Zasady gospodarki finansowej generalnych dostawców.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 marca 1971 r.
w sprawie zasad gospodarki finansowej generalnych dostawców.

Na podstawie § 70 uchwały nr 176 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń przemysłowych oraz budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 40, poz. 293), zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w zarządzaniu określenie:
1)
generalny dostawca - oznacza przedsiębiorstwo, kombinat lub zjednoczenie, które na podstawie odrębnych przepisów wykonuje kompletne dostawy na eksport lub dla odbiorców krajowych,
2)
odbiorca - oznacza jednostkę handlu zagranicznego w zakresie odbioru kompletnych dostaw na eksport, jak również inwestora w zakresie odbioru takich dostaw na potrzeby krajowe,
3)
kompletna dostawa - oznacza przewidzianą w umowie między generalnym dostawcą a odbiorcą całość dostaw i usług związanych z wykonaniem technologicznie nierozłącznego zestawu maszyn, urządzeń i materiałów instalacyjnych,
4)
poddostawca - oznacza przedsiębiorstwo, które na podstawie bezpośredniego zamówienia generalnego dostawcy wykonuje dostawy lub usługi związane z kompletną dostawą.
§  2.
1.
Do generalnych dostawców, którzy wykonują kompletne dostawy obok innych zadań gospodarczych, mają zastosowanie przepisy regulujące ich gospodarkę finansową ze zmianami, wynikającymi z zarządzenia.
2.
Działalność w zakresie kompletnych dostaw powinna być organizacyjnie wyodrębniona i prowadzona według zasad pełnego lub ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa powołane wyłącznie do wykonywania funkcji generalnego dostawcy prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach w sprawie gospodarki finansowej przedsiębiorstw obrotu zaopatrzeniowego ze zmianami wynikającymi z zarządzenia.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do działalności central zjednoczeń polegającej na wykonywaniu funkcji generalnego dostawcy przez zakład podległy naczelnemu dyrektorowi zjednoczenia i działający według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
§  4.
1.
Zapasy generalnego dostawcy finansowane są w całości kredytem bankowym.
2.
Do zapasów zalicza się:
1)
maszyny, urządzenia, materiały instalacyjne i przedmioty nietrwałe wraz z kosztami zakupu, wykonane we własnym zakresie lub nabyte od poddostawców, przeznaczone do skompletowania dostawy,
2)
koszty usług i świadczeń związanych z kompletną dostawą,
3)
koszty przyszłych okresów.
3.
W razie niedotrzymania przez generalnego dostawcę umownego terminu wykonania kompletnej dostawy kredyt bankowy podlega podwyższonemu oprocentowaniu na zasadach ustalonych w instrukcjach bankowych.
4.
Zapasy generalnego dostawcy należy wyodrębniać w ewidencji i sprawozdawczości.
§  5.
1.
Rozliczenia między generalnym dostawcą a poddostawcami z tytułu dostarczenia wyrobów generalnemu dostawcy są dokonywane według cen obowiązujących w obrocie krajowym.
2.
Jeżeli sprzedaż kompletnego obiektu na eksport dokonywana jest na własny rachunek generalnego dostawcy, a odrębne przepisy nie stanowią inaczej, w rozliczeniach między generalnym dostawcą a poddostawcami mogą być stosowane - zamiast cen obowiązujących w obrocie krajowym - ceny uzgodnione, pod warunkiem, że wartość kompletnej dostawy na eksport ustalona według cen transakcyjnych zapewnia generalnemu dostawcy zysk z eksportu.
3.
Zyskiem z eksportu jest dodatnia różnica między wartością sprzedaży na eksport według cen transakcyjnych a kosztem własnym obejmującym również koszty kompletowania dostaw łącznie z odpisami na fundusz ryzyka i gwarancji, prowizję jednostek handlu zagranicznego i prowizję agenta zagranicznego, skorygowana o saldo strat i zysków nadzwyczajnych, związanych z eksportem kompletnej dostawy.
4.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wyrobów wykonanych we własnym zakresie przez generalnego dostawcę. Dostawy te rozliczane są na podstawie wewnętrznej faktury, przy czym za termin dokonania sprzedaży uważa się datę przekazania wyrobu do skompletowania dostawy.
5.
W rozliczeniach między generalnym dostawcą a jednostką handlu zagranicznego z tytułu kompletnych dostaw przeznaczonych na eksport stosuje się ustalone zgodnie z odrębnymi przepisami:
1)
ceny transakcyjne, jeżeli sprzedaż na eksport dokonywana jest na własny rachunek generalnego dostawcy,
2)
ceny ustalone na zasadach określanych dla rozliczeń między generalnym dostawcą a odbiorcą krajowym lub ceny uzgodnione, jeżeli sprzedaż na eksport dokonywana jest przez jednostkę handlu zagranicznego działającą na rachunek własny.
§  6.
1.
Generalny dostawca tworzy fundusz ryzyka i gwarancji. Fundusz ten jest tworzony w ciężar kosztu własnego sprzedaży, pod datą dokonania sprzedaży.
2.
Narzuty na fundusz ryzyka i gwarancji należne generalnemu dostawcy ustala się na podstawie stawek ustalonych przez Państwową Komisję Cen.
§  7.
1.
Z funduszu ryzyka i gwarancji pokrywane są wydatki generalnego dostawcy związane z:
1)
przeróbkami urządzeń o nietypowej konstrukcji i urządzeń produkowanych w małych ilościach oraz z dodatkowymi poprawkami tych urządzeń, jeżeli koszty tych przeróbek i poprawek obciążają generalnego dostawcę,
2)
zużyciem ekonomicznym maszyn i urządzeń zakupionych przez generalnego dostawcę w celu zmagazynowania, w związku z przepisami w sprawie organizacji dostaw kompletnych obiektów przeznaczonych na eksport,
3)
dodatkowymi kosztami wynikającymi z konieczności usunięcia skutków błędów projektowych i konstrukcyjnych, stwierdzonych w toku realizacji kompletnej dostawy, jeżeli dokumentacja projektowa lub konstrukcyjna została sporządzona przez poddostawcę,
4)
kosztami usunięcia stwierdzonych w okresie gwarancji usterek i ukrytych wad dostarczonych maszyn i urządzeń albo ich wymiany w razie nieopłacalności dokonywania przeróbek,
5)
dodatkowymi kosztami, poniesionymi w okresie gwarancji w celu doprowadzenia kompletnego obiektu do przewidzianej w umowie zdolności produkcyjnej i parametrów techniczno-ekonomicznych,
6)
odszkodowaniami lub karami umownymi płaconymi odbiorcom z tytułu nieoddania w terminie obiektu do eksploatacji, spowodowanego opóźnieniami dostaw zawinionymi przez poddostawców,
7)
odszkodowaniami lub karami umownymi płaconymi odbiorcom z tytułu nieosiągnięcia przewidzianej w umowie technicznej zdolności produkcyjnej obiektu i parametrów techniczno-ekonomicznych lub w związku z obniżeniem ceny wskutek oddania do użytku obiektu o niższej zdolności produkcyjnej lub obiektu charakteryzującego się parametrami techniczno-ekonomicznymi, gorszymi od ustalonych w umowie.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 4-7, obciążają fundusz ryzyka i gwarancji w wysokości przekraczającej odszkodowania i kary umowne otrzymane lub należne generalnemu dostawcy od poddostawców.
3.
Ewidencja wydatków pokrytych z funduszu ryzyka i gwarancji powinna umożliwić ich podział według umów oraz celów, których dotyczą.
4.
Równowartość odpisów na fundusz ryzyka i gwarancji gromadzi się na odrębnym oprocentowanym rachunku bankowym.
5.
Jeżeli środki zgromadzone na rachunku funduszu ryzyka i gwarancji okażą się niewystarczające na pokrycie zobowiązań generalnego dostawcy, bank może udzielić kredytu antycypacyjnego do wysokości 50% planowanych na dany rok odpisów. Na przejściowe zasilenie funduszu ryzyka i gwarancji mogą być udzielane także pożyczki z funduszu rezerwowego zjednoczenia albo z funduszu środków obrotowych zjednoczenia lub kombinatu.
6.
Jeżeli środki funduszu ryzyka i gwarancji według stanu na dzień 31 grudnia przekroczą dwukrotnie odpisy planowane na dany rok, generalny dostawca może przekazać nadwyżkę na rachunek rozliczeniowy, traktując ją jako zysk nadzwyczajny.
7.
W razie likwidacji działalności generalnego dostawcy pozostałość funduszu ryzyka i gwarancji podlega przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego zjednoczenia albo na fundusz środków obrotowych zjednoczenia lub kombinatu.
§  8.
1.
Do strat nadzwyczajnych generalnego dostawcy zalicza się:
1)
dodatkowe koszty związane z usunięciem skutków stwierdzonych błędów projektowych i konstrukcyjnych, jeżeli dokumentacja projektowa lub konstrukcyjna została sporządzona przez generalnego dostawcę we własnym zakresie, oraz odszkodowania lub kary umowne płacone przez generalnego dostawcę z tytułu nieoddania w terminie obiektu do eksploatacji, chyba że opóźnienie wynikło z winy poddostawcy,
2)
zobowiązania z tytułu wydatków nie pokrytych - według stanu na dzień 31 grudnia - z funduszu ryzyka i gwarancji lub ze środków, o których mowa w § 7 ust. 5.
2.
Koszty dodatkowe związane z usunięciem błędów, dokonaniem przeróbek, usunięciem usterek lub dokonaniem poprawek w maszynach i urządzeniach wyprodukowanych przez generalnego dostawcę we własnym zakresie obciążają koszty własne produkcji, a jeżeli generalny dostawca tworzy fundusz napraw gwarancyjnych - obciążają ten fundusz.
§  9.
Gospodarkę finansową przedsiębiorstw sprawujących funkcję generalnego realizatora inwestycji oraz generalnych dostawców (generalnych wykonawców) realizujących eksport budownictwa regulują odrębne przepisy.
§  10.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1966 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej generalnych dostawców (Monitor Polski z 1966 r. Nr 74, poz. 346, z 1968 r. Nr 8, poz. 45 oraz z 1969 r. Nr 8, poz. 74 i Nr 26, poz. 199).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1971 r.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024