Pełnienie służby przeciwpożarowej oraz prowadzenie dokumentów ochrony przeciwpożarowej na statkach morskich.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 21 lipca 1967 r.
w sprawie pełnienia służby przeciwpożarowej oraz prowadzenia dokumentów ochrony przeciwpożarowej na siatkach morskich.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) oraz § 5 pkt 6 i 10 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 26 marca 1964 r. w sprawie bezpieczeństwa statków morskich (Dz. U. z 1964 r. Nr 15, poz. 89 i z 1966 r. Nr 34, poz. 205) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą pełnienia służby przeciwpożarowej na polskich statkach morskich, z wyjątkiem:
1)
jednostek pływających marynarki wojennej, organów ochrony granic i Milicji Obywatelskiej,
2)
statków do przewozu wojska,
3)
statków sportowych.
2.
Użyte w zarządzeniu wyrażenia "żegluga wielka", "żegluga mała", "żegluga przybrzeżna" oznaczają rodzaje żeglugi morskiej określone w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych członków załóg statków morskich.
§  2.
1.
Na pasażerskich statkach morskich uprawiających żeglugę wielką oraz na promach pasażersko-towarowych uprawiających żeglugę międzynarodową służbę przeciwpożarową pełni okrętowa straż pożarna.
2.
Komendantem okrętowej straży pożarnej jest oficer pożarowy.
3.
Oficer pożarowy oraz pozostali członkowie okrętowej straży pożarnej (starsi strażacy okrętowi, strażacy okrętowi) powinni posiadać kwalifikacje przewidziane dla tych stanowisk w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych członków załóg.
§  3.
1.
Na statkach morskich innych niż wymienione w § 2 służbę przeciwpożarową pełnią:
1)
III oficer, a na statkach, na których nie ma stanowiska III oficera - członek załogi wyznaczony do tego celu przez kapitana oraz
2)
strażak okrętowy:
a)
na statkach pasażerskich uprawiających żeglugę małą,
b)
na statkach pasażerskich uprawiających żeglugę przybrzeżną, przewożących więcej niż 500 pasażerów,
c)
na zbiornikowcach uprawiających żeglugę wielką lub żeglugę małą,
d)
na statkach rybackich o pojemności powyżej 1.000 BRT, posiadających więcej niż 8 członków załogi przemysłowo-przetwórczej, i na statkach-bazach rybackich,
3)
starszy marynarz lub marynarz, wyznaczony do tego celu przez armatora - na statkach innych niż wymienione w pkt 2 o pojemności powyżej 400 BRT,
4)
starszy rybak lub rybak, wyznaczony do tego celu przez armatora - na statkach rybackich o pojemności powyżej 400 BRT.
2.
Główny Inspektor Ochrony Przeciwpożarowej w Ministerstwie Żeglugi, zwany dalej Głównym Inspektorem, w porozumieniu z urzędem morskim:
1)
ustali, na jakich statkach wymienionych w ust. 1 pkt 1 służbę pożarową pełni więcej niż jeden strażak okrętowy, oraz określi liczbę tych strażaków dla poszczególnych rodzajów statków,
2)
określi, na jakich statkach wymienionych w ust. 1 pkt 2 lit. a) i d) powinien być zatrudniony oficer pożarowy.

Ustalenia przewidziane w pkt 1 i 2 wymagają zatwierdzenia przez Ministra Żeglugi.

3.
Na statkach o pojemności poniżej 400 BRT, na których nie ma stanowisk oficerskich, sprawy bezpieczeństwa pożarowego należą do kierownika statku, który powierza wykonywanie odpowiednich zadań w tym zakresie członkom załogi.
4.
Strażacy okrętowi, wymienieni w ust. 1 pkt 2 lit. a)-c), powinni posiadać kwalifikacje przewidziane dla tego stanowiska w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych członków załóg statków morskich.
5.
Strażacy okrętowi, wymienieni w ust. 1 pkt 2 lit. d), powinni posiadać kwalifikacje przewidziane dla tego stanowiska w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych członków załóg statków rybackich.
6.
Starsi marynarze oraz marynarze, wymienieni w ust. 1 pkt 3, powinni posiadać kwalifikacje przewidziane dla stanowiska starszego marynarza-strażaka lub marynarza-strażaka w przepisach wymienionych w ust. 4.
7.
Starsi rybacy oraz rybacy wymienieni w ust. 1 pkt 4 powinni posiadać kwalifikacje przewidziane dla stanowiska starszego rybaka-strażaka lub rybaka-strażaka w przepisach wymienionych w ust. 5.
§  4.
1.
Szczegółowy zakres obowiązków członków załogi pełniących służbę przeciwpożarową, wymienionych w §§ 2 i 3, oraz innych członków załogi w zakresie ich zadań związanych z bezpieczeństwem pożarowym statku ustala armator w porozumieniu z Głównym Inspektorem i urzędem morskim.
2.
Armator w porozumieniu z Głównym Inspektorem i urzędem morskim ustala w ramach obowiązującego czasu pracy na statku ilość godzin niezbędną do pełnienia służby przeciwpożarowej przez członków załogi wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4.
§  5.
1.
Na statkach, na których liczba członków załogi wynosi więcej niż 12 osób, powinny być utworzone dla celów akcji ratowniczo-gaśniczej sekcje pożarowe składające się z 8 członków załogi o następujących funkcjach:
1)
dowódca sekcji,
2)
prądownik,
3)
pomocnik prądownika,
4)
ratownik,
5)
pomocnik ratownika,
6)
wężowy,
7)
zaworowy,
8)
łącznik.

Zakres czynności związany z pełnieniem poszczególnych funkcji ustala rozkład alarmu pożarowego znajdujący się na statku.

2.
Ilość sekcji pożarowych na statkach wymienionych w § 3 powinna być następująca:
1)
1 sekcja - na statkach, na których liczba członków załogi wynosi nie więcej niż 30 osób,
2)
2 sekcje - na statkach, na których liczba członków załogi wynosi więcej niż 30 osób.
3.
Ilość sekcji pożarowych na statkach wymienionych w § 2 powinna być ustalona przez armatora w uzgodnieniu z Głównym Inspektorem.
§  6.
1.
Każdy członek załogi powinien odbyć przeszkolenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej i poddać się egzaminowi.
2.
Program szkolenia przeciwpożarowego, przewidzianego w ust. 1, zasady przeprowadzania egzaminów oraz tryb wydawania zaświadczeń ustali Główny Inspektor w porozumieniu z Komendą Główną Straży Pożarnych.
3.
Na każdym statku powinno być zorganizowane co najmniej raz w miesiącu szkolenie instruktażowe w zakresie walki z pożarami na statku.
4.
Szkolenie przewidziane w ust. 1 i 3 powinno być prowadzone niezależnie od ćwiczebnych alarmów pożarowych.
§  7.
1.
Na statku powinna być wywieszona instrukcja przeciwpożarowa dla załogi.
2.
Instrukcja powinna być zwięzła i zawierać zakazy i nakazy dotyczące:
1)
podstawowych środków ostrożności, jakie muszą być zachowane w pomieszczeniach i na stanowiskach pracy,
2)
sposobu postępowania przy gaszeniu pożaru w zarodku oraz ustalać sposób zapoznania członków załogi z jej treścią.
3.
Instrukcję wydaje armator w uzgodnieniu z Głównym Inspektorem.
§  8.
1.
Na statku powinny być prowadzone - niezależnie od dokumentów przewidzianych w przepisach odrębnych - następujące dokumenty dotyczące ochrony przeciwpożarowej:
1)
plan obrony przeciwpożarowej,
2)
książka ochrony przeciwpożarowej,
3)
karty kontroli i konserwacji gaśnic,
4)
książki kontroli i konserwacji aparatów oddechowych, jeżeli statek jest wyposażony w takie aparaty,
5)
karta pracy motopompy, jeżeli statek jest wyposażony w motopompę.
2.
Dokumenty, które powinny być prowadzone na statkach o pojemności poniżej 400 BRT, ustali urząd morski w porozumieniu z Głównym Inspektorem.
§  9.
1.
Urząd morski w porozumieniu z Głównym Inspektorem określi wzory dokumentów wymienionych w § 8 ust. 1 pkt 2-5 oraz ustali dane, które powinien zawierać plan obrony przeciwpożarowej.
2.
Plan obrony przeciwpożarowej na statkach objętych Międzynarodową konwencją o bezpieczeństwie życia na morzu powinien odpowiadać wymaganiom tej konwencji i być zatwierdzony przez urząd morski.
§  10.
W stosunku do statków eksploatowanych przez armatorów nie będących jednostkami organizacyjnymi resortu żeglugi uprawnienia Głównego Inspektora przewidziane w § 4 ust. 1, § 7 ust. 3 i § 9 ust. 1, przysługują urzędom morskim.
§  11.
Statki znajdujące się w eksploatacji, dla których wprowadza się obowiązek posiadania planów obrony przeciwpożarowej stosownie do § 8, powinny być zaopatrzone w te plany najpóźniej do dnia 31 grudnia 1968 r.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024