Wytyczne o planowym budownictwie na wsi i o wymianie łatwo zapalnych pokryć dachowych oraz w sprawie zespołów odbudowy, przebudowy lub budowy wsi i ramowego regulaminu dla tych zespołów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 30 czerwca 1969 r.
w sprawie wytycznych o planowym budownictwie na wsi i o wymianie łatwo zapalnych pokryć dachowych oraz w sprawie zespołów odbudowy, przebudowy lub budowy wsi i ramowego regulaminu dla tych zespołów.

Na podstawie § 11 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 uchwały nr 10 Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 1969 r. w sprawie organizacji i poprawy warunków rozwoju budownictwa indywidualnego na wsi (Monitor Polski Nr 3, poz. 21) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się:
1)
wytyczne w sprawie zasad i trybu realizacji planowego budownictwa i remontów na wsi oraz wieloletnich i rocznych programów wymiany pokryć dachowych, stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
wytyczne w sprawie tworzenia i działalności zespołów odbudowy, przebudowy lub budowy wsi, stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia;
3)
ramowy regulamin działania zespołu odbudowy, przebudowy lub budowy wsi, stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  2.
Ustanawia się jednocześnie termin opracowania wieloletnich programów wymiany pokryć dachowych na dzień 31 grudnia 1969 r.
§  3.
Traci moc zarządzenie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 22 grudnia 1958 r. w sprawie ustalenia ramowego regulaminu działania zespołów odbudowy lub budowy zagród wiejskich (Monitor Polski z 1959 r. Nr 7, poz. 30).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD I TRYBU REALIZACJI PLANOWEGO BUDOWNICTWA I REMONTÓW NA WSI ORAZ WIELOLETNICH I ROCZNYCH PROGRAMÓW WYMIANY POKRYĆ DACHOWYCH

I.

Ogólne zasady planowego budownictwa i remontów.

1.
Planem budownictwa mogą być obejmowane:
1)
nowe obiekty budowlane budownictwa mieszkalnego, inwentarskiego i składowego,
2)
remonty kapitalne (wymiana konstrukcji), modernizacja budynków inwentarskich oraz budowa silosów i gnojowni,
3)
wymiana łatwo zapalnych pokryć dachowych na niepalne i trudno zapalne.
2.
Spośród przedsięwzięć inwestycyjnych wymienionych w ust. 1 jedynie wymiana pokryć dachowych może być prowadzona jako samodzielna akcja, objęta odrębnym planem.
3.
Planowe budownictwo powinno być wprowadzone w pierwszej kolejności w powiatach:
1)
objętych programem intensyfikacji produkcji rolnej, zwłaszcza hodowlanej (tereny pomelioracyjne),
2)
o dużych potrzebach w zakresie remontów budynków oraz modernizacji obiektów inwentarskich,
3)
w których występują duże zagrożenia pożarowe.
4.
Uchwały o wprowadzeniu planowego budownictwa na terenie powiatów powinny określać:
1)
rodzaje przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach planowego budownictwa,
2)
kryteria pierwszeństwa i kolejności osób obejmowanych planem,
3)
zadania szczegółowe i terminy prac dla biur gromadzkich rad narodowych oraz organów prezydiów powiatowych rad narodowych,
4)
formy współpracy organów prezydiów powiatowych rad narodowych z oddziałami Banku Rolnego i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz z powiatowym związkiem gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
5)
ewentualne zalecenia dla innych jednostek.
5.
Wprowadzenie planowego budownictwa w części powiatów województwa nie może pociągnąć za sobą uprzywilejowania tych powiatów w dostawach materiałów budowlanych, Planowanie powinno prowadzić do zwiększenia tempa budownictwa przez efektywniejsze wykorzystanie środków, a nie przez koncentrację dostaw kosztem innych rejonów. Wyjątek może stanowić akcja planowej wymiany pokryć dachowych.
6.
Planowaniem budownictwa nowych obiektów, remontów kapitalnych i modernizacji należy obejmować wszystkie gromady w powiatach objętych planowym budownictwem.
7.
Planowana wymiana pokryć dachowych może nastąpić w wybranych wsiach lub gromadach. Decyzje w tym zakresie powinny uwzględniać w pierwszej kolejności budynki we wsiach zwarcie zabudowanych, z przewagą łatwo zapalnych pokryć dachowych, według klasyfikacji podanej w ust. 27.
8.
Planem budownictwa należy obejmować całość zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w danym roku. Jedyny limit co do wysokości tych zadań stanowią przydziały materiałów budowlanych i wielkość kredytów bankowych.
9.
W powiatach, w których wprowadzono planowanie budownictwa i remontów kapitalnych, sprzedaży materiałów osobom objętym planem dokonuje się według list imiennych określonych w powiatowym planie budownictwa.

II.

Zasady opracowania planów budownictwa i remontów na wsi.

10.
O wprowadzeniu na terenie gromady planowego budownictwa zawiadamiają rolników biura gromadzkich rad narodowych, które jednocześnie ustalają terminy zebrań wiejskich dla szczegółowego omówienia z zainteresowanymi:
1)
celów oraz warunków i zasad planowego budownictwa,
2)
terminów składania wniosków,
3)
możliwości uzyskania kredytów,
4)
możliwości zaopatrzenia w materiały i zasad ich stosowania.
11.
W przygotowaniu i przeprowadzeniu zebrań oraz w ustalaniu spisów zamierzeń inwestycyjnych gromady uczestniczą pracownicy prezydiów powiatowych rad narodowych z wydziału budownictwa, urbanistyki i architektury i wydziału rolnictwa i leśnictwa oraz technicy budownictwa wiejskiego.
12.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych powinny zapewnić uczestnictwo w zebraniach gromadzkich przedstawicieli właściwego oddziału Banku Rolnego i powiatowego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
13.
Rolnik ubiegający się o objęcie planem powinien w biurze gromadzkiej rady narodowej:
1)
przedstawić zatwierdzony projekt wraz z zestawieniem materiałów i pozwolenie na budowę (jeżeli tego wymaga Prawo budowlane) lub tylko zestawienie potrzebnych materiałów, jeżeli nie jest wymagany projekt,
2)
przedstawić wniosek w sprawie przyznania kredytu bankowego w razie konieczności uzupełnienia własnych środków,
3)
złożyć zobowiązanie do ukończenia inwestycji w ciągu jednego roku, a wyjątkowo dla niektórych budynków mieszkalnych w ciągu 2 lat.
14.
W wyniku zebrań i na podstawie zgłoszonych przez rolników wniosków o objęcie planem biura gromadzkich rad narodowych wspólnie z technikami budownictwa wiejskiego (przy pomocy pracowników wydziału budownictwa, urbanistyki i architektury w powiatach, w których nie ma techników budownictwa wiejskiego) oraz w porozumieniu z przedstawicielami gromadzkiej służby rolnej przygotowują:
1)
imienny spis zamierzeń inwestycyjnych, ustalony w kolejności potrzeb,
2)
szacunkowe potrzeby materiałowe dla ustalonego programu (z uwzględnieniem materiałów posiadanych przez rolników),
3)
zapotrzebowanie na kredyty bankowe.
15.
Przy ustalaniu kolejności w imiennych spisach zamierzeń inwestycyjnych należy brać pod uwagę w pierwszym rzędzie:
1)
pilność inwestycji wynikającą z potrzeb produkcyjnych bądź socjalno-bytowych,
2)
rolników-mieszkańców wsi podstawowych,
3)
posiadanie przez inwestora części środków materiałowych ze źródeł miejscowych bądź części środków finansowych,
4)
posiadanie przez inwestora budowlanej książeczki spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowej.
16.
Biura gromadzkich rad narodowych przekazują imienne spisy zamierzeń inwestycyjnych wraz z zestawieniem potrzebnych materiałów i wnioskami o pożyczki bankowe do wydziałów budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego okres realizacji planu.
17.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych przekazują spisy zamierzeń inwestycyjnych do zaopiniowania przez:
1)
wydziały rolnictwa i leśnictwa prezydiów powiatowych rad narodowych - od strony wymagań produkcji rolnej w poszczególnych gromadach,
2)
wydziały przemysłu i handlu prezydiów powiatowych rad narodowych - w zakresie zaopatrzenia w materiały budowlane,
3)
oddziały Banku Rolnego i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń - w zakresie możliwości udzielania zainteresowanym pomocy kredytowej w postulowanej przez nich wysokości.
18.
Po uzyskaniu opinii, o których mowa w ust. 17, wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych w oparciu o przewidywane dostawy materiałowe ustalają i przedstawiają do zatwierdzenia przez prezydia powiatowych rad narodowych szczegółowe plany budownictwa.
19.
Powiatowy plan budownictwa powinien być opracowany w nieprzekraczalnym terminie do 31 października roku poprzedzającego realizację planu.
20.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych przesyłają do realizacji kopie zatwierdzonego planu powiatowej rady narodowej do:
1)
wydziału rolnictwa i leśnictwa,
2)
wydziału przemysłu i handlu,
3)
oddziału Banku Rolnego,
4)
powiatowego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
5)
oddziału Państwowego Zakładu Ubezpieczeń,
6)
biur gromadzkich rad narodowych (wycinki zatwierdzonego planu).
21.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych przesyłają zbiorcze zestawienia planowego budownictwa do wydziałów budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
22.
Biura gromadzkich rad narodowych na podstawie zatwierdzonego planu powiadomią pisemnie wszystkich, którzy nie zostali nim objęci, o uwzględnieniu ich w następnym planie, bądź o tym, kiedy mogą się ubiegać o objęcie planem.
23.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury w powiatach objętych planowym budownictwem powinny:
1)
zapewnić sprawne opracowanie dokumentacji, wydawanie zezwoleń na budowę i opracowywanie zestawień materiałowych dla rolników, mających zamiar ubiegać się o objęcie planem,
2)
skoordynować działalność powiatowego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i oddziału Banku Rolnego w zakresie spraw związanych z realizacją planowego budownictwa,
3)
rozwijać lokalną produkcję materiałów budowlanych, wykorzystując do tego celu techników budownictwa wiejskiego,
4)
prowadzić systematyczną kontrolę realizacji zadań określonych w ramach planowego budownictwa dla poszczególnych jednostek, a w szczególności kontrolować bieżące i prawidłowe zaopatrzenie rolników w materiały budowlane,
5)
okresowo informować prezydium powiatowej rady narodowej o przebiegu planowego budownictwa.
24.
Ewentualnych korekt planu można dokonywać w terminie do dnia 31 marca roku, w którym plan jest realizowany.
25.
Do obowiązków wydziałów budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów wojewódzkich rad narodowych należy:
1)
określanie najpilniejszych potrzeb dla poszczególnych powiatów w zakresie budownictwa wiejskiego i wywoływanie oraz opiniowanie wniosków w sprawie wprowadzenia w tych powiatach planowego budownictwa,
2)
udzielanie potrzebnych wyjaśnień i instruktażu w poszczególnych fazach przygotowywania planu,
3)
kontrolowanie planów powiatowych pod kątem widzenia ich realności w świetle przewidywanych dostaw materiałowych,
4)
kontrola realizacji planów budownictwa,
5)
dokonywanie okresowych analiz i ocen przebiegu planowego budownictwa i stawianie wniosków w sprawie usprawnień organizacyjnych.

III.

Zasady ustalania oraz realizacji wieloletnich programów i rocznych planów wymiany pokryć dachowych.

26.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów wojewódzkich rad narodowych:
1)
w porozumieniu z powiatowymi komendantami straży pożarnych dokonają szczegółowej oceny stanu pokryć dachowych szczególnie w rejonach zwarcie zabudowanych i ustalą wojewódzkie potrzeby w zakresie wymiany łatwo zapalnych pokryć dachowych na niepalne i trudno zapalne,
2)
w oparciu o przewidywane dostawy materiałów budowlanych pokrywczych ustalą wieloletnie programy wymiany pokryć dachowych; wieloletnie programy powinny przewidywać całkowite zakończenie akcji w terminie do 1975 r., w alternatywie do 1980 r.,
3)
wskażą w wieloletnich programach zadania najpilniejsze z punktu widzenia zagrożenia pożarowego i dla realizacji tych zadań zapewnią pomoc techniczno-organizacyjną i materiałową.
27.
W kwalifikowaniu wsi do wymiany pokryć dachowych należy posługiwać się następującymi kryteriami zaliczania wsi do poszczególnych grup zagrożenia pożarowego:
1)
I grupa:
a)
wsie o liczbie ponad 200 budynków krytych słomą,
b)
wsie o liczbie od 101 do 200 budynków krytych słomą, o zabudowie zwartej bez wystarczających zasobów wody dla celów przeciwpożarowych,
2)
II grupa:
a)
wsie o liczbie od 101 do 200 budynków krytych słomą bez względu na zabudowę, lecz posiadające dostateczne zasoby wody dla celów przeciwpożarowych,
b)
wsie od 51 do 100 budynków krytych słomą o zabudowie zwartej bez dostatecznych zasobów wody dla celów przeciwpożarowych,
3)
III grupa:
a)
wsie od 51 do 100 budynków krytych słomą bez względu na zabudowę o dostatecznych zasobach wody dla celów przeciwpożarowych,
b)
wsie do 50 budynków krytych słomą o zwartej zabudowie i braku odpowiednich zasobów wody dla celów przeciwpożarowych,
c)
wsie do 50 budynków krytych słomą, nie występujących w zwartej zabudowie oraz w których występują obiekty gospodarcze: stodoły, obory, urządzenia, maszyny itp. wartości ponad 500 tys. zł,
4)
IV grupa - wsie nie zaliczone do żadnej z wyżej wymienionych grup.

W kwalifikowaniu budynków do wymiany pokryć dachowych należy eliminować budynki drewniane o wysokim stopniu zużycia.

28.
Programy wieloletnie powinny zawierać (w układzie rocznym):
1)
liczbę, rodzaje i powierzchnię zabudowy budynków do wymiany pokryć,
2)
zapotrzebowanie materiałów budowlanych pokrywczych i konstrukcyjnych,
3)
koszty.
29.
W zapotrzebowaniach materiałowych należy uwzględniać następujące rodzaje pokryć: dachówkę cementową i ceramiczną, eternit oraz papę.
30.
W trakcie przygotowania oraz realizacji programów i planów wymiany pokryć dachowych wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych nawiążą ścisłą współpracę z oddziałem Państwowego Zakładu Ubezpieczeń w zakresie wykorzystania funduszu prewencyjnego na niepalne i trudno zapalne pokrycia budynków.
31.
Organizacja wymiany pokryć dachowych odbywa się według zasad ustalonych dla planowego budownictwa.
32.
Zasady udziału jednostek organizacyjnych handlu w realizacji planowego budownictwa i zasady sprzedaży materiałów budowlanych na potrzeby tego budownictwa reguluje Minister Handlu Wewnętrznego odrębnymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WYTYCZNE W SPRAWIE TWORZENIA I DZIAŁALNOŚCI ZESPOŁÓW ODBUDOWY, PRZEBUDOWY I BUDOWY WSI

1.
Mieszkańcy wsi mogą wykonywać zadania budowlane w ramach zespołów:
1)
odbudowy - w razie zniszczenia zabudowań w wyniku masowej klęski żywiołowej,
2)
przebudowy - w razie uzupełnienia zabudowy, wymiany pokryć dachowych, modernizacji, budowy urządzeń komunalnych itp.,
3)
budowy - w razie realizacji zabudowy na nowo projektowanych terenach budowlanych.
2.
Poza działalnością określoną w ust. 1 zespoły mogą podejmować wspólną produkcję materiałów budowlanych z miejscowych surowców.
3.
We wsiach o zabudowie zwartej z przewagą pokryć łatwo zapalnych, stwarzających niebezpieczeństwo masowych pożarów, można tworzyć zespoły przebudowy wsi nastawione wyłącznie na wymianę pokryć dachowych.
4.
Zespoły przebudowy wsi należy tworzyć we wsiach uznanych za trwałe jednostki osadnictwa wiejskiego w planach zagospodarowania przestrzennego, a zwłaszcza w tych, które są siedzibami gromadzkich rad narodowych i w których ma miejsce lub planowana jest realizacja inwestycji usługowych. Ograniczenie to nie dotyczy wymiany pokryć dachowych.
5.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych dokonają wyboru wsi określonych w ust. 4 i ustalą w porozumieniu z biurami gromadzkich rad narodowych wieloletnie programy powoływania w nich zespołów przebudowy wsi w okresie do 1975 r.
6.
Działalnością zespołów przebudowy we wsiach określonych w ust. 4 należy obejmować w takich wypadkach wszystkie zadania budowlane, niezbędne do powstania w efekcie w pełni nowoczesnej wsi, wyposażonej w miarę możliwości w kompletne urządzenia komunalne.
7.
Utworzenie zespołu podlega akceptacji wydziału budownictwa, urbanistyki i architektury prezydium powiatowej rady narodowej.
8.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych zapewnią zespołom odbudowy, przebudowy i budowy wsi pomoc organizacyjno-techniczną oraz pomoc w terminowej realizacji dostaw materiałowych.
9.
W powiatach prowadzących planowe budownictwo zamierzenia inwestycyjne zespołów powinny być włączone do planów budownictwa wiejskiego.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

RAMOWY REGULAMIN DZIAŁANIA ZESPOŁU ODBUDOWY, PRZEBUDOWY LUB BUDOWY WSI

Utworzenie, cele i zadania zespołu.

§  1.
1.
Zespół odbudowy, przebudowy lub budowy wsi, zwany dalej "zespołem", powstaje z inicjatywy co najmniej 10 zainteresowanych założycieli, którzy tworzą go w drodze zawarcia umowy na piśmie według załączonego wzoru.
2.
Terenem działalności zespołu jest wieś lub nowo powstające osiedle wiejskie.
3.
Celem zespołu jest wspólne przygotowanie do budowy, przebudowy lub odbudowy budynków mieszkalnych, budynków i urządzeń gospodarczych przez poszczególnych członków zespołu bądź wspólna budowa tych budynków dla poszczególnych członków przez zespół oraz produkcja materiałów budowlanych na potrzeby zespołu.
4.
Zespoły prowadzą swoją działalność w oparciu o szczegółowy program, zawierający między innymi:
1)
dokładny spis zadań przewidzianych do wykonania,
2)
zestawienie potrzebnych podstawowych materiałów budowlanych,
3)
kolejność i terminy wykonania poszczególnych zadań,
4)
plan produkcji materiałów budowlanych w ramach zespołu.
5.
Program działalności zespołu przygotowuje zarząd na podstawie konsultacji z członkami zespołu i przedstawia do zatwierdzenia na walnym zebraniu członków zespołu.

Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§  2.
1.
Członkami zespołu są mieszkańcy wsi lub osiedla wiejskiego, zamierzający wybudować przynajmniej 1 obiekt budowlany, którzy podpisali umowę o utworzeniu zespołu.
2.
Nowych członków zespołu przyjmuje większością głosów walne zebranie członków zespołu.
3.
Członkowie zespołu mają prawo:
1)
korzystać z usług i urządzeń (sprzętu i maszyn) zespołu oraz z pomocy członków zespołu przy produkcji materiałów budowlanych i robotach budowlanych,
2)
brać udział w zebraniach zespołu,
3)
wybierać i być wybieranym do władz zespołu,
4)
korzystać ze specjalnej opieki organizacyjno-technicznej oraz z kredytów uzyskanych na cele zespołu.
4.
Członkowie zespołu mają obowiązek:
1)
dbać o dobro zespołu,
2)
wykonać w ustalonym terminie zadania, dla których został powołany zespół,
3)
przestrzegać regulaminu zespołu, jak również podporządkować się uchwałom zebrania członków zespołu oraz postanowieniom władz zespołu - w ramach określonych regulaminem,
4)
wnieść wpisowe oraz obowiązujący wkład, jak również wnosić we właściwych terminach do kasy zespołu inne wpłaty, związane z działalnością zespołu (wpłaty na zakup materiałów, wypożyczanie maszyn itp.).
5.
Utrata członkostwa w zespole następuje:
1)
przez wystąpienie dobrowolne, zgłoszone przez członka na piśmie - po upływie 3 miesięcy od daty zgłoszenia,
2)
przez wykluczenie, które może nastąpić na podstawie uchwały zebrania członków zespołu, powziętej większością 2/3 głosów obecnych członków przy obecności co najmniej połowy wszystkich członków, jeżeli członek:
a)
nie wypełnia obowiązków określonych regulaminem,
b)
szkodzi zespołowi lub działa ze szkodą dla jego interesów.
6.
W ciągu 60 dni od dnia utraty członkostwa w zespole następuje rozliczenie z zainteresowanym, który otrzymuje zwrot wkładu i ewentualnie dodatkowych wpłat, po potrąceniu przypadających na niego kosztów poniesionych przez zespół oraz świadczeń zespołu na rzecz członka i po uwzględnieniu ewentualnych zysków i strat.

Władze zespołu.

§  3.
1.
Władzami zespołu są:
1)
walne zebranie członków,
2)
zarząd zespołu w składzie: przewodniczący, skarbnik, sekretarz oraz 2 członków zarządu lub ich zastępców, a w zespołach małych zarząd w składzie: przewodniczący, skarbnik i sekretarz lub ich zastępcy,
3)
komisja rewizyjna w składzie: przewodniczący, 2 członków i 2 zastępców.
2.
Najwyższą władzą zespołu jest walne zebranie członków.
3.
Członkowi zespołu przysługuje prawo występowania na walnym zebraniu osobiście lub przez członka rodziny.
4.
Każdemu członkowi zespołu przysługuje prawo jednego głosu.
5.
Zarząd powinien zwołać walne zebranie członków, jeżeli tego wymagają interesy zespołu albo gdy tego zażąda 1/4 część członków zespołu z podaniem celu lub na żądanie komisji rewizyjnej, a ponadto przynajmniej 2 razy w roku w celu złożenia sprawozdania z działalności zespołu oraz ustalenia planu produkcji materiałów budowlanych i budownictwa na określony czas.
6.
Do ważności uchwał walnego zebrania członków potrzebna jest obecność co najmniej połowy członków zespołu. Zebraniu przewodniczy wybrany członek zespołu.
7.
Zwykłe uchwały walnego zebrania członków zespołu zapadają większością głosów obecnych.
8.
Do zadań zarządu należy wykonywanie uchwał walnego zebrania, organizowanie pracy w zespole i przeprowadzanie zamierzeń zespołu, zawieranie - w razie potrzeby - umów o pracę z fachowymi pracownikami nie będącymi członkami zespołu lub z przedsiębiorstwami w zakresie produkcji materiałów oraz robót budowlanych, prowadzenie rachunkowości zespołu i reprezentowanie zespołu na zewnątrz, a w szczególności występowanie wobec organów administracji państwowej i instytucji w sprawach zespołu.
9.
Członkowie zarządu są wybierani na okres działalności zespołu.
10.
Członkowie zarządu i komisji rewizyjnej mogą być odwołani z pełnionych funkcji uchwałą walnego zebrania członków.
11.
Członkowie zarządu pełnią swe funkcje honorowo. W razie wyjazdów w sprawach zespołu otrzymują zwrot kosztów przejazdu i diety według stawek ustalonych przez walne zebranie. Walne zebranie członków może również ustalić odpowiednie wynagrodzenie za prowadzenie rachunkowości i ksiąg magazynowych zespołu.
12.
Przewodniczący zarządu przewodniczy na posiedzeniach zarządu, załatwia sprawy związane z realizacją zamierzeń zespołu zgodnie z niniejszym regulaminem i uchwałami walnego zebrania członków i zarządu zespołu.
13.
Komisja rewizyjna kontroluje bieżąco prace zespołu oraz działalność członków zarządu zespołu i składa okresowe sprawozdania walnemu zebraniu członków.

Sprawy finansowe zespołu.

§  4.
1.
Fundusze zespołu składają się:
1)
z wpisowego,
2)
z wkładów członków zespołu wniesionych na rzecz uruchomienia przez zespół produkcji materiałów budowlanych,
3)
z pożyczek bankowych, zaciągniętych przez zespół na rzecz uruchomienia produkcji materiałów budowlanych,
4)
z wpłat członków zespołu na realizację innych celów zespołu (np. zakup materiałów budowlanych, na pokrycie kosztów robót budowlanych wykonywanych przez przedsiębiorstwo budowlane itp.), w razie odbudowy po pożarze lub innej klęsce żywiołowej - z wpłat całości sum uzyskanych tytułem odszkodowania ubezpieczeniowego za zniszczone budynki,
5)
z ewentualnych dotacji.
2.
Zespół prowadzi dokładną ewidencję środków majątkowych, funduszów oraz dochodów i kosztów zespołu, z wyodrębnieniem kont poszczególnych członków zespołu.
3.
Zespół może otworzyć konto w Banku Rolnym lub spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowej za zgodą właściwego oddziału powiatowego Banku Rolnego.
4.
Funduszami zespołu dysponuje zarząd w granicach określonych przez walne zebranie, wykorzystując je na cele, dla których zespół został utworzony. Wpłaty poszczególnych członków zespołu na realizację określonych celów nie mogą być użyte na inne cele.
5.
Wkład może być wniesiony częściowo lub w całości w postaci narzędzi, maszyn, surowców, materiałów, udostępnienia gruntów lub budynków itp., przy czym w takim wypadku wartość wkładu przelicza się odpowiednio na wkład pieniężny według zasad ustalonych przez walne zebranie za zgodą wnoszącego go członka zespołu.
6.
Poza wkładem pieniężnym lub rzeczowym poszczególni członkowie powinni w miarę potrzeby i możności wnieść wkład w postaci robocizny przy produkcji materiałów budowlanych i przy robotach budowlanych. Wartość wniesionej robocizny zapisuje się na konto poszczególnych członków zespołu. Wysokość wynagrodzenia za wniesioną pracę ustala zarząd zespołu na podstawie stawek zatwierdzonych przez walne zebranie członków zespołu.
7.
Członkowie zespołu, którzy budować będą stosownie do potrzeb ich gospodarstw budynki większe niż pozostali członkowie lub kilka budynków, wnoszą odpowiednio większy wkład w wysokości ustalonej przez walne zebranie.
8.
Z tytułu wniesionych wkładów i wpłat członkowie zespołu otrzymują:
1)
wyprodukowane lub zakupione przez zespół materiały budowlane w ilościach proporcjonalnych do wniesionych wkładów i wpłat, licząc te materiały po cenach kosztów własnych i według asortymentów ustalonych przez zarząd zespołu oraz w kolejności ustalonej przez walne zebranie członków zespołu,
2)
w razie budowania budynków systemem zleconym - wybudowane budynki.
9.
Kolejność wydawania poszczególnym członkom zespołu materiałów wyprodukowanych przez zespół ustala walne zebranie członków zespołu na podstawie planu produkcji materiałów budowlanych i planu budowy.
10.
Rozliczeń z tytułu uzyskania przez zespół dla członków zespołu przydziałów materiałów budowlanych z puli rynkowej dokonuje się bieżąco, niezwłocznie po uzyskaniu tych materiałów.
11.
Dochody uzyskane przez zespół ze zbytu nadwyżek wyprodukowanych przez siebie materiałów pozostałych po zaspokojeniu potrzeb własnych członków dzielone będą między członków zespołu proporcjonalnie do wniesionych wkładów. Zbycie nadwyżek nieczłonkom zespołu następuje po cenach ustalonych przez wojewódzką komisję cen, przy czym nadwyżki te powinny być zbywane mieszkańcom wsi na cele budownictwa indywidualnego lub nabywcom wskazanym przez biura prezydiów gromadzkich rad narodowych.
12.
Zespół ma prawo nabywać maszyny i sprzęt oraz wypożyczać odpłatnie lub nieodpłatnie maszyny i sprzęt na podstawie umów.
13.
Narzędzia i maszyny należące do zespołu bądź też wypożyczane zespół oddaje pod opiekę wyznaczonym członkom odpowiedzialnym za ten odcinek pracy.

Rozwiązanie i likwidacja zespołu.

§  5.
1.
Rozwiązanie zespołu następuje:
1)
w drodze uchwały walnego zebrania, powziętej większością 2/3 głosów obecnych członków zespołu przy obecności co najmniej 2/3 członków zespołu,
2)
po upływie okresu, na który umowa dotycząca utworzenia zespołu została zawarta.
2.
Likwidacja zespołu następuje po wykonaniu zadań zespołu.
3.
Narzędzia, maszyny, materiały itp. należące do zespołu podlegają sprzedaży bądź podziałowi na podstawie uchwały walnego zebrania członków zespołu. Podział majątku zespołu lub obciążenie z tytułu poniesionych strat dokonywane jest proporcjonalnie do wniesionych wkładów.

Rejestracja zespołu.

§  6.
Zarząd zespołu rejestruje zespół w wydziale budownictwa, urbanistyki i architektury prezydium powiatowej rady narodowej za pośrednictwem biura gromadzkiej rady narodowej.

ZAŁĄCZNIK

UMOWA O UTWORZENIU ZESPOŁU ODBUDOWY, PRZEBUDOWY LUB BUDOWY WSI

w ....................

W dniu ................ pomiędzy niżej podpisanymi mieszkańcami

wsi, osiedla, ............. zawarta została umowa o utworzeniu

zespołu odbudowy, przebudowy lub budowy wsi w ................

treści następującej:

1. Zespół działać będzie według zasad określonych w

regulaminie, stanowiącym nieodłączną część umowy.

2. Zespół wykona zadania określone programem stanowiącym

załącznik do umowy.

3. Zespół wytwarzać będzie materiały budowlane na potrzeby

członków zespołu, określone w programie stanowiącym

załącznik do umowy.

4. Wysokość wpisowego ustala się na złotych ... ...... wysokość

zaś wkładu członkowskiego na potrzeby zespołowej produkcji

materiałów ustala się na złotych ...........................

5. Terminy wnoszenia wpisowego i wkładów ustala się

następująco:

a) wpisowe - przy wstąpieniu do zespołu bądź do dnia

.......................

b) wkład - do dnia .......................

6. Wyprodukowane przez zespół materiały budowlane dzielone

będą między członków w ilościach proporcjonalnych do

wniesionych wkładów i wpłat, licząc te materiały po cenach

kosztów własnych.

7. Dochody uzyskane przez zespół ze zbytu nadwyżek

wyprodukowanych przez siebie materiałów, pozostałych po

zaspokojeniu potrzeb własnych członków, dzielone będą między

członków proporcjonalnie do wniesionych wkładów.

8. Umowę niniejszą zawarto na okres .......... lat.

.......................

(miejscowość, data) Podpisy członków zespołu

Zarejestrowano Imię i nazwisko Podpis

Prezydium Powiatowej Rady ................ .........

Narodowej Wydział Budownictwa,

Urbanistyki i Architektury

..............................

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.33.245

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wytyczne o planowym budownictwie na wsi i o wymianie łatwo zapalnych pokryć dachowych oraz w sprawie zespołów odbudowy, przebudowy lub budowy wsi i ramowego regulaminu dla tych zespołów.
Data aktu: 30/06/1969
Data ogłoszenia: 29/07/1969
Data wejścia w życie: 29/07/1969