Rozwój informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.

UCHWAŁA Nr 35
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lutego 1971 r.
w sprawie rozwoju informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.

W celu zapewnienia planowego rozwoju działalności w dziedzinie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej oraz efektywnego jej wykorzystywania w gospodarce narodowej Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczą działalności w dziedzinie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej we wszystkich państwowych jednostkach organizacyjnych, zwanej dalej "działalnością informacyjną".
2.
Przez użyte w uchwale określenie "działalność informacyjna" rozumie się:
1)
gromadzenie, opracowywanie, przetwarzanie i udostępnianie pierwotnych, wtórnych i pochodnych materiałów informacyjnych o stanie i kierunkach rozwoju nauki, techniki i ekonomiki w kraju i za granicą,
2)
upowszechnianie i popularyzowanie osiągnięć w zakresie nauki, techniki i ekonomiki.
§  2.
1.
W ramach ogólnokrajowego systemu informacji działalność informacyjną prowadzą:
1)
Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej,
2)
zakładowe i międzyzakładowe ośrodki informacji, których zadaniem jest przede wszystkim zaspokajanie potrzeb informacyjnych jednostki organizacyjnej, w której lub dla której zostały utworzone, opracowywanie i wprowadzanie do obiegu informacyjnego danych o jej osiągnięciach oraz - w uzasadnionych wypadkach - wykonywanie opracowań dokumentacyjnych na rzecz innych ośrodków informacji,
3)
branżowe i działowe ośrodki informacji, których działalność obejmuje kompleks zagadnień jednej lub większej liczby pokrewnych branż (branżowe ośrodki informacji) albo zagadnienie, zespół zagadnień pokrewnych, występujących w różnych działach gospodarki narodowej, lub odrębne dziedziny nauki (działowe ośrodki informacji),
4)
centralne ośrodki informacji, których zadaniem jest gromadzenie, opracowywanie i rozpowszechnianie pierwotnych, wtórnych i pochodnych materiałów informacyjnych specjalnego charakteru,
5)
utworzone w uzasadnionych wypadkach składnice informacji, których głównym zadaniem jest zautomatyzowane gromadzenie, przetwarzanie i rozpowszechnianie pochodnych i wtórnych materiałów informacyjnych, przygotowywanych przez odpowiednie ośrodki informacji,
6)
wyznaczone do prowadzenia działalności informacyjnej:
a)
biblioteki państwowej sieci bibliotecznej,
b)
archiwa państwowe i zakładowe,
c)
inne jednostki lub komórki organizacyjne, którym powierzono pełnienie funkcji zakładowych ośrodków informacji lub które pełnią funkcje określone w § 1 ust. 2 pkt 2.
2.
Ministrowie, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), w zależności od potrzeb, mogą tworzyć w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki inne ośrodki informacji niż wymienione w ust. 1 pkt 2-5.
3.
O powoływaniu, łączeniu, podziale i likwidacji ośrodków oraz składnic informacji i ich tematycznych zakresach działania decydują właściwi ministrowie (Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), z tym że poza zakładowymi i międzyzakładowymi ośrodkami informacji decyzję tę podejmują w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki.
4.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, powinny:
1)
stosować ujednolicone nośniki informacji i języki informacyjno-wyszukiwawcze,
2)
stosować nowoczesne środki mechanizacji i automatyzacji,
3)
organizować lub współdziałać w organizowaniu resortowych i międzyresortowych systemów i podsystemów informacji,
4)
organizować sprawne przepływy informacji pomiędzy odpowiednimi jednostkami i komórkami informacji,
5)
wykorzystywać materiały opracowywane w ramach systemu informacji statystycznej i gospodarczej.
§  3.
1.
Dla przystosowania działalności informacyjnej do bieżących i perspektywicznych potrzeb gospodarki narodowej należy ją programować i realizować w ścisłym powiązaniu z zadaniami narodowych planów gospodarczych i ukierunkowywać na zadania objęte planem badań naukowych i rozwoju technicznego, programami unowocześnienia wyrobów i metod wytwarzania, a także na zadania związane z realizacją ważnych bieżących zadań techniczno-ekonomicznych oraz usprawnianiem organizacji produkcji i zarządzania.
2.
Działalność informacyjna powinna zaspokajać, przez dostosowanie jej zakresu, form i metod, zróżnicowane potrzeby określonych grup użytkowników, a w szczególności kadr kierowniczych wszystkich szczebli zarządzania, pracowników bazy naukowo-badawczej i rozwojowej, w tym działalności ogólnotechnicznej, kadr naukowo-dydaktycznych i szkoleniowych, pracowników handlu i usług, służb ochrony własności przemysłowej oraz wynalazców i racjonalizatorów.
3.
Działalność informacyjna obejmuje, jako podstawowe, informacje:
1)
o osiągnięciach nauki, techniki i ekonomiki,
2)
o zarządzaniu,
3)
patentową,
4)
techniczno-handlową,
5)
z zakresu szkolenia i popularyzacji osiągnięć nauki i techniki.
§  4.
1.
Ministrowie, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) odpowiedzialni są za prowadzenie i rozwój działalności informacyjnej w podległych im jednostkach. Dla wykonania tych zadań:
1)
wyznaczą komórki organizacyjne odpowiedzialne za programowanie, planowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności informacyjnej,
2)
ustalą w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki wytyczne w sprawie organizacji, zadań i działalności ośrodków informacji oraz wykorzystywania informacji,
3)
zapewnią dokonywanie okresowej kontroli i ocen stanu i kierunków rozwoju działalności informacyjnej.
2.
Funkcje określone w ust. 1 pkt 1 i 3 mogą być powierzone odpowiedniemu ośrodkowi informacji.
3.
Plany działalności informacyjnej, środki na nią oraz na jej rozwój ustalane są w ministerstwach, Polskiej Akademii Nauk oraz prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w ramach narodowych planów gospodarczych.
§  5.
1.
Ministrowie, dyrektorzy zjednoczeń i innych jednostek organizacyjnych odpowiedzialni są za:
1)
zapewnienie wykorzystywania w działalności podległych jednostek materiałów gromadzonych i opracowywanych przez ośrodki informacji,
2)
wykorzystywanie w działalności informacyjnej analiz gospodarczych oraz materiałów planistycznych, statystycznych i sprawozdawczych,
3)
należyte upowszechnianie informacji o krajowych i zagranicznych osiągnięciach naukowych, technicznych i ekonomicznych.
2.
Kierownicy jednostek organizacyjnych, w których skład wchodzą ośrodki informacji, odpowiedzialni są za zapewnienie tym ośrodkom odpowiednich warunków działania i rozwoju, a przede wszystkim: nowoczesnych środków technicznych i właściwych pomieszczeń na prowadzenie działalności informacyjnej, środków na zakup materiałów informacyjnych, ich przetwarzanie i upowszechnianie oraz właściwą obsadę kadrową.
§  6.
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach lub komórkach organizacyjnych prowadzących działalność informacyjną:
1)
w przedsiębiorstwach i zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) wynagradzani są według zasad obowiązujących w stosunku do pracowników inżynieryjno-technicznych (i równorzędnych) tych jednostek,
2)
w innych niż wymienione w pkt 1 jednostkach organizacyjnych (np. w urzędach, instytucjach, jednostkach badawczych itp.) wynagradzani są według zasad obowiązujących w stosunku do pracowników działalności podstawowej,
3)
w prezydiach rad narodowych wynagradzani są według zasad obowiązujących w stosunku do pracowników tych prezydiów.
§  7.
1.
Tworzy się Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej, zwane dalej Centrum Informacji.
2.
Siedzibą Centrum Informacji jest m.st. Warszawa.
3.
Centrum Informacji podporządkowuje się Instytut Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej.
§  8.
1.
Centrum Informacji jest zakładem budżetowym.
2.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki w porozumieniu z Ministrem Finansów ustali szczegółowe zasady gospodarki finansowej Centrum Informacji.
§  9.
Do zakresu działania Centrum Informacji należy:
1)
programowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu planowe wprowadzenie i rozwój ogólnokrajowego systemu informacji zgodnie z zasadami ustalonymi w niniejszej uchwale,
2)
opracowywanie planów działalności informacyjnej na podstawie długofalowych programów rozwoju działalności informacyjnej w kraju i propozycji resortów,
3)
kontrola realizacji zadań ustalonych w programach i planach działalności informacyjnej, w tym prac badawczych i rozwojowych,
4)
opracowywanie wniosków w zakresie kształcenia oraz koordynacja w zakresie dokształcania i doskonalenia służby informacyjnej, a także przygotowywania użytkowników do korzystania z informacji,
5)
inicjowanie i prowadzenie działalności informacyjnej (informacji centralnej) dla centralnych organów zarządzania,
6)
prowadzenie działalności wydawniczej w dziedzinie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej oraz świadczenie usług wydawniczych i informacyjnych, w tym również o podejmowanych i zakończonych pracach naukowo-badawczych i rozwojowych,
7)
reprezentowanie polskiej służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej za granicą oraz współpraca z zagranicznymi centrami i organizacjami prowadzącymi działalność informacyjną, a w szczególności z Międzynarodowym Centrum Informacji Naukowej i Technicznej krajów członkowskich RWPG,
8)
współpraca z organizacjami społecznymi w rozwijaniu działalności informacyjnej w kraju,
9)
opiniowanie rzeczowych i finansowych planów importu i rozdziału literatury fachowej,
10)
prowadzenie rejestru jednostek i komórek organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-6 i ust. 2.
§  10.
Nadzór nad działalnością Centrum Informacji sprawuje Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki.
§  11.
1.
Centrum Informacji kieruje dyrektor generalny Centrum Informacji.
2.
Dyrektora generalnego i zastępców dyrektora generalnego Centrum Informacji powołuje Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki.
3.
Szczegółowy zakres działania i strukturę organizacyjną Centrum Informacji określa statut nadany przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki.
§  12.
1.
Zasady wynagradzania pracowników Centrum Informacji ustali Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac.
2.
Do czasu uregulowania spraw, o których mowa w ust. 1, pracownicy Centrum Informacji zachowują dotychczasowe wynagrodzenia i uprawnienia szczególne.
§  13.
1.
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki powoła Radę Naukowo-Programową Centrum Informacji jako jego organ doradczy i opiniodawczy w sprawach mających istotne znaczenie dla rozwoju informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.
2.
Skład Rady Naukowo-Programowej, liczbę jej członków oraz zakres i tryb działania określa statut Centrum Informacji.
§  14.
1.
Organy administracji państwowej, Polska Akademia Nauk, jednostki badawcze, jednostki organizacyjne szkół wyższych oraz inne jednostki organizacyjne zobowiązane są do współpracy z Centrum Informacji w zakresie objętym jego działalnością, a w szczególności do przekazywania materiałów informacyjnych niezbędnych do wykonania powierzonych mu zadań.
2.
W ramach współpracy, o której mowa w ust. 1, Minister Spraw Zagranicznych, w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki i Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk, ustali obowiązki placówek zagranicznych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w zakresie gromadzenia i przekazywania materiałów informacyjnych, a w szczególności literatury fachowej.
§  15.
1.
Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz inni ministrowie, którym podlegają szkoły średnie i wyższe, zapewnią w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki przygotowanie pracowników informacji na poziomie średnim i wyższym oraz sukcesywne - poczynając od roku szkolnego (akademickiego) 1971/1972 - wprowadzanie do programów szkół średnich i wyższych nauczania umiejętności korzystania z informacji.
2.
Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki zorganizuje studia podyplomowe w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej stosownie do potrzeb ośrodków informacji.
§  16.
Właściwi ministrowie, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) dostosują program, zakres działania i organizację istniejących ośrodków informacji do przepisów niniejszej uchwały w terminie do dnia 31 grudnia 1971 r.
§  17.
Udostępnianie i wykorzystywanie w działalności informacyjnej materiałów poufnych i tajnych regulują odrębne przepisy.
§  18.
Zasady prowadzenia działalności informacyjnej w resorcie obrony narodowej ustali Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki.
§  19.
Przepisy uchwały nie dotyczą systemu informacji statystycznej wchodzącej w zakres działania Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o organizacji statystyki państwowej (Dz. U. Nr 10, poz. 47).
§  20.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym i organizacjom społecznym organizowanie działalności informacyjnej na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
§  21.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym i organizacjom społecznym, a w szczególności Naczelnej Organizacji Technicznej, współdziałanie z Centrum Informacji i ośrodkami informacji. Współdziałanie to dotyczyć powinno przede wszystkim zwiększenia zainteresowania członków organizacji informacją naukową, techniczną i ekonomiczną, ich szkolenia w umiejętności korzystania z tej informacji oraz określenia ich potrzeb informacyjnych.
§  22.
Przepisy uchwały dotyczące ministrów mają zastosowanie do kierowników urzędów centralnych oraz przewodniczących komitetów i komisji sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej.
§  23.
Traci moc uchwała nr 169 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1960 r. w sprawie organizacji informacji technicznej i ekonomicznej (Monitor Polski Nr 60, poz. 284).
§  24.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komitetu Nauki i Techniki, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, właściwym ministrom, Sekretarzowi Naukowemu Polskiej Akademii Nauk oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  25.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.14.104

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rozwój informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.
Data aktu: 12/02/1971
Data ogłoszenia: 11/03/1971
Data wejścia w życie: 11/03/1971