Wytyczne dotyczące zasad organizacji specjalistycznych laboratoriów środowiskowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU NAUKI I TECHNIKI
z dnia 30 lipca 1970 r.
w sprawie wytycznych dotyczących zasad organizacji specjalistycznych laboratoriów środowiskowych.

Na podstawie § 5 ust. 1 uchwały Nr 71 Rady Ministrów z dnia 25 maja 1970 r. w sprawie tworzenia i organizacji specjalistycznych laboratoriów środowiskowych (Monitor Polski Nr 25, poz. 201) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się wytyczne w sprawie zasad organizacji specjalistycznych laboratoriów środowiskowych, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD ORGANIZACJI SPECJALISTYCZNYCH LABORATORIÓW ŚRODOWISKOWYCH

1.
Specjalistyczne laboratoria środowiskowe utworzone przy lub w placówkach naukowych, które nie mają, z mocy obowiązujących przepisów, uprawnień do zatrudniania pracowników naukowo-badawczych, powinny zatrudniać tych pracowników na zasadach przewidzianych w art. 39 ustawy z dnia 17 lutego 1961 r. o instytutach naukowo-badawczych (Dz. U. z 1965 r. Nr 19, poz. 129).
2.
Laboratorium kieruje kierownik powoływany i odwoływany przez dyrektora placówki naukowej, przy której lub w której zostało ono utworzone, po zasięgnięciu opinii rady naukowej tej placówki.
3.
Kierownikiem laboratorium może być profesor, doktor habilitowany lub samodzielny pracownik naukowo-badawczy.
4.
W zależności od potrzeb kierownik laboratorium może tworzyć pracownie specjalistyczne, które są mu bezpośrednio podporządkowane. Pracownie specjalistyczne są tworzone w zasadzie wówczas, gdy działalność laboratorium jest wielokierunkowa lub wymagająca różnych metod badawczych bądź poznawczych i gdy wyodrębnienie organizacyjne tej działalności uzasadnione jest szczególnymi potrzebami.
5.
Pracownią w laboratorium kieruje kierownik powoływany i odwoływany przez kierownika laboratorium.
6.
1) Przy laboratorium może być powoływana komisja naukowo-techniczna jako organ opiniodawczy i doradczy laboratorium.
2)
Komisję naukowo-techniczną laboratorium oraz jej przewodniczącego powołuje dyrektor właściwej placówki naukowej za zgodą właściwego ministra (Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk kierownika urzędu centralnego).
3)
Członkowie komisji naukowo-technicznej powoływani są spośród profesorów i doktorów habilitowanych, samodzielnych pracowników naukowo-badawczych, konstruktorów aparatury naukowo-badawczej oraz spośród innych specjalistów z zakresu zagadnień objętych działalnością laboratorium. W skład komisji naukowo-technicznej powinni wejść również przedstawiciele ministrów zainteresowanych działalnością laboratorium (§ 3 ust. 3 uchwały).
4)
W posiedzeniach komisji naukowo-technicznej bierze udział z głosem stanowiącym kierownik laboratorium.
5)
Komisję naukowo-techniczną powołuje się na okres 3 lat.
7.
Praca w laboratoriach powinna być zorganizowana w sposób zapewniający pełne wykorzystanie aparatury naukowo-badawczej i wyposażenia technicznego oraz stosowanie postępowych nowoczesnych metod pomiarowych. W celu pełnego wykorzystywania aparatury unikalnej należy przyjąć zasadę pracy wielozmianowej.
8.
1) Pomiary wykonywane są przez personel laboratorium w kolejności zgłoszeń, w zasadzie z wyłączeniem udostępniania aparatury do bezpośredniego użytku przedstawicielom zlecających placówek naukowych.
2)
Na żądanie zlecającej placówki naukowej laboratorium podaje metody, jakie będzie stosowało przy wykonywaniu zleconych badań lub pomiarów, oraz umożliwia przedstawicielom tych placówek obecność w czasie wykonywania zleconych prac.
3)
Zgłoszenie powinno być zaakceptowane przez kierownika placówki zgłaszającej badanie.
4)
Prace interpretacyjne i szkoleniowe wykonywane są przez personel naukowy, a prace pomiarowe - przez wyspecjalizowany personel techniczny.
9.
1) Dla wykonania określonego zadania, wymagającego współdziałania pracowników innych placówek naukowych lub specjalistów z dziedziny objętej tym zadaniem, kierownik laboratorium może organizować zespoły robocze na czas opracowania tego zadania.
2)
Zespoły robocze powołuje dyrektor placówki naukowej na wniosek kierownika laboratorium, wyznaczając kierownika zespołu i ustalając jego skład, cel pracy, zakres działania, termin zakończenia pracy, sposób wynagrodzenia osób spoza laboratorium zgodnie z obowiązującymi przepisami i inne niezbędne dane dotyczące organizacji i zasad pracy zespołu.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.25.213

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wytyczne dotyczące zasad organizacji specjalistycznych laboratoriów środowiskowych.
Data aktu: 30/07/1970
Data ogłoszenia: 08/08/1970
Data wejścia w życie: 08/08/1970