Zm.: uchwała w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

UCHWAŁA Nr 213
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 października 1971 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale nr 332 Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych (Monitor Polski Nr 51, poz. 355) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) państwowa jednostka gospodarcza - należy rozumieć państwową jednostkę gospodarczą, posiadającą transport zorganizowany i nie zorganizowany, w tym również przedsiębiorstwa i zakłady transportowe";

2)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. 1. Jednostki nadrzędne nad zarządami dróg, po zebraniu danych od tych zarządów, obowiązane są w terminie do dnia 1 września każdego roku zgłosić organowi do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ilościowe zapotrzebowanie dla każdego podległego zarządu drogi na pojazdy samochodowe i sprzęt do odśnieżania dróg państwowych i lokalnych oraz zwalczania gołoledzi w okresie od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia.

2. Organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), po przeanalizowaniu otrzymanych zapotrzebowań (ust. 1), ustala dla każdego zarządu drogi globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, z tym że:

1) dla rejonu eksploatacji dróg publicznych i powiatowego zarządu dróg lokalnych mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, które mają miejsce postoju na obszarze objętym działaniem tych zarządów lub na obszarze sąsiednich powiatów oraz na obszarze miast stanowiących powiaty miejskie, położonych w granicach wymienionych obszarów bądź powiatów,

2) dla organów do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie lub miast wyłączonych z województw) mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, mające miejsce postoju na obszarze tych miast.

3. Ustalona przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) globalna ilość pojazdów samochodowych i sprzętu (ust. 2) nie może przekroczyć 10% ogólnej ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, znajdujących się na obszarze danego województwa, przydatnych do robót zimowych w poszczególnych grupach transportowych (samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki).

4. Na podstawie ustaleń dokonanych zgodnie z przepisami ust. 2 organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) sporządza wykazy zawierające globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, przewidzianych dla każdego zarządu drogi, i przekazuje je właściwym organom do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie, dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw).

5. Organ do spraw komunikacji prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski, dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ustala w ramach wyznaczonej globalnej ilości (ust. 4) dla każdego zarządu drogi wykaz państwowych jednostek gospodarczych ze wskazaniem ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, które to jednostki obowiązane są dostarczać zarządowi drogi do wykonania zadań określonych w ust. 1.

6. Przy ustalaniu wykazów, o których mowa w ust. 5, organ do spraw komunikacji powinien uwzględnić również potrzeby własne jednostek zobowiązanych do dostarczenia pojazdów samochodowych i sprzętu, a przede wszystkim potrzeby w zakresie transportu technologicznego.

7. Organ do spraw komunikacji (ust. 5) doręcza w terminie do 14 dni od daty otrzymania wykazów, o których mowa w ust. 4:

1) poszczególnym zarządom drogi - ustalone dla nich wykazy pojazdów samochodowych i sprzętu,

2) zobowiązanym państwowym jednostkom gospodarczym - odpowiednie części (wycinki) wykazów dotyczące tych jednostek.

8. W stosunku do zarządów dróg, których obszar działania przylega do miasta wyłączonego z województwa, jeżeli ustalone dla tych zarządów (rejonu eksploatacji dróg publicznych lub powiatowego zarządu dróg lokalnych) w wykazie, o którym mowa w ust. 5, ilości pojazdów samochodowych i sprzętu nie są wystarczające, jednostka nadrzędna nad zarządem drogi może zgłosić właściwemu organowi do spraw komunikacji prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa dodatkowe zapotrzebowanie na brakujące pojazdy i sprzęt (ust. 1). Przepisy ust. 2-7 mają odpowiednie zastosowanie.";

3)
w § 4:
a)
w zdaniu wstępnym ust. 1 wyrazy "(§ 2 ust. 2)" zastępuje się wyrazami "(§ 2 ust. 5)",
b)
w ust. 1 pkt 1 wyrazy "przed dniem 1 listopada" zastępuje się wyrazami "przed dniem 15 października",
c)
w ust. 1 pkt 2 wyrazy "od dnia 1 listopada do dnia 31 marca" zastępuje się wyrazami "od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia",
d)
w ust. 2 wyrazy "(§ 2 ust. 2)" zastępuje się wyrazami "(§ 2 ust. 5)";
4)
w § 5 ust. 1 wyrazy "(§ 2 ust. 2)" zastępuje się wyrazami "(§ 2 ust. 5)";
5)
w § 5 ust. 2 dodaje się na końcu zdanie:

"W razie poważnego zagrożenia przejezdności dróg wezwanie może być doręczone kierownictwu państwowej jednostki gospodarczej również poza godzinami pracy, z tym że termin dostarczenia pojazdów samochodowych lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3) powinien być uzgodniony z kierownictwem państwowej jednostki gospodarczej, przy wzięciu pod uwagę potrzeb własnych tej jednostki.";

6)
w § 6 wyrazy "§ 2 ust. 2" zastępuje się wyrazami "§ 2 ust. 5";
7)
po § 13 dodaje się nowy § 14 w brzmieniu:

"§ 14. W razie niewywiązywania się państwowej jednostki gospodarczej (§ 2 ust. 5) z obowiązków wynikających z niniejszej uchwały, a w szczególności:

1) niedostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),

2) niedotrzymania terminu dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),

3) dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu w stanie niesprawnym technicznie (§ 4 ust. 1 pkt 2)

- należy pociągać winnych do odpowiedzialności służbowej.";

8)
§§ 14 i 15 otrzymują numerację 15 i 16.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024