Zwiększenie i zmniejszenie funduszu statutowego w przedsiębiorstwie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 kwietnia 1971 r.
w sprawie zwiększania i zmniejszania funduszu statutowego w przedsiębiorstwach państwowych.

Na podstawie § 13 ust. 2 uchwały nr 176 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń przemysłowych oraz budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 40, poz. 293) i § 9 ust. 2 uchwały nr 177 Rady Ministrów, z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294) oraz § 1 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nim zmiany.
2.
Fundusz statutowy dzieli się na:
1)
fundusz statutowy w środkach trwałych, obejmujący środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne,
2)
fundusz statutowy w środkach obrotowych.
§  2.
W przedsiębiorstwach nowo utworzonych fundusz statutowy stanowi równowartość otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych i obrotowych oraz dotacji budżetowych na nabycie lub wytworzenie środków obrotowych.
§  3.
1.
Fundusz statutowy w środkach trwałych podlega zwiększeniu o:
1)
środki trwałe i wartości niematerialne i prawne przyjęte do eksploatacji w wyniku zakończenia inwestycji i po uregulowaniu zobowiązań wobec dostawców (wykonawców) inwestycji oraz spłacie wszelkich innych zadłużeń związanych z realizacją inwestycji, w tym także zaciągniętych kredytów bankowych,
2)
wartość zakończonych remontów kapitalnych w przedsiębiorstwach, w których zgodnie z odrębnymi przepisami wartość ta zmniejsza umorzenie środków trwałych,
3)
nieodpłatnie otrzymane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne,
4)
podwyżki cen środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wyniku urzędowej zmiany cen,
5)
nadwyżkę umorzenia ponad wartość początkową likwidowanych środków trwałych w wypadkach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Fundusz statutowy w środkach trwałych podlega zmniejszeniu o:
1)
kwoty okresowego umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
2)
nieodpłatnie przekazane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne,
3)
obniżki cen środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wyniku urzędowej zmiany cen,
4)
nie umorzona część wartości początkowej likwidowanych środków trwałych w wypadkach określonych odrębnymi przepisami.
3.
Fundusz statutowy w środkach obrotowych podlega zwiększeniu o:
1)
część zysku bilansowego, która zgodnie z odrębnymi przepisami może być na ten cel przeznaczona,
2)
dotacje otrzymane z budżetu lub ze środków funduszów specjalnych na ten cel przeznaczone,
3)
wzrost wartości środków obrotowych w wyniku urzędowej zmiany cen, o ile przepisy wprowadzające tę zmianę tak stanowią,
4)
wartość nieodpłatnie otrzymanych środków obrotowych,
5)
wartość środków obrotowych przyjętych do eksploatacji w wyniku zakończenia inwestycji i po uregulowaniu zobowiązań wobec dostawców (wykonawców) inwestycji oraz spłacie wszelkich innych zadłużeń związanych z realizacją inwestycji, w tym także zaciągniętych kredytów bankowych,
6)
wartość środków obrotowych nabytych ze środków funduszów specjalnych i przekazanych przedsiębiorstwu.
4.
Fundusz statutowy w środkach obrotowych podlega zmniejszeniu o:
1)
nadwyżkę odpisów z zysku przewidzianych w przepisach regulujących zasady gospodarki finansowej ponad zysk bilansowy,
2)
nadwyżkę straty bilansowej powiększonej o odpisy wymienione w pkt 1 ponad kwotę przypadających na pokrycie straty i odpisów dotacji z budżetu lub środków funduszów specjalnych,
3)
zmniejszenie wartości środków obrotowych w wyniku urzędowej zmiany cen, o ile przepisy wprowadzające tę zmianę tak stanowią,
4)
wartość nieodpłatnie przekazanych środków obrotowych,
5)
wartość zużycia środków obrotowych nabytych ze środków funduszów specjalnych i przekazanych przedsiębiorstwu w wypadkach określonych odrębnymi przepisami.
§  4.
Poza wypadkami wymienionymi w § 3 fundusz statutowy przedsiębiorstwa może ulegać zwiększeniom i zmniejszeniom z przyczyn i w wypadkach określonych przepisami szczególnymi.
§  5.
Wysokość oraz zmiany funduszu statutowego w środkach trwałych oraz funduszu statutowego w środkach obrotowych powinny być ujęte w rachunkowości przedsiębiorstw w sposób umożliwiający ustalenie wysokości zmian z poszczególnych tytułów.
§  6.
1.
Równowartość środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków obrotowych, jakie przedsiębiorstwo powierza swym zakładom, oddziałom oraz innym jednostkom działającym według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, stanowi ich fundusz środków wydzielonych.
2.
Warunkiem utworzenia funduszu środków wydzielonych jest nałożenie na utworzone zakłady, oddziały i inne jednostki organizacyjne obowiązku samodzielnego prowadzenia własnej rachunkowości i sporządzania bilansów oraz innych sprawozdań finansowych.
3.
Do funduszów środków wydzielonych mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 1-5.
§  7.
Równowartość środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków obrotowych powierzonych kombinatowi lub centrali zjednoczenia stanowi ich fundusz statutowy, natomiast równowartość środków kombinatu lub centrali zjednoczenia powierzonych zakładom wchodzącym w skład kombinatu lub działającym przy centrali zjednoczenia stanowi fundusz środków wydzielonych.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.22.141

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zwiększenie i zmniejszenie funduszu statutowego w przedsiębiorstwie.
Data aktu: 06/04/1971
Data ogłoszenia: 20/04/1971
Data wejścia w życie: 20/04/1971