Gospodarka finansowa państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz zjednoczeń podległych Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowanych.

UCHWAŁA Nr 86
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 maja 1971 r.
w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz zjednoczeń podległych Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowanych.

Na podstawie art. 9 i 25 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Użyte w uchwale określenie:
1)
zjednoczenie - oznacza wojewódzkie zjednoczenie państwowych gospodarstw rolnych lub odpowiednie branżowe zjednoczenie planu centralnego; w zjednoczeniach, których struktura organizacyjna przewiduje tworzenie rejonowych inspektoratów, przedsiębiorstw prowadzących lub innych jednostek równorzędnych, funkcje zjednoczenia w zakresie uregulowanym niniejszą uchwałą mogą być przekazane przez dyrektora zjednoczenia tym inspektoratom (jednostkom);
2)
przedsiębiorstwo - oznacza państwowe przedsiębiorstwo gospodarki rolnej lub państwowe gospodarstwo rolne działające według zasad rozrachunku gospodarczego i wykonujące zadania w zakresie produkcji rolnej, ogrodniczej, rybackiej oraz przetwórstwa rolnego, podległe Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowane;
3)
zakład - oznacza wszelkiego rodzaju jednostki organizacyjne wchodzące w skład przedsiębiorstw, działające według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego (pełnego lub ograniczonego), a w szczególności gospodarstwa (wydzielone obiekty) rolne, ogrodnicze i rybackie, wydzielone zakłady przetwórstwa rolnego, brygady budowlano-remontowe, warsztaty naprawcze lub inne jednostki usługowe;
4)
akumulacja finansowa przedsiębiorstwa - oznacza różnicę pomiędzy dochodami z wyłączeniem dotacji przedmiotowych a nakładami z wyłączeniem podatku obrotowego i różnic budżetowych, powiększoną lub pomniejszoną o różnicę wartości zapasów;
5)
wynik finansowy przedsiębiorstwa - oznacza akumulację finansową przedsiębiorstwa
a)
zmniejszoną o:

– podatek obrotowy,

– dodatnie różnice budżetowe,

– inne odpisy, jeżeli są przewidziane w obowiązujących przepisach,

b)
zwiększoną o:

– dotacje przedmiotowe,

– ujemne różnice budżetowe,

– inne zwiększenia, jeżeli są przewidziane w obowiązujących przepisach;

6)
zysk lub strata - oznacza ujemny lub dodatni wynik finansowy;
7)
budżet - oznacza budżet centralny lub terenowy - w zależności od tego, jakim planem objęte jest zjednoczenie, w którym zgrupowane są dane przedsiębiorstwa.
2.
Przepisy uchwały dotyczące zjednoczeń, z wyjątkiem § 20 ust. 1 pkt 3 oraz § 25-29, stosuje się odpowiednio do:
1)
dyrekcji instytutów naukowo-badawczych - w stosunku do przedsiębiorstw podległych tym instytutom,
2)
wydziałów rolnictwa i leśnictwa prezydium wojewódzkiej rady narodowej - w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym.

Rozdział  2

Rozliczanie zysku.

§  2.
1.
Zysk przedsiębiorstwa podlega podziałowi na następujące cele według niżej ustalonej kolejności:
1)
odpis na fundusz premiowy, tworzony według odrębnych przepisów, łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne przypadającymi od kwot premii wypłacanych z tego funduszu,
2)
odpis na finansowanie zapasów do wysokości sfinansowania ich funduszem własnym w obrocie, określonej w § 13 ust. 2.
2.
Jeżeli zysk nie wystarcza na pełne pokrycie odpisów wymienionych w ust. 1, brakującą kwotę przedsiębiorstwo otrzymuje ze środków funduszu rezerwowego zjednoczenia.
3.
Po dokonaniu odpisów przewidzianych w ust. 1 przedsiębiorstwo dzieli pozostałą część zysku, przeznaczając:
1)
90% - na odpis na fundusz inwestycyjno-remontowy,
2)
10% - na wpłatę na fundusz rezerwowy zjednoczenia.
§  3.
1.
Przed rozliczeniem wynik finansowy podlega weryfikacji w celu wyeliminowania zysku nieprawidłowego.
2.
Za nieprawidłowy uważa się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo w sposób naruszający interes społeczny lub obowiązujące przepisy, a w szczególności:
1)
niedokonywanie bez gospodarczego uzasadnienia koniecznych zabiegów agrotechnicznych i zootechnicznych,
2)
niewykonanie planowanych remontów, powodujące przedwczesne zużycie budynków, maszyn i urządzeń,
3)
niewykonanie bez uzasadnienia planowanych nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy.
3.
Wypadki powodujące powstanie zysku nieprawidłowego wskutek okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1 w odniesieniu do poszczególnych przedsiębiorstw i wysokość tego zysku określa każdorazowo dyrektor zjednoczenia.
4.
Minister Rolnictwa może określić inne wypadki poza wymienionymi w ust. 2, w których sposób osiągnięcia zysku przedsiębiorstwa będzie uważany za naruszający interes społeczny.
5.
Zysk nieprawidłowy podlega w całości wpłacie na rachunek funduszu rezerwowego zjednoczenia.
§  4.
W razie zmiany cen, taryf i opłat, stawek amortyzacyjnych, stawek ubezpieczeniowych lub podatkowych bądź innych zmian pociągających za sobą znaczne skutki finansowe Minister Rolnictwa, w porozumieniu z Ministrem Finansów, każdorazowo określi sposób rozliczenia tych skutków.

Rozdział  3

Fundusze przedsiębiorstw.

§  5.
1.
Przedsiębiorstwa tworzą:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz inwestycyjno-remontowy,
3)
fundusz premiowy.
2.
Przedsiębiorstwa mogą również tworzyć inne fundusze na podstawie odrębnych przepisów.
§  6.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nich zmiany.
2.
Zwiększenie lub zmniejszenie funduszu statutowego następuje w wypadkach określonych przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
§  7.
W przedsiębiorstwach nowo utworzonych fundusz statutowy stanowi równowartość otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych i środków obrotowych oraz dotacji budżetowych na nabycie lub wytworzenie tych środków.
§  8.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa powinien równać się co najmniej wartości netto posiadanych środków trwałych, zmniejszonej o dotyczące tych środków zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na określone zadania inwestycyjne, wartościom niematerialnym i prawnym oraz środkom obrotowym w części podlegającej sfinansowaniu funduszem własnym w obrocie.
2.
Przez fundusz własny w obrocie należy rozumieć różnicę między funduszem statutowym a wartością netto środków trwałych, zmniejszoną o dotyczące tych środków zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na określone zadania inwestycyjne, oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi.
§  9.
1.
Fundusz inwestycyjno-remontowy służy do finansowania inwestycji własnych przedsiębiorstw i remontów kapitalnych.
2.
Minister Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów określi zakres inwestycji własnych przedsiębiorstw.
§  10.
1.
Fundusz inwestycyjno-remontowy tworzy się z:
1)
odpisów z zysku przedsiębiorstw w wysokości określonej w § 2 ust. 3 pkt 1,
2)
odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa,
3)
odszkodowań ubezpieczeniowych w związku ze szkodami poniesionymi w środkach trwałych,
4)
dochodów ze sprzedaży lub likwidacji środków trwałych po potrąceniu kosztów sprzedaży lub likwidacji,
5)
uzyskanych środków z funduszu szkód górniczych w związku ze szkodami wyrządzonymi w środkach trwałych,
6)
dotacji z funduszów celowych,
7)
innych wpływów określonych odrębnymi przepisami.
2.
Fundusz inwestycyjno-remontowy może być uzupełniony ze środków na inwestycje branżowe.
3.
Odpisy amortyzacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się według stawek i zasad określonych przepisami o amortyzacji środków trwałych.
4.
Zjednoczenia mogą dokonywać redystrybucji środków funduszu inwestycyjno-remontowego między przedsiębiorstwami zgrupowanymi w zjednoczeniu.
5.
W razie braku środków na rachunku funduszu inwestycyjno-remontowego przedsiębiorstwa mogą korzystać z kredytu bankowego średnioterminowego na inwestycje przedsiębiorstw i remonty kapitalne, udzielanego na okres do 5 lat.
§  11.
Zasady tworzenia i wykorzystania funduszu premiowego regulują odrębne przepisy.

Rozdział  4

Finansowanie środków obrotowych.

§  12.
Do środków obrotowych zalicza się następujące składniki majątkowe przedsiębiorstwa, zwane dalej zapasami:
1)
inwentarz żywy,
2)
materiały (nasiona i sadzeniaki ziemniaka, pasze, surowce dla przemysłu rolnego, nawozy, paliwo, materiały budowlane i remontowe, przedmioty nietrwałe, pozostałe materiały),
3)
produkty przeznaczone na sprzedaż i wyroby własne,
4)
towary,
5)
produkcję nie zakończoną (ogrodniczą, budowlano-montażową i roboty warsztatowe w toku).
§  13.
1.
Zapasy finansowane są funduszem własnym w obrocie oraz kredytem bankowym.
2.
Funduszem własnym w obrocie finansowane są zapasy w wysokości 70% ogólnej wartości wszystkich zapasów na koniec roku gospodarczego.
3.
Zapasy nie sfinansowane funduszem własnym w obrocie finansowane są kredytem bankowym.
§  14.
1.
Bank udzielając przedsiębiorstwu kredytów zmniejsza ich wysokość o występujące w przedsiębiorstwie zobowiązania prawidłowe.
2.
Do zobowiązań prawidłowych zalicza się nie przeterminowane zobowiązania przedsiębiorstwa, w szczególności z tytułu:
1)
płac,
2)
ubezpieczeń społecznych,
3)
rozliczeń za dostawy, roboty i usługi,
4)
wpłat z zysku na rzecz zjednoczenia.
§  15.
1.
Uzupełnienie funduszu własnego w obrocie do wysokości określonej w § 13 ust. 2 następuje z zysku (§ 2 ust. 1 pkt 2).
2.
Jeżeli fundusz własny w obrocie przedsiębiorstwa po uzupełnieniu, o którym mowa w ust. 1, ukształtował się poniżej wysokości określonej w § 13 ust. 2, wówczas powstały niedobór funduszu własnego w obrocie podlega pokryciu z funduszu rezerwowego zjednoczenia.
3.
Pokrycie z funduszu rezerwowego, o którym mowa w ust. 2, może nastąpić po uprzednim dokonaniu przez zjednoczenie szczegółowej analizy przyczyn powstawania w przedsiębiorstwie niedoboru funduszu własnego w obrocie.
§  16.
Jeżeli następuje zmniejszenie zapasów pokrytych funduszem własnym w obrocie, zjednoczenie przejmuje na fundusz rezerwowy nadwyżkę środków obrotowych przedsiębiorstwa.

Rozdział  5

Rozliczenie renty gruntowej.

§  17.
1.
Przedsiębiorstwa posiadające grunty klasy I, II, III, IV i V dokonują wpłat z tytułu renty gruntowej od każdego hektara tych gruntów w wysokości określonej przez Ministra Rolnictwa.
2.
Upoważnia się Ministra Rolnictwa do określenia wypadków, w których przedsiębiorstwa będą zwolnione od dokonywania wpłat z tytułu renty gruntowej od całości lub części gruntów.
3.
Wpłaty, o których mowa w ust. 1, przekazywane są na fundusz rezerwowy zjednoczenia.

Rozdział  6

Rozliczenie z budżetem.

§  18.
1.
Rozliczenia przedsiębiorstw z tytułu wpłat z zysku, dotacji na stratę, dotacji na pokrycie odpisu na fundusz premiowy oraz dotacji na finansowanie zapasów dokonywane są za pośrednictwem funduszu rezerwowego zjednoczenia.
2.
Szczegółowe zasady oraz tryb ustalania i rozliczania podatku obrotowego i różnic budżetowych regulują odrębne przepisy.
§  19.
Rozliczenia z budżetem z tytułu należnych przedsiębiorstwom dotacji przedmiotowych regulują odrębne przepisy.

Rozdział  7

Fundusze zjednoczeń.

§  20.
1.
Zjednoczenia tworzą:
1)
fundusz rezerwowy,
2)
inne fundusze na podstawie odrębnych przepisów,
3)
fundusz statutowy zjednoczenia.
2.
Zjednoczenia objęte planowaniem centralnym tworzą fundusz inwestycyjny według zasad, które regulują odrębne przepisy.
3.
Funduszami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dysponują dyrektorzy zjednoczeń.
§  21.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się:
1)
z części zysku wpłaconego przez przedsiębiorstwa do zjednoczenia;
2)
z wpłat przedsiębiorstw z tytułu renty gruntowej.
2.
Na fundusz rezerwowy przekazuje się także:
1)
zyski nieprawidłowe przedsiębiorstw;
2)
nie wykorzystane środki na utrzymanie zjednoczeń, pochodzące z wpłat przedsiębiorstw (§ 26 ust. 4);
3)
nadwyżki środków obrotowych przedsiębiorstw;
4)
inne środki określone odrębnymi przepisami.
§  22.
1.
Fundusz rezerwowy przeznaczony jest na:
1)
pokrycie planowanych strat przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu;
2)
uzupełnienie niedoboru funduszu własnego w obrocie przedsiębiorstw;
3)
pokrycie odpisów na fundusz premiowy przedsiębiorstw;
4)
fundusz inwestycyjno-remontowy przedsiębiorstw do wysokości ich potrzeb;
5)
inne cele, określone odrębnymi przepisami.
2.
Straty ponadplanowe i nie planowane przedsiębiorstw mogą być pokryte z funduszu rezerwowego po uprzednim dokonaniu przez zjednoczenie analizy przyczyn powstania tych strat i określenie środków zmierzających do poprawy gospodarki finansowej przedsiębiorstwa.
§  23.
Jeżeli środki funduszu rezerwowego nie wystarczają na cele określone w § 22 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 oraz ust. 2, zjednoczenie otrzymuje na pokrycie potrzeb przedsiębiorstw dotację budżetową.
§  24.
Pozostała część funduszu rezerwowego, po pokryciu potrzeb określonych w § 22, podlega przekazaniu do budżetu.
§  25.
1.
Fundusz statutowy zjednoczenia odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nich zmiany.
2.
Do funduszu statutowego zjednoczenia stosuje się przepisy § 6-8.

Rozdział  8

Koszty utrzymania zjednoczeń.

§  26.
1.
Koszty utrzymania zjednoczeń objętych planowaniem centralnym są pokrywane z gromadzonych na specjalnym rachunku bankowym wpłat obciążających nakłady przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu. Wysokość tych wpłat, w formie norm kwotowych, ustalają dyrektorzy zjednoczeń (na podstawie opinii kolegium zjednoczenia) dla zgrupowanych przedsiębiorstw w granicach łącznych kwot ustalonych dla zjednoczeń przez Ministra Rolnictwa.
2.
Ze środków, o których mowa w ust. 1, pokrywane są wydatki osobowe i rzeczowe (łącznie z remontami) zjednoczeń, z wyjątkiem wydatków inwestycyjnych.
3.
Zjednoczenia amortyzują posiadane środki trwałe w wysokości wynikającej z części stawek amortyzacyjnych przeznaczonej na wymianę. Odpisy amortyzacyjne zjednoczenia podlegają przekazaniu na fundusz inwestycyjny zjednoczenia.
4.
Nie wykorzystane środki na utrzymanie zjednoczenia przekazywane są na fundusz rezerwowy zjednoczenia.
§  27.
1.
Koszty utrzymania zjednoczeń objętych planowaniem terenowym pokrywane są dotacją budżetową właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Ze środków, o których mowa w ust. 1, pokrywane są wszystkie wydatki zjednoczeń łącznie z wydatkami inwestycyjnymi.
3.
Zjednoczenia, o których mowa w ust. 1, nie amortyzują posiadanych środków trwałych.
§  28.
1.
Zjednoczenia ujmują koszty swojej działalności w rocznych planach finansowych.
2.
Plany finansowe opracowywane są na podstawie wytycznych Ministra Rolnictwa, a w odniesieniu do zjednoczeń planu terenowego na podstawie wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Wytyczne te ustalają liczbę zatrudnionych oraz kwoty osobowego i bezosobowego funduszu płac poszczególnych zjednoczeń w granicach globalnych kwot określonych projektem budżetu Państwa.
3.
Zatwierdzony roczny plan finansowy stanowi podstawę do dokonywania przez bank wypłat na pokrycie wydatków związanych z działalnością zjednoczenia.
§  29.
1.
Zmiany w planie finansowym, o którym mowa w § 28, powodujące zwiększenie ogólnej jego kwoty albo liczby zatrudnionych pracowników lub kwot osobowego i bezosobowego funduszu płac, mogą następować jedynie za zgodą Ministra Rolnictwa (przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej) w granicach ogólnych kwot ustalonych w tym zakresie.
2.
Poza zmianami, o których mowa w ust. 1, dyrektor zjednoczenia uprawniony jest do dokonywania zmian w planie finansowym zjednoczenia, polegających na przeniesieniach między poszczególnymi pozycjami planu.

Rozdział  9

Przepisy końcowe.

§  30.
Minister Finansów określi zasady i tryb dokonania jednorazowego rozliczenia funduszów przedsiębiorstw i zjednoczeń w związku z wejściem w życie nowych zasad gospodarki finansowej.
§  31.
Minister Finansów może na wniosek właściwego ministra rozciągnąć przepisy uchwały w całości lub ze zmianami na nie objęte uchwałą przedsiębiorstwa albo wyłączyć określone jednostki w całości lub w części spod działania uchwały.
§  32.
Upoważnia się Ministra Finansów do uregulowania zasad i trybu rozliczeń między przedsiębiorstwami a zjednoczeniami oraz z budżetem.
§  33.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 42 Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1964 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej państwowych gospodarstw rolnych objętych planowaniem centralnym i terenowym (Monitor Polski Nr 17, poz. 79),
2)
przepis § 6 ust. 3 uchwały nr 534 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1961 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych (Monitor Polski z 1966 r. Nr 65, poz. 312 i z 1967 r. Nr 60, poz. 284).
§  34.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1971 r., a w odniesieniu do przedsiębiorstw zgrupowanych w Zjednoczeniu Państwowych Gospodarstw Rybackich od 1 kwietnia 1971 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.29.184

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Gospodarka finansowa państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz zjednoczeń podległych Ministrowi Rolnictwa lub przez niego nadzorowanych.
Data aktu: 03/05/1971
Data ogłoszenia: 28/05/1971
Data wejścia w życie: 01/04/1971, 01/07/1971