Zwiększenie i zmniejszenie funduszu statutowego w przedsiębiorstwie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 kwietnia 1971 r.
w sprawie zwiększania i zmniejszania funduszu statutowego w przedsiębiorstwach państwowych.

Na podstawie § 13 ust. 2 uchwały nr 176 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń przemysłowych oraz budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 40, poz. 293) i § 9 ust. 2 uchwały nr 177 Rady Ministrów, z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski Nr 40, poz. 294) oraz § 1 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nim zmiany.
2.
Fundusz statutowy dzieli się na:
1)
fundusz statutowy w środkach trwałych, obejmujący środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne,
2)
fundusz statutowy w środkach obrotowych.
§  2.
W przedsiębiorstwach nowo utworzonych fundusz statutowy stanowi równowartość otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych i obrotowych oraz dotacji budżetowych na nabycie lub wytworzenie środków obrotowych.
§  3.
1.
Fundusz statutowy w środkach trwałych podlega zwiększeniu o:
1)
środki trwałe i wartości niematerialne i prawne przyjęte do eksploatacji w wyniku zakończenia inwestycji i po uregulowaniu zobowiązań wobec dostawców (wykonawców) inwestycji oraz spłacie wszelkich innych zadłużeń związanych z realizacją inwestycji, w tym także zaciągniętych kredytów bankowych,
2)
wartość zakończonych remontów kapitalnych w przedsiębiorstwach, w których zgodnie z odrębnymi przepisami wartość ta zmniejsza umorzenie środków trwałych,
3)
nieodpłatnie otrzymane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne,
4)
podwyżki cen środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wyniku urzędowej zmiany cen,
5)
nadwyżkę umorzenia ponad wartość początkową likwidowanych środków trwałych w wypadkach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Fundusz statutowy w środkach trwałych podlega zmniejszeniu o:
1)
kwoty okresowego umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
2)
nieodpłatnie przekazane środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne,
3)
obniżki cen środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wyniku urzędowej zmiany cen,
4)
nie umorzona część wartości początkowej likwidowanych środków trwałych w wypadkach określonych odrębnymi przepisami.
3.
Fundusz statutowy w środkach obrotowych podlega zwiększeniu o:
1)
część zysku bilansowego, która zgodnie z odrębnymi przepisami może być na ten cel przeznaczona,
2)
dotacje otrzymane z budżetu lub ze środków funduszów specjalnych na ten cel przeznaczone,
3)
wzrost wartości środków obrotowych w wyniku urzędowej zmiany cen, o ile przepisy wprowadzające tę zmianę tak stanowią,
4)
wartość nieodpłatnie otrzymanych środków obrotowych,
5)
wartość środków obrotowych przyjętych do eksploatacji w wyniku zakończenia inwestycji i po uregulowaniu zobowiązań wobec dostawców (wykonawców) inwestycji oraz spłacie wszelkich innych zadłużeń związanych z realizacją inwestycji, w tym także zaciągniętych kredytów bankowych,
6)
wartość środków obrotowych nabytych ze środków funduszów specjalnych i przekazanych przedsiębiorstwu.
4.
Fundusz statutowy w środkach obrotowych podlega zmniejszeniu o:
1)
nadwyżkę odpisów z zysku przewidzianych w przepisach regulujących zasady gospodarki finansowej ponad zysk bilansowy,
2)
nadwyżkę straty bilansowej powiększonej o odpisy wymienione w pkt 1 ponad kwotę przypadających na pokrycie straty i odpisów dotacji z budżetu lub środków funduszów specjalnych,
3)
zmniejszenie wartości środków obrotowych w wyniku urzędowej zmiany cen, o ile przepisy wprowadzające tę zmianę tak stanowią,
4)
wartość nieodpłatnie przekazanych środków obrotowych,
5)
wartość zużycia środków obrotowych nabytych ze środków funduszów specjalnych i przekazanych przedsiębiorstwu w wypadkach określonych odrębnymi przepisami.
§  4.
Poza wypadkami wymienionymi w § 3 fundusz statutowy przedsiębiorstwa może ulegać zwiększeniom i zmniejszeniom z przyczyn i w wypadkach określonych przepisami szczególnymi.
§  5.
Wysokość oraz zmiany funduszu statutowego w środkach trwałych oraz funduszu statutowego w środkach obrotowych powinny być ujęte w rachunkowości przedsiębiorstw w sposób umożliwiający ustalenie wysokości zmian z poszczególnych tytułów.
§  6.
1.
Równowartość środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków obrotowych, jakie przedsiębiorstwo powierza swym zakładom, oddziałom oraz innym jednostkom działającym według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, stanowi ich fundusz środków wydzielonych.
2.
Warunkiem utworzenia funduszu środków wydzielonych jest nałożenie na utworzone zakłady, oddziały i inne jednostki organizacyjne obowiązku samodzielnego prowadzenia własnej rachunkowości i sporządzania bilansów oraz innych sprawozdań finansowych.
3.
Do funduszów środków wydzielonych mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 1-5.
§  7.
Równowartość środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków obrotowych powierzonych kombinatowi lub centrali zjednoczenia stanowi ich fundusz statutowy, natomiast równowartość środków kombinatu lub centrali zjednoczenia powierzonych zakładom wchodzącym w skład kombinatu lub działającym przy centrali zjednoczenia stanowi fundusz środków wydzielonych.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.22.141

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zwiększenie i zmniejszenie funduszu statutowego w przedsiębiorstwie.
Data aktu: 06/04/1971
Data ogłoszenia: 20/04/1971
Data wejścia w życie: 20/04/1971