Ogólne warunki umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU
z dnia 15 grudnia 1967 r.
w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego.

Na podstawie art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93) i § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 97 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1965 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków dla określonych kategorii umów (Monitor Polski Nr 23, poz. 109) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Ustala się ogólne warunki umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych, przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego, pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej w brzmieniu podanym w załączniku do zarządzenia.
2. 
Ogólne warunki umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych stosuje się przy sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych produkcji państwowego i spółdzielczego przemysłu mięsnego, przeznaczonych na zaopatrzenie jednostek uspołecznionego handlu detalicznego, zakładów przemysłu gastronomicznego i garmażeryjnego oraz konsumentów zbiorowych, z wyłączeniem jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Ministrowi Sprawiedliwości.
§  2. 
Do czasu wydania ogólnych warunków umów dostawy ogólne warunki umów, wymienione w § 1, stosuje się odpowiednio do umów dostawy.
§  3. 
1. 
Jednostki gospodarki uspołecznionej, wymienione w § 1, mogą w umowach sprzedaży ustalać wzajemne prawa i obowiązki odmiennie, niż to zostało przewidziane w ogólnych warunkach umów wymienionych w § 1, chyba że z przepisów ustawy lub treści tych warunków wynika, że określone w nich prawa i obowiązki są wiążące dla stron, co dotyczy w szczególności cen i terminów ich zapłaty oraz postanowień ograniczających odpowiedzialność.
2. 
Jednostki gospodarki uspołecznionej wymienione w § 1 mogą w umowach ustalać, że żądanie odszkodowania przenoszącego wysokość kary umownej nie jest dopuszczalne.
§  4. 
Zgodnie z przepisem § 3 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 7 października 1966 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1966 r. Nr 57, poz. 276 i z 1967 r. Nr 6, poz. 29) w sprawach nie unormowanych niniejszym zarządzeniem mają zastosowanie przepisy ogólnych warunków umów sprzedaży, stanowiące załącznik do powołanego wyżej zarządzenia.
§  5. 
Ilekroć w ogólnych warunkach umów sprzedaży, wymienionych w § 1, jest mowa o:
1)
towarze - rozumie się przez to mięso, podroby, wędliny, wyroby wędliniarskie, wyroby garmażeryjne mięsne i podrobowe oraz konserwy i tłuszcze;
2)
rodzaju towaru - rozumie się przez to mięso wieprzowe, mięso wołowe, mięso cielęce, mięso baranie i mięso końskie, tłuszcze surowe i topione;
3)
grupie towarowej - rozumie się przez to grupy handlowe wędlin, wyrobów wędliniarskich (krwiste i niekrwiste) oraz podroby wszystkich klas;
4)
asortymencie towaru - rozumie się przez to nazwę towaru, np. schab, szynka, żeberka, mięso wołowe bez kości, mięso wołowe z kością, kiełbasa zwyczajna, kiełbasa krakowska, kiszka pasztetowa, serca wieprzowe, mózgi cielęce itp.;
5)
klasie towaru - rozumie się przez to klasy jakości tusz, półtusz, ćwierćtusz i podrobów.
§  6. 
1. 
Do umów sprzedaży oraz do umów dostawy, zawartych przed wejściem w życie zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe z zastrzeżeniem przewidzianym w ust. 2.
2. 
Ogólne warunki umów sprzedaży, o których mowa w § 1, stosuje się do zobowiązań z umów sprzedaży i umów dostawy zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, jeżeli chodzi o skutki prawne zdarzeń, które nastąpiły po dniu jego wejścia w życie.
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW SPRZEDAŻY MIĘSA I PRZETWORÓW MIĘSNYCH PRZEZNACZONYCH NA ZAOPATRZENIE RYNKU KRAJOWEGO

Rozdział  1.

Zawieranie umów.

§  1. 
1. 
Sprzedaż towarów odbywa się na podstawie umów zawieranych w zasadzie na okresy roczne oraz składanych w ramach tych umów zamówień miesięcznych i zapotrzebowań tygodniowych. Sposób i terminy składania zamówień oraz zapotrzebowań i wielkość sprzedaży określa umowa.
2. 
Umowy powinny być zawierane najpóźniej do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego.
§  2. 
1. 
Zamówienia na okresy miesięczne kupujący składa w formie pisemnej w terminie 3 dni od daty otrzymania rozdzielnika. W razie braku rozdzielnika kupujący składa orientacyjne zapotrzebowanie tygodniowe.
2. 
Zamówienie powinno w szczególności zawierać:
1)
nazwę i adres sprzedawcy oraz kupującego,
2)
numer i datę zamówienia,
3)
termin odbioru towaru,
4)
ilość towaru z określeniem: rodzajów, grup i ważniejszych asortymentów oraz procentowy podział tych ilości na tygodnie,
5)
tryb składania zapotrzebowań tygodniowych,
6)
w odniesieniu do asortymentu przeznaczonego dla punktów sprzedaży detalicznej - ponadto ilości towaru w danym rodzaju lub grupie w granicach 70% ilości towaru zamówionego, a dla zakładów gastronomicznych - 100%.
3. 
Sprzedawca obowiązany jest w ciągu 72 godzin od chwili otrzymania zamówienia potwierdzić je na piśmie, a w razie niepotwierdzenia sporządzić protokół rozbieżności i przesłać go kupującemu.
4. 
Jeżeli kupujący nie godzi się z zastrzeżeniami zawartymi w protokole rozbieżności, może w ciągu 72 godzin od chwili otrzymania tego protokołu wystąpić do jednostki nadrzędnej sprzedawcy o wydanie odpowiednich zarządzeń lub w wypadkach przewidzianych odpowiednimi przepisami - zwrócić się do komisji arbitrażowej o rozpoznanie sporu przedumownego. W razie zwrócenia się do jednostki nadrzędnej sprzedawcy o wydanie zarządzenia, jednostka ta obowiązana jest w porozumieniu z jednostką nadrzędną kupującego wydać odpowiednie zarządzenie w ciągu 72 godzin od chwili otrzymania wniosku kupującego. Do czasu wydania zarządzenia zamówienie realizowane będzie zgodnie z propozycją sprzedawcy.
§  3. 
1. 
Na podstawie zamówień miesięcznych kupujący składa zapotrzebowania tygodniowe, z podziałem na poszczególne dni, w każdy wtorek na tydzień następny, jeżeli strony w umowie nie uzgodnią inaczej.
2. 
Zapotrzebowanie tygodniowe składa się na:
1)
mięso w rodzajach i ważniejszych asortymentach, a w razie dostawy mięsa w tuszach i ćwierćtuszach - również z podziałem na ćwierćtusze przednie i tylne,
2)
wyroby garmażeryjne,
3)
wędliny w ważniejszych asortymentach, w obowiązującym układzie grup handlowych,
4)
wyroby wędliniarskie w ważniejszych asortymentach w grupie krwistych i niekrwistych,
5)
kaszanki w asortymentach,
6)
podroby w ważniejszych asortymentach według klas.
3. 
Kupujący nie ma obowiązku składania zapotrzebowań tygodniowych na konserwy i tłuszcze wieprzowe. Towary te dostarczane są w terminach i ilościach ustalonych w zamówieniach miesięcznych.
§  4. 
1. 
Jeżeli z umowy nie wynika inaczej, zapotrzebowanie na dany tydzień powinno wynikać z procentowego podziału miesięcznego zamówienia na tygodnie; zapotrzebowanie dzienne może wynosić od 15% do 25% zapotrzebowania tygodniowego w poszczególnych rodzajach, grupach i asortymentach.
2. 
Jeżeli z winy sprzedawcy zapotrzebowanie w danym tygodniu nie zostało wykonane, kupujący może zwiększyć zapotrzebowanie o nie dostarczoną ilość w tygodniu następnym. Jeżeli niewykonanie zapotrzebowania nastąpiło z winy kupującego, zapotrzebowanie na tydzień następny może być zwiększone tylko za zgodą sprzedawcy.
§  5. 
Sprzedawca powinien potwierdzić przyjęcie zapotrzebowania tygodniowego w ciągu 48 godzin od chwili jego otrzymania albo przedłożyć w tym terminie swoje propozycje. Brak potwierdzenia przyjęcia zapotrzebowania uważa się za przyjęcie go bez zastrzeżeń.
§  6. 
1. 
W uzasadnionych wypadkach kupujący może dokonywać zmian w zapotrzebowaniu w granicach 10% ilości towaru przypadającego do sprzedaży na dany dzień, w terminach:
1)
na wędliny i wyroby wędliniarskie oraz konserwy i tłuszcze co najmniej na 72 godziny przed ustalonym terminem sprzedaży, z tym że sprzedawca może odmówić przyjęcia zwiększonego zapotrzebowania na wędliny w tym terminie, jeżeli dotyczy ono asortymentów, których proces produkcyjny trwa dłużej niż 72 godziny,
2)
na towary nie wymienione w pkt 1 - na 48 godzin przed ustalonym terminem sprzedaży.
2. 
Sprzedawca obowiązany jest zawiadomić kupującego w ciągu 24 godzin o przyjęciu lub niemożności przyjęcia zmienionego zapotrzebowania, z powołaniem się na numer i datę zapotrzebowania oraz datę jego potwierdzenia.
3. 
W uzasadnionych wypadkach sprzedawca może w terminach ustalonych w ust. 1 powiadomić kupującego, że nie wykona potwierdzonego zapotrzebowania w granicach 10% ilości przypadającej do sprzedaży na dany dzień.
§  7. 
Kupujący może złożyć dodatkowe zapotrzebowanie na towar w terminach krótszych niż podane w § 6, sprzedawca zaś powinien dołożyć starań, aby dodatkowe zapotrzebowanie wykonać, a w razie niemożności wykonania powiadomić o tym niezwłocznie kupującego.

Rozdział  2.

Wydanie i odbiór towaru.

§  8. 
1. 
Dostarczenie towaru do państwowych jednostek handlu detalicznego, państwowych zakładów gastronomicznych i garmażeryjnych oraz do spółdzielczych jednostek handlu detalicznego i zakładów gastronomicznych spółdzielni, zrzeszonych w Związku Spółdzielni Spożywców "Społem", następuje staraniem i na koszt sprzedawcy.
2. 
Dla kupujących określonych w ust. 1 wydanie towaru następuje loco sklep, zakład albo magazyn kupującego.
3. 
Wprowadzenie zasady ustalonej w ust. 2 dla kupujących wymienionych w ust. 1, dla których w dniu wejścia w życie niniejszych warunków towar nie jest dostarczany na zasadach dostaw bezpośrednich, następować będzie z chwilą wydania przepisów szczególnych.
4. 
W wypadkach nie wymienionych w ust. 1 i 2 wydanie towaru następuje loco magazyn sprzedawcy.
§  9. 
1. 
Sprzedawca powinien wskazać jako miejsce wydania towaru magazyn położony w tej samej miejscowości, w której znajduje się siedziba kupującego.
2. 
Jeżeli w danej miejscowości sprzedawca nie posiada magazynu, wskaże inny magazyn, położony najbliżej miejscowości, będącej siedzibą kupującego.
§  10. 
Wydanie towaru uważa się za dokonane w terminie ustalonym w umowie, gdy:
1)
towar został dostarczony do punktu sprzedaży detalicznej, zakładu gastronomicznego lub garmażeryjnego, a jego odbiór potwierdzony został przez kupującego - jeżeli towar miał być dostarczony przez sprzedawcę franco-loco sklep, zakład gastronomiczny lub garmażeryjny,
2)
sprzedawca przygotował towar do wydania i powiadomił o tym kupującego - jeżeli wydanie towaru miało nastąpić w magazynie sprzedawcy,
3)
sprzedawca w terminie określonym w umowie powierzył towar przewoźnikowi - jeżeli towar miał być wydany przez wysyłkę.
§  11. 
1. 
Sprzedawca obowiązany jest podać kupującemu w terminach określonych umową dokładne dane, dotyczące ilości i asortymentu towaru, przygotowanego w poszczególnych punktach wydania, przewidzianego do wydania kupującemu w ciągu doby (awizo).
2. 
Kupujący na podstawie awiza obowiązany jest w terminie ustalonym w umowie złożyć sprzedawcy rozdzielnik na dostawę towaru do poszczególnych sklepów, zakładów gastronomicznych i garmażeryjnych, określając ilość i asortyment towaru.
§  12. 
Przy odbiorze towaru z magazynu sprzedawcy, w razie gdy kupującym jest przedsiębiorstwo handlu detalicznego, sprzedawca obowiązany jest:
1)
zważyć towar dla każdego sklepu oddzielnie oraz wystawić dla każdego sklepu specyfikację (dowód dostawy), z podaniem ilości i ceny jednostkowej, ze słownym wyszczególnieniem towaru oraz z podsumowaniem jego ilości,
2)
zważyć towar, zdjąć z wagi i położyć na brzeg platformy podstawionego środka transportowego kupującego, jednakże bez obowiązku układania towarów na platformie środka transportowego.
§  13. 
1. 
Strony ustalają w umowie lub w miesięcznym zamówieniu:
1)
godziny rozpoczęcia i zakończenia załadunku towaru z magazynu sprzedawcy oraz przybliżony czas załadunku każdego pojazdu (harmonogram),
2)
w przybliżeniu czas odbioru towaru w każdym sklepie, zakładzie gastronomicznym i garmażeryjnym w godzinach "od - do".
2. 
W zależności od potrzeb lokalnych strony mogą uzgodnić, że dostarczanie i odbiór towaru w okresie letnim będą się odbywały w godzinach nocnych lub wczesnych rannych.
§  14. 
1. 
Jeżeli sprzedaż następuje przez wysyłkę, sprzedawca - na 24 godziny przed oddaniem towaru do przewozu - zawiadamia telefonicznie lub telegraficznie kupującego o zamierzonym wysłaniu towaru. W zawiadomieniu należy powołać się na zamówienie, podać adres, pod jakim towar będzie wysłany, datę i godzinę wysyłki, rodzaj środka transportowego oraz dane co do ilości i asortymentu wysyłanych towarów.
2. 
Sprzedawca poza zawiadomieniem, o którym mowa w ust. 1, podaje ponadto w dokumentach przewozowych ilości załadowanych opakowań, a w razie wysyłki mięsa bez opakowania - ilość w sztukach i kilogramach tusz, półtusz i ćwierćtusz. Do przesyłki powinna być dołączona specyfikacja wysłanego towaru, w której należy między innymi określić stan termiczny towaru.
§  15. 
Wysyłka towaru dokonywana jest na warunkach obowiązujących przy dostawie "loco magazyn sprzedawcy", z wyjątkiem konserw i tłuszczu topionego, które dokonywane są na warunkach franco wagon stacja przeznaczenia.
§  16. 
Jeżeli kupujący zastrzegł w umowie lub zamówieniu, że wysyłka towaru powinna nastąpić w obecności jego przedstawiciela, sprzedawca wyśle kupującemu zawiadomienie co najmniej na 72 godziny przed terminem wysyłki towaru, wskazując datę i miejsce, w którym towar zostanie załadowany. Nieprzybycie przedstawiciela kupującego w oznaczonym terminie nie wstrzymuje wysyłki towaru.
§  17. 
1. 
Odbiór towaru następuje:
1)
ilościowy i jakościowy - w magazynie sprzedawcy, jeżeli towar dostarczany jest przez wydanie z magazynu sprzedawcy,
2)
ilościowy i jakościowy - w punkcie odbioru kupującego przez kierownika tego punktu w dniu otrzymania przesyłki, jeżeli towar dostarczany jest przez wysyłkę za pośrednictwem przewoźnika,
3)
jakościowy w magazynie sprzedawcy, a ilościowy w punkcie odbioru kupującego, jeżeli towar dostarczany jest przez sprzedawcę do punktu odbioru kupującego. Kierownik punktu odbioru kupującego obowiązany jest sprawdzić jakość towaru i w razie stwierdzenia wad powstałych w czasie transportu powinien odnotować swoje zastrzeżenia na dowodzie sprzedaży w obecności konwojenta. Jeżeli konwojent nie zgadza się z zastrzeżeniami kierownika punktu odbioru kupującego, powinien zamieścić odpowiednią adnotację na dowodzie sprzedaży. W razie spornych opinii kierownik punktu odbioru zawiadamia o tym kupującego, a konwojent - sprzedawcę.
2. 
Odbiór jakościowy towarów dostarczanych w skrzynkach metalowych następuje przed zamknięciem i zaplombowaniem skrzynki.
3. 
Towar pochodzący z przerzutu zaopatrzony w świadectwo jakości powinien być sprawdzony w docelowym miejscu odbioru.
4. 
Jeżeli kupujący nie dokona odbioru jakościowego w magazynie sprzedawcy, sprawdzenie towaru ma ten sam skutek co dokonanie odbioru jakościowego.
5. 
Odbiór towaru powinien być stwierdzony pokwitowaniem.
§  18. 
Towar może być przedstawiony do odbioru jakościowego jednorazowo lub sukcesywnie w zależności od warunków magazynowych sprzedawcy.

Rozdział  3.

Opakowanie.

§  19. 
1. 
Skrzynki drewniane i metalowe dostarczane wraz z towarem kupującemu są opakowaniami sprzedawanymi fakturowanymi.
2. 
Skrzynki drewniane, użyte do mrożenia podrobów i mięsa w elementach, są opakowaniami sprzedawanymi nie fakturowanymi.
3. 
Skrzynki drewniane i metalowe sprzedawca fakturuje codziennie tylko w ilościach stanowiących różnicę między ilością wydaną a zwróconą przez kupującego.
4. 
Skrzynki tekturowe i worki papierowe są opakowaniami bezzwrotnymi.
§  20. 
1. 
Opakowania sprzedawane fakturowane kupujący obowiązany jest odprzedać sprzedawcy w stanie nie uszkodzonym w terminach uzgodnionych ze sprzedawcą, z tym że skrzynki drewniane przeznaczone do przewozu towarów - w tym samym dniu, w którym odebrał towar.
2. 
Sprzedawca może odkupić skrzynki drewniane, użyte do mrożenia podrobów i mięsa w elementach, o ile nadają się do ponownego użytku.
§  21. 
Dostarczając towar do punktów sprzedaży detalicznej, zakładów gastronomicznych i garmażeryjnych, sprzedawca obowiązany jest w terminie 3 dni od dnia odbioru towaru odebrać opakowanie z miejsca, do którego towar został dostarczony.

Rozdział  4.

Jakość towaru i rękojmia za wady fizyczne.

§  22. 
1. 
Sprzedawca obowiązany jest wystawiać przedsiębiorstwom handlu detalicznego, przemysłu gastronomicznego i garmażeryjnego świadectwo jakości (atest), pozostałym zaś jednostkom sprzedawca jest obowiązany wystawić to świadectwo na ich żądanie.
2. 
W świadectwie jakości należy uwidocznić między innymi: nazwę i adres zakładu produkcyjnego, nazwę i ilość towaru, datę produkcji, datę sprzedaży oraz stan termiczny towaru.
§  23. 
1. 
Mięso, słonina i podroby mogą być sprzedawane w stanie: chłodzonym, półchłodzonym, studzonym, mrożonym, półmrożonym i rozmrożonym, z tym że wyroby garmażeryjne nie mogą być sprzedawane w stanie półrozmrożonym i rozmrożonym, a mięso dla zakładów gastronomicznych w stanie rozmrożonym.
2. 
Wędliny i wyroby wędliniarskie mogą być sprzedawane w stanie rozmrożonym, chłodzonym, półchłodzonym, schłodzonym, studzonym, a w stanie mrożonym i ciepłym w wypadkach uzgodnionych przez strony.
3. 
Sprzedaż mięsa wieprzowego świeżego w półtuszach i wołowego w ćwierćtuszach, z wyjątkiem mięsa pochodzącego z importu, z przeznaczeniem do sprzedaży w sklepach detalicznych może nastąpić tylko na żądanie lub za zgodą kupującego.
§  24. 
1. 
Jeżeli w wyniku odbioru jakościowego, dokonanego w magazynie sprzedawcy, stwierdzono wady towaru, sprzedawca obowiązany jest do:
1)
niezwłocznego usunięcia wad, gdy jest to możliwe, i przedstawienia towaru do ponownej oceny temu samemu przedstawicielowi kupującego, który towar zakwestionował, lub upoważnionemu zastępcy;
2)
sprzedaży towaru po obniżonej cenie w trybie i na warunkach ustalonych odrębnymi przepisami, o ile usunięcie wad jest technicznie niemożliwe;
3)
skierowania towaru do utylizacji lub zniszczenia towaru zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, gdy organ weterynaryjnej inspekcji sanitarnej lub organ nadzoru sanitarnego stwierdzi, że towar nie nadaje się do spożycia.
2. 
Jeżeli w wyniku odbioru jakościowego towaru w sklepie lub magazynie kupującego stwierdzono wady towaru, sprzedawca obowiązany jest do:
1)
niezwłocznego usunięcia wad na miejscu, gdy jest to możliwe,
2)
zabrania towaru od kupującego.
§  25. 
Towar nie odebrany przez kupującego z magazynu sprzedawcy lub nie przyjęty w sklepie lub magazynie kupującego z powodu wad jakościowych powinien być przez sprzedawcę osobno ewidencjonowany w celu uniemożliwienia sprzedaży tego towaru innemu nabywcy przed usunięciem wad i przed powtórnym odbiorem jakościowym.
§  26. 
W razie stwierdzenia przez kupującego wad ukrytych, kupujący powinien zakwestionowany towar wyłączyć ze sprzedaży, odpowiednio zabezpieczyć i postąpić zgodnie z obowiązującym trybem wnoszenia reklamacji.
§  27. 
Towar nie oznaczony zgodnie z przepisami może być oznaczony przez kupującego na koszt sprzedawcy.
§  28. 
1. 
W razie stwierdzenia wad towaru przedstawiciel kupującego powinien przy udziale przedstawiciela sprzedawcy sporządzić protokół. Przedstawiciel sprzedawcy obowiązany jest podpisać protokół, z tym że może wnieść do niego zastrzeżenia. W wypadku określonym w § 17 ust. 1 pkt 2 kupujący powinien ponadto zabezpieczyć zakwestionowany towar przed dalszym obniżeniem jakości i niezwłocznie zawiadomić sprzedawcę o stwierdzonych wadach.
2. 
W razie wątpliwości co do tego, czy zawiadomienie o wadzie zostało zgłoszone niezwłocznie po jej ujawnieniu, uważa się, że kupujący zawiadomił sprzedawcę bez zwłoki, jeżeli w szczególności:
1)
odpis protokołu stwierdzenia wad sporządzony w obecności przedstawiciela sprzedawcy został mu za pokwitowaniem doręczony bezpośrednio po podpisaniu,
2)
odpis protokołu stwierdzenia wad sporządzony w nieobecności przedstawiciela sprzedawcy lub protokół pobrania próbki do badań laboratoryjnych został przesłany sprzedawcy w dniu otrzymania towaru, a w ciągu 6 godzin od otrzymania towaru sprzedawca został telefonogramem wezwany do oględzin towaru.
3. 
Termin przybycia przedstawiciela sprzedawcy w celu dokonania oględzin towaru, licząc od chwili otrzymania zawiadomienia, nie może być dłuższy niż 3 dni, jeżeli chodzi o konserwy i tłuszcz topiony, 24 godziny, jeżeli chodzi o towary o okresie trwałości powyżej 48 godzin, oraz 12 godzin, jeżeli chodzi o towary o okresie trwałości poniżej 48 godzin.
4. 
Reklamację uważa się za uznaną, jeżeli w szczególności:
1)
przedstawiciel sprzedawcy podpisał bez zastrzeżeń protokół stwierdzenia wad,
2)
przedstawiciel sprzedawcy zawiadomiony zgodnie z ust. 3 nie stawił się w celu dokonania oględzin towaru,
3)
laboratorium właściwe ze względu na swój zakres przedmiotowy ustali w orzeczeniu niezgodność cech towaru z wymaganiami norm (lub receptur) na podstawie wyniku badania próbki, pobranej protokolarnie przez obie strony na okoliczność potwierdzenia i określenia rozmiarów wad nie dających się niespornie lub ściśle ustalić organoleptycznie.
5. 
Sprzedawca powinien zadysponować zakwestionowanym towarem nie później niż w ciągu 12 godzin od zakończenia oględzin towaru.
6. 
W razie niezgodności stanowisk kupującego i sprzedawcy co do oceny jakości, kupujący powinien zwrócić się niezwłocznie do rzeczoznawcy wybranego z listy prowadzonej przez okręgowe komisje arbitrażowe w celu wydania orzeczenia.
7. 
Strona, która nie zgadza się z orzeczeniem wydanym przez rzeczoznawcę, może w ciągu 3 dni od daty jego doręczenia wystąpić z wnioskiem do Branżowej Komisji Rzeczoznawców do Spraw Jakości Mięsa i Przetworów Mięsnych o zmianę lub uchylenie wydanego orzeczenia.
§  29. 
Bombaż konserw mięsnych z wysortu eksportowego i rotacji oraz bieżącej produkcji ujawniony po odbiorze jakościowym w okresie gwarancyjnym w wysokości do 2% w danym asortymencie oraz bombaż konserw mięsno-warzywnych i warzywno-mięsnych z bieżącej produkcji w opakowaniach szklanych lub blaszanych w wysokości do 0,5% w danym asortymencie nie stanowi podstawy do wystąpienia z roszczeniem z tytułu wad jakościowych towaru.
§  30. 
1. 
Kupujący traci roszczenie z tytułu wad ukrytych towaru, jeżeli nie zgłosi reklamacji w następujących terminach, liczonych od dnia otrzymania towaru, w odniesieniu do:
1)
wędlin:
a)
wędzonek surowych - 72 godz.
b)
wędzonek gotowanych - 60 godz.
c)
kiełbas trwałych - 10 dni
d)
kiełbas półtrwałych pieczonych - 5 dni
e)
kiełbas półtrwałych parzonych - 72 godz.
f)
kiełbas nietrwałych:
średnio i grubo rozdrobnionych - 60 godz.
drobno rozdrobnionych - 48 godz.
białej surowej - 36 godz.
2)
wyrobów wędliniarskich:
a)
salcesonów i rolad niekrwistych - 48 godz.
b)
wyrobów krwistych i kiszek - 36 godz.
c)
kaszanek - 24 godz.
3)
mięsa mrożonego i mrożonek - 72 godz.
4)
podrobów mrożonych - 36 godz.
5)
mięsa świeżego - 48 godz.
6)
wyrobów garmażeryjnych, półfabrykatów mielonych i ciętych - 24 godz.
7)
wyrobów garmażeryjnych (gotowych) gotowanych i pieczonych - 36 godz.
2. 
Sprzedawca uwzględnia reklamacje z tytułu wad ukrytych zgłoszone w terminach podanych w ust. 1, jeżeli kupujący przechowuje towar w sposób i w warunkach określonych w odpowiednich normach, a wada jest następstwem okoliczności, za które kupujący nie ponosi odpowiedzialności.
§  31. 
1. 
Sprzedawca udziela kupującemu gwarancji na:
1)
smalec - na okres 3 tygodni od dnia wydania go z magazynu,
2)
konserwy:
a)
mięsne i mięsno-warzywne z bieżącej produkcji i wysortu eksportowego - 6 miesięcy od daty produkcji, z tym że okres gwarancyjny dla kupującego nie może być krótszy niż 3 miesiące od daty wydania towaru,
b)
mięsne i mięsno-warzywne sterylizowane z rotacji - 3 miesiące od daty zwolnienia z rotacji, z tym że okres gwarancyjny dla kupującego nie może być krótszy niż 2 miesiące od daty wydania towaru.
2. 
Postanowienia § 30 ust. 2 mają odpowiednie zastosowanie.

Rozdział  5.

Ceny i rozliczenie.

§  32. 
1. 
Jeżeli kupujący miał odebrać towar z magazynu sprzedawcy, a sprzedawca dostarczył towar do punktu odbioru kupującego, kupujący pokryje koszty transportu odpowiednio według obowiązujących stawek przedsiębiorstw transportowych handlu wewnętrznego, Państwowej Komunikacji Samochodowej lub zakładu transportu przemysłu mięsnego:
1)
w odniesieniu do dostaw miejscowych - koszty transportu z punktu wydania do punktu odbioru,
2)
w odniesieniu do dostaw zamiejscowych - koszty transportu z siedziby zakładu mięsnego właściwego dla kupującego do punktu odbioru.
2. 
Rozładunek w punktach odbioru, o których mowa w ust. 1, należy do kupującego. Jeżeli towar rozładuje sprzedawca, koszty rozładowania według stawek przedsiębiorstw transportowych handlu wewnętrznego ponosi kupujący.
§  33. 
1. 
Jeżeli towar nie został odebrany przez kupującego z magazynu sprzedawcy, a sprzedawca na jego zlecenie dostarczył towar za pośrednictwem przewoźnika do miejsca wskazanego przez kupującego, sprzedawcy przysługuje zwrot kosztów transportu według zasad określonych w § 32 oraz pokrycie strat z tytułu ubytków naturalnych w transporcie.
2. 
Jeżeli kupujący odbiera towar z wyznaczonego mu przez sprzedawcę magazynu położonego ponad 15 km od siedziby kupującego:
1)
sprzedawca ponosi różnicę kosztów transportu w wysokości zryczałtowanej, a w razie braku takich stawek - w wysokości wynikającej z taryfy towarowej transportu i spedycji,
2)
sprzedawca udzieli bonifikaty na ubytek naturalny w czasie transportu w wysokości ustalonej obowiązującymi przepisami.

Rozdział  6.

Kary umowne.

§  34. 
Kar umownych nie stosuje się:
1)
jeżeli towar pochodzący z importu oraz towar wyprodukowany na eksport nie odpowiada normom krajowym, ale spełnia odpowiednie wymagania przewidziane w § 4 ogólnych warunków umów sprzedaży towarów pochodzących z importu i § 4 ogólnych warunków umów sprzedaży towarów przeznaczonych na eksport, stanowiących załączniki do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 13 lutego 1967 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy związanych z obrotem z zagranicą pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 12, poz. 64),
2)
jeżeli odchylenia ilościowe w odniesieniu do towaru, jego rodzajów, grup i asortymentów nie przekraczają 10% ilości towaru przewidzianej miesięcznym zamówieniem potwierdzonym przez sprzedawcę,
3)
jeżeli załadunek towaru na środek transportowy podstawiony przez kupującego rozpoczął się z opóźnieniem nie przekraczającym 15 minut,
4)
w wypadku przewidzianym w § 36 pkt 6, jeżeli zapotrzebowanie było złożone w trybie określonym w § 7, oraz w razie dostawy mięsa mrożonego zamiast mięsa w stanie świeżym,
5)
w wypadku przewidzianym w § 36 pkt 2 i 3, jeżeli zapotrzebowanie było złożone w trybie określonym w § 7, oraz w razie dostaw wykonanych na podstawie zarządzenia właściwego organu w związku z nadzwyczajnym zdarzeniem,
6)
w razie dostarczenia towaru w innych asortymentach i rodzajach, niż ustalono w umowie, jeżeli zamiana ta zostaje uznana przez organ do spraw handlu właściwego miejscowo prezydium rady narodowej za korzystniejszą w zakresie zapotrzebowania rynku.
§  35. 
Podstawą do obliczania kar umownych są przeciętne ceny zbytu obowiązujące sprzedawcę i kupującego na poszczególne rodzaje i grupy towaru.
§  36. 
Sprzedawca obowiązany jest zapłacić kupującemu karę umowną w wysokości:
1)
5% wartości towaru w razie odstąpienia od umowy przez kupującego z winy sprzedawcy;
2)
5% wartości nie dostarczonego przez sprzedawcę towaru w rodzajach i grupach z miesięcznego zamówienia potwierdzonego przez sprzedawcę;
3)
2,5% wartości towarów dostarczonych w ciągu miesiąca przez sprzedawcę w innych asortymentach, niż przewidywało potwierdzone zamówienie;
4)
60 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w załadunku środka transportowego podstawionego przez kupującego;
5)
1% wartości towaru nie oznaczonego w myśl obowiązujących przepisów;
6)
2,5% wartości mięsa wieprzowego i wołowego w tuszach, półtuszach lub ćwierćtuszach, o ile potwierdzone zamówienie nie przewidywało dostawy towaru w tej postaci;
7)
5% wartości mięsa wieprzowego w półtuszach, dostarczonego z płatem słoniny, o ile sprzedawca potwierdził zamówienie na dostawę półtusz bez słoniny;
8)
2,5% wartości towaru sprzedanego bez opakowania lub załadowanego do opakowań w sposób niezgodny z normą;
9)
5% wartości towaru nie odpowiadającego normie, z wyłączeniem wypadków określonych w pkt 10;
10)
przy dostawie wędlin i wyrobów wędliniarskich z wadami jakościowymi, nie dyskwalifikującymi ich do konsumpcji:
a)
1% wartości towaru za każdą ponad normę lub poniżej normy 0,1% soli,
b)
2% wartości towaru za każde ponad normę 0,5% wody,
c)
1,5% wartości towaru za każde ponad lub poniżej normy 0,5% tłuszczu,
d)
10% wartości towaru za przekroczenie ustalonej normą grubości zewnętrznej warstwy tłuszczu na szynkach gotowanych, sznurowanych i prasowanych,
11)
100 zł za odmowę wystawienia świadectwa jakości przez sprzedawcę,
12)
0,01% wartości towaru za niedołączenie do przesyłki specyfikacji i innych dokumentów przewidzianych umową,
13)
0,1% wartości towaru dostarczonego z opóźnieniem za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia, w którym dostawa miała nastąpić,
14)
1% wartości towaru postawionego przez kupującego do dyspozycji sprzedawcy za każdy dzień zwłoki w zadysponowaniu towarem,
15)
50 zł za każdy dzień zwłoki w wysyłce faktury za pierwsze 15 dni oraz zł 100 za każdy następny dzień zwłoki.
§  37. 
Kupujący obowiązany jest do zapłacenia sprzedawcy kary umownej w wysokości:
1)
5% wartości towaru w razie odstąpienia od umowy przez sprzedawcę z winy kupującego,
2)
5% wartości nie przyjętego towaru w ilościach, rodzajach lub grupach z miesięcznego zamówienia,
3)
2,5% wartości nie przyjętego towaru w asortymentach wynikających z zamówienia miesięcznego,
4)
60 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w podstawieniu przez kupującego środka transportowego do załadunku,
5)
0,1% wartości towaru za każdy dzień zwłoki w odbiorze towaru,
6)
5% wartości opakowania sprzedawanego fakturowanego za każdy dzień opóźnienia w odprzedaży opakowania, a w razie nieodprzedania skrzynek metalowych oraz skrzynek drewnianych przeznaczonych do przewozu towaru - z wyjątkiem skrzynek, o których mowa w § 19 ust. 2 - w ciągu trzech dni, kupujący płaci za nie trzykrotną wartość,
7)
5% wartości opakowania odprzedanego bez uprzedniego oczyszczenia,
8)
0,01% wartości towaru przewidzianego do dostawy na dany dzień, za każdą rozpoczętą godzinę zwłoki w przekazaniu sprzedawcy rozdzielnika.
§  38. 
W sprawach kar umownych nie mają zastosowania przepisy o karach umownych, zawarte w § 51, § 52 ust. 1 i § 54 ust. 4 ogólnych warunków umów sprzedaży stanowiących załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 7 października 1966 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1966 r. Nr 57, poz. 276 i z 1967 r. Nr 6, poz. 29).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.1.4

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ogólne warunki umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego.
Data aktu: 15/12/1967
Data ogłoszenia: 11/01/1968
Data wejścia w życie: 26/01/1968