe postanowienia w tym względzie określa umowa.
§  23.
Jeżeli umowa stron lub przepisy szczególne nie stanowią inaczej:
1)
inwestor (użytkownik) powinien na żądanie przeprowadzającego rozruch przekazać mu nieodpłatnie odpowiednie surowce i materiały niezbędne do przeprowadzenia prób rozruchowych pod obciążeniem; obowiązek wyliczenia się z zużycia tych surowców i materiałów ciąży na przeprowadzającym rozruch,
2)
koszty zużycia energii w czasie rozruchu obciążają inwestora (użytkownika),
3)
wyroby produkowane w czasie rozruchu są przekazywane nieodpłatnie inwestorowi (użytkownikowi).

Rozdział  5

Odbiór.

§  24.
1.
Odbiór ma na celu przekazanie zamawiającemu ustalonego w umowie przedmiotu po sprawdzeniu należytego jego wykonania. Oddający i odbierający są obowiązani dołożyć należytej staranności przy odbiorze przedmiotu umowy.
2.
Odbioru dokonuje przedstawiciel zamawiającego lub użytkownika wyposażony w pełnomocnictwo zamawiającego. Odbierający może korzystać z opinii rzeczoznawców.
3.
Wykonawca przeprowadza przed odbiorem przewidziane w przepisach lub umowie próby oraz przedstawia wymagane zaświadczenia właściwych organów. Jeżeli należność za te czynności nie jest uwzględniona w cenach kosztorysowych, wykonawca otrzymuje za ich wykonanie odrębne wynagrodzenie.
4.
Jeżeli w toku czynności odbioru wystąpi konieczność wykonania robót dodatkowych, warunkujących użytkowanie przedmiotu odbioru zgodnie z przeznaczeniem, zamawiający może domagać się, a wykonawca ma obowiązek wykonania tych robót odpłatnie na zlecenie zamawiającego. Jeżeli zakres robót dodatkowych uniemożliwia ich wykonanie w terminie wyznaczonym na odbiór, strony ustalają dodatkowy termin na ich wykonanie.
§  25.
1.
Przedmiotem odbioru jest przedmiot umowy lub taka jego część określona w umowie, która może być użytkowana zgodnie z jej przeznaczeniem.
2.
W budownictwie mieszkaniowym przedmiotem odbioru może być pojedynczy obiekt, a w odniesieniu do wielosegmentowych budynków ich część (segment) wraz z urządzeniami terenowymi, drogami i chodnikami w rejonie budynku.
3.
Budynki mieszkalne odbiera się kompleksowo, łącznie z elewacjami i terenami przyobiektowymi, z zastrzeżeniem § 12 ust. 2 i § 31.
4.
Jeżeli przedmiotem odbioru jest budynek mieszkalny, wykonawca najpóźniej w dniu zakończenia czynności odbioru jest obowiązany doręczyć inwestorowi (użytkownikowi) instrukcję użytkowania i konserwacji budynku oraz kartę gwarancyjną dla użytkownika, określającą zasady odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne budynku.
§  26.
Budynki mieszkalne nie mogą być odbierane i przekazywane do użytku z wadami, które dadzą się usunąć. Jeżeli wady nie dadzą się usunąć, a budynek może być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, zamawiający może przyjąć budynek obniżając odpowiednio wynagrodzenie wykonawcy (§ 33 ust. 1 pkt 1).
§  27.
1.
Datę gotowości do odbioru określonego w umowie przedmiotu ustala wykonawca, zawiadamiając o tym zamawiającego co najmniej na 14 dni przed tą datą.
2.
Zamawiający (użytkownik) jest obowiązany zawiadomić wykonawcę o dniu rozpoczęcia odbioru i zakończyć czynności odbioru najpóźniej:
1)
w siódmym dniu roboczym, jeżeli chodzi o obiekty budownictwa ogólnego,
2)
w dziesiątym dniu roboczym, jeżeli chodzi o pozostałe obiekty,

licząc od daty gotowości do odbioru, chyba że umowa stron określa inne terminy.

3.
Generalny wykonawca jest obowiązany zawiadomić podwykonawców, przy pomocy których wykonał przedmiot odbioru, o terminie jego odbioru.
4.
Jeżeli odbiór został zakończony w terminach, o których mowa w ust. 2, za datę wykonania przez wykonawcę zobowiązania wynikającego z umowy uważa się datę odbioru, stwierdzoną w protokole odbioru.
5.
Jeżeli zamawiający stwierdzi, że przedmiot odbioru nie może być odebrany ze względu na ujawnione w toku odbioru wady, powoduje to skutki określone w § 33 oraz w § 37 ust. 1 pkt 1 i 3.
§  28.
1.
Z czynności odbioru sporządza się protokół, który powinien zawierać ustalenia poczynione w toku odbioru, a także wykaz wszystkich wad ujawnionych w trakcie odbioru oraz określać terminy ich usunięcia.
2.
Protokół odbioru jest równocześnie protokołem przekazania inwestycji do użytku (eksploatacji), chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
3.
Protokół odbioru powinien być podpisany i doręczony stronom w dniu zakończenia czynności odbioru.
4.
Generalny wykonawca jest obowiązany przekazać niezwłocznie podwykonawcy wyciąg protokołu odbioru w zakresie dotyczącym wad, których usunięcie ciąży na podwykonawcy.
§  29.
1.
Jeżeli zamawiający nie dokona odbioru w terminach przewidzianych w § 27 ust. 2, wykonawca może, z zastrzeżeniem § 27 ust. 5, nie wyznaczając dodatkowego terminu, ustalić protokolarnie stan przedmiotu odbioru przez powołaną do tego komisję, zawiadamiając o tym zamawiającego. Protokół taki stanowi podstawę do wystawiania faktury i żądania zapłaty wynagrodzenia.
2.
W wypadku, o którym mowa w ust. 1, za datę wykonania przez wykonawcę zobowiązania uważa się dzień zgłoszenia gotowości do odbioru.
3.
Zamawiający, który dopuścił się zwłoki w dokonaniu odbioru w terminie, o którym mowa w § 27 ust. 2, jest obowiązany zwrócić wykonawcy koszty zabezpieczenia, strzeżenia, konserwacji i ubezpieczenia przedmiotu odbioru oraz zapłacić karę umowną, przewidzianą w § 37 ust. 2 pkt 4.
§  30.
1.
Na żądanie zamawiającego wykonawca jest obowiązany czasowo utrzymywać i strzec odpłatnie odebrany obiekt lub roboty poza obiektami.
2.
Obowiązek strzeżenia obiektu lub robót wykonanych przez podwykonawców obciąża generalnego wykonawcę od chwili odbioru robót od podwykonawcy lub od chwili przekazania ich pod nadzór generalnemu wykonawcy.
§  31.
Gdy odbiór przypada w okresie od 1 listopada do 31 marca roku następnego, a warunki techniczne zabraniają w tym okresie wykonania niektórych robót lub dokonywania ich odbioru, strony powinny uzgodnić w umowie termin późniejszego ich wykonania i odbioru, z tym że termin ten nie może wykraczać poza dzień 31 sierpnia.

Rozdział  6

Rękojmia i odszkodowania.

§  32.
1.
Wykonawca jest odpowiedzialny względem zamawiającego, jeżeli wykonany przedmiot umowy ma wady zmniejszające jego wartość lub użyteczność ze względu na cel określony w umowie.
2.
Wykonawca nie jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które powstały po oddaniu obiektu lub robót w wyniku jego niewłaściwego użytkowania lub konserwacji, chyba że wady wynikły z przyczyny tkwiącej już uprzednio w oddanych przedmiotach.
3.
Wykonawca może uwolnić się od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które powstały wskutek wadliwości dostarczonych przez zamawiającego maszyn, urządzeń, konstrukcji lub materiałów albo wskutek wykonania inwestycji według wskazówek zamawiającego, a w szczególności dostarczonej przez niego dokumentacji projektowej. Zwolnienie od odpowiedzialności następuje, jeżeli wykonawca uprzedził zamawiającego i zawiadomił właściwy terenowy organ administracji państwowej o grożącym niebezpieczeństwie wad albo jeżeli mimo dołożenia należytej staranności nie mógł stwierdzić niewłaściwości wskazówek, a w szczególności wad dostarczonej przez niego dokumentacji projektowej, maszyn, urządzeń, konstrukcji lub materiałów. Nie dotyczy to projektowych rozwiązań katalogowych oraz powszechnie stosowanych systemów konstrukcyjno-materiałowych.
4.
Wykonawca odpowiada wobec zamawiającego za rozwiązania projektowe, których wprowadzenia zażądał, oraz za wady obiektu powstałe wskutek wad dostarczonego przez siebie projektu.
§  33.
1.
Jeżeli wady przedmiotu umowy, stwierdzone w toku dokonywania odbioru, nie dadzą się usunąć, zamawiający może:
1)
przyjąć przedmiot umowy, obniżając wynagrodzenie odpowiednio do utraconej wartości użytkowej, gdy wady nie uniemożliwiają użytkowania przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem,
2)
odstąpić od umowy w wypadku, gdy wady uniemożliwiają zgodnie z przeznaczeniem użytkowanie przedmiotu umowy, zawiadamiając o tym właściwy terenowy organ administracji państwowej oraz inne organy nadzoru i inspekcji,
3)
nie odstępując od umowy i zachowując prawo do kar umownych za zwłokę, żądać wykonania przedmiotu umowy po raz drugi.
2.
Jeżeli wady przedmiotu umowy stwierdzone w toku dokonywania odbioru dadzą się usunąć, zamawiający może:
1)
odmówić przyjęcia przedmiotu umowy do czasu usunięcia wad uniemożliwiających użytkowanie lub rozpoczęcie eksploatacji; w takim wypadku wykonawca określa nowy termin gotowości do odbioru zgodnie z przepisem § 27 ust. 1, z zastrzeżeniem § 26,
2)
przyjąć przedmiot umowy, wyznaczając wykonawcy odpowiedni termin na usunięcie wad, a w razie zwłoki i bezskutecznego upływu terminu dodatkowego - obniżyć odpowiednio wynagrodzenie za przedmiot umowy, z zastrzeżeniem § 26,
3)
przyjąć przedmiot umowy z wadami, obniżając wynagrodzenie za ten przedmiot odpowiednio do utraconej wartości użytkowej.
3.
Wykonawca nie może odmówić usunięcia wad bez względu na wysokość związanych z tym kosztów.
4.
Zamawiający może usunąć w zastępstwie wykonawcy i na jego koszt wady nie usunięte w terminie wyznaczonym. Koszty związane z zastępczym usunięciem wad zamawiający pokrywa z konta wykonawcy w trybie inkasa bezakceptowego.
5.
Niezależnie od uprawnień określonych w ust. 2 pkt 1 zamawiający ma prawo do kar umownych, o którym mowa w § 37 ust. 1 pkt 2, i odszkodowania uzupełniającego.
§  34.
1.
Po wykryciu wady zamawiający jest obowiązany zawiadomić o tym niezwłocznie wykonawcę.
2.
Jeżeli zamawiający nie wywiąże się z obowiązków określonych w ust. 1, a zwłoka spowodowała zwiększenie uszkodzenia obiektu, koszty związane z usunięciem zwiększonego uszkodzenia obciążają zamawiającego.
§  35.
1.
Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają:
1)
w stosunku do obiektów budowlanych z wyjątkiem budynków mieszkalnych - po upływie 3 lat,
2)
w stosunku do budynków mieszkalnych - po upływie okresów przewidzianych w karcie gwarancyjnej,
3)
w stosunku do obiektów budowlanych lub ich części, których normatywny okres zużycia trwa krócej niż 3 lata - po upływie połowy tego okresu,
4)
w stosunku do:
a)
maszyn, urządzeń i instalacji przemysłowych,
b)
urządzeń terenowych zieleni użytku publicznego,
c)
zagospodarowania pomelioracyjnego użytków zielonych,

po upływie 1 roku, chyba że udzielona przez wykonawcę lub dostawcę rękojmia lub gwarancja przewiduje inny termin.

2.
Jeżeli termin remontu planowo-zapobiegawczego obiektu lub jego części jest krótszy niż okres rękojmi za wady, uprawnienia z tytułu rękojmi wygasają z dniem, w którym remont powinien być rozpoczęty.
3.
Początek biegu rękojmi w stosunku do wszystkich wykonawców liczy się od dnia odbioru przez inwestora inwestycji lub jej części, stanowiącej przedmiot odbioru.
4.
Zamawiający może wykonać uprawnienia z tytułu rękojmi nawet po upływie terminów, o których mowa w ust. 1, jeżeli reklamował wadę przed upływem tych terminów.
§  36.
1.
Strony określają w umowie zakres odpowiedzialności za wady w obiektach lub robotach doświadczalnych i prototypowych. Doświadczalny lub prototypowy charakter obiektów (robót) powinien wynikać z planu badań naukowych i rozwoju technicznego budownictwa i być stwierdzony w umowie.
2.
Strony ustalają również w umowie zakres odpowiedzialności za wady w niektórych budowlach regulacyjnych na rzekach i potokach określonych w odrębnych przepisach.
§  37.
1.
Wykonawca jest obowiązany zapłacić zamawiającemu karę umowną:
1)
za zwłokę w oddaniu określonego w umowie przedmiotu odbioru - w wysokości 0,01% wynagrodzenia umownego za przedmiot odbioru, za każdy dzień zwłoki,
2)
za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze lub w okresie rękojmi za wady - w wysokości 0,01% wynagrodzenia umownego za wykonany przedmiot odbioru, za każdy dzień zwłoki liczonej od dnia wyznaczonego na usunięcie wad,
3)
za zgłoszenie do odbioru zadania, obiektu lub robót poza obiektami z wadami i jeżeli w związku z tym odbiór nie zostanie dokonany - 20.000 zł niezależnie od zwrotu kosztów związanych z odbiorem.
2.
Zamawiający jest obowiązany zapłacić wykonawcy karę umowną:
1)
za zwłokę w dostarczeniu projektu technicznego lub umówionej jego części oraz usunięciu wad projektu technicznego - w wysokości 0,01% wynagrodzenia umownego za wykonanie obiektów lub robót, których dotyczy projekt lub jego część, za każdy dzień zwłoki, licząc odpowiednio od terminu umownego na dostarczenie projektu lub terminu wyznaczonego na usunięcie wad,
2)
za zwłokę w przekazaniu terenu budowy lub umówionej jego części oraz uniemożliwienie rozpoczęcia lub spowodowanie przerwy w wykonywaniu robót z innych przyczyn niż wymienione w pkt 1, 3 i 4 - w wysokości 0,01% wynagrodzenia umownego za wykonanie przedmiotu umowy lub za wykonanie obiektów lub robót, które będą realizowane ze zwłoką, za każdy dzień zwłoki lub przerwy,
3)
za zwłokę w dostarczeniu na teren budowy materiałów, maszyn, urządzeń lub konstrukcji - w wysokości 0,01% wynagrodzenia umownego za obiekt, do którego wykonania będą użyte, za każdy dzień zwłoki,
4)
za zwłokę w przeprowadzeniu odbioru - w wysokości 20.000 zł za każde rozpoczęte 10 dni zwłoki licząc od dnia następnego po terminie, w którym odbiór powinien być dokonany (§ 27 ust. 2).
3.
W razie zwłoki w oddaniu robót, których odbiór ze względów technicznych został przesunięty na termin późniejszy (§ 31), podstawę kary umownej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, stanowi wynagrodzenie należne za wykonanie obiektu (robót poza obiektem).
4.
W razie zwłoki w usunięciu wad w terminie dodatkowym kara ulega podwyższeniu o 50%, licząc od dnia upływu terminu dodatkowego.
5.
Suma kar umownych należnych zamawiającemu lub wykonawcy ze wszystkich tytułów jednocześnie, z wyjątkiem kar za zwłokę w usunięciu wad, nie może przekraczać 5% wynagrodzenia za przedmiot odbioru, z zastrzeżeniem § 38 ust. 1.
§  38.
1.
Strony mogą ustalić w umowie kary w wyższej wysokości oraz wyższy procent limitu kar niż przewidziano w § 37, a także przewidzieć kary za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków z innych tytułów.
2.
Strony mogą nie dochodzić kary umownej, jeżeli nie przekracza ona 10.000 zł.
§  39.
Poszkodowany jest obowiązany dochodzić odszkodowania, jeżeli przewyższa ono wysokość zastrzeżonej kary. Odszkodowanie to nie obejmuje utraconych korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby nie wyrządzono szkody.

Rozdział  7

Wynagrodzenie i rozliczenia.

§  40.
1.
Wynagrodzenie wykonawców ustala się w formie ryczałtu.
2.
Wynagrodzenie za:
1)
budowle ziemne i wodno-inżynieryjne (z wyjątkiem drenowań nowych) oraz roboty stanu zerowego budynków zagłębionych więcej niż o 1 kondygnację,
2)
obiekty doświadczalne i prototypowe,
3)
roboty adaptacyjne, modernizacyjne, remontowe, budowlane roboty konserwatorskie i wiertniczo-studniarskie ustala się na podstawie uzgodnionych cen jednostkowych i obmiaru wykonanych robót, chyba że strony umówią się o wynagrodzenie ryczałtowe.
3.
Propozycje co do wysokości wynagrodzenia przedstawia zamawiający, chyba że strony umówią się inaczej. Jako propozycję wynagrodzenia traktuje się również przesłanie wykonawcy przez zamawiającego kosztorysu stanowiącego podstawę ustalenia wynagrodzenia bez obliczonego ostatecznie wynagrodzenia, jeżeli wysokość należnych wykonawcy narzutów uzupełniających i dodatków zostały uprzednio uzgodnione między stronami.
4.
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, termin na sprawdzenie wysokości wynagrodzenia, licząc od dnia dostarczenia propozycji - wynosi:
1)
w stosunkach między zamawiającym a generalnym realizatorem lub generalnym wykonawcą - 60 dni,
2)
w stosunkach między generalnym wykonawcą a podwykonawcą oraz między inwestorem a wykonawcą częściowym - 30 dni.
5.
Jeżeli w terminach, o których mowa w ust. 4, strony nie uzgodnią wynagrodzenia, wykonawca może wystąpić w ciągu następnych 14 dni do komisji arbitrażowej o ustalenie jego wysokości, a jeżeli tego nie uczyni, obowiązuje wynagrodzenie zaproponowane przez zamawiającego.
§  41.
1.
Podstawę ustalenia wynagrodzenia generalnego realizatora stanowi suma poszczególnych składników zestawienia kosztów zadania inwestycyjnego, określających koszt inwestycji, w zakresie objętym umową wraz z narzutami i dodatkami określonymi zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.
Wynagrodzenie generalnego realizatora ustalone zgodnie z ust. 1 uwzględnia opłacane przez niego innym wykonawcom narzuty z tytułu ryzyka stosowania ryczałtu oraz dodatek z tytułu funkcji generalnego wykonawcy.
§  42.
1.
Podstawę ustalenia wynagrodzenia generalnego wykonawcy stanowią:
1)
ustalona na podstawie odrębnych przepisów cena podstawowa wraz z przysługującymi narzutami uzupełniającymi,
2)
narzut z tytułu ryzyka stosowania ryczałtu,
3)
dodatek z tytułu obowiązków wynikających z pełnienia funkcji generalnego wykonawcy.
2.
Podstawę ustalenia wynagrodzenia podwykonawcy i wykonawcy częściowego stanowią składniki określone w ust. 1 pkt 1 i 2.
3.
Narzutu z tytułu ryzyka stosowania ryczałtu nie dolicza się do wartości robót wykonanych do końca miesiąca poprzedzającego ten, w którym strony ustaliły wysokość ryczałtu, a jeżeli ryczałt został ustalony orzeczeniem komisji arbitrażowej - do końca miesiąca poprzedzającego wniesienie sporu do komisji.
§  43.
1.
Zlecone przez zamawiającego roboty dodatkowe oraz zamienne rozlicza się na podstawie kosztorysów dodatkowych lub zamiennych.
2.
Wynagrodzenie wykonawcy może ulec zmianie w razie:
1)
urzędowej zmiany cen produkcji budowlano-montażowej oraz maszyn, urządzeń i wyposażenia,
2)
zmiany przez inwestora założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji lub dokumentacji uproszczonej (jednostadiowej), a także zmiany ustalonego w tych założeniach lub dokumentacji uproszczonej (jednostadiowej) zakresu rzeczowego robót,
3)
zmiany warunków realizacyjnych inwestycji, których nie można było przewidzieć, jeżeli wskutek tej zmiany wykonanie zadania groziłoby wykonawcy rażącą stratą,
4)
naruszenia obowiązujących cen i zasad kosztorysowania i ustalania wynagrodzeń, jeżeli wynagrodzenie ustalone w umowie będzie znacznie różnić się od wynagrodzenia ustalonego prawidłowo.
§  44.
1.
Rozliczenie wykonawcy za wykonanie umowy lub jej części, stanowiącej umówiony przedmiot odbioru (§ 25 ust. 1), następuje na podstawie faktury.
2.
Fakturę wystawia wykonawca na podstawie protokołu odbioru, stanowiącego jej integralną część, w terminie określonym odrębnymi przepisami.
§  45.
1.
Jeżeli przepisy szczególne stanowią, że przedmiotem rozliczeń może być obiekt, część obiektu lub robót poza obiektami, umowa stron powinna ustalać warunki do wystawiania faktur częściowych. Faktury częściowe można wystawiać za obiekty (roboty), których cykl realizacji jest dłuższy niż 12 miesięcy.
2.
Zakres rzeczowy robót stanowiących przedmiot rozliczania częściowego powinien być określony w sposób umożliwiający sprawdzenie i ocenę pod względem ilościowym, jakościowym i wartościowym, z tym że za budynki można wystawić nie więcej niż trzy faktury częściowe obejmujące roboty stanu zerowego, roboty stanu surowego i roboty stanu wykończeniowego.
3.
Fakturę częściową wystawia się na podstawie dokonanego przez kierownika budowy (kierownika robót) wpisu do dziennika budowy o wykonaniu obiektu lub robót, o których mowa w ust. 2. Odpis wpisu załącza się do faktury częściowej.
4.
Suma objęta fakturami częściowymi nie może przekraczać 70% wynagrodzenia wykonawcy za obiekt lub roboty poza obiektami.
§  46.
Jeżeli okres wykonania remontowych robót budowlanych i instalacyjnych jest dłuższy niż 12 miesięcy, strony mogą ustalić w umowie, że wykonawca będzie wystawiał faktury po wykonaniu określonych w umowie zakresów robót i ich odbiorze przez zamawiającego.
§  47.
1.
Wykonawca może z własnej inicjatywy wykonać zlecone roboty inaczej niż to przewiduje projekt dostarczony przez zamawiającego albo zastosować inne materiały lub konstrukcje niż określone w projekcie lub kosztorysie, jeżeli zmiany te nie wpłyną na trwałość oraz wartość użytkową, estetyczną i techniczną obiektu, przedłużenie wykonania oraz zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy i kosztów eksploatacji obiektu, a ponadto jeżeli zmiany te nie naruszają przepisów techniczno-budowlanych, w szczególności przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
2.
O zamierzonych zmianach wykonawca jest obowiązany zawiadomić zamawiającego i kierującą jednostkę projektowania. Jeżeli zamawiającym jest generalny wykonawca lub generalny realizator, należy zawiadomić także inwestora. Jeżeli inwestor w ciągu 14 dni sprzeciwi się proponowanym zmianom, spór rozstrzyga jednostka nadrzędna wykonawcy w porozumieniu z jednostką nadrzędną inwestora.
3.
W wypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawca otrzymuje wynagrodzenie ustalone w umowie, z tym że 20% zysku, stanowiącego różnicę między wynagrodzeniem ustalonym w umowie a wynagrodzeniem, jakie przysługiwałoby za wykonanie obiektów na warunkach określonych w ust. 1, przekazuje inwestorowi.
4.
Jeżeli zamierzone zmiany powodują potrzebę zmian projektu, dokonuje ich na koszt własny wykonawca.

Rozdział  8

Zmiana i odstąpienie od umowy.

§  48.
W razie zmiany zamawiającego lub wykonawcy nowy kontrahent przejmuje prawa i obowiązki poprzednika.
§  49.
1.
Zamawiający, który opóźnia się z wykonaniem swoich zobowiązań, jest obowiązany ponieść koszty przyśpieszenia umownego czasu wykonania, a jeżeli przyśpieszenie jest niemożliwe - na żądanie wykonawcy odpowiednio przedłużyć termin wykonania inwestycji oraz ponieść koszty z tego tytułu.
2.
Termin wykonania inwestycji, wynikający z decyzji uprawnionego organu wiążącej obie strony, nie może być wydłużony bez uprzedniej zmiany tej decyzji (§ 19 ust. 3).
§  50.
Strona, która domaga się zmiany umowy, przesyła drugiej stronie podpisany projekt tej zmiany (aneks). Jeżeli proponujący zmianę nie otrzyma w ciągu 14 dni zgody drugiej strony, może wystąpić do komisji arbitrażowej o ustalenie nowej treści umowy.
§  51.
1.
Zamawiający może odstąpić od umowy w wypadkach gospodarczo uzasadnionych.
2.
Wykonawca może odstąpić od umowy, jeżeli inwestycja nie zostanie uwzględniona w jego portfelu zleceń przez organy bilansowania robót budowlanych i montażowych oraz jeżeli z powodu opóźnienia świadczenia zamawiającego nie może realizować inwestycji przez okres co najmniej trzech miesięcy.
3.
Odstępujący od umowy jest obowiązany wynagrodzić drugiej stronie spowodowane tym straty, chyba że odstąpienie nastąpiło z przyczyn, za które strona ta odpowiada.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr  3

KARTA GWARANCYJNA Nr ....

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Ramowy wzór umowy o prace projektowe w budownictwie

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Ramowy wzór umowy

o realizację inwestycji z zakresu budownictwa mieszkalnego i towarzyszącego

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Ramowy wzór umowy o realizację inwestycji z zakresu budownictwa przemysłowego i ogólnego

ZAŁĄCZNIK Nr  7

Ramowy wzór umowy

o realizację części inwestycji (robót) między generalnym wykonawcą a podwykonawcą

ZAŁĄCZNIK Nr  8

Ramowy wzór umowy

o wykonanie remontów budowlanych i instalacyjnych

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1974.14.94

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ogólne warunki umów o prace projektowe w budownictwie oraz o realizację inwestycji budowlanych i o wykonanie remontów budowlanych i instalacyjnych.
Data aktu: 08/04/1974
Data ogłoszenia: 26/04/1974
Data wejścia w życie: 01/07/1974