Tryb postępowania w wypadkach uchylenia przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji kierownika kontroli jakości o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów oraz nieuwzględnienia jego wniosku o wstrzymanie produkcji.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU JAKOŚCI I MIAR
z dnia 13 maja 1971 r.
w sprawie trybu postępowania w wypadkach uchylenia przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji kierownika kontroli jakości o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów oraz nieuwzględnienia jego wniosku o wstrzymanie produkcji.

Na podstawie § 7 ust. 6 uchwały nr 122 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1970 r. w sprawie zasad organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski Nr 27, poz. 222) ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Zawiadomienia o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów i wnioski kierownika kontroli jakości o wstrzymanie produkcji, kierowane do dyrektora przedsiębiorstwa w wypadkach przewidzianych w § 7 ust. 1 i 2 uchwały nr 122 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1970 r. w sprawie zasad organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski Nr 27, poz. 222), zwanej w dalszych przepisach zarządzenia "uchwałą", oraz decyzje dyrektora przedsiębiorstwa w tych sprawach powinny być sporządzane w formie pisemnej.
2.
Dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest rozpatrzyć niezwłocznie zawiadomienia i wnioski kierownika kontroli jakości, o których mowa w ust. 1.
§  2.
1.
W razie wstrzymania przez kierownika kontroli jakości odbioru jakościowego wytwarzanych wyrobów w wypadkach określonych w § 7 ust. 1 uchwały, kierownik kontroli jakości powinien podać w zawiadomieniu kierowanym do dyrektora przedsiębiorstwa przyczyny podjętej decyzji i niezbędne środki umożliwiające dokonanie prawidłowego odbioru.
2.
Dyrektor przedsiębiorstwa, uchylając decyzję kierownika kontroli jakości (ust. 1), zawiadamia o tym pisemnie, najpóźniej w dniu następnym, dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej), któremu przedsiębiorstwo podlega, i podaje motywy zajętego stanowiska oraz podjęte środki dla zapewnienia prawidłowego odbioru jakościowego wyrobów.
§  3.
1.
W wypadku wstrzymania przez kierownika kontroli jakości odbioru jakościowego wytwarzanych wyrobów w wyniku stwierdzenia, że odbierane wyroby nie odpowiadają ustalonym dla nich wymaganiom jakościowym (§ 7 ust. 2 uchwały), w zawiadomieniu kierowanym do dyrektora przedsiębiorstwa zawierającym także wniosek o wstrzymanie produkcji tych wyrobów, kierownik kontroli jakości powinien podać stwierdzone w wyrobach odchylenia parametrów w stosunku do ustalonych w dokumentacji technicznej i środki niezbędne dla usunięcia ujawnionych wad wyrobów.
2.
Dyrektor przedsiębiorstwa, uchylając decyzję kierownika kontroli jakości (ust. 1), zawiadamia o tym dyrektora zjednoczenia w trybie określonym w § 2 ust. 2 i podaje motywy zajętego stanowiska oraz informację co do dalszego postępowania z wyrobami objętymi decyzją (np. opust ceny, ograniczenie zastosowania, trwałe oznaczenie).
3.
W razie nieuwzględnienia wniosku kierownika kontroli jakości o wstrzymanie produkcji wyrobów, dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest:
1)
niezwłocznie zawiadomić telefonogramem o swej decyzji dyrektora zjednoczenia (§ 2 ust. 2) oraz Centralny Urząd Jakości i Miar,
2)
przesłać, najpóźniej w dniu następnym, pisemne potwierdzenie wymienionej w pkt 1 informacji wraz z uzasadnieniem podjętej decyzji, które powinno zawierać również następujące dane:
a)
nazwę wyrobu z podaniem jego numeru statystycznego według systematycznego wykazu wyrobów,
b)
ujawnione wady wyrobu, przyczyny ich powstania i przewidywane środki zmierzające do ich usunięcia,
c)
wartość przewidywanej produkcji wyrobu w cenach zbytu, licząc od daty nieuwzględnienia wniosku o wstrzymanie jego produkcji, z podaniem odbiorców (kupujących) wyrażających zgodę na dostawę (kupno) wyrobu,
d)
przewidywane straty z tytułu opustu ceny.
§  4.
Podjęcie przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji o skierowaniu do odbiorcy (kupującego) wyrobów bez prawidłowego odbioru jakościowego (§ 2) lub z ujawnionymi odchyleniami od założonych wymagań jakościowych (§ 3) może nastąpić po uprzednim uzyskaniu zgody odbiorcy (kupującego). W dokumentacji wysyłkowej należy zaznaczyć, że dostarczane wyroby nie zostały odebrane w sposób prawidłowy lub że nie odpowiadają wymaganiom jakościowym.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.37.243

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb postępowania w wypadkach uchylenia przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji kierownika kontroli jakości o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów oraz nieuwzględnienia jego wniosku o wstrzymanie produkcji.
Data aktu: 13/05/1971
Data ogłoszenia: 14/07/1971
Data wejścia w życie: 14/07/1971